nieuw: Nikon D7500
- bcvthul
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: nieuw: Nikon D7500
als Nikon de D7[1|2]00 blijft verkopen dan is het een 'moeilijke' camera om te verkopen. Het verschil tussen D500 en D7200 is in praktijk helemaal niet groot.
-
- Clublid
Moses, ik bedoelde relatief voornamelijk in het licht van de pluspunten van de D500 t.o.v. de D7500. 500 euro is in absolute zin natuurlijk gewoon veel geld.
Ik heb er geen moment spijt van gekregen dat ik mijn D7100 omgeruild heb voor een D500 maar ik kan mij voorstellen dat er genoeg fotografen zijn die de D7200 een betere keuze vinden.
Op basis van wat ik nu van de D7500 weet kan ik mij niet voorstellen dat een D7500 een beter keuze zou zijn, behalve om 500 euro te besparen. Maar als het budget simpelweg niet zo groot is zou ik eerder een D7200 met de nodige accessoires of een leuke lens kopen.
Ik heb er geen moment spijt van gekregen dat ik mijn D7100 omgeruild heb voor een D500 maar ik kan mij voorstellen dat er genoeg fotografen zijn die de D7200 een betere keuze vinden.
Op basis van wat ik nu van de D7500 weet kan ik mij niet voorstellen dat een D7500 een beter keuze zou zijn, behalve om 500 euro te besparen. Maar als het budget simpelweg niet zo groot is zou ik eerder een D7200 met de nodige accessoires of een leuke lens kopen.
Nikon Z8, Z6 en wat lenzen en een hoop andere zooi.
-
- Clublid
Volgens de informatie kan er ook geen grip onder de D7500. Dat is voor veel mensen geen probleem, alhoewel ikzelf een grip er fijn vind bij gebruik van een zwaardere lens zodat er meer evenwicht in de combinatie is.
Maar de belangrijkste reden voor mij om een grip te gebruiken is dat ik veel verticale opnames maak. Als ik geen grip gebruik moet ik mijn schouder te ver draaien en daar heb ik last van.
Volgens een aantal sites zou Nikon 3 lijnen willen D3xxxx en D5xxxx beginner/hobby, D7xxxx enthousiasten en Dxxx en Dx voor de professionele gebruiker. Ik denk echter dat ze voor de D7500xxxx nu te ver doorgeslagen zijn in het beperken van de mogelijkheden.
Maar de belangrijkste reden voor mij om een grip te gebruiken is dat ik veel verticale opnames maak. Als ik geen grip gebruik moet ik mijn schouder te ver draaien en daar heb ik last van.
Volgens een aantal sites zou Nikon 3 lijnen willen D3xxxx en D5xxxx beginner/hobby, D7xxxx enthousiasten en Dxxx en Dx voor de professionele gebruiker. Ik denk echter dat ze voor de D7500xxxx nu te ver doorgeslagen zijn in het beperken van de mogelijkheden.
Nikon Z8, Z6 en wat lenzen en een hoop andere zooi.
- Ingmar
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Ken Wheeler gaf het al aan...Hij had eigenlijk D5700 moeten heten op basis van specs.. https://youtu.be/ZIUG-BDwwO8
Grtz
Ingnar
Grtz
Ingnar
Grtz Ingmar
D700, Sigma 70-200F 2.8 OS, Nikon 24-70 f2.8, Nikon 16-35 F4, Nikon 85 mm AF-D 1.4 , Godox ad360II, Godox TT600 en nog wat andere zooi
D700, Sigma 70-200F 2.8 OS, Nikon 24-70 f2.8, Nikon 16-35 F4, Nikon 85 mm AF-D 1.4 , Godox ad360II, Godox TT600 en nog wat andere zooi
-
- Moderator
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
D5700? Dat is een grapje zeker ... Kijk nou eens objectief wat een specs de D7500 heeft in vergelijking met de D5.. serie.
- ArendV
- Forumlid
- Contacteer:
Je zou toch wel eens gelijk kunnen hebben Jur dat centrumgerichte en spotmeting beschikbaar is in de M stand voor AI(S) objectieven (en ook non AI objectieven denk ik dan). Door het ontbreken van de lichtmeterkoppeling wordt het dan wel "stop down metering". Zal nog wel even duren voordat iemand dit in de praktijk getest heeft.Jur schreef:Afgaande op de foto's lijkt het AI-nokje inderdaad te ontbreken op de D7500. De beschrijvende specificaties maken de zaken echter wel behoorlijk verwarrend.
Daarnaast heeft de D7500 de primeur van Picture Control Automatisch, iets wat je eerder op de basis DSLRs zou verwachten.
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn
- Jur
- Forumlid
- Contacteer:
Hoe meer ik er over lees, hoe groter mijn twijfels over de nieuwe D7500 worden. Deels zijn de specificaties behoorlijk indrukwekkend a la D500; aan de andere kant lijken veel zaken te ontbreken die voorheen in deze klasse als vanzelfsprekend werden beschouwd.
Naast de al genoemde beperkingen, zoals het ontbreken van een batterij-handgreep, slechts 1 SD-slot en waarschijnlijk ernstige beperkingen t.a.v. het gebruik van AI/AIs objectieven, zijn mij nog een paar zaken opgevallen, zoals het waarschijnlijk ontbreken van een flits bracketing mogelijkheid en de vereenvoudiging (m.i. verslechtering) van de draagriembevestigingsogen.
Bovendien, wie zit er te wachten op een functie als automatische picture control instelling? Mogelijk leuk voor JPEG-only fotografen, maar voor RAW nauwelijks interessant tenzij je de beperkingen van de Capture NX-D en ViewNX-i op de koop toe wilt nemen. De doelgroep voor de D7500 zal waarschijnlijk toch wat hogere eisen stellen aan de mogelijkheden van de software voor de nabewerking.
D7200

