Schotland
-
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: Schotland: update Glencoe
Naar mijn mening is een kader wel degelijk van nut en wordt ook bepalend voor de stijl van de fotograaf. Ach en iedereen zou natuurlijk een ander kader kiezen, gelukkig maar anders werd alles zo'n eenheidsworst.
- Brutus
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Prachtige platen van een uniek gebied, zowel landschappelijk als in historische zin.
Op 13 februari 163 werden hier 78 leden van de clan McDonald in hun slaap vermoord door Clan Campbell.
(Zie verder wikipedia)
Tot op de dag van vandaag wordt Glencoe daarom de Glen of Weeping genoemd.
Off-topic? Sorry, Mod....
https://m.youtube.com/watch?v=ora4bUlHDro
Op 13 februari 163 werden hier 78 leden van de clan McDonald in hun slaap vermoord door Clan Campbell.
(Zie verder wikipedia)
Tot op de dag van vandaag wordt Glencoe daarom de Glen of Weeping genoemd.
Off-topic? Sorry, Mod....
https://m.youtube.com/watch?v=ora4bUlHDro
Groet,
Bert
Bert
- Frankie
- Clublid
- Contacteer:
Dank voor de reacties !
Tsja Ator, zelfs in dit soort ruimtes neem ik altijd mijn camera mee, je weet maar nooit wat je tegenkomt
Over de kaders. Ik snap wat je bedoelt Captain Hook maar toch gebruik ik de kaders bewust:
- Ik wil graag een neutrale achtergrondkleur, niet de tint op dit forum. Kwestie van smaak, wel houd ik het verder zo simpel mogelijk bijvoorbeeld door mijn naam in een grijstint ipv zwart-wit te zetten.
- Ook al geeft een copyrightteken geen enkele garantie dat het wordt gerespecteerd, toch wil ik hiermee laten zien dat ik het 'op prijs stel' om te weten wat er met mijn plaatjes gebeurt. Het blijven toch je kindjes. Door een aantal negatieve en positieve ervaringen, weet ik wel dat het helpt.
- Door de minder positieve ervaringen wil ik de foto's ook niet in supergroot formaat plaatsen. Jammer want ik ben het met je eens dat ze dan veel beter tot hun recht komen. Zeker landschappen of de panorama's zoals jij die maakt.
Hopelijk kweek ik hiermee wat begrip, ook voor anderen die gebruikmaken van kaders of naamvermeldingen.
En nu ik toch aan het toelichten ben, voor de geïnteresseerden: De foto's zijn gemaakt met de Nikon 18-35 en 58, een superfijn maar ook licht setje, regelmatig aangevuld met een 80-400. En om de winst in gewicht nog meer teniet te doen, heb ik bijna altijd twee camera's bij me want objectieven wisselen is nog steeds minder favoriet dan gewicht sjouwen.
Tsja Ator, zelfs in dit soort ruimtes neem ik altijd mijn camera mee, je weet maar nooit wat je tegenkomt

