Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8G ED Review

Discussies over standaardzoom objectieven zoals de 18-70 mm, 28-80 mm of 24-120 mm
Coen van Aken.nl

Bericht door Coen van Aken.nl » ma dec 03 2007 11:53 pm

RickDTS schreef:
Coen van Aken.nl schreef:
RickDTS schreef: Volgens deze site is het een zeer goede lens :
http://www.naturfotograf.com/index2.html

Laatste zin :
I'll run tests on this lens on a D3 later to confirm these findings, but as of now, the new 24-70/2.8 Nikkor is the reference for all other midrange zoom lenses.
Ja, maar vergeet niet dat de 28-70 waarschijnlijk een heel stuk in prijs zal zakken vanwege deze nieuwe lens, en als het verschil niet echt noemenswaardig is ga ik liever voor de 28-70.
De 4 extra mm zal ik niet missen, ik ook een 17-35mm f/2.8, die covered dat.
Waarom zou de 28-70 ineens in prijs moeten zakken.
Is deze nu ineens minder waard geworden ?
Kosten blijven voor Nikon hetzelfde.
Ik denk dat de lens gewoon uit verkocht wordt.
Nou ik kan me voorstellen dat Nikon de 24-70 een beetje wilt doorduwen, en dus de 28-70 gaat laten zakken.

En de kosten blijven wel hetzelfde,ja, maar wellicht zakken ze in de marge?

Hetzelfde verschijnsel zag je toch ook met andere objectieven gebeuren?
De 70-200mm VR die de 80-200 verving. 80-200 zakte opeens enorm.

Maar ja, ik kan het verkeerd hebben uiteraard :D

RickDTS

Bericht door RickDTS » ma dec 03 2007 11:58 pm

Op zich zit daar ook wel wat in.
We zien wel wat het wordt.
De 70-200 heb ik al en de 24-70 is besteld.

Fera Albi
Clublid
Clublid

Bericht door Fera Albi » do jan 03 2008 7:38 pm

RickDTS schreef:Op zich zit daar ook wel wat in.
We zien wel wat het wordt.
De 70-200 heb ik al en de 24-70 is besteld.
Laat eens weten als je hem hebt getest?
Ben zelf ook nog aan het dubben...

Hans
Met de groeten van Hans.

We used to think that a hundred million monkeys at a hundred million keyboards eventually could produce the complete works of Shakespeare. Now, thanks to the Internet, we know this is not true...

GdP

Re: Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8G ED Review

Bericht door GdP » do jan 03 2008 9:02 pm

yoyo schreef:http://www.photozone.de/8Reviews/lenses/nikkor_2470_28/index.htm
Een test waar je helemaal niets aan heb.
Dit objectief moet je testen op een Nikon D3, en niet op een D300.

RickDTS

Bericht door RickDTS » vr jan 04 2008 12:46 am

GdP schreef:
Waarom moet je dit objectief op een D3 testen?
Past ie niet op de D300 :roll: ?

GdP

Bericht door GdP » vr jan 04 2008 9:18 am

RickDTS schreef:
GdP schreef:
Waarom moet je dit objectief op een D3 testen?
Past ie niet op de D300 :roll: ?
Het gaat er niet om of hij past, maar om de afmeting van de sensor.
De sensor van de D3 is bijna twee keer zo groot als die van de D300. Met de D300 beoordeel je dan ook alleen maar het minden van het 'beeld'.
Een DX-objectief moet je daarom testen op een DX-camera, en een FF-objectief op een FF-camera.

mikemix

Bericht door mikemix » vr jan 04 2008 12:07 pm

Met een F5 gaat dit ook uitstekend hoor, sinds 1998 reeds FF.

RickDTS

Bericht door RickDTS » za jan 05 2008 1:59 am

Ik wil nog een filter ( bescherming ) op deze lens zetten. Is daar nou veel verschil in ? Tiffen, B+W of Nikon zelf?

remoss
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door remoss » za jan 05 2008 2:17 am

Is het niet zo dat als je een "FX" objectief op een "DX" camera schroeft, je alleen maar een beter plaatje krijgt?

Normaal gesproken heeft iedereen het vaak over onscherpte in de hoeken. Een FX lens op een DX camera, dan gebruikt de camera de uiterste hoeken niet, maar vooral het middendeel. Dit zou dan toch alleen een betere plaat op moeten leveren?
Laatst gewijzigd door remoss op za jan 05 2008 1:21 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

RickDTS

Bericht door RickDTS » za jan 05 2008 1:07 pm

remoss schreef:Is het niet zo dat als je een "FX" objectief op een "DX" camera schroeft, je alleen maar een beter plaatje krijgt.

