Panthera schreef:Daarbij lees ik erg veel en ben mijn verhaal (is niets van mij bij) vaak tegen gekomen en jouw verhaal niet. Zegt overigens niet alles maar voor mij genoeg.
Ik ben het volledig met je eens watbetreft dit punt. Het enige wat uiteindelijk telt is wat het voor jou betekent. Maar dat geeft je nog niet de vrijheid om de argumenten van anderen aan de kant te schuiven als zijnde "niet relevant".
Wat ik veelal niet begrijp m.b.t. discussies over apparaten, is dat mensen de observatieve/rationele zaken niet kunnen scheiden van de meningen/emoties. Iemand die tevreden is met een apparaat kan kennelijk niet bevatten dat iemand anders tegen limieten aanloopt met hetzelfde apparaat, terwijl daar hele legitieme redenen voor kunnen bestaan.
Ik zie, kan met voorbeelden aantonen, en heb zelfs de technische achtergronden voorhanden om te beredeneren waar en wanneer er bepaalde artifacten in beeld materiaal optreden (dat weet ik vanuit mijn eigen vakgebied, ik ontwerp reeds vele jaren chips/ICs in de beeldverwerking). Dat is een puur technisch verhaal, los van meningen, die herhaalbaar is in zowel plaats als tijd. Geen stokje tussen te steken, ook niet met "ervaringen". Bij de D300 ruist 160 ISO minder dan 200 ISO. Dat is gewoon zo, net zoals "1+1=2".
Het is de kunst van een fotograaf om eventuele technische beperkingen te onderkennen en te begrijpen, en om daar vervolgens creatief mee om te gaan. Zo verwijs ik mensen die me de oren afzeuren over het belang van 100% ruisvrij (of andere grote problemen met camera's) vaak naar de volgende pagina
http://photo.net/photodb/photo?photo_id=1878234 . Deze foto aldaar is gemaakt door Lars Raun, met een Coolpix 995... Een camera met "slechts" 3 miljoen pixels, bakken met ruis en andere ellende die de Imatest doet huiveren. Maar in de handen van iemand die de mogelijkheden ervan begrijpt i.c.m. een stuk software, wordt dat een prachtig artistiek tool.
Met de D70 heb ik zelf altijd geprobeerd om in omstandigheden waar je weet dat ruis dominant wordt, dat op een of andere manier deel van de compositie proberen te maken (los van of iemand dat nu gelukt vind of niet, ik ben maar een amateur

).
De D300 is wat mij betreft een fantastische camera. Waar ik bij de D70 nogal eens tegen beperkingen aanliep, en altijd vrij veel moest post-processen, zie ik met de D300 vooral nieuwe mogelijkheden en meer gemak. Ik ben er superblij mee.