Scherpte 18-200 mm VR

Discussies over superzoom objectieven zoals de 18-200 mm of 28-300 mm
Mieke53
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Mieke53 » za feb 23 2008 1:21 pm

Dozy schreef:Zolang foto's 25 % zijn is het allemaal prima. Echter bekijk je het op 100 % of meer is het allemaal niet zo super scherp vind ik. Echter vraag ik mij dan ook af in hoeverre dit dan ook een probleem vormd. Bij A3 printen mogelijk? Aan de andere kant doe ik dat nog niet. Dus misschien moet ik niet zeuren.

Ik heb in ieder geval besloten lekker verder te spelen met mijn huidige combi. Misschien nog wel een nikkor 12-24 dit jaar. Maar andere lenzen komen wel als ik wat verder ben, is wel verstandiger denk ik.
Zolang het voor jou geen probleem vormt Dozy, is het toch goed? : :)
Nikkor 12-24? Wauw. :!: :!: :!:
Alternatief: Tokina 12-24? :wink: Staat als super getest (diverse fotobladen) in combinatie met de D300. Maar als je Nikon kunt betalen.....................
Nikon objectieven blijven aantrekkelijk om te verkopen, krijg je vaak toch nog goede prijs voor.

Vr.gr.
Noortje

Dozy

Bericht door Dozy » za feb 23 2008 1:21 pm

Emiel, topsite inderdaad, gelijl bij favorieten gezet.
Bedankt.

Mieke53
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Mieke53 » za feb 23 2008 1:24 pm

PatrickP schreef:
manuel schreef:Ik las net dat de VR functie niet reageerd op bewegende onderwerpen. maar wat moet ik me daar dan bij voorstellen?

Als je met de lens meebeweegt op laten we zeggen een rijdende auto, dan zal de VR toch inspringen om je lens zo stabiel mogelijk te houden?
In dat geval reageert VR op het feit dat jij de camera beweegt, of dat nu is omdat je een auto volgt weet de camera natuurlijk niet.

Nog maar een keer in Jip en Janneke taal: VR compenseert de beweging van de camera, zodat je ook bij langere sluitertijden nog een scherp beeld kan hebben. Of dat beeld ook inderdaad scherp is hangt af van het onderwerp. Staat het stil, dan is dat gelukt. Beweegt het, dan is toch echt de sluitertijd nog steeds van belang.

Voorbeeld: camera probeer je stil te houden om een langsrijdende auto te fotograferen. VR zorgt ervoor dat de omgeving scherp (beter: niet bewogen) is, maar de auto zal bewogen zijn omdat deze.... beweegt. Om de auto te bevriezen heb je gewoon een korte sluitertijd nodig. Laten we zeggen 1/250. In dat geval heb je niet zoveel aan je VR omdat je dan ook zonder VR al een scherpe foto zou hebben.
Kijk, die taal snappen we.

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » za feb 23 2008 1:32 pm

noortje53 schreef:
PatrickP schreef:
manuel schreef:Ik las net dat de VR functie niet reageerd op bewegende onderwerpen. maar wat moet ik me daar dan bij voorstellen?

Als je met de lens meebeweegt op laten we zeggen een rijdende auto, dan zal de VR toch inspringen om je lens zo stabiel mogelijk te houden?
In dat geval reageert VR op het feit dat jij de camera beweegt, of dat nu is omdat je een auto volgt weet de camera natuurlijk niet.

Nog maar een keer in Jip en Janneke taal: VR compenseert de beweging van de camera, zodat je ook bij langere sluitertijden nog een scherp beeld kan hebben. Of dat beeld ook inderdaad scherp is hangt af van het onderwerp. Staat het stil, dan is dat gelukt. Beweegt het, dan is toch echt de sluitertijd nog steeds van belang.

Voorbeeld: camera probeer je stil te houden om een langsrijdende auto te fotograferen. VR zorgt ervoor dat de omgeving scherp (beter: niet bewogen) is, maar de auto zal bewogen zijn omdat deze.... beweegt. Om de auto te bevriezen heb je gewoon een korte sluitertijd nodig. Laten we zeggen 1/250. In dat geval heb je niet zoveel aan je VR omdat je dan ook zonder VR al een scherpe foto zou hebben.
Kijk, die taal snappen we.
Dat is ook de bedoeling. :oops:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

jczet

Re: Scherpte 18-200 mm VR

Bericht door jczet » wo okt 15 2008 8:48 pm

Mijn ervaring met de 18-200 is, dat de autofocus bij 18 mm niet goed werkt.
De lens stelt dan op een te korte afstand scherp. (front focus probleem?)
Eerst inzoomen, autofocus en dan weer uitzoomen levert een beter resultaat.
Heeft iemand vergelijkbare ervaringen of is mijn lens misschien niet helemaal (helemaal niet) ok?