D7500

Ik ben benieuwd naar de eerste serieuze testen, maar vooralsnog lijken mij de D7200 en D500 de meest logische opties in de hogere DX-klasse.
Naast de al genoemde beperkingen, zoals het ontbreken van een batterij-handgreep, slechts 1 SD-slot en waarschijnlijk ernstige beperkingen t.a.v. het gebruik van AI/AIs objectieven, zijn mij nog een paar zaken opgevallen, zoals het waarschijnlijk ontbreken van een flits bracketing mogelijkheid en de vereenvoudiging (m.i. verslechtering) van de draagriembevestigingsogen.
Bovendien, wie zit er te wachten op een functie als automatische picture control instelling? Mogelijk leuk voor JPEG-only fotografen, maar voor RAW nauwelijks interessant tenzij je de beperkingen van de Capture NX-D en ViewNX-i op de koop toe wilt nemen. De doelgroep voor de D7500 zal waarschijnlijk toch wat hogere eisen stellen aan de mogelijkheden van de software voor de nabewerking.
D7200

D7500

Ik ben benieuwd naar de eerste serieuze testen, maar vooralsnog lijken mij de D7200 en D500 de meest logische opties in de hogere DX-klasse.
Jur
-
- Clublid
- Ervaringsniveau: *
- Contacteer:
Ik vind dit persoonlijk echt een ver gezocht probleem. Ik heb DX camera's, vooral vanwege hun kleine viewfinder, eigenlijk nooit een goede optie gevonden voor het gebruik van AI/AIs glas. Ik denk ook dat het percentage gebruikers dat dit wel wenst te doen zo aanzienlijk klein is dat het de moeite niet loont om een body daarop uit te rusten en dus ok duurder te maken. Dat nu iedereen op een forum erover 'klaagt' zit waarschijnlijk deels in de bias vanwege het type gebruikers dat (hier) veel online zit (en zich graag laat horen) maar ook deels omdat men in het algemaal liever praat over de dingen die ze slecht vinden dan over de dingen die men goed vindtJur schreef:waarschijnlijk ernstige beperkingen t.a.v. het gebruik van AI/AIs objectieven

