Nu beschikbaar Lightroom CC/ LR6
- ReneG
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Re: Nu beschikbaar Lightroom CC/ LR6
Ik ben nu via CC de nieuwe app aan het downloaden. Wat me nu ineens opvalt is dat de 'oude Lightroom CC nu ineens 5.7.1 heet en dat CC een 'nieuwe' app is... hebben anderen dat ook? Op zich niet zo verkeerd; op deze manier kun je de oude Lightroom gebruiken naast de nieuwe vermoed ik. Ik vraag me wel af of de nieuwe LR de settings van de oude overneemt... catalog specifieke settings geloof ik wel, maar vorige keer moest ik de Nik collection bijv. herinstalleren en LR settings opnieuw instellen. Erg irritant. Ik hoop dat dat nu beter werkt...
Qua performance; Ik heb een hele snelle PC met veel RAM en SSD én een goede GPU. Het enige punt in LR waar ik vertraging opmerkte (tenminste, zoveel dat het irritant was) is bij de zoom functie (met en zonder previews). Hopelijk gaat GPU acceleratie dat verhelpen... alsmede het versnellen van het bouwen van previews.
Qua performance; Ik heb een hele snelle PC met veel RAM en SSD én een goede GPU. Het enige punt in LR waar ik vertraging opmerkte (tenminste, zoveel dat het irritant was) is bij de zoom functie (met en zonder previews). Hopelijk gaat GPU acceleratie dat verhelpen... alsmede het versnellen van het bouwen van previews.
Spul waarmee je foto's maakt...
- ReneG
- Clublid
- Contacteer:
Ok... naast elkaar werken kan niet echt. Als je een catalog eenmaal in LR 6/CC opent wordt hij geupgrade. Hij maakt een kopie (catalog-2) van de catalogus-file en opent die. Verder renamed hij de preview files. Als alles werkt moet je dat weer terug renamen. (Sluit LR, verplaats de oude catalogus file en rename de .lrcat file en eventuele folder en verwijder de -2). Niet moeilijk maar ook niet echt handig.
Ik ben wel blij dat ik het eerst op mijn laptop kan testen voor het op mijn andere systeem komt.
Eerste indrukken:
- Hij is wat sneller, maar niet veel. Maar al mijn machines zijn vrij zwaar. Ik moet nog kijken wat het doet op een machine met GPU (vanavond).
- LR catalogus conversie is redelijk snel met een kleine en middelgrote catalogus, geen idee hoelang het gaat duren met een grote.
- De plugins (Nik etc.) blijven behouden! (Gelukkig).
- Mensen met CC kunnen 5.7.1 verwijderen als CC werkt.
Vanavond even experimenteren met GPU acceleratie en de nieuwe Pano/HDR functie (even geen pano/HDR foto's bij de hand).
Ik ben wel blij dat ik het eerst op mijn laptop kan testen voor het op mijn andere systeem komt.

Eerste indrukken:
- Hij is wat sneller, maar niet veel. Maar al mijn machines zijn vrij zwaar. Ik moet nog kijken wat het doet op een machine met GPU (vanavond).
- LR catalogus conversie is redelijk snel met een kleine en middelgrote catalogus, geen idee hoelang het gaat duren met een grote.
- De plugins (Nik etc.) blijven behouden! (Gelukkig).
- Mensen met CC kunnen 5.7.1 verwijderen als CC werkt.
Vanavond even experimenteren met GPU acceleratie en de nieuwe Pano/HDR functie (even geen pano/HDR foto's bij de hand).
- JaapV
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Contacteer:
Sterker nog: ik kan het nieuwe "Lightroom CC" helemaal niet openen. Na systeem herstart nog steeds niet. Schiet niet echt op: op die manier kan ik natuurlijk ook de catalogus daar niet in openen...ReneG schreef:Ok... naast elkaar werken kan niet echt.
(...)

Wél kan ik Lr 5.7.1 nog steeds gebruiken. De eerdere versies 5.6 en 5.7 zitten er ook nog steeds.
Groet, Jaap
Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
- ReneG
- Clublid
- Contacteer:
Zolang je je catalogus niet upgrade moet het werken. De installatie is in CC wel voltooid?
Waar je misschien ook even op moet letten, ik heb het volgende ergens gelezen:
- De nieuwe Lightroom vereist 2 GB RAM (voorheen 1 GB)
- Je OS moet min. Windows 7 zijn. 32-bits versies worden ook niet meer ondersteund.
Voldoet je systeem aan die specs?
Waar je misschien ook even op moet letten, ik heb het volgende ergens gelezen:
- De nieuwe Lightroom vereist 2 GB RAM (voorheen 1 GB)
- Je OS moet min. Windows 7 zijn. 32-bits versies worden ook niet meer ondersteund.
Voldoet je systeem aan die specs?
- Bravo053
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Een keertje uitloggen en daarna weer inloggen in Creative Cloud schijnt te helpenJaapV schreef:Sterker nog: ik kan het nieuwe "Lightroom CC" helemaal niet openen. Na systeem herstart nog steeds niet. Schiet niet echt op: op die manier kan ik natuurlijk ook de catalogus daar niet in openen...ReneG schreef:Ok... naast elkaar werken kan niet echt.
(...)![]()
Wél kan ik Lr 5.7.1 nog steeds gebruiken. De eerdere versies 5.6 en 5.7 zitten er ook nog steeds.
- Highlander
- Forumbeheerder
Toen ik net LR opende kon ik ook upgraden 5.7.?, net zoals Jaap al zei zitten daar de nieuw dingen ook in, die jullie bij LR 6.0 noemen
Waarom zal je dan 6.0 kopen ?? of ziet ik iets over het hoofd ?

