Lensadvies aan de beginnende fotograaf

Discussies over al het andere dat je bij fotografie nodig hebt. Denk aan tassen, filters, etc.
vanson

Bericht door vanson » di okt 31 2006 1:58 pm

Digi Nik schreef: Ik heb op dit forum gelezen dat een 50 mm lens helemaal het einde is. Bij portretfotografie vind ik persoonlijk deze brandpuntsafstand te kort. Zelfs bij volwassenen zit ik al gauw op 70 tot 100 mm.
Het is ook al jaren terug dat ik mijn kinderen gefotografeerd heb toen ze net op de wereld waren. De mooiste foto's maak je als ze zichtbaar van genoegen in een badje zich te goed doen aan het warm water. Dan is in mijn ogen 50 mm zeker tekort, want je zult ruimte moeten geven om dat soort acties te kunnen ondernemen.
Mijn twee meest gebruikte lenzen zijn de 50mm/f1.4 (zowel de Ais als de AFD versie) en de 85mm/f1.4 (Ais). De afbeeldingskwaliteit van de 85mm/f1.4 staat op eenzame hoogte: gewoonweg prachtig. Er is ook een 85mm/f1.8 AF(D) versie die wat zachter tekent in de overgang van scherp naar onscherp, maar die zeker een pracht van een portretlens genoemd mag worden. De 50mm/f1.8 vind ik zelf voor dit doeleinde een beetje 'plat' (al staan er voldoende mooie voorbeelden op dit forum van deze lens), de f1.4 heeft toch wat meer 'diepte', hoer raar dat ook klinkt voor een lens met een even groot (klein?) brandpunt.

marcb_1977
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door marcb_1977 » di okt 31 2006 2:26 pm

marcb_1977 schreef:Even weer wat advies gevraagd :D
Nou, die kun je krijgen. Als je de 80-200/2.8 aanschaft dan worden alle 70-300 objectieven overbodig, tenzij gewicht een serieus issue is. Deze zijn van een hele verschillende klasse qua kwaliteit en prijs. Als je (voorlopig) een 70-300 objectief wilt hebben, wacht dan nog een paar weken, dan wordt hopelijk het nieuwe 70-300 ED objectief met VR verkrijgbaar en dat is in die klasse wel een hele leuke keuze. Helaas ook niet zo lichsterk (4-5.6), maar met mooi weer en veel zon best geschikt voor snelle plaatjes.

Groeten,
Marnix
Marnix,

Bedankt voor je mening. Alleen als ik zo lees zijn zowel de 55-200 als de 70-300 G of ED niet echt de snelste in "focusland" Belangrijk voor mij is een snelle focus bij het fotograferen van snel bewegende objecten (auto's of vliegtuigen). De 70-200 Sigma of de 80-200mm (allebei f2.8 ) staan op het verlanglijstje.

Deze lenzen zullen dus altijd de 55-200mm of de 70-300mm vervangen. En deze zullen ook niet meer gebruikt worden (ja misschien op vakantie). Dus de 55-200mm gebruik ik maar totdat het geldboompje volgroeid is voor de aanschaf van de Sigma of Nikon.

Alleen nog de 18-70mm vs de 18-55. Is het verstandig om de 18-55 in te ruilen (verkopen) en de 18-70mm ervoor terug te kopen. Met de Nikon heb ik dan een gat tussen de 70 en 80mm (verwaarloosbaar denk ik) en met de Sigma heb ik een mooie range van 18mm - 200mm.

Kortom.... zeg het maar :lol:
Mijn onderschrift is toch niet zo belangrijk. Het gaat er om wat er in het bovenschrift staat

Plaats reactie

Terug naar “Overige fotoapparatuur”