Dat laatste is natuurlijk niets mis mee want de eventuele beperkingen die voor een potentiele gebruiken belangrijk kunnen zijn die zijn dan wel gelijk duidelijk!
Er is natuurlijk ook wel bewust een aantal dingen zijn weggelaten. Daar kun je het uiteraard mee oneens zijn, maar een body met een D500 sensor en alle goede eigenschappen van de D500 is een... D500. In die zin is het eerder vreemd dat men uberhaubt een body uitbrengt met een D500 sensor dan dat men dit wel doet en achteraf een aantal opties weg laat.
Fin.
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Contacteer:
Sowieso, er zijn zoveel bodies die die ondersteuning wel bieden. Keus genoeg als je met je antieke Nikkors wil blijven werken. En de D7500 lijkt me voor dat soort gebruikers geen logische keus. Koop dan een Df, D700, of een andere body uit de Dxxx serie.
Heeft de sensor in de D500 nou echt een voordeel boven die in de D7200? Dat is mij nooit opgevallen. Ik denk bij de D500 vooral aan snelheid, sport, vogeltjes, dat soort werk. Ik denk dat de keuze daar vooral op gevallen is omdat ze dan het hart van de D500 in een goedkopere body kunnen lepelen. En dat lijkt mij deze D7500. Een goedkopere versie van de D500 dus. Niet zozeer een opvolger van de D7200.
Heeft de sensor in de D500 nou echt een voordeel boven die in de D7200? Dat is mij nooit opgevallen. Ik denk bij de D500 vooral aan snelheid, sport, vogeltjes, dat soort werk. Ik denk dat de keuze daar vooral op gevallen is omdat ze dan het hart van de D500 in een goedkopere body kunnen lepelen. En dat lijkt mij deze D7500. Een goedkopere versie van de D500 dus. Niet zozeer een opvolger van de D7200.
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Contacteer:
Ik heb de info op DPReview even doorgebladerd. Mooie toevoeging ten opzichte van de D7200 lijkt mij de "Auto AF Fine Tune". Opvallend is ook dat de adviesprijs in Dollars $1250 is. En dat met een Euro die meer waard is en de Dollar leidt dit tot .... €1499,- hier? 

- ArendV
- Forumlid
- Contacteer:
Natuurlijk is compatibiliteit met AI(S) objectieven bijzaak voor de verkoop van dit model wereldwijd. Maar hier op het forum zitten gelukkig nog fotografen die hun oude Nikkors met plezier inzetten. En ik vraag me af djunclesam wanneer jij voor het laatst een DX camera gebruikt hebt, want ik kan je melden dat handmatig scherpstellen op de D500 prima lukt en dat zoekertje is echt niet zo klein (ook niet bij de D7100 trouwens). Dus stop met klagen over DX
En Patrick "Auto AF Fine Tune" wat ook op de D500 zit geeft nogal wisselende resultaten.
Ik denk dat Nikon nu al te veel DSLR modellen in zijn pakket heeft en als dit weer een nieuw segment wordt tussen de D7200 en D500, dan is dat geen recept voor financieel succes denk ik.

En Patrick "Auto AF Fine Tune" wat ook op de D500 zit geeft nogal wisselende resultaten.
Ik denk dat Nikon nu al te veel DSLR modellen in zijn pakket heeft en als dit weer een nieuw segment wordt tussen de D7200 en D500, dan is dat geen recept voor financieel succes denk ik.
Groeten - Arend / flickr
-
- Clublid
- Contacteer:
Ik heb hier nog een D5300 liggen. Prima ding. Niet voor manual focus. Niet voor mij in elk geval.ArendV schreef:En ik vraag me af djunclesam wanneer jij voor het laatst een DX camera gebruikt hebt, want ik kan je melden dat handmatig scherpstellen op de D500 prima lukt en dat zoekertje is echt niet zo klein (ook niet bij de D7100 trouwens). Dus stop met klagen over DX

