17-50 Tamron of 17-50 Sigma?
- DannySan
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: 17-50 Tamron of 17-50 Sigma?
Dankje Chris, dat vind ik een heldere en duidelijke uitleg: super!
Ontopic: ik heb de Sigma 17-50 op mijn D7100: súper combinatie en ik heb qua AF-instellingen daar zowat niets aan moeten doen (3 puntjes voor de 'mooi' volgens mij).
Ontopic: ik heb de Sigma 17-50 op mijn D7100: súper combinatie en ik heb qua AF-instellingen daar zowat niets aan moeten doen (3 puntjes voor de 'mooi' volgens mij).
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Nogmaals bedankt voor alle reacties.
Vandaag hebben mijn vader en ik de camera gekocht samen met de tas en een extra batterij en een grijsfilter. De lens hebben we besteld en die komt waarschijnlijk morgen want die hadden ze niet op voorraad.
Maar ik heb nu weer een andere vraag. Ik heb dus ook een grijsfilter gekocht, het is een Hoya Destiny 3-400 filter. Volgens de mensen in de winkel was het een heel goed filter van hele hoge kwaliteit en hij was ook erg duur, namelijk 116 euro. Maar ik heb even wat op internet gelezen en ik zag dat variabele grijsfilters worden afgeraden omdat de kwaliteit van foto's omlaag zou gaan en automatische focus niet meer goed zou werken. Is dat echt zo? Mij leek zo'n filter juist heel handig omdat je zelf kan kiezen hoe donker hij is. Zal ik hem terug brengen en een vast filter kopen of valt het allemaal wel mee? Hij was erg duur en ik wil echt iets wat goed werkt.
Vandaag hebben mijn vader en ik de camera gekocht samen met de tas en een extra batterij en een grijsfilter. De lens hebben we besteld en die komt waarschijnlijk morgen want die hadden ze niet op voorraad.
Maar ik heb nu weer een andere vraag. Ik heb dus ook een grijsfilter gekocht, het is een Hoya Destiny 3-400 filter. Volgens de mensen in de winkel was het een heel goed filter van hele hoge kwaliteit en hij was ook erg duur, namelijk 116 euro. Maar ik heb even wat op internet gelezen en ik zag dat variabele grijsfilters worden afgeraden omdat de kwaliteit van foto's omlaag zou gaan en automatische focus niet meer goed zou werken. Is dat echt zo? Mij leek zo'n filter juist heel handig omdat je zelf kan kiezen hoe donker hij is. Zal ik hem terug brengen en een vast filter kopen of valt het allemaal wel mee? Hij was erg duur en ik wil echt iets wat goed werkt.
- Highlander
- Forumbeheerder
Adat hij niet meer of moeilijker focust heb je bij een vast grijsfilter ook.
De truc is om eerst te focussen en dan je grijsfilter te verdraaien zover je wilt
Vroeger was een variabel grijsfilter van mindere kwaliteit dan een vast grijsfilter
Maar tegenwoordig ligt die kwaliteit heel dicht bij elkaar
Dus lekker gebruiken
De truc is om eerst te focussen en dan je grijsfilter te verdraaien zover je wilt
Vroeger was een variabel grijsfilter van mindere kwaliteit dan een vast grijsfilter
Maar tegenwoordig ligt die kwaliteit heel dicht bij elkaar
Dus lekker gebruiken
- jan
- Bestuurslid
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Lees dit artikel eens: http://www.photofacts.nl/fotografie/rub ... h_niet.asp
Maar kijk ook eens op de facebook groep: ND Big Stoppers
Maar kijk ook eens op de facebook groep: ND Big Stoppers
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
-
- Forumlid
Het focussen is dus niet echt heel erg aangezien ik het filter dan heel licht kan maken, maar ik twijfel nog steeds.
Ik wilde ook graag foto's van beekjes en watervallen met een lange sluitertijd maken maar dat is dus geen optie. Ik kan die facebook groep trouwens niet vinden maar ik heb ook geen facebook.
Het filter kostte 116 euro en voor mij is dat echt heel veel. Ik weet ook niet echt of ik hem veel ga gebruiken. Is zo'n filter eigenlijk nodig? Ik twijfel echt heel erg...
Ik wilde ook graag foto's van beekjes en watervallen met een lange sluitertijd maken maar dat is dus geen optie. Ik kan die facebook groep trouwens niet vinden maar ik heb ook geen facebook.
Het filter kostte 116 euro en voor mij is dat echt heel veel. Ik weet ook niet echt of ik hem veel ga gebruiken. Is zo'n filter eigenlijk nodig? Ik twijfel echt heel erg...
