Als ik in stand A (die kiest de sluitertijd) aan de diafragmaring draai verandert er niets aan de sluitertijd. Hij gaat nog steeds uit van F/22.
Sluitertijd moet dus handmatig, maar daar kan ik wel mee leven.

De ring om de bajonet waaraan het palletje zit zoals op de foto van Vincent:Matthijs schreef:@Henk, wat bedoel je precies met indexring?
Dat snap ik niet. Tijdens het lichtmeten staat het diafragma toch open? Ook als je het via de diafragmaring instelt. Ik had nog niet begrepen dat de bediening van het diafragma zelf niet goed zou gaan.djunclesam schreef:Als het diafragma wel correct meeloopt dan heb je ook correcte lichtmeting want het diafragma is dan daadwerkelijk gesloten tijdens het meten.
En dat bij - als ik het goed begrijp - de instelling van diafragmabediening via de ring op de lens ipv via de body. Kortom, de informatie over het feitelijk ingestelde diafragma komt niet door bij de camera. Maar beweegt de 'indexring' (of hoe het mag heten) op de body wel mee met de diafragmaring van de lens? Foto's van het palletje en de koppelnok bij open en bij gesloten diafragma zouden helpen.Matthijs schreef: Als ik in stand A (die kiest de sluitertijd) aan de diafragmaring draai verandert er niets aan de sluitertijd. Hij gaat nog steeds uit van F/22.
T/m de TC II serie wordt de diafragmaring doorgekoppeld. De TC III's doen dat dacht ik niet meer. Maar of dat je probleem oplost? En best duur! Beter de camera laten repareren. Mogelijk is er iets fout gegaan bij het repareren van de vergrendelnok.Matthijs schreef: Maar hoe zit dat als je er een teleconverter tussen stopt, blijft het probleem dan nog steeds?