En het is natuurlijk helemaal prima om oude Nikkors in te zetten, maar ik vind (en dat mag natuurlijk ook) dat een Dx camera daarvoor niet de beste oplossing is omdat je er dan zeker niet het maximale uithaalt. Als een full frame beeldcirkel niet belangrijk is dan zou ik zelfs nog eerder een Sony A7.. overwegen. Onlangs even met een A7s met focus peaking geschoten met een mf 50mm 0,95. Dat werkte echt zo belachelijk goed. Letterlijk alles perfect in focus. Wijd open. (geen bewegende onderwerpen).
dan is dat geen recept voor financieel succes denk ik.
Vind ik elkaar een beetje tegen spreken.Natuurlijk is compatibiliteit met AI(S) objectieven bijzaak voor de verkoop van dit model wereldwijd.
Fin.
- mozes
- Forumlid
Geen batterijgrip word een nee helaas.
1 sd kaart is nou niet echt een probleem.
oude lenzen voor mij evenmin... maar de body is al wat kleiner dan de D7200 en D500.
En zonder batterijgrip glipt me pink al steeds zonder grip weg bij de D7100, de grip is dan misschien dieper, maar lijkt me niet echt comfortabeler.
//edit volgens de nikon site is er wel een grip
1 sd kaart is nou niet echt een probleem.
oude lenzen voor mij evenmin... maar de body is al wat kleiner dan de D7200 en D500.
En zonder batterijgrip glipt me pink al steeds zonder grip weg bij de D7100, de grip is dan misschien dieper, maar lijkt me niet echt comfortabeler.
//edit volgens de nikon site is er wel een grip

* D5 * TC-20E III * 2x yn586 flitser + trigger * Sigma 24-105 F4 art * Nikkor 70-200mm f/2.8E FL * Nikkor 200-400 F4 G ED VR *
- ArendV
- Forumlid
- Contacteer:
@ djunclesam, over uit het verband rukken en slecht lezen gesproken.....
Bij dat klagen stond niet voor niets een lachje en was een reactie op het makkelijk in de hoek zetten als klagers van mensen met kritiek op de D7500.
Dat "geen financieel succes" sloeg op het aantal DSLR modellen dat Nikon nu al in het pakket heeft en niet op AI(S) compatibiliteit (en heb ik daarom ook in een aparte alinea gezet).
En toevallig heb ik ook een A7 in gebruik, maar sinds ik de D500 heb wordt die weer iets minder vaak ingezet.
Bij dat klagen stond niet voor niets een lachje en was een reactie op het makkelijk in de hoek zetten als klagers van mensen met kritiek op de D7500.
Dat "geen financieel succes" sloeg op het aantal DSLR modellen dat Nikon nu al in het pakket heeft en niet op AI(S) compatibiliteit (en heb ik daarom ook in een aparte alinea gezet).
En toevallig heb ik ook een A7 in gebruik, maar sinds ik de D500 heb wordt die weer iets minder vaak ingezet.
Groeten - Arend / flickr
-
- Clublid
- Contacteer:
Ik ben over het algemeen iets kritischer op de sceptici, ik zet 'klagen' niet voor niets tussen aanhalingstekens. Niet omdat sceptisch zijn verboden is, integendeel, wel omdat 1) er volgens mij nog nooit een Nikon product is gepresenteerd waar geen lawine aan kritiek op kwam en 2) dat ook nooit gaat gebeuren.
En over het algemeen zijn de sceptici ook erg kritisch tegen gebruikers die een andere mening hebben, valt mij op. Omdat ik misschien vaak iets minder kritisch ben. Niet omdat ik denk dat alle producten perfect zijn, wel omdat ik denk dat er momenteel voor iedereen wel een body te krijgen is die voldoet, of grotendeels voldoet, aan zijn of haar wens.

En over het algemeen zijn de sceptici ook erg kritisch tegen gebruikers die een andere mening hebben, valt mij op. Omdat ik misschien vaak iets minder kritisch ben. Niet omdat ik denk dat alle producten perfect zijn, wel omdat ik denk dat er momenteel voor iedereen wel een body te krijgen is die voldoet, of grotendeels voldoet, aan zijn of haar wens.
Dat weet ik. Maar op het ene vlak denk je dus met Nikon mee dat het geen financieel succes gaat worden als het een nieuw segment gaat zijn. En dan noem je in een eerdere post juist de wens voor functies en opties de de overgrote meerderheid van de fotografen niet gebruikt en al op de hogere modellen zitten. Als de D7500 te dicht op de D500 komt te zitten dan gaat het ook geen financieel succes worden. Dat probeerde ik te zeggen. Wellicht had ik iets duidelijker moeten zijn.ArendV schreef:Dat "geen financieel succes" sloeg op het aantal DSLR modellen dat Nikon nu al in het pakket heeft en niet op AI(S) compatibiliteit
Fin.