Normnaal gesproken mekkert iedereen over onscherpte in de hoeken. Een FX lens op een DX camera, dan gebruikt de camera de uiterste hoeken niet, maar vooral het middendeel. Dit zou dan toch alleen een betere plaat op moeten leveren?
Dat lijkt mij ook. Theoretisch gezien dan. Iemand daar meer info over ?

ElRonno
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door ElRonno » za jan 05 2008 1:54 pm

remoss schreef:Is het niet zo dat als je een "FX" objectief op een "DX" camera schroeft, je alleen maar een beter plaatje krijgt?

Normaal gesproken heeft iedereen het vaak over onscherpte in de hoeken. Een FX lens op een DX camera, dan gebruikt de camera de uiterste hoeken niet, maar vooral het middendeel. Dit zou dan toch alleen een betere plaat op moeten leveren?
Nee. Je hebt met een DX sensor en een FF lens wel minder last van vertekening en lichtafval in de hoeken, dat wel. Maar nu vergroot je het middendeel weer meer uit, zodat je weer tegen andere beperkingen van de lens kunt aanlopen, zoals detaillering. Daarnaast is het binnenwerk van de camera anders opgebouwd, zodat je andere effecten kunt hebben zoals interne spiegeling en reflectie. Beide sensoren (en camera's ermee) hebben voor en nadelen.

Je zou elke lens dus op zowel een D3 als een D300 moeten testen, of eigenlijk op elke camera zelfs. Als je een lens wilt kopen voor een D70, ga dan niet zomaar af op lovende revieuws van die lens op een D3 of andersom. De ene combinatie werkt beter dan de andere. Omdat dit soort kwaliteitsissues erg lastig objectief is te beoordelen is er nergens een fatsoenlijk overzicht te vinden, althans, ik heb het nooit gevonden.

RickDTS

Bericht door RickDTS » za jan 05 2008 2:00 pm

ElRonno schreef:
remoss schreef:Is het niet zo dat als je een "FX" objectief op een "DX" camera schroeft, je alleen maar een beter plaatje krijgt?

Nee. Je hebt met een DX sensor en een FF lens wel minder last van vertekening en lichtafval in de hoeken, dat wel. Maar nu vergroot je het middendeel weer meer uit, zodat je weer tegen andere beperkingen van de lens kunt aanlopen, zoals detaillering. Daarnaast is het binnenwerk van de camera anders opgebouwd, zodat je andere effecten kunt hebben zoals interne spiegeling en reflectie. Beide sensoren (en camera's ermee) hebben voor en nadelen.

Je zou elke lens dus op zowel een D3 als een D300 moeten testen, of eigenlijk op elke camera zelfs. Als je een lens wilt kopen voor een D70, ga dan niet zomaar af op lovende revieuws van die lens op een D3 of andersom. De ene combinatie werkt beter dan de andere. Omdat dit soort kwaliteitsissues erg lastig objectief is te beoordelen is er nergens een fatsoenlijk overzicht te vinden, althans, ik heb het nooit gevonden.
Daar kan ik me wel in vinden.
Echter, ik denk wel dat de 24-70 over dusdanige optische kwaliteiten beschikt dat deze het goed zal doen op een D300.

Fera Albi
Clublid
Clublid

Bericht door Fera Albi » za jan 05 2008 2:32 pm

Ik herhaal mijn vraag nog maar eens:
Is er iemand die een paar vergelijkende proefopnamen kan schieten met de 24-70 op DX versus FX?
Met name scherpte en bokeh op beide typen camera zou ik graag willen vergelijken.
GdP schreef: Een test waar je helemaal niets aan heb.
@ Gerrit:
Dat ben ik niet helemaal met je eens Gerrit:
Als ik nu een objectief wil aanschaffen zal ik het voorlopig op m'n D80 gebruiken, maar ga er daarbij wel vanuit dat FX in de nabije toekomst ook voor mij de nieuwe standaard is. (ik bedoel dus dat ik zeker geen DX objectieven meer ga aanschaffen)
Ik ben dus wel degelijk zeer benieuwd naar de prestaties van de nieuwe 24-70 op beide formats!

Hans
Met de groeten van Hans.

We used to think that a hundred million monkeys at a hundred million keyboards eventually could produce the complete works of Shakespeare. Now, thanks to the Internet, we know this is not true...

RickDTS

Bericht door RickDTS » za jan 05 2008 2:47 pm

Fera Albi schreef:Ik herhaal mijn vraag nog maar eens:
Is er iemand die een paar vergelijkende proefopnamen kan schieten met de 24-70 op DX versus FX?
Met name scherpte en bokeh op beide typen camera zou ik graag willen vergelijken.
GdP schreef: Een test waar je helemaal niets aan heb.
@ Gerrit:
Dat ben ik niet helemaal met je eens Gerrit:
Als ik nu een objectief wil aanschaffen zal ik het voorlopig op m'n D80 gebruiken, maar ga er daarbij wel vanuit dat FX in de nabije toekomst ook voor mij de nieuwe standaard is. (ik bedoel dus dat ik zeker geen DX objectieven meer ga aanschaffen)
Ik ben dus wel degelijk zeer benieuwd naar de prestaties van de nieuwe 24-70 op beide formats!

