D7100: AF-ON en AF-C (BBF)

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
DannySan
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: D7100: AF-ON en AF-C (BBF)

Bericht door DannySan » ma feb 16 2015 11:17 pm

Ik snap het Marten, goed punt van je!
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.

Jacob_O
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Jacob_O » ma feb 16 2015 11:26 pm

Persoonlijk had ik er niet zoveel problemen mee dat het tussendoor kwam,
ik was alleen bang dat mijn vraag helemaal op de achtergrond raakte.
Maar bedankt voor het meedenken. :D

Intussen heb ik voor morgen een afspraak staan om een Sigma 70-200 f/2.8 te bekijken/testen.
Als die in orde is ga ik daarmee verder om de honden, digitaal, te vangen.

lock
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door lock » di feb 17 2015 8:23 pm

De DOF van de 170 mm op f5 op de afstand tot de hond (12 mtr) die de camera heeft vastgelegd is 1 mtr, met evenveel bereik voor als achter het scherpstelpunt. Op de eerste foto 'lijkt' achter het scherpstelpunt meer scherpte te zien dan voor. Maar om nu te zeggen dat onder het scherpstelpunt niet scherp is gaat mij iets te ver..
Of dit backfocus is valt alleen vast te stellen als je dit kunt reproduceren. Daarvoor zal je het effect van de traagheid van de AF op deze lens moeten uitschakelen. Daarnaast moet de 9 punts instelling worden uitgezet. Itt de vroegere cameras laat de huidige generatie niet zien of éen van de andere 8 focus points het scherpstellen heeft verlegd.Dat moet je dus ook uitsluiten. Testen doe je dus met single point.

Lock

Jacob_O
Forumlid
Forumlid

Bericht door Jacob_O » di feb 17 2015 10:20 pm

Okay Lock, dat is dan weer geheel in tegenstelling tot het eerder aangehaalde bericht van JanR: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 15#p766170

Of er inderdaad echt sprake is van backfocus weet ik nog niet, ik moet dat nog steeds testen.
Kom nu de volgende vraag bij mij op: Hoe schakel ik het effect van de traagheid van een objectief uit?
Overigens is het niet meer zo van belang met de 70-300 VR, inmiddels ligt er een Sigma 70-200 f/2.8 II (non OS) hier naast mij ;-)
Maar ik ga het morgen weer proberen met de Sigma en dit keer weer met single point zoals jij voorstelt.
Ik blijf oefenen en proberen hoe ik tot het best resultaat kom m.b.v. de adviezen/tips die ik hier krijg.
(Behalve die tip waarbij ik hat advies kreeg om de hond te vervangen....)

JanR
Forumlid
Forumlid

Bericht door JanR » wo feb 18 2015 12:06 am

Nee Jacob, dat is niet tegen mijn advies in, om Back/Frontfocus te kunnen vaststellen moet je inderdaad naar single point AF.
Je wilt immers controleren of de camera/lenscombinatie goed focust.
de 9 punts is voor het volgen van de Actie, tijdens het fotograferen.
De foto laat inderdaad niet zien wat het echte scherpstelpunt is geweest, maar al fotograferend laat de camera dat wel zien, maar dat moet je in de zoeker dan wel weer opmerken.

Ik calibreer mijn camera/lens combinatie met Reikan software

lock
Forumlid
Forumlid

Bericht door lock » wo feb 18 2015 12:24 am

Inderdaad, zo is het. Op 1 puntje na. Ook in de zoeker zie je niet meer het focuspunt verspringen bij bv 9 punts AF. Had de d7000 volgens mij nog wel.

Lock

Jacob_O
Forumlid
Forumlid

Bericht door Jacob_O » wo feb 18 2015 1:40 am

Ik heb de eerste reactie van Lock dus niet goed begrepen en meende dat dynamische 9 punts ook uitgezet moest worden bij het fotograferen (van de honden).
Daarom meende ik dat het tegen jouw advies in ging Jan. Het is me (nu) duidelijk dat bij het vaststellen van front/backfocus ik maar 1 "vast" scherpstelpunt moet nemen.

ReneG
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ReneG » wo feb 18 2015 10:42 am

Ik wil ook iets toevoegen (helaas niet genoeg tijd om alle draadjes in detail door te lezen, maar ik heb ze wel even gescand).

Wat ik nog mis in het verhaal is de AF Lock-On instelling. Waar staat die op? Als je snel bewegende onderwerpen hebt die recht op je af komen (bijv. honden) wil je de lock-on uitzetten. Die functie stelt in hoe lang de camera een AF lock 'vasthoud'. Op het moment dat hij focus heeft, houdt hij die tijdelijk even vast en gaat daarna een fractie van een seconde later pas weer opnieuw focussen. Die tijd kun je dus instellen. Bij snel bewegende onderwerpen wil je dat helemaal uit zetten, zeker wanneer ze op je af komen. Anders kan het zijn dat hij de lock even vastzet en de foto maakt, terwijl het onderwerp al weer iets verplaatst is.