Ben benieuwd naar reacties
jczet

noogle
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door noogle » wo okt 15 2008 9:19 pm

jczet schreef:Mijn ervaring met de 18-200 is, dat de autofocus bij 18 mm niet goed werkt.
Heeft iemand vergelijkbare ervaringen of is mijn lens misschien niet helemaal (helemaal niet) ok?

jczet
Ik heb precies hetzelfde probleem met mijn 18-200, zal hem eens bij Beverwijk langsbrengen om ernaar te laten kijken.

Michael
"The camera doesn't make a bit of difference. All of them can record what you are seeing. But, you have to SEE" (Ernst Haas)

een blog sinds kort: http://www.michaeldevreugd.wordpress.com

jczet

Bericht door jczet » wo okt 15 2008 11:16 pm

noogle schreef:
jczet schreef:Mijn ervaring met de 18-200 is, dat de autofocus bij 18 mm niet goed werkt.

jczet
Ik heb precies hetzelfde probleem met mijn 18-200, zal hem eens bij Beverwijk langsbrengen om ernaar te laten kijken.

Michael
Hmm interesant, ik heb hierover een vraag uitstaan bij Nikon.
Dit punt heb ik ook al aangekaart in het camera-forum, maar de meningen over wat er aan de hand zou kunnen zijn lopen daar uiteen.

Groeten,
jczet

jczet

Bericht door jczet » do okt 16 2008 2:07 pm

jczet schreef:
noogle schreef:

jczet

Michael
Hmm interesant, ik heb hierover een vraag uitstaan bij Nikon.
Dit punt heb ik ook al aangekaart in het camera-forum, maar de meningen over wat er aan de hand zou kunnen zijn lopen daar uiteen.

Groeten,
jczet

Ik heb inmiddels antwoord van Nikon met het advies het objectief na te laten kijken.
Nog wat geexperimenteerd; het effect treedt met name op bij brandpuntsafstanden < 35 mm

Gr,
jczet

noogle
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door noogle » do okt 16 2008 2:12 pm

ok, ik zal ze ook even bellen straks en horen wat ze te vertellen hebben.

Michael
"The camera doesn't make a bit of difference. All of them can record what you are seeing. But, you have to SEE" (Ernst Haas)

een blog sinds kort: http://www.michaeldevreugd.wordpress.com

jczet

Bericht door jczet » vr okt 17 2008 5:32 pm

noogle schreef:ok, ik zal ze ook even bellen straks en horen wat ze te vertellen hebben.

Michael
Via het cameraforum werd ik erop attent gemaakt dat de D300 een menu heeft waarmee je de autofocus kunt afregelen op het opjectief. In de handleiding moet je er wel naar zoeken!
Misschien kan dat met de D200 ook.

Groeten,
jczet

jettiny
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door jettiny » za dec 27 2008 3:01 pm

Hoi allemaal,

omdat ik ook twijfel aan de scherpte van dit objectief vind ik dit een erg nuttig topic.
Mijn bevindingen van dit objectief zijn zeer verrassend in positieve, maar ook ooit in negatieve zin.
In de afgelopen vakantie (augustus j.l.) prachtige foto's gemaakt van vlinders, bloempjes, landschappen en al wat er maar in me opkwam.
Ik wou de D80 die ik in Juni gekocht had uittesten op allerlei fronten, vandaar.
De close-up foto's vond ik helemaal geweldig van scherpte/kleuren,ik had wel voldoende licht dat wel.
De landschapfoto's vielen wat tegen, vooral de contrasten vond ik niet echt altijd mooi.
Kan ook nog routinegebrek zijn hoor !!
Avondfoto's waren in mijn opinie niet echt geweldig van scherpte, ondanks het statief en zelfontspannerinzet.

Wat ik me nu wel terdege besef is, dat je wat meer foto's van anderen ziet, en je wat beter leert "zien", dat je dan ook veel meer kritiek geeft op je eigen foto's in vergelijking met anderen.
Je wil dan toch steeds beter en beter.

Oke, de scherpte kun je wat aan doen in PS oid, maar ik zie liever meteen scherpte op camera.

En een opmerking off-topic is , dat ik de lenskap er verschrikkelijk los op vind zitten.
Dat moet je toch het minst bezig houden als je druk in de weer bent met het maken van een mooi shot !!

vr gr

Plaats reactie

Terug naar “Superzoom”