Bericht
door Paulus van Aken » ma feb 07 2011 11:26 am
Dag Lui,
Het gaat hard hier, kijk even niet , is het draadje 3 pagina's langer!
Dat CCD versus MOS verhaal is wel aardig, misschien wel de reden dat mijn oude D80 beter lijkt te presteren als de 7000, die D80 heeft nog een CCD, net als de D70...
Verder: er wordt gesuggereerd dat het aan mijn "glas" zou liggen, dat betwijfel ik. De Nikkor 1,8 35, de Nikkor 4,5-5,6 70-300 en de Tokina 4 12-24 staan allemaal bekend als goed scherp. Ik heb wel problemen gehad met de "geweldige" Sigma 17-70 2,8-4, die een zodanige back-focus had, dat ik van de 100 opnamen ermee er maar 5 of 6 bruikbaar vond.
Het probleem dat ik tegenkom bij de D7000, is dat hij inderdaad niet optimaal scherp stelt, en als dat al wel zo is, dat de scherpte dan niet, zoals bij andere digitale bronnen, tot op pixel niveau te volgen is, meer als bij analoog, de boel verzand voorbij 67% in de pixels, zoals toen in de korrel. Toendertijd werd ook altijd uit gegaan van een scheidend vermogen van films en van objectieven, waarbij dan het SV van de objectieven een behoorlijke factor groter moest zijn als dat van de film, om optimale resultaten te krijgen.
Ik denk dat hier ook zo wat speelt, want de resolutie van de sensor ven de D7000 is ongeveer 209 lijnen/104lijnenparen per millimeter. Om die resolutie te kunnen gebruiken moet je objectief dus aanmerkelijk meer kunnen presteren, ik meen (maar het is lang geleden dat ik die test rapporten las) een factor 4 groter, dus rond de 400 lijnen paren per millimeter! Dat is nog al wat.
De tests die je op internet vind van objectieven hebben het over lijnen per beeldhoogte, en voor met de D7000 zijn er nog geen objectieven test gedaan, dus voor de Nikkors zijn er alleen testen op 12Mp sensors (DX), en dan valt bijvoorbeeld de 17-55 Nikkor aardig door de mand, die zal dus op de D7000 nog minder presteren, of draai ik nu wat om?
De test geven trouwens cijfers van rond de 2200 lijnen(paren?) op de beeldhoogte, wat als bijzonder scherp wat gekenschetst, wat het ook is, want dat is ongeveer 140 lijnen per millimeter. Dat zijn waardes die vroeger alleen door de absolute top-objectieven werden gerealiseerd........
Al typend realiseer ik me, zelf al de oplossing te zien: SV objectief rond de 2200 (140 l/mm), SV sensor 3264 (104 l/mm), dan moet de boel wel vervloeien rond de 67%, omdat dat verschil te klein is om nog verder te kijken! Gewoon een kwestie van moiree.
D7000 met MB-D11, 16-85, micro Nikkor 2,8 105, 35-1.8, 70-300, 50-1.8, en Tokina 10-17 en 12-24, benevens 2 SB600
en nog F801s met glaasjes.