Weer een vraag over scherpte.

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Janvis
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: Weer een vraag over scherpte.

Bericht door Janvis » vr sep 23 2016 11:58 am

@Ator
ATOR schreef:maakt niet uit hoe geweldig jouw techniek of nabewerking is.
Mijn techniek is alles behalve geweldig :D ben nog maar en beginner die heel graag wil leren hoe hij nette plaatje moet schieten. Daarbij ben ik erg leergierig en ben constant op zoek naar tips en ideeën waar ik mee aan de slag kan. Mijn grote tekortkoming is gebrek aan geduld en dat is soms best lastig, niemand schiet zijn eerste foto meteen perfect en voor het opdoen van ervaring is veel tijd nodig.

Toen ik deze camera net had was ik al snel teleurgesteld omdat het me niet snel genoeg lukte om echt mooie plaatjes te schieten waar ik zelf tevreden mee kon zijn. Toen is de camera in de kast beland, mijn vriendin begon daar een poosje geleden over omdat ze het erg jammer vond dat die (voor onze begrippen redelijk dure) camera lag stof te happen in de kast. Ik ben toen weer begonnen en beleefde er best veel plezier aan. Alleen het tot rust komen in de natuur doet me al erg goed op z'n tijd. Omdat ik het erg mooi vind om met kleine scherptediepte te werken en ik een beperkt budget heb kwam ik tot de conclusie dat de grote zoom van de 55-300 goed bij mij zou passen. Opzich ben ik ook best tevreden met de lens hoor, heb er tijdens de vakantie veel plezier aan beleefd (en nog steeds hoor :-) )

Ik merk nu dat er aan mijn techniek en no how toch nog wel wat schort en denk dat ik de tijd moet nemen om daar mee aan de slag te gaan, met die lange telestanden is het uit de hand fotograferen een kunst opzich en is een statief denk ik onmisbaar. Ik heb wel een statief maar die laat wel wat te wensen over, heb hem tweede hands voor 15 euro via marktplaats gekocht maar is niet een heel stevig ding. Misschien dat het een goed idee om eens in een degelijke statief te gaan investeren en vanuit daar weer verder.
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Ideeën voor uitjes? Laat het me weten, tips zijn meer dan welkom :-)

ATOR
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door ATOR » vr sep 23 2016 1:14 pm

Werken aan techniek is altijd goed, zolang je jezelf maar niet gaat frustreren door meer scherpte uit je apparatuur proberen te persen dan er in zit :D

Een beter statief kan een verbetering opleveren, als dat tenminste de bottleneck is. Zelf gebruik ik alleen een statief voor opnames van statische objecten met weinig licht, overdag en met bewegende onderwerpen vind ik een statief maar niks.

JaapV
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door JaapV » vr sep 23 2016 4:30 pm

Brutus schreef:Ik heb even rondgekeken bij ZOOM, kan de exif helaas niet vinden. Heb je een linkje?
Het forum heeft een handig Exif-hulpmiddel voor foto's in het forum (mits die de Exif nog bevat!): klik op de foto en vervolgens op "Meer info".

MAAR: op de achtste regel in deze pagina in de blog van de maker van dat hulpmiddel staat beschreven hoe je dat hulpmiddel als een webkoppeling kunt gebruiken voor elke foto die je in je browser tegenkomt.
Als die browser FireFox of Safari is dan is het wel zo handig om die koppeling in de bladwijzerbalk van de browser te zetten, zodat je met een enkel klikje de Exif van zo'n webfoto kunt zien (nogmaals: mits die er in zit!).

De koppeling heeft één nadeel: als een webpagina meer foto's bevat, dan zie je alleen de Exif van de eerste foto.
Laatst gewijzigd door JaapV op vr sep 23 2016 5:59 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes

Janvis
Forumlid
Forumlid

Bericht door Janvis » vr sep 23 2016 5:34 pm

Plaatje is nu wel klein bijgevoegd maar bezit wel de Exif info. Dus voor de grote versie kan het linke worden gebruik in de eerdere post maar voor de exif info kan je hier op het plaatje klikken.

