Foto's gemaakt met oude MF objectieven [verzamel]

strangeartefact
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: Foto's gemaakt met oude MF objectieven [verzamel]

Bericht door strangeartefact » za mei 15 2010 10:08 pm

@ Pieter, leuke platen en afwisselend die 2e :D

@ emdeklerk, ik snap wat je bedoeld met ''oude'' maar het weglaten kan ook wijzen op moderne MF objectieven. Dat was niet de opzet. Heb je en suggestie voor titel change?

Nog 2 van mij uit de ''wide open vivitar 70-150 test'' maar nu van vandaag met wat meer licht in hemel zeg maar ;)

1
Afbeelding
iso 200 - f3.8 - 1/400 - 150mm

2
Afbeelding
iso 400 - f3.8 - 1/500 - 150mm

Uiteraard wat nabewerkt, maar als bij andere wat contrast en belichtingscorrectie, maar weinig en dat aangevuld met 15/10/0% unsharp mask in Capture NX2.
Wel beetje thema rood deze 2. Heb er nog meer die ik geslaagd acht, misschien post ik ze nog.

Grts Peter.
Bijna leeg hier....

pietje-nukem
Forumlid
Forumlid

Bericht door pietje-nukem » za mei 15 2010 11:03 pm

Mooi rood is niet lelijk :wink:
Volgens mij is de test geslaagd.
Goed het licht gevangen in foto 1.

Ja, ik dacht bij die 2e foto van mij " laat ik ook e's wat anders fotograferen".
Ook in de Pieterskerk wat foto's gemaakt, maar dat was geen succes :cry:

Pieter.
Nou, van mij ook de groeten

pietje-nukem
Forumlid
Forumlid

Bericht door pietje-nukem » zo mei 16 2010 5:39 pm

Ook deze nog met de Sakar gemaakt.
Wel een omschakeling van blommetjes naar dit.
Moet meer opletten op het perspectief en hoe ik de D80 vasthou/kantel.
Zo, nu eerst weer lekker uitrusten van de halve marathon in Leiden

Hij houdt goed in de gaten of ze het niet "in hun hoofd" halen fietsen te plaatsten :mryellow:
Afbeelding
Pieter

strangeartefact
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door strangeartefact » do mei 20 2010 9:02 pm

@ Pieter, leuk gezien maar is deze niet beetje flets? Weer zat vermoedelijk niet erg mee. Ben je van plan wat meer te gaan doen dan natuur?

Nog 2 van mij uit de Vivitar 70-150mm Wide open test

1
Afbeelding
iso 200 - f3.8 - 1/400 - 150mm

2
Afbeelding
iso 200 - f3.8 - 1/500 - 150mm

Gegroet allemaal, Peter.
Bijna leeg hier....

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » do mei 20 2010 9:47 pm

Weer prachtig van sfeer en kleur.
Vriendelijke groet, Léon Obers

pietje-nukem
Forumlid
Forumlid

Bericht door pietje-nukem » do mei 20 2010 10:18 pm

Léon Obers schreef:Weer prachtig van sfeer en kleur.
Zeker weten!
Kleuren combinatie is zeer geslaagd

strangeartefact schreef:@ Pieter, leuk gezien maar is deze niet beetje flets? Weer zat vermoedelijk niet erg mee. Ben je van plan wat meer te gaan doen dan natuur?
Weer zat eigenlijk tegen :| misschien valt er in de nabewerking nog wat op te halen, zal e's kijken voor de volgende keer.
"Natuur" is wel iets waar ik plezier in beleef, heb geleerd om me (bijna) niks van m'n omgeving aan te trekken (alhoewel ik eigenlijk de laatste tijden veel positieve reactie's krijg als mensen mij bezig zien met allerlei objectieven e.d :mryellow: ) en lekker "onthaasten"
Had nooit gedacht dat ik zomaar in een bos op de grond zou gaan liggen om een bloempje te fotograferen terwijl jan en alleman eromheen loopt.
Maar wil toch ook een andere richting gaan ontdekken, en hier wat meer evaring in opdoen.
Ook is mij gevraagd een portret serie te maken van familieleden van de overburen, hier "schroom" ik me eigenlijk nog voor.
Moet dan op een andere wijze contakt maken, met bloemetjes valt dat reuze mee :mrgreen:

Pieter

strangeartefact
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door strangeartefact » vr mei 21 2010 10:35 am

@ Leon en Pieter, dank jullie wel.

@ Pieter, statische objecten vinden alles goed, ook al ga je op je kop staan met je camera, mensen om je heen daarentegen... Ik snap je schroom wel, ik zie soms als ik met de camera rond loop mensen rondlopen of zitten dat ik denk oei mooi plaatje, maar loop dag gewoon door. Misschien waag ik het wel een keer. Eigenlijk is mijn dochter het enige mens die ik regelmatig op de foto zet en probeer dan niet huis tuin en keuken kiekjes maar foto's met bijzondere blik enzo te maken(heb er waar ik zeer tevree mee ben maar foto's van me dochter online zetten is wat lastig).
Verder ben ik erg zoekende in wat ik het leukst vind te doen maar sta voor alles open!

Grts Peter
Bijna leeg hier....

strangeartefact
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door strangeartefact » za mei 22 2010 10:14 am

Na de test met de 70-150mm Wide open wilde ik de 75-205 ook eens wide open testen. Ook een Kiron made Vivitar maar wel heel ander objectief. Niet alleen kwa brandpunt maar ook kwa bouw. Veel groter logger en iets lastiger te focussen, maar oerdegelijk!