Over de kaders. Ik snap wat je bedoelt Captain Hook maar toch gebruik ik de kaders bewust:
- Ik wil graag een neutrale achtergrondkleur, niet de tint op dit forum. Kwestie van smaak, wel houd ik het verder zo simpel mogelijk bijvoorbeeld door mijn naam in een grijstint ipv zwart-wit te zetten.
- Ook al geeft een copyrightteken geen enkele garantie dat het wordt gerespecteerd, toch wil ik hiermee laten zien dat ik het 'op prijs stel' om te weten wat er met mijn plaatjes gebeurt. Het blijven toch je kindjes. Door een aantal negatieve en positieve ervaringen, weet ik wel dat het helpt.
- Door de minder positieve ervaringen wil ik de foto's ook niet in supergroot formaat plaatsen. Jammer want ik ben het met je eens dat ze dan veel beter tot hun recht komen. Zeker landschappen of de panorama's zoals jij die maakt.
Hopelijk kweek ik hiermee wat begrip, ook voor anderen die gebruikmaken van kaders of naamvermeldingen.
En nu ik toch aan het toelichten ben, voor de geïnteresseerden: De foto's zijn gemaakt met de Nikon 18-35 en 58, een superfijn maar ook licht setje, regelmatig aangevuld met een 80-400. En om de winst in gewicht nog meer teniet te doen, heb ik bijna altijd twee camera's bij me want objectieven wisselen is nog steeds minder favoriet dan gewicht sjouwen.
- Frankie
- Clublid
- Contacteer:
Dank voor je toelichting Brutus en zeker niet off-topic wat mij betreft. Als ik een plaatje van de bewuste glen had geplaatst, had ik het waarschijnlijk ook vermeld. Ik lees zelf ook graag korte tekst bij fotoseries.
-
- Clublid
- Ervaringsniveau: *
- Contacteer:
Ik ken weinig foto's die niet beter kijken op een neutrale witte achtergrond. Het geeft rust, en filtert storende kleuren en afleidende patronen uit de omgeving (in dit geval het forum) weg. Het geeft ook een mooie afkadering van de foto weer. Witte kaders voegen voor mij dus erg veel toe.CaptainHook schreef: Enige minpuntje tot nu toe: de afleidende en beeldwegsnoepende enorme kaders; dat vind ik wel jammer.
Afgedrukte foto's gaan bij mij ook ALTIJD in een passe partout in een lijst

Verder eens met alle complimenten. Ik ben nooit zo fan van het veren steken in andermans achterste, maar het bijna irritant hoe Frankie van, op het oog, eenvoudige onderwerpen interessante platen kan maken.
Fascinerend en inspirerend!
Fin.
Fantastisch werk, Frank!
Met zeer veel plezier naar gekeken.
Met zeer veel plezier naar gekeken.
- HannahV
- Forumlid
Bizar! Echt heel mooi. Indrukwekkende platen!
Nikon D850 + Sigma ART 85mm 1.4 + Nikon 70-200mm f/2.8 VRII. Voor al uw hondenplaatjes.
Rifle shooter | Nikon Shooter.
Rifle shooter | Nikon Shooter.
-
- Clublid
- Ervaringsniveau: **
Weer buitengewoon fraaie serie Frank. Uiteraard heb je een prachtig decor daar in Schotland, maar jij maakt werkelijk de meest fraaie platen van........bijna niets. Dat is wat ik bewonder in jouw fotografie.
Chapeau
Chapeau

Nikon Z8 en mooi glaswerk van datzelfde merk
- Frankie
- Clublid
- Contacteer:
Dank allen, jullie positieve feedback wordt zeer gewaardeerd. Gaaf ook reacties van fotografen die ik zelf bewonder.
Er volgt nog een of anderhalve serie uit het noordwesten en oosten.
Er volgt nog een of anderhalve serie uit het noordwesten en oosten.
- Bak
- Clublid
Kom maar op met die updates. Over iets meer dan twee weken mogen wij voor het eerst naar Schotland.
Dit is erg inspirerend.
Dit is erg inspirerend.
Waar we lezen dat het toch iets minder lang geleden is... (1692) Heel Schotland ademt dit soort historie. Je struikelt er over de kastelen en landhuizen, van nog (deels) bewoond tot vervallen ruines.Brutus schreef:Prachtige platen van een uniek gebied, zowel landschappelijk als in historische zin.
(Zie verder wikipedia)
Niet omdat het moet • Maar omdat het kan
D7100 [Si 35 f1.4 A • Ni 85 f1.8G • Ta 17-50 f2.8 • To 11-16 f2.8] • OM-D E-M10 [Pa 20 f1.7 • M.Z 14-42 f3.5-5.6 • Sa 7,5 f/3.5 fisheye]
D7100 [Si 35 f1.4 A • Ni 85 f1.8G • Ta 17-50 f2.8 • To 11-16 f2.8] • OM-D E-M10 [Pa 20 f1.7 • M.Z 14-42 f3.5-5.6 • Sa 7,5 f/3.5 fisheye]
- ben42
- Moderator
Mooie serie, mijn favorieten nr 2 nr 7 en nr 23.
Nr 20 vind ik heel intrigerend, waarom weet ik niet, op een of andere manier wringt deze foto een beetje. (Ik kan het niet benoemen).
Ben
Nr 20 vind ik heel intrigerend, waarom weet ik niet, op een of andere manier wringt deze foto een beetje. (Ik kan het niet benoemen).
Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
- Frankie
- Clublid
- Contacteer:
Dank ook voor de laatste reacties. Bak, je gaat je vast vermaken, ik ben ook benieuwd naar jouw ervaringen. Laatste reeks foto's.
41.
Verder naar het noordwesten, een bos met mooie mossen bij de Rogie falls. Daar leven ook wilde katten en otters.