Afbeelding

Ik had de foto ook geupload op mijnalbum omdat ik ze dan groter kon plaatsen maar dan zit er geen exif meer bij.

Ik hoop dat jullie er wat mee kunnen op deze manier.
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Janvis
Forumlid
Forumlid

Bericht door Janvis » za sep 24 2016 10:16 am

Ben ik weer :D

Tot zo ver heel erg bedankt voor al jullie adviezen.

Gistermiddag was het mooi weer dus heb na het werk meteen andere kleren aan getrokken en ben naar de Baggelhuizerplas gereden om foto's te gaan maken, heb alle foto gemaakt met de standaard 18-55. Heb de iso tussen de 800 en 3200 gehad en daardoor kwam ik op sluitertijden van 1/1600ste en korter. Ik krijg toch een beetje het gevoel dat mijn wensen niet helemaal reëel zijn voor deze combinatie. Ik denk dat het onmogelijk is om van die boom aan de andere kant van het water de blaadjes te kunnen tellen als je de foto op 100% gaat bekijken op de laptop.

Ik wil jullie wat foto's laten zien en vragen om jullie mening(de eerste 4 zijn trouwens niet gemaakt met gevoel voor compositie hoor, maar gewoon om te kijken hoe scherp ze zijn ;-) ), de exif info is helaas niet zichtbaar als je de foto hier op de site bekijkt maar zijn vanuit mijnalbum wel te downloaden en dan zit alles er wel bij. DIT is de link naar het album waar de foto's ook groter te zien zijn en waar ze gedownload kunnen worden.

Foto 1

Afbeelding

Foto 2 (Dit is de enige die op iso 400 is genomen)

Afbeelding

Foto 3

Afbeelding

Foto 4

Afbeelding

Foto 4

Afbeelding

Wederom alvast bedankt jullie hulp.
Laatst gewijzigd door Janvis op za sep 24 2016 10:44 am, 1 keer totaal gewijzigd.
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

ATOR
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ATOR » za sep 24 2016 10:44 am

Probeer je ISO zo laag mogelijk te houden. De laatste foto op 18mm met een sluitertijd van 1/4000s en ISO3200 had je veel beter met 1/125s en ISO100 kunnen schieten. Overal waar je ruis hebt zie je geen detail meer, helemaal als je ruisreductie gebruikt en zelfs al geeft de textuur van ruis een idee van scherpte.

Hoe verscherp je jouw foto's?

Janvis
Forumlid
Forumlid

Bericht door Janvis » za sep 24 2016 10:46 am

Hey Ator,

Deze foto's zijn niet verscherpt. Komen zo als jpeg uit de camera zonder enige bewerking.

Nog even over de sluitertijd: Hoe staan jullie tegenover het standpunt om als minimale sluitertijd het brandpunt aan te houden? Dus bij een brandpunt van 55mm niet onder 1/55ste te gaan schieten? Of zit je dan eigenlijk nog steeds aan de lange kant qua sluitertijd?
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

jantom
Clublid
Clublid

Bericht door jantom » za sep 24 2016 12:10 pm

Janvis schreef: Nog even over de sluitertijd: Hoe staan jullie tegenover het standpunt om als minimale sluitertijd het brandpunt aan te houden? Dus bij een brandpunt van 55mm niet onder 1/55ste te gaan schieten? Of zit je dan eigenlijk nog steeds aan de lange kant qua sluitertijd?
Dit hangt erg af van de persoon en zijn omstandigheden (zoals vermoeidheid).
Voor het zekere minimaal 1/125 bij een 55mm objectief. Maar in deze tijd is het zo gemakkelijk de foto te controleren.

In de tijd dat ik actief was met foto's maken heb ik het eens gepresteerd om met een 50mm lens een acceptabele foto te maken met een sluitertijd van 1/4 sec maar ik raad het iedereen af om dat als gewoonte te gaan doen :)
Je mag best wel experimenteren want soms heb je een langere sluitertijd nodig.

Janvis
Forumlid
Forumlid

Bericht door Janvis » za sep 24 2016 8:52 pm

Vanmiddag zijn we naar het vestingstadje Bourtange geweest, uiteraard is de camera mee gegaan en heb ik er flink op los geoefend.

