Jan het probleem is dat men het objectief niet objectief ziet voor wat het is. Een op zichzelf staande samenstelling van lenzen met eigen eigenschappen die niets te maken hebben en niet worden beïnvloedt door de camera waar je het objectief aan hangt. Dat lijkt te moeilijk om te bevatten, want dan moet je even buiten de doos denken van de ingetrechterde stieren ontlasting die men jaren als zoete koek heeft lopen happen en fotografen zijn daarbij ook nog zo conservatief als de pest en kunnen heel slecht omgaan met veranderingen. Laat staan dat ze van hun geloof vallen. Dan is de wereld te klein. Zij die zich zo creatief vinden zijn het eigenlijk juist helemaal niet.
De grap is dat jij wel tot de conclusie komt dat het objectief ongeacht de sensor het zelfde blijft doen met het licht. Je bent nog niet zo ver heen dat je denkt dat wiskunde ook echt is i.p.v. theoretische aanname.
Einstein dacht zelfs dat er een photon bestond. Laat me er een foto van zien dan? Kan niet. Is een aanname. Een photon bestaat niet.
Einstein heeft de koelkast efficiënter gemaakt en de rest van zijn leven lopen fantaseren over tijdruimte.
Dit terwijl tijd ook een bedenksel van de mens is en fysiek ook niet bestaat. Fysiek bestaat enkel het hier en nu.
Mooi samengevat in Schreudingers kat.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Schr%C3%B6dingers_kat
iJoost:
Bewijs je uitspraken eens zonder een wiskundige formule.
Wiskundige formules zijn geen bewijs, maar slechts een theoretische berekening.
P.S. DOF wordt gemeten in centimeter en meter in de fysieke ruimte. Het gebruikt al andere eenheden voor afstand meting waardoor het geen eigen eenheid nodig heeft.
Wat is scherpte? Wat is maximale scherpte? Wat is voldoende scherpte?
Feit is dat als je 2 foto's maakt van de liniaal onder 45 gradenhoek met een DX en een FX sensor bij gelijke afstand tot het onderwerp de DOF op de liniaal afgelezen gelijk is. Laat de foto's maar zien. SOOC jpg schieten met volledige exif.
Ik ga dus niet je hele verhaal punt voor punt lopen weerleggen. Dat is me te veel gedoe. Maak jij die 2 foto's maar. Dat is veel minder werk.