Nikon/ Nikkor objectieven uit de '70 jaren: bruikbaar?
- EdvandeZilver
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Re: Nikon/ Nikkor objectieven uit de '70 jaren: bruikbaar?
Als aanvulling op bovenstaande, de manual: http://www.cameramanuals.org/nikon_pdf/nikkormat_el.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

- MarcoEos70D
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
Dank voor de suggesties. Ben me al behoorlijk aan 't inlezen, kwam ook dit topic tegen met een test van de Nikkormat EL uit 1973. Leuk om te lezen!
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-
Marco Weening Fotografie
Marco Weening Fotografie
Het blijft heerlijk die oudere Nikons weer eens te hanteren. Wat maakte Nikon toch prachtige camera's.
Mijn EL en F2's weer eens voorzien van de 2,8/180mm ED en genoten van het prachtige beeld op het matglas... Vooral het E-matglas in een F2...
De Noct en de 1,4/35mm zijn even uitgeleend voor een test, maar dat zijn de eersten die er op gaan als ze weer terug zijn. Even "behelpen" met de 1,2/50mm dan maar...
Waar is het fout gegaan... (Nee, laat maar... geef maar geen antwoord...)
Mijn EL en F2's weer eens voorzien van de 2,8/180mm ED en genoten van het prachtige beeld op het matglas... Vooral het E-matglas in een F2...
De Noct en de 1,4/35mm zijn even uitgeleend voor een test, maar dat zijn de eersten die er op gaan als ze weer terug zijn. Even "behelpen" met de 1,2/50mm dan maar...
Waar is het fout gegaan... (Nee, laat maar... geef maar geen antwoord...)
-
- Forumlid
Ahh, DE test, mag ik hopen ?emdeklerk schreef:....De Noct en de 1,4/35mm zijn even uitgeleend voor een test....
Geduld, Marten, geduld.
Correct. DE test. Kompt goed, zeggen we in Rotterdam...
MarcoEos70D: "Grappig, dat is (net als mijn eigen Canon 100-400) een schuifzoom."
Misschien goed je even te realiseren dat Nikon al fenomenale draai- en schuifzoomobjectieven maakte toen Canon nog vrij algemeen als speelgoed werd beschouwd... En dat jouw 4,5/80-200mm als de eerste zoom werd beschouwd die de concurrentie met vastbrandpunten aankon; een icoon...
http://www.photosynthesis.co.nz/nikon/serialno.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Kijk in bovenstaande prachtige site eens naar de 8,5-25cm zoom, vanaf 1959...
Misschien goed je even te realiseren dat Nikon al fenomenale draai- en schuifzoomobjectieven maakte toen Canon nog vrij algemeen als speelgoed werd beschouwd... En dat jouw 4,5/80-200mm als de eerste zoom werd beschouwd die de concurrentie met vastbrandpunten aankon; een icoon...
http://www.photosynthesis.co.nz/nikon/serialno.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Kijk in bovenstaande prachtige site eens naar de 8,5-25cm zoom, vanaf 1959...
- MarcoEos70D
- Clublid
JvdKooij schreef:wat een ouwe meuk zeg
Ik zal ',m met eerbied voor z'n grijze haren behandelenemdeklerk schreef:En dat jouw 4,5/80-200mm als de eerste zoom werd beschouwd die de concurrentie met vastbrandpunten aankon; een icoon...

"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-
Marco Weening Fotografie
Marco Weening Fotografie
- MarcoEos70D
- Clublid
Zojuist deze adapter besteld, dus het grote spelen kan binnenkort beginnen 

Marco Weening Fotografie
Marco Weening Fotografie
- MarcoEos70D
- Clublid
Vandaag de adapter binnen gekregen en een eerste kennismaking gehad. Heb de 55mm f/3.5 micro met de tussenring gebruikt en daarna even de 85mm f.1.8. Krijg (nog?) geen AF-bevestiging, maar wellicht doe ik nog iets fout. Even wennen aan volledig manueel fotograferen, en met lifeview werken is ook even aanpassen (donker scherm, diafragma wordt uiteraard niet doorgegeven).
Twee snelle foto's met de Powershot:
IMG_1574A by marcoeoscanon, on Flickr
IMG_1578A by marcoeoscanon, on Flickr
Twee snelle foto's met de Powershot:

Marco Weening Fotografie
Marco Weening Fotografie
Blijft leuk!
Wel goed hoe toekomstbestendig dat oude glaswerk eigenlijk is! Heb zelf ook het nodige aan >20 jaar oude MF Nikkor objectieven in gebruik op de D800E. En dat levert nog steeds uitstekende resultaten.
Ik zie het niet zo gauw gebeuren dat een hedendaags objectief, met al z'n kwetsbare ultrasoon/piëzo fijnmechanika en elektronika over 20 jaar nog funktioneert...