Ik ben (n.a.v. alle tips) als volgt te werk gegaan. Heb de ISO op 100 gezet en de camera op de diafragma voorkeuze stand (wat ik eigenlijk altijd heb) Heb geprobeerd om met het diafragma steeds 2 stops voor de maximale opening te blijven. Zodra ik op plekken kwam waar de sluitertijd langer dan 1/200ste dreigde te worden ging ik de iso waarde verhogen. Maar heb dus geprobeerd de ISO zo laag mogelijk te houden. Ik moet zeggen dat ik behoorlijk tevreden ben en betere foto's heb weten te maken dan dat ik voorheen deed, al met al ben ik dus behoorlijk blij met hetgeen ik hier tot nu toe heb geleerd ;-)

Dit is de foto waar ik denk ik het meest trots op ben, deze versie is volledig onbewerkt en is zo als Jpeg uit de camera gekomen. Ik heb vandaag alles zowel in NEF als in Jpeg fine geschoten. Maar met echt fotobewerken ben ik nog niet bezig maar dat zal er t.z.t. ook wel bij gaan komen want volgens mij is er geen fotograaf die zijn foto's niet een beetje bewerkt :P

Dit is de foto uit mijnalbum en ook deze is dus te downloaden zodat alle exif info zichtbaar is. (deze was trouwens op iso 100, 1/200 en F8 op 55mm)

Afbeelding
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

JaapV
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door JaapV » zo sep 25 2016 3:56 pm

Het gaat dus de goede kant op.
Wel (ook dát nog :roll: ) beetje gaan letten op compositie: die rommel boven zijn kop ziet er niet uit :wink2:
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes

Janvis
Forumlid
Forumlid

Bericht door Janvis » zo sep 25 2016 8:07 pm

Dank je wel voor de opbouwende kritiek Jaap :thumbup:

Over compositie gesproken, deze had ik ook nog gemaakt en is misschien wel een betere dan de eerder genoemde :wink:

Afbeelding
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Brutus
Clublid
Clublid

Bericht door Brutus » zo sep 25 2016 8:43 pm

Compositie is hier beter (de lichte plekken in het gras leiden nog wat af - zo blijft er altijd wel iets te zeuren... :wink: )

Echter, nu zit de scherpte weer niet helemaal lekker.
Het lijkt erop dat het scherpste deel vóór de hond ligt (zie de grasstengels onderin het beeld - het scherpst is dat éne diagonale blaadje onderin het beeld, ongeveer in het midden).

Kijk eens naar het punt waarop wordt scherp gesteld.
Finetuning van het objectief?
Groet,
Bert

Janvis
Forumlid
Forumlid

Bericht door Janvis » zo sep 25 2016 8:59 pm

Hey Brutes,

Zolang kritiek is te onderbouwen vind ik het geen gezeur hoor, ik wil zo veel mogelijk leren dus heb liever dat mensen eerlijk zijn dan dat ze zeggen dat ze het mooi vinden omdat ze me niet willen kwetsen :wink:

Ik heb even in viewNX gekeken waar het scherpstelpunt stond en dat was (vanaf ons gekeken) iets rechts naast de neus. Volgens mij valt er aan mijn body en lens niet veel te finetunen.

Over het scherpstelpunt, is het misschien beter om de volgende keer op 1 van de ogen scherp te stellen?
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

mozes
Forumlid
Forumlid

Bericht door mozes » zo sep 25 2016 9:03 pm

Scherpte van de laatste foto is in orde, lijkt mij meer te komen door hoe het licht er op valt. :?:
Ik heb even een focus peaking erop gedaan.
Afbeelding
Op de ogen scherpstellen is altijd aan te raden, kies dan het oog wat het korst bij je is.
* D5 * TC-20E III * 2x yn586 flitser + trigger * Sigma 24-105 F4 art * Nikkor 70-200mm f/2.8E FL * Nikkor 200-400 F4 G ED VR *

Janvis
Forumlid
Forumlid

Bericht door Janvis » zo sep 25 2016 9:07 pm

Dank je wel Mozes,

Wat houdt focus peaking precies in als ik vragen mag??
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”