- jan
- Bestuurslid
- Contacteer:
Het is een besloten groep maar wanneer je geen FB hebt dan wordt het lastig.MelissaW schreef:Ik kan die facebook groep trouwens niet vinden maar ik heb ook geen facebook.
Maar wanneer je twijfelt dan zou ik het filter eerst terug brengen, ervaring op doen en dan wellicht in een later stadium alsnog een ND filter aanschaffen.
Jan
- Peter
- Clublid
- Contacteer:
eens met Jan
als je twijfelt...., breng het filter terug. Goed of niet goed, wat maakt het uit
mocht je het filter later alsnog willen aanschaffen kan dat altijd nog.
Voor jouw is het een smak geld
als je twijfelt...., breng het filter terug. Goed of niet goed, wat maakt het uit
mocht je het filter later alsnog willen aanschaffen kan dat altijd nog.
Voor jouw is het een smak geld
-
- Forumlid
Bedankt voor de reacties. Ik denk dat jullie gelijk hebben. Ik ga even wachten tot de lens er is en ik ga het dan misschien heel even proberen, maar als ik blijf twijfelen gaat hij terug. Ik weet alleen niet of je zo'n filter eerst even kan proberen en dan terug kan sturen als hij niet goed is?
- Peter
- Clublid
- Contacteer:
Dat verschilt per winkel, je kunt het altijd even vragen.
En anders..., dicht laten zitten en retourneren
En anders..., dicht laten zitten en retourneren
- jan
- Bestuurslid
- Contacteer:
Peter, wat zitten we vanavond toch op dezelfde lijn.
En Melissa, ik weet niet welke diameter je hebt gekocht maar soms is het praktischer om bijvoorbeeld een 77mm of 82mm filter te kopen met een adapter ring naar de diameter van het objectief wat je nog krijgt. Zo heb je een veel universeler filter naar de toekomst toe welke eventueel op meerdere objectieven past. Zo'n ring kost ongeveer € 10,=. Ik heb bijvoorbeeld een 77mm ND filter met een adapter ring naar 67mm. Zo kan ik het filter op drie objectieven gebruiken.

En Melissa, ik weet niet welke diameter je hebt gekocht maar soms is het praktischer om bijvoorbeeld een 77mm of 82mm filter te kopen met een adapter ring naar de diameter van het objectief wat je nog krijgt. Zo heb je een veel universeler filter naar de toekomst toe welke eventueel op meerdere objectieven past. Zo'n ring kost ongeveer € 10,=. Ik heb bijvoorbeeld een 77mm ND filter met een adapter ring naar 67mm. Zo kan ik het filter op drie objectieven gebruiken.
Jan
-
- Forumlid
Bedankt voor de reacties. Ik denk dat ik hem terug ga brengen, ik ga hem waarschijnlijk ook te weinig gebruiken. Als ik die 116 euro terug heb heb ik weer veel geld over.
Zo'n adapter ring lijkt mij wel heel erg handig. Daar ga ik zeker naar kijken als ik ooit een nieuw filter ga kopen.
Is er eigenlijk nog iets anders wat ik echt moet hebben? Ik heb zonder dat filter 150 euro over en ik vroeg me af of ik daar nog wat mee kon doen.
Ik heb nu dus de camera, lens, tas en extra batterij.
Misschien is een polarisatiefilter wel handig?
Zo'n adapter ring lijkt mij wel heel erg handig. Daar ga ik zeker naar kijken als ik ooit een nieuw filter ga kopen.
Is er eigenlijk nog iets anders wat ik echt moet hebben? Ik heb zonder dat filter 150 euro over en ik vroeg me af of ik daar nog wat mee kon doen.
Ik heb nu dus de camera, lens, tas en extra batterij.
Misschien is een polarisatiefilter wel handig?
- JvdKooij
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
- Contacteer:
ik zou gewoon eerst eens lekker gaan fotograferen en vakantie houden 
iets kopen kan altijd nog.

iets kopen kan altijd nog.
Groetjes,
Jaap
Jaap
- jan
- Bestuurslid
- Contacteer:
Ga eerst eens lekker fotograferen en kijk/ervaar dan eens wat je mist/graag erbij zou willen hebben. Af en toe komen er op dit forum ook leuke zaken voorbij voor een nette prijs. Zo ook wel eens een flitser. Kortom eerst lekker aan de gang.
Jan
-
- Moderator
- Contacteer:
Inderdaad eerst maar wennen aan de nieuwe spullen en goed leren gebruiken, veel plezier alvast daar mee. En dan later wellicht een statief bijvoorbeeld deze http://www.statiefshop.nl/zoeken?search ... y=roadtrip en/of een flitser al naar gelang of je voor jouw soort fotografie die spullen nodig hebt.