Hotshoe problemen Nikon D750

Discussies over fotografie met de D600, D610, D750 en D780. Nikon's semi-pro lijn met een FX-formaat sensor.
Ad B
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: D750 ook niet foutloos...

Bericht door Ad B » do mei 21 2015 7:05 am

Hoi,

als de flitser of trigger een beetje té ver naar voor schuift en daardoor dan niet goed werkt,
lijm je toch een klein strookje kunststof aan de flitser/trigger of tegen de aanslag op de camera.
Sneller gebeurd dan twee weken op een forum klagen. :crazy:

:prost:
Ad B
---

Vincent
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Vincent » do mei 21 2015 8:40 am

ik klaag niet, ik deel mee. :wink2:

Wat mij betreft is er niets zo frustrerend als apparatuur die niet doet wat je wilt, terwijl het een keer niet aan de gebruiker ligt (wat meestal het probleem is). Het duurde bij mij even voordat ik erachter was wat het probleem was, en voordat ik op internet vergelijkbare problemen tegenkwam.

Het is namelijk best vreemd als alles goed ingesteld staat voor HSS en je toch een zwarte streep van het tweede lamel in beeld krijgt. Dat zoek je (ik tenminste) niet direct bij problemen van de contactpunten

Er zijn een hoop mensen met minder vaardigheden in het zoeken van hun informatie op het internet. Dus kleine moeite om het hier te delen lijkt me. Daarnaast kan het wellicht voor sommige mensen een dealbreaker zijn om de D750 niet te kopen. :wink:

Dat vind ik dan weer interessanter dan jouw 400% pixelpeep plaatjes in het andere topic, maar dat terzijde :wink2:
Fin.

Cyrus
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Re: Hotshoe problemen Nikon D750

Bericht door Cyrus » do mei 21 2015 9:29 am

Topictitel gewijzigd op verzoek van TS
Groeten,
Edwin

flickr - website

Ad B
Forumlid
Forumlid

Bericht door Ad B » do mei 21 2015 10:03 am

djunclesam schreef:ik klaag niet, ik deel mee. :wink2:

Dat vind ik dan weer interessanter dan jouw 400% pixelpeep plaatjes in het andere topic, maar dat terzijde :wink2:
Ik doelde met mijn opmerking op niemand persoonlijk.
Dat jij dat wel doet, wordt dit topic niet interessanter op...
en dat je andere dingen interessant vindt (ik dacht dat dát onderwerp "redelijk" anders was/is), da's maar goed, anders waren we allen hetzelfde.
Nee, dank u.

:prost:
Ad B
---

Vincent
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Vincent » do mei 21 2015 10:45 am

'Mijn' topic dus dan voel ik me aangesproken ja, terecht of niet :wink:

Wat mij betreft kan het niet zo zijn dat je op een nieuwe camera van 2000 euro een stukje karton of plastic moet plakken om goede connectie met flitser/trigger te hebben... en wat als je midden in een klus je kartonnetje loslaat en de flitsers falen?

Hele discussies over ISO normen kunnen mij ook minder bekoren maar zijn logisch in een topic als deze. Maar norm of niet, als meerdere (grotere) merken flitsers en triggers (phottix, pocketwizard, profoto, metz, etc) problemen hebben met de contacten van de D750 (waarvan een aantal ook een borgingspin hebben) dan is wat mij betreft de D750 fout. Simpelweg omdat al deze apparaten wel feilloos werken op alle andere bodies.

Maar dat is schijnbaar iets te kort door de bocht volgens anderen :lol:
Fin.

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » do mei 21 2015 11:31 am

Niet helemaal...

Ad B
Forumlid
Forumlid

Bericht door Ad B » vr mei 22 2015 7:16 am

Uw topic... sorry dat ik erop was...
:silent:
---

Vincent
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Vincent » vr mei 22 2015 7:48 am

Jammer dat je nu zo gaat reageren. In mijn optiek een beetje kinderachtig zelfs... Ik hoop dat je begrijpt dat ik met 'mijn topic' bedoel dat IK een probleem aankaart, jij het probleem bagataliseert en ik mij dus aangesproken voel om te reageren. Niet omdat je het direct tegen mij hebt, maar wel omdat ik vind dat het probleem serieus is!