Waarom zal je dan 6.0 kopen ?? of ziet ik iets over het hoofd ?
- ReneG
- Clublid
- Contacteer:
Dat klopt niet. 5.7.1. heeft de nieuwe features niet (ik heb 5.7.1 al een tijdje en kan ze echt niet vinden). Dat is gewoon een kleine patch op 5.7. Hier kun je zien wat er nieuw was in 5.7.1:
http://www.lightroomqueen.com/whats-new ... oom-5-7-1/
Al die andere nieuwe features (HDR/Pano/Performance/Face recognition) krijg je pas in CC/6. Misschien dat de verwarring komt omdat de 'oude' Lightroom Cloud versie 5.7(.1) heet en de nieuwe CC. Als je de oude update en de nieuwe installeert heb je er 2 langs elkaar. 5.7.1 kun je later verwijderen.
http://www.lightroomqueen.com/whats-new ... oom-5-7-1/
Al die andere nieuwe features (HDR/Pano/Performance/Face recognition) krijg je pas in CC/6. Misschien dat de verwarring komt omdat de 'oude' Lightroom Cloud versie 5.7(.1) heet en de nieuwe CC. Als je de oude update en de nieuwe installeert heb je er 2 langs elkaar. 5.7.1 kun je later verwijderen.
Laatst gewijzigd door ReneG op wo apr 22 2015 5:41 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
- JaapV
- Clublid
- Contacteer:
@Highlander: nee, ik schreef alleen dat ik dat gelezen had in het venstertje waarin me eerder vandaag werd verteld dat ik Lr5 kon updaten. Ik heb na die update niet gecontroleerd of die grapjes er ook echt in zitten.
Ik ben nog lang niet helemaal thuis in versie 5 en nu mag ik verder in versie "CC (2015)".
Inderdaad! Ik wist niet eens (meer...) dat ik bij het instellingen-ikoontje rechtsbovenin ook kan uit- en weer inloggen. Bedankt. Ik heb het toch nog ff gecheckt in het Lr forum. Het werkte idd als een zonnetjeBravo053 schreef: Een keertje uitloggen en daarna weer inloggen in Creative Cloud schijnt te helpen

Ik ben nog lang niet helemaal thuis in versie 5 en nu mag ik verder in versie "CC (2015)".

Groet, Jaap
- Highlander
- Forumbeheerder
Precies wat ik bedoel, ik kreeg dat dus ook in dat venstertje, maar ik heb de update nog niet gedaan, maar het stond er toch echt dat het er in zou zitten.@Highlander: nee, ik schreef alleen dat ik dat gelezen had in het venstertje waarin me eerder vandaag werd verteld dat ik Lr5 kon updaten. Ik heb na die update niet gecontroleerd of die grapjes er ook echt in zitten.
Maar zou dat dan inhouden dat wij van 5.7.1 naar LR 6.0 kunnen updaten ?? en dat gratis ??
- iefie
- Forumlid
Nee. Er opent een site en daat staat dat je kunt updaten voor euro of 70 of naar cc kan gaan. Dus gewoon reclane in 5.7
ief
ief
D90 /mb-d80 / 18-70 / 70-300 VR / 70-210D /35 1.8 / 50 1.8 / Tamron 90mm 2.8 macro / 2x sb-700.
- Highlander
- Forumbeheerder
Bedankt, Ief,
Zoals bij alles tegenwoordig, op het eind bij de streep kost dus gewoon geld, niets gratis dus
Zoals bij alles tegenwoordig, op het eind bij de streep kost dus gewoon geld, niets gratis dus

- Highlander
- Forumbeheerder
@ome Sam, heb jij naar 5.7 of naar 6.0CC ge update ??
- ReneG
- Clublid
- Contacteer:
Apart... ik heb op mijn andere systeem wel Lightroom 5.7.1 staan, maar volgens CC heb ik geen Lightroom geïnstalleerd... ik hoop dat dat goed gaat...