In dit artikel vind je e.a. over de AF instellingen (hoewel dit voor een D4 is, zijn de meeste zaken wel van toepassing). Onderaan staat de uitleg over de AF Lock-on:
http://nps.nikonimaging.com/technical_s ... autofocus/

Overigens is mijn ervaring met de AF van de D7100 (in vergelijking met primair de D300s, maar ook de D700) dat deze met identieke instellingen t.o.v. de D300s er toch net iets vaker 'langs' zit. Hoewel de processor en het AF systeem sneller zijn heb ik met mijn D300s 9 van de 10 actiefoto's scherp; Bij de D7100 is dat meer 6 van de 10. Let wel, hele snelle actie dus (roofvogels e.d.). Ik heb daarom nog steeds mijn D300s en verkies die camera boven de D7100 waar het op snelle actie aankomt zoals roofvogels, vliegtuigen etc. Voor zaken als voetbal etc. is het overigens geen enkel probleem, dat trekt hij makkelijk. ;)
Spul waarmee je foto's maakt...

JanR
Forumlid
Forumlid

Bericht door JanR » wo feb 18 2015 10:54 am

Rene

De AF Lock-on staat uitgelegd als zijnde dat er een ander object tussen het hoofdobject wat je volgt en de camera komt.
Dus voor enkelvoudige objecten die naar je toe bewegen is het niet van toepassing. De camera blijft gewoon focussen op je gekozen object.

Tenminste zo lees ik het en zo gebruik ik het ook.

En zoals al eerder opgemerkt het maakt voor de AF snelheid wel degelijk uit welke lens je gebruikt.
Ik ben wellicht verwend met de Nikkor 70-200 2.8.

ReneG
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ReneG » wo feb 18 2015 11:35 am

@JanR, dat is zeker niet mijn ervaring en ook niet hoe ik het lees. Dat wil zeggen, dat voorbeeld klopt wel, maar de werking. Het is idd. een voorbeeld wat Nikon geeft in de handleidingen, maar Nikon heeft altijd al de neiging gehad om voorbeelden te geven in plaats van uit te leggen hoe iets zich gedraagt. Dat zie je ook in de link die ik plaatste; Het voorbeeld wat ze geven is datgene wat je aanhaalt, en als je de gedragsregels gaat lezen klopt dat in dat voorbeeld ook wel, maar je kunt er ander gedrag uit extrapoleren. Ik heb die informatie dan ook uit de boeken van Thom Hogan. Je ziet dat ook heel duidelijk terug in de link die ik eerste poste.

Daarnaast heb ik er zelf mee ge-experimenteerd. Op het moment dat de camera een onderwerp scherp heeft en AF Lock-on staat aan, houdt hij die een fractie van een seconde vast (dat is de werking van Lock-on). Hoelang hangt af van de instelling. Na experimenten merkte ik een significant verschil opwanneer ik de langste lock-on tijd gebruik versus geen lock-on tijd. Dan zet de camera de focus vast. Als een onderwerp me dan heel snel nadert zijn veel foto's onscherp omdat het onderwerp snel (uiteraard van me af of naar me toe) beweegt, maar de camera het opnieuw scherpstellen nog even uitstelt. Dat is uiteraard geen issue wanneer het onderwerp zich in het scherpstelgebied beweegt (van links naar rechts).

De makkelijkste manier om het gedrag te demonstreren is door de AF Lockon op de langste tijd in te stellen. Stel scherp op een onderwerp (bijv. een onderwerp ver weg) in AF-C modus. Verplaats daarna snel je camera naar een onderwerp dichtbij. Je zult zien dat er even een vertraging is voor de camera opnieuw scherpstelt. Herhaal daarna de test met AF Lock-on uitgeschakeld. In de praktijk is dit natuurlijk wat lastiger vast te stellen, er spelen meer factoren mee en bij erg snel bewegende onderwerpen is het lastig vast te stellen.

Dit is m.i. ook logisch. Een camera kan enkel vaststellen of iets wel of niet in focus is. De camera kan niet zo eenvoudig beredeneren waarom dat zo is; komt het omdat het onderwerp beweegt, verandert of omdat iets zich tussen je onderwerp en de camera heeft geplaatst? Overigens moet ik vermelden dat de camera dat in 3D modus misschien wel kan (daar werkt hij meen ik op basis van contrastdetectie?), maar die modus gebruik ik zelden omdat hij zoveel van de camera vergt dat het averechts werkt voor snelle AF.

Maar goed, dat zijn mijn bevindingen. AF Lockon staat nu dus ook vaak uit en is één van de eerste opties in mijn voorkeuzemenu. Overigens zijn mijn ervaringen allen met de snellere AF lenzen (ik gebruik de 70-200 f/2.8 VRII en 300 AF-S f/4 zelf op zowel de D300s als de D7100). Dat zijn ook de combi's waarmee ik dat heb getest.
Laatst gewijzigd door ReneG op wo feb 18 2015 11:46 am, 2 keer totaal gewijzigd.

