Ik lees helemaal niets over het gebruik van de Dust Reference Photo-mogelijheid in Capture NX. Gebruikt niemand dat?
Overigens, na 10.000 clicks nog geen stofje op mijn sensor. Ik blaas na elke shoot de boel schoon met een Giotto blower en maak de rand van de gebruikte objectieven en de cameravatting schoon, hooguit 5 minuten werk.
dom, dom, dom
Dankje wel had werkelijk waar geen ideePruimpit schreef:Je kunt het zo duur maken als je zelf wil.rene schreef:Vraagje wat kost zo'n reiniging ongeveer en is het handig om dat bv 1x per jaar te doen of is dat overbodig
Sommige fotozaken vragen 50 euro, anderen 7,50 euro. Nikon Beverwijk doet het volgens mij voor 25 a 30 euro dacht ik. Heb ik eens gedaan..
Ook als je het zelf wilt doen, van rolletje scotch tot de duurdere artic butterfly van 85 euro, en voor het natte werk swaps die in een pakje ook al gauw een euri of 30 kosten.

- johan1967
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
Ik helaas dus wel.foto-ed schreef:Ook ik heb de D200 en ook de artic butterfly. Alle stofjes die erop zitten verwijder ik zelf met de artic butterfly. Bij mijn weten is de D3 de enige camera met smeer in de buurt van de sensor. Met de D200 heb ik dat nog nooit zoiets gehad......