Nou omstandigheden zijn anders uiterard, tijdstip is savond's met deze shoot, wel zon.

1
Afbeelding
iso 400 - f3.8 - 1/400 - 205mm

2
Afbeelding
iso 400 - f3.8 - 1/500 - 205mm

3
Afbeelding
iso 400 - f3.8 - 1/400 - 205mm

Nou zeg het maar, de nabewerking is ongeveer gelijk als bij de andere Vivitar lens. Dus bewerkt op belichting, contrast en unsharp mask met Capture NX2.

Goede pinksteren allemaal, Peter.
Bijna leeg hier....

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » za mei 22 2010 10:35 am

Van de 3 opnamen vind ik de boterbloemetjes (opname 3) dan nog het fraaiste.
Maar in alle foto's eerder en deze foto's die je al hebt geplaatst vind ik die Vivitar 70-150mm een fraaiere beeldvorming geven dan deze 75-205 lens.

strangeartefact
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door strangeartefact » za mei 22 2010 11:01 am

@Leon, daar kan ik me wel in vinden, oha lijkt de 70-150 een zachtere bokeh te hebben en warmer te zijn, schilderijachtiger op een of andere manier. Kijkt plezieriger. Ook op andere diafragma's dan wide open. De
boterbloempjes komen idd het beste uit de verf wat die zachtheid betreft. Toch leuk te doen op deze manier spelen met die 2 objectieven. Hoe dan ook blijf ik ze beide gebruiken, uiteraard. Bedankt voor je input.
Wat ik me wel afvroeg, heb jij zelf ervaring met deze objectieven?

Peter.
Bijna leeg hier....

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » za mei 22 2010 11:32 am

Mooi, beschreven, precies zoals ik het ook ervaar aan de hand van de geregelde opnamen die je hier plaatst.
Die extra kwaliteit in dat kijkgevoel kun je alleen ervaren met vele opnamen die worden gemaakt met lenzen en nooit kunt opmaken uit droge technisch benaderde testen die je op internet ziet, met MTF-curven of foto's van platte testwanden. Je moet er altijd echte praktijkopnamen bij zien zoals hier.
Dat maakt draadjes als deze zo waardevol. Daarin komen de kwaliteiten naar voren wat een lens vanuit praktische zin werkelijk aan waarde heeft.
Met de geregelde opmerkingen van mij ertussen, merk je dat ik nieuwe aanvullingen echt bijhoud. Het is een genoegen om naar te kijken. :wink:

En nee, ik heb zelf geen ervaring met deze objectieven, maar aan de hand van het beeld wat ze genereren en hier op internet staan, kan ik daaruit wel een visie vormen wat een objectief in zicht heeft aan kwaliteiten, die wat dat betreft aansluiten met je eigen bevindingen.

strangeartefact
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door strangeartefact » za mei 22 2010 11:06 pm

Ook heb ik nog en Panagor 135mm 1:2.8. Ik dacht deze vandaag ook is op f2.8 gebruiken. En ik was verbaasd.

1
Afbeelding
iso 200 - f2.8 - 1/1000 - 135mm

1
Afbeelding
iso 200 - f2.8 - 1/1000 - 135mm

Waarom verbaasd. Deze lens dacht ik dat hij pas scherp was op f8 ofzo, in tegendeel en de dof is duidelijk dieper dan de 2 vivitars, maar het is wel minder schilderachtig in de bokeh. Helaas is hij door zijn 135mm prime beperkt bruikbaar voor mij, aangezien minimale focus range op 1.3 meter zit. Dus afstand bewaren.

edit: ter verduidelijking, ik heb alleen 10% contrast toegevoegd en belichting aangepast, geen verscherping!!

Peter.
Bijna leeg hier....

strangeartefact
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door strangeartefact » zo mei 23 2010 9:38 am

Afbeelding
iso 200 - f8 - 1/160 - 24mm

Deze is genomen met de 24 mm Vivitar 1:2.8. Is even een heel ander plaatje dan de natuur/bloemen.
Ik blij dit een lastig lensje vinden. Toch leverd hij wel ok plaatjes af maar als je ze rauw uit de camera ziet zijn ze vaak contrast arm en wat flets. Heeft in mijn ogen veel met soort van en hoek van het licht te maken want gisteren op de hei met mooie zon in de rug kwamen er toch wat nettere platen uit. Blijf wel vinden dat hij niet superscherp is hoe dan ook, ook afgestopt niet. Hoe dan ook op bovenstaande foto is er niet heel veel bewerkt, beetje belichting, contrast en sharpening.

Nog altijd fijne pinksteren gewenst!
Peter.
Bijna leeg hier....

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » zo mei 23 2010 9:43 am

Wel mooi van compositie. Alleen jammer dat er net niet een paar mensen her en der aan een tafeltje zitten, was het wat levendiger.

Daviddvd

Bericht door Daviddvd » zo mei 23 2010 10:08 am

Ik vond hem ook al erg flets en onscherp, je moest wel heel veel ´bewerken´ na die tijd.
Maar ik vind het wel een mooi resultaat!

Maar ik ga vandaag is proberen de hele dag met de vivitar 75/205 te fotograferen, kijken of er wat moois uit komt :)

Plaats reactie

Terug naar “Overig”