Hans
Helemaal mee eens :lol:

GdP

Bericht door GdP » za jan 05 2008 2:56 pm

Volgens Bjørn Rørslett

AFS-Nikkor 24-70 mm f/2.8 ED G FX

5
(DX:D2X)
tentative
(FX:D3)

IR:
5
(D200 modified)

This lens, introduced with the new Nikon D3 and its FX ("full-frame") format, is a state-of-the-art design and will likely replace the older 28-70. It is a little longer than the old lens, weighs about the same, and is significantly more narrow. Its shape and outline means it rests very comfortably in your hand and it handles great on the D3 and D2x bodies despite its "G" disadvantage. To offset the latter, there are improved sealings and a rubber gasket to the rear to alleviate ingress of dirt and moisture. The newcomer uses a huge scalloped (petal-formed) lens shade like its predecessor.
The optics comprise 15 elements, 3 of which are ED, 3 aspherical, and one has nano-crystal coating. Nine blades in the aperture makes for nice out-of-focus backgrounds. Unlike the 28-70, it has a fixed rear lens element so the tendency for the lens to act as a "suction device" is eliminated. In fact, the element is fixed both for focusing and zooming, very neat and clever. When you zoom either side of the 50 mm setting, the front assembly moves to expand or contract just like the 28-70. Normally you won't notice this since all the action takes place inside the lens hood.

In terms of geometric distortion, the 24-70 shows very low pincushion towards the long end on D2X, a little more on the D3. Towards the 24 mm end, almost no distortion at all could be seen, just vestiges of a barrel type. It is obvious when you swap the lens between DX- and FX-cameras that the distortion pattern is somewhat wave-shaped across the frame so the nearly straight lines in the corners of the DX frame can be curved a little more on the D3, and vice versa. However, levels of distortion are so low that they encroach on those found in fixed-focal length territory. You can shoot architecture with this zoom lens. Simple as that, really.

Compared to the older 28-70, the 24-70 handles adverse light conditions much better and flare and ghosting are rarely an issue. The "micro-contrast" of image details is much better too. It focuses a little closer as well, 0.4m (0.38-0.41m depending on the zoom setting) to give approx 1:3.7x magnfication. Not "macro" of course, but very useful for flowers and larger objects, and image quality held well up into the nearest range.

The 28-70/2.8 has long been recognised as among the best ever made by Nikon. I'm happy to report that the new 24-70 takes this quality even further. It has a very modest amount of field curvature at 24mm and virtually none at 70 mm, so you can apporach your subject without fear of the corners going unsharp. Light fall-off can probably be measured in a research lab but is undetectable within the frame of a DX camera, more or less the same behaviour is seen on the D3 but this statement is only tentative until I get my D3 later.

Very sharp images result on-axis at 24 mm even at f/2.8 and the contrast was good all over the frame with corners ever so slightly softer. At f/4 the entire frame at 24 mm appears sharp and crisply defined with excellent contrast and colour saturation. Stopping down further changed little of these traits until you got near f/16, where lowering of contrast and the onset of loss of detail commenced to be more visible. Still, I would not hesitate shooting at f/16 even on the wide end of the range.

For the long end, f/2.8 delivered sharp images across the entire frame and this improved further at f/4. Absolutely state of the art optical performance and the enhanced acuity and better micro-contrast compared to the identical capture with the 28-70 were plainly visible. Image quality held up well to beyond f/16, even f/22 looked very acceptable, a most unusual finding.

Both in test chart shots and in the field, I had a hard time detect any CA nasties with this lens. When the lens was used for close-ups on high-contrast subjects, very slight CA could be detected but not to any level that judicious post-processing couldn't remove entirely. So again this is state of the art performance. Nikon themselves claim that the image quality of current lenses result from a three-sided approach involving camera sensor technology, lens design, and software. I wrote the same in my 12-24 DX and D2X reviews years ago, by the way.

I'll run tests on this lens on a D3 later to confirm these findings, but as of now, the new 24-70/2.8 Nikkor is the reference for all other midrange zoom lenses.

IR: performance on the D200 (modified) was impeccable in the IR range. Very sharp images resulted and no issues with hot spots and other nasties could be found. In common with all other lenses in IR, you'll see more ghosting and flare compared to that in visible light.

Plaats reactie

Terug naar “Standaardzoom”