Voor mij tenminste. Want ik heb al shots gemist hierdoor. Snel trigger of flitser monteren gaat niet meer. Dat is wel mijn stijl. Misschien niet die van anderen.

Kartonnetjes vind ik geen oplossing. Die laten ook los, of lossen op bij vocht, etc. Sowieso raar om op een body van 2000€ te gaan lijmen... :wink:
Fin.

Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Skippy » vr mei 22 2015 8:36 am

Vincent, kun je het wellicht oplossen door (niet elegant en enigszins kwetsbaar) een i TTL / PC Sync Hotshoe Adapter op de hotshoe van de D750 te monteren en daar dan je flitsspullen op te monteren?

Afbeelding

Link http://www.aliexpress.com/item-img/Pixe ... 90837.html

Vincent
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Vincent » vr mei 22 2015 9:04 am

Dat is best een goed idee Skippy... :)

Inderdaad weinig elegant, iets kwetsbaarder, maar zou dan kun je als het goed is wel zonder problemen snel een trigger of flitser plaatsen. Ik ga er eens naar kijken! Thanx :thumbup:
Fin.

justme
Forumlid
Forumlid

Bericht door justme » vr mei 22 2015 9:29 am

ik heb zelf een d750, maar nog geen probleem hardware zoals de photix odin. Maar ik ben daarin geïnteresseerd.

waarin kenmerkt zich nu het daadwerkelijke probleem? Een paar vragen:

- Is er extra aandacht bij nodig om de trigger te justeren op de flitsschoen? ( Denk aan draaien, en niet te ver doorschieten? )

- Is deze handeling voelbaar, bijvoorbeeld als je een klikje voelt dat de platen goed aansluiten met de pennetjes?

- is de trigger uiteindelijk wel 100% werkbaar, als je bovenstaande met enige gemak cq. oplettendheid hem weet aan te sluiten?

Skippy
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door Skippy » vr mei 22 2015 10:30 am

Wiebe, lees s.v.p. de reacties van Djunclesam in dit topic nog eens door. Daar wordt m.i. alles keurig in verwoord.

ATOR
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ATOR » vr mei 22 2015 1:31 pm

Het idee van Skippy is zo gek nog niet, die adapter kun je wel aanpassen zodat hij perfect past. Je zou eventueel ook je zender kunnen aanpassen, dan past hij alleen op je D750 maar als je die combinatie veel gebruikt zou het me dat wel waard zijn.

Wel balen dat ze deze hotshoe bij Nikon niet binnen nauwere toleranties gemaakt hebben.

CaptainHook

Bericht door CaptainHook » vr mei 22 2015 2:18 pm

:idea:
Of je koopt via eBay voor 1 à 2 euro zo'n plastieken 'hot shoe protector', knipt/zaagt er een stukje af, en voila, het past weer...

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » vr mei 22 2015 2:23 pm

ATOR schreef:Je zou eventueel ook je zender kunnen aanpassen, dan past hij alleen op je D750 maar als je die combinatie veel gebruikt zou het me dat wel waard zijn.
Ik snap die redenatie absoluut niet.
Een hotshoe of adapter aanpassen aan het te ver doorschuiven op een "verkeerde" Nikon schoen is de omgekeerde wereld. Zou ik dus nooit doen.
Zeker als iemand in een studio werkt, meerdere triggersetjes e.d. heeft liggen en misschien ook meerdere camera's gebruikt, maak je de problemen daarmee alleen maar groter, als je dat op die wijze exclusief voor een D750 gaat afstemmen. Werkt het bij geen enkele andere camera meer, alleen met de Nikon D750.

Echt je kunt beter de Nikon schoen aanpassen, een kunststof stripje voor bij het Nikon schoentje daarop "vastlijmen". Klaar.
Problemen corrigeer je bij het onderdeel wat de problemen veroorzaakt. Niet andersom dat je alle andere "correcte" accessoires gaat aanpassen aan een verkeerd onderdeel van een camera.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Plaats reactie

Terug naar “D600, D610, D750 en D780”