42.
Zonnedauw komt ook veel voor in de moerassige streken in (het westen) van Schotland. Met behulp van kleefstof vangen deze kleine vleesetende plantjes vliegjes.

43.
Vochtig en ruig landschap hier in de buurt van (little) loch Broom.

44.
Ondanks het natte weer is Schotland ook voor motorrijders een Walhalla door de mooie bochtige, in het noorden vaak lege, weggetjes.

45.
Assynt is een interessant geografisch en cultureel gebied in Sutherland, in het noordwesten van Schotland.

46.
Volgens de legende oefenden de Noorse goden hier om bergen te maken. Dit is in de avond bij Achmelvich.

47.
De bergen claimen hier ieder voor zich een plekje met voldoende ruimte om zich heen.

48.
Handa is een vogeleiland / natuurreservaat dat wordt beheerd door the Scottish Wildlife Trust.

49.
Op Handa leven grote kolonies zeevogels, in de zomer meer dan 100.000.

50.
De grote jager is een stoere vogel die het niet nalaat om mensen aan te vallen die te dicht bij zijn nest komen.

51.
Mooie uitzichten vanaf het eiland.

52.
Van de kliffen kun je 100 meter naar beneden vallen.

53.
Deze zeehonden hebben hun eigen eilandje geclaimd.

54.
Groen door het zeewier.

55.
De red grouse loopt hier ook vrolijk rond. Continu op zijn hoede voor de grote jagers. Voor de natuurminnende menselijke eilandbezoeker heeft ie minder angst.

56.
Heerlijk campingleven, genieten van typisch schotse zaken.

57.
Heerlijk warme dagen aan de kust in die periode. Iets landinwaarts vormen zich continu mooie luchten.

58.
Sandwood beach in de (plaatselijke) mist.

59.
Sangobeach héél vroeg in de ochtend,

60.
Wandeling vanuit Durness, helemaal in het noordwesten. Een meeuw met reusachtig jong.

61.
Mijn favoriet: de papegaaiduiker. Wordt ook wel de clown van de zeevogels genoemd. Dit is zijn zomerkleed, in de winter ziet de 'puffin' er veel grauwer uit.

62.
Balnakeil beach. Zoals je inmiddels ziet, heeft Schotland veel prachtige stranden.

63.
Nog zo'n stoere vogel, de scholekster. Als je in de buurt van z'n nest / territorium komt, krijg je een persoonlijke begeleiding tot je weer ver genoeg uit de buurt bent.

64.
Blik op Faraid Head, vanaf hier naar het noorden (tikkeltje west) en je komt op IJsland uit.

65.
De kleuren van de zee en het strand zijn hier in bijna elk weertype prachtig. De Kyle of Durness gaat ongeveer 9 km. landinwaarts en doet bijna in zijn geheel mee in de wisseling tussen eb en vloed.