Wel goed hoe toekomstbestendig dat oude glaswerk eigenlijk is! Heb zelf ook het nodige aan >20 jaar oude MF Nikkor objectieven in gebruik op de D800E. En dat levert nog steeds uitstekende resultaten.

Ik zie het niet zo gauw gebeuren dat een hedendaags objectief, met al z'n kwetsbare ultrasoon/piëzo fijnmechanika en elektronika over 20 jaar nog funktioneert...
- MarcoEos70D
- Clublid
Eens Captain, dit glaswerk is ruim 40 jaar oud!
Dit zijn een paar resultaten van de 55mm micro met tussenring:
een krant:
IMG_3906A by marcoeoscanon, on Flickr
een roos:
IMG_3910A by marcoeoscanon, on Flickr
een stamper:
Dan nog een paar van de 85mm:
't was feest hier gisteren:
IMG_3937A by marcoeoscanon, on Flickr
een hortensia:
IMG_3950A by marcoeoscanon, on Flickr
een perzikboompje:
IMG_3944A by marcoeoscanon, on Flickr
en die stond op de tv-kast:
IMG_3940A by marcoeoscanon, on Flickr
Geen fotografische hoogstandjes, maar puur even om te checken hoe het spulletje werkt. Ik zie sowieso dat het wel een schoonmaakbeurtje kan gebruiken
Het is in ieder geval érg leuk spelen!!
Dit zijn een paar resultaten van de 55mm micro met tussenring:
een krant:

een roos:

een stamper:
Dan nog een paar van de 85mm:
't was feest hier gisteren:

een hortensia:

een perzikboompje:

en die stond op de tv-kast:

Geen fotografische hoogstandjes, maar puur even om te checken hoe het spulletje werkt. Ik zie sowieso dat het wel een schoonmaakbeurtje kan gebruiken

Het is in ieder geval érg leuk spelen!!
Laatst gewijzigd door Cyrus op vr apr 10 2015 8:29 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd
Reden: Onnodige quote verwijderd
Marco Weening Fotografie
Marco Weening Fotografie
- EdvandeZilver
- Forumlid
- Contacteer:
Hier krijg ik nou een brede lach van op m'n gezicht.
Krijg (nog?) geen AF-bevestiging.... Het is toch ook geen AF wat je er op klikt?
Dat je adapter AF kan doorgeven gaat niet werken met deze oudjes. Wellicht werkt het wel met een Nikkor AF.
Krijg (nog?) geen AF-bevestiging.... Het is toch ook geen AF wat je er op klikt?
Dat je adapter AF kan doorgeven gaat niet werken met deze oudjes. Wellicht werkt het wel met een Nikkor AF.
- MarcoEos70D
- Clublid
Lachen is gezond 
Nee, de objectieven hebben geen AF en ik verwacht (dus) ook geen AF als ik een adapter gebruik. Maar de adapters worden wel degelijk aangeboden mét en zonder "AF confirmation" en ik lees diverse ervaringen met oud manueel glaswerk, waarbij de (Canon) camera wel de bevestiging geeft dmv een "bleep" als er juist scherpgesteld is. Zomaar een citaat:

Nee, de objectieven hebben geen AF en ik verwacht (dus) ook geen AF als ik een adapter gebruik. Maar de adapters worden wel degelijk aangeboden mét en zonder "AF confirmation" en ik lees diverse ervaringen met oud manueel glaswerk, waarbij de (Canon) camera wel de bevestiging geeft dmv een "bleep" als er juist scherpgesteld is. Zomaar een citaat:
Dat is mij vandaag tijdens mijn eerste "kennismaking" nog niet gelukt, vandaar mijn opmerking die op jouw lachspieren werkteIk heb, zoals al op het forum gezegd, diverse oude Pentaxen die ik met veel plezier op mijn 60D klik, dmv een verloopring.
Die zijn mét en zonder contacten te krijgen. Mét geeft als voordeel dat het scherptepunt (bij vol open diafragma) wordt doorgegeven.

Marco Weening Fotografie
Marco Weening Fotografie
- EdvandeZilver
- Forumlid
- Contacteer:
Correctie, nu ik het zo lees is het een beetje ongelukkig neergeschreven.
Dat was vanwege het knappe resultaat van afbeeldingen die je meteen al weet te bereiken. Ik ben namelijk gek op oud Nikonglas, vandaar
Die brede glimlach staat dus los van de adapter opmerking.
Dat was vanwege het knappe resultaat van afbeeldingen die je meteen al weet te bereiken. Ik ben namelijk gek op oud Nikonglas, vandaar

Die brede glimlach staat dus los van de adapter opmerking.