Hoi,
nou Jan Willem, zo te lezen ben je niet de enigste die gek wordt van statieven... Gezien de 33 reacties binnen 'n paar dagen...
Of je moet je heel goed inlezen en laten voorlichten in deze materie... Of je koopt in enkele jaren gewoon verschillende statieven...
Ik begon ('n kleine 12 jaar terug) met een statiefje voor m'n Canon 350 met niet te groot lensje van een eurootje of 30...
(m'n lief gebruikt dat dingetje nú nog op school met haar compact erop...)
Ík ben inmiddels een statief of 4 verder... één van mijn huidige combo's kan 'n slordige 20 kg hebben en is ook stabiel met mijn Sigma 150-600 C op 600 mm.

Sirui N3204X + Nest NT-530H schommelkop... Voor normaal gebruik heb ik er een Sirui K-20X balhoofd op zitten.
Voor rondwandelneigingen in combinatie met andere lenzen dan deze Sigma heb ik ook nog een Sirui T-2005X statief.
Een stuk kleiner en lichter.
Zo heb ik in de jaren een resultaat van een slordige €1000 bij elkaar gesprokkeld... (maar dan heb ik ook alles en niet zomaar één Gitzo...

)
Ík heb dat er niet voor uitgegeven, ik heb enkele aanbiedinkjes afgewacht en daarop toegehapt.
Op een forum van onze zuiderburen wordt een compleet topic verzameld over het wel en wee van en met statieven:
http://forum.belgiumdigital.com/f36/het ... 99613.html
Een bladzijde of 23 leesplezier...
(het is tóch koud buiten...)
Succes.