66. Afgezakt naar het zuidoosten: Corgarff castle. Een zestiende-eeuws kasteel, later omgebouwd tot soldatenbarak.

67.
Typisch landschap in het gebied van de Glenlivet en de Cairngorms.

68.
Dryburgh Abbey, onder Edinburgh, is een norbertijnse abdij, gesticht in 1150, gelegen aan de rivier de Tweed.

69.
Ter afsluiting nog een mooi gekleurde bomensoort. Gezocht op rode berk, gaf geen resultaat. Weet iemand wat dit is ?

Dank allen voor de aandacht. Weer iets meer foto's dan gemiddeld maar waar het hart vol van is, zorgt voor veel foto's.
Voor degenen die nog naar Schotland gaan: veel plezier !
41.
Verder naar het noordwesten, een bos met mooie mossen bij de Rogie falls. Daar leven ook wilde katten en otters.
42.
Zonnedauw komt ook veel voor in de moerassige streken in (het westen) van Schotland. Met behulp van kleefstof vangen deze kleine vleesetende plantjes vliegjes.
43.
Vochtig en ruig landschap hier in de buurt van (little) loch Broom.
44.
Ondanks het natte weer is Schotland ook voor motorrijders een Walhalla door de mooie bochtige, in het noorden vaak lege, weggetjes.
45.
Assynt is een interessant geografisch en cultureel gebied in Sutherland, in het noordwesten van Schotland.
46.
Volgens de legende oefenden de Noorse goden hier om bergen te maken. Dit is in de avond bij Achmelvich.
47.
De bergen claimen hier ieder voor zich een plekje met voldoende ruimte om zich heen.
48.
Handa is een vogeleiland / natuurreservaat dat wordt beheerd door the Scottish Wildlife Trust.
49.
Op Handa leven grote kolonies zeevogels, in de zomer meer dan 100.000.
50.
De grote jager is een stoere vogel die het niet nalaat om mensen aan te vallen die te dicht bij zijn nest komen.
51.
Mooie uitzichten vanaf het eiland.
52.
Van de kliffen kun je 100 meter naar beneden vallen.
53.
Deze zeehonden hebben hun eigen eilandje geclaimd.
54.
Groen door het zeewier.
55.
De red grouse loopt hier ook vrolijk rond. Continu op zijn hoede voor de grote jagers. Voor de natuurminnende menselijke eilandbezoeker heeft ie minder angst.
56.
Heerlijk campingleven, genieten van typisch schotse zaken.
57.
Heerlijk warme dagen aan de kust in die periode. Iets landinwaarts vormen zich continu mooie luchten.
58.
Sandwood beach in de (plaatselijke) mist.
59.
Sangobeach héél vroeg in de ochtend,
60.
Wandeling vanuit Durness, helemaal in het noordwesten. Een meeuw met reusachtig jong.
61.
Mijn favoriet: de papegaaiduiker. Wordt ook wel de clown van de zeevogels genoemd. Dit is zijn zomerkleed, in de winter ziet de 'puffin' er veel grauwer uit.
62.
Balnakeil beach. Zoals je inmiddels ziet, heeft Schotland veel prachtige stranden.
63.
Nog zo'n stoere vogel, de scholekster. Als je in de buurt van z'n nest / territorium komt, krijg je een persoonlijke begeleiding tot je weer ver genoeg uit de buurt bent.
64.
Blik op Faraid Head, vanaf hier naar het noorden (tikkeltje west) en je komt op IJsland uit.
65.
De kleuren van de zee en het strand zijn hier in bijna elk weertype prachtig. De Kyle of Durness gaat ongeveer 9 km. landinwaarts en doet bijna in zijn geheel mee in de wisseling tussen eb en vloed.
66. Afgezakt naar het zuidoosten: Corgarff castle. Een zestiende-eeuws kasteel, later omgebouwd tot soldatenbarak.
67.
Typisch landschap in het gebied van de Glenlivet en de Cairngorms.
68.
Dryburgh Abbey, onder Edinburgh, is een norbertijnse abdij, gesticht in 1150, gelegen aan de rivier de Tweed.
69.
Ter afsluiting nog een mooi gekleurde bomensoort. Gezocht op rode berk, gaf geen resultaat. Weet iemand wat dit is ?
Dank allen voor de aandacht. Weer iets meer foto's dan gemiddeld maar waar het hart vol van is, zorgt voor veel foto's.
Voor degenen die nog naar Schotland gaan: veel plezier !
-
- Moderator
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Fantastische aanvulling Frank. Overduidelijk dat deze omgeving jou buitengewoon inspireert.
- Frankie
- Clublid
- Contacteer:
Re: Schotland
Dat klopt inderdaad Luc, de heimwee begint altijd op de boot naar IJmuiden, eigenlijk al op weg naar Newcastle.