JvdKooij
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Bericht door JvdKooij » wo feb 18 2015 11:38 am

goede tip Rene.
Ik denk dat ik daar nog wel wat winst kan halen.
die vertraging was me inderdaad al opgevallen
Groetjes,
Jaap

JanR
Forumlid
Forumlid

Bericht door JanR » wo feb 18 2015 11:57 am

Rene,

Lees het nu inderdaad ook in het boek van Thom, en even nagekeken, bij mij staat het uit, vandaar dat het mij ook nooit opgevallen is.

Vincent
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Bericht door Vincent » wo feb 18 2015 12:20 pm

ReneG schreef:Dan zet de camera de focus vast. Als een onderwerp me dan heel snel nadert zijn veel foto's onscherp omdat het onderwerp snel (uiteraard van me af of naar me toe) beweegt, maar de camera het opnieuw scherpstellen nog even uitstelt.
De makkelijkste manier om het gedrag te demonstreren is door de AF Lockon op de langste tijd in te stellen. Stel scherp op een onderwerp (bijv. een onderwerp ver weg) in AF-C modus. Verplaats daarna snel je camera naar een onderwerp dichtbij. Je zult zien dat er even een vertraging is voor de camera opnieuw scherpstelt.
Je gebruikt nu twee voorbeelden die precies andere situaties zijn (en ook precies die twee situaties waarover de discussie nu juist gaat)

Dat maakt het weinig meer verhelderend zo :wink:

Jouw tweede voorbeeld is namelijk het door Nikon uitgelegde (en logische) gedrag. Als er abrubt een verschil is afstand is tussen het onderwerp in het focus punt dan zal de camera even wachten met scherpstellen op het nieuwe onderwerp (op een nieuwe afstand).

Voor focustracking met objecten die geleidelijk op je afkomen (zoals je eerste voorbeeld) blijft de focustracking gewoon werken zonder te haperen. De focus lock instelling maakt dan niets uit. Als jij uit eigen bevindingen anders hebt gevonden dan verbaast dat mij zeer, en verwacht is dat het een andere oorzaak zal hebben (maar ik sluit inmiddels niets meer uit)

De reden dat mijn focus lock setting overigens vrij laag/kort staat, is dat ik gemerkt heb dat het langer duurt om een nieuw onderwerp te gaan gaan tracken als ik van het eerdere onderwerp 'af stap'. Vooral in pelotonssporten wil je bij een doorkomst vaak meerdere sporters op de foto zetten en als mijn camera nog niet wil scherpstellen op een nieuwe sporter omdat hij door de focus lock nog even moet wachten dan mis ik dus veel foto's.

Maar ik gebruik verder ook geen opties als 3D tracking etc. Ik bepaal namelijk graag, ook tijdens tracking, zelf de compositie van mijn platen dus als mijn onderwerp ineens heel ergens anders in het beeld is, dan kan het allemaal wel scherp zijn maar is de compositie toch al weg en is het 9/10 keer toch geen keeper''.
Fin.

cezi
Forumlid
Forumlid

Bericht door cezi » wo feb 18 2015 12:25 pm

djunclesam,
waarom zou je überhaupt nog een lock gebruiken als je het hebt over een peloton met fietsers waar voortdurend renners het beeld in en uitglijden?
dan kan je hem toch beter helemaal uitzetten om elke vertraging uit te sluiten?
“Photographs are a way of imprisoning reality...One can't possess reality, one can possess images--one can't possess the present but one can possess the past.”
― Susan Sontag, On Photography

ReneG
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ReneG » wo feb 18 2015 12:29 pm

djunclesam schreef:Je gebruikt nu twee voorbeelden die precies andere situaties zijn (en ook precies die twee situaties waarover de discussie nu juist gaat)

Dat maakt het weinig meer verhelderend zo :wink:

Jouw tweede voorbeeld is namelijk het door Nikon uitgelegde (en logische) gedrag. Als er abrubt een verschil is afstand is tussen het onderwerp in het focus punt dan zal de camera even wachten met scherpstellen op het nieuwe onderwerp (op een nieuwe afstand).

Voor focustracking met objecten die geleidelijk op je afkomen (zoals je eerste voorbeeld) blijft de focustracking gewoon werken zonder te haperen. De focus lock instelling maakt dan niets uit. Als jij uit eigen bevindingen anders hebt gevonden dan verbaast dat mij zeer, en verwacht is dat het een andere oorzaak zal hebben (maar ik sluit inmiddels niets meer uit)
Ik gebruik idd. bewust twee verschillende voorbeelden, maar ze zijn beide van toepassing door het gedrag van de camera. Nogmaals, niet alleen proefondervindelijk gedrag maar ook zo beschreven door Thom Hoogan.

Overigens is het inderdaad geen issue bij relatief traag bewegende onderwerpen. Maar ik merk wel degelijk verschil bij snel bewegende onderwerpen (honden die in volle vaart op je afrennen, roofvogels die recht op je af vliegen etc). Bij wat tragere onderwerpen (een voetballer bijv.) is het ook niet echt een issue.

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”