
bij de verkeerde winkel ingeschreven misschien


Als je kijkt naar de metingen van DxOMark, denk ik dat de realiteit anders is, zeker in vergelijking met de D700....HetFotoAtelier schreef:Letten jullie op dat je niet al te veel verwachtingen wekt met de D800 als reportagecamera
met hoge iso's enz.![]()
In mijn geval ben (of was) ik dat ook zeker niet van plan. Ik was van plan voorlopig lekker bij mijn D3s te blijven, en zodra het financieel past misschien naar de D4 over te gaan.HetFotoAtelier schreef:Letten jullie op dat je niet al te veel verwachtingen wekt met de D800 als reportagecamera
met hoge iso's enz.![]()
Hij is bedoeld als landschap cq studiocamera
Mooi bericht, ik kan niet wachten tot morgen wanneer ik hem ook eindelijk mag gaan uitpakken.lock schreef:Ik heb mijn eerste ervaring inmiddels ook achter de rug met de D800.
Genoeg licht voor een snelle sluitertijd? No problema. Schitterend. Indrukwekkende hi iso prestatie. Mijn referentie voor hi iso is de D300. Daar is iso 3200 echt de limiet voor mij, en in dit soort stadionlicht eigenlijk iso 2500. Op de D800 zijn de foto's op iso 12800 gewoon veel beter en makkelijker te bewerken. Twee stops (en een beetje) netto winst is heel veel voor mij.
Tijdens de wedstrijd zat er een 70-200VRII van mijn maat op. Dicht bij het doelgebied was dat voldoende maar de cropmogelijkheid is echt enorm. Veel beter dan ik had gedacht. Je kunt rustig naar 25% croppen, mits de sluitertijd oké is.
Met de D7000 en de oude 70-200VR, waar we om de beurt mee schoten, heb je weliswaar de cropfactor als voorsprong maar als je de crop gelijk trekt dan zijn de foto's van de D800 gewoon beter. Meer gedetailleerd en met minder storende kleurruis.
Omdat we de volle 200 mm gebruikten op de D800 zaten we tijdens de wedstrijd voor de zekerheid steeds tussen 1/400 (statisch) en 1/800 (actie), auto iso tot hoofdzakelijk 12800 (geen enkel probleem bij zoveel vloedlicht) en f/3.5.
Moet je naar lagere sluitertijden, ongeveer tussen de 1/f en 1/0,5xf, dan is een stevige driepoot een absolute must. Zonder konden zowel mijn maat als ik de onscherpte door cameravibratie niet echt voorkomen. Dat is jammer want je verliest echt kwaliteit. Daardoor viel een stel portetfoto's in het prullenmandje...
Ik heb overigens de rest van de portretfotos icm de SB800 gedaan, en dan is het probleem uiteraard weg. Voor het eerst metde SB800 en de 24-70 G op een Fx gefotografeerd. Toch wel een errugg mooie lens zeg! Geen kleintje voor in de zak, maar dan heb je ook wat !
De foto's zijn van mijn maat, en bedoeld voor de club/fanclub. Daar wil ik dus niet mee posten. Maar over een maandje kan ik hem mogelijk een weekendje meenemen.
Ok, helder. Het 'probleem' heeft dus in eerste instantie met (interne) cameravibratie te maken en niet met bewegingen. Komende dagen voluit testen en hoop dat ik uit de vrije hand toch fatsoenlijke sluitertijden kan aanhouden. Heb bij reportages meestal de 24-70 op auto-iso staan met 1/80s op de D300 dus... De 70-200 heb ik nog te kort, kan daar weinig over zeggen. 14-24 meestal geen probleem.lock schreef:Haya, ik heb de D800 volledig op FX gebruikt. Dat heeft twee oorzaken. In eerste instantie wilden we FX met FX vergelijken: D700 met D800. Het menu stond dus ingesteld op volledig FX en tijdens de wedstrijd en erna heb ik geen kans gekrege ndat aan te passen en uit te proberen. De tweede reden om geen FX crop te proberen is miijn ervarign bij mijn maat thuis. Er zat toen een 85 f/1.8 op en ik schrok wel van dat stukkie zoeker op Dx formaat. Ik had het al eens gezien op een D700, maar kennelijk was mijn herinnering hieraan te rooskleurig. Aangezien ik er de teogevoegde waarde nietvan inzag hebben we DX losgelaten op de D800.
Bij het uitpakken van de de cameras bleek echter de D700 kuren te vertonen. De top lcd viel uit en zoals het er nu naaruit iet is er een probleem met de stroomvoorziening. Dus moesten we toch terug naar de D7000, een dx camera. Gelukkig dat hij die nog in de koffer had, want ik had niks bij me.
De 70-200 (VRI of II) zijn tijdens de wedstrijd gebruikt, zonder VR. De cameravibratie krijg je met VR niet weg. Deze dat komt door de sluiter en spiegel. VR is wat ons betreft ook zinloos bij zulke sluitertijden.
Ik moet wel toegeven dat op een D7000 het gewicht van de telelens wel tot meer onstabiliteit leidt dan op de D800. Maar daarop is het totaalgewicht weer groter en dat merkte ik na een half uur tillen in de tweede helft wel een beetje.
We zagen het vibratieffect vooral met de 24-70 toen we de isowaarde vast op 200 hadden gezet en geen flits gebruikten. Toen doken de sluitertijden soms onder de 1/50. Met steeds rond de 60-70 mm op de driepoot zagen we het probleem wel opduiken. Foto's hiermee zijn gedelete omdat we er toch veel hadden, en de vibratie ook de CA versterkte. Daardoor verliep het post processing minder vlot en dan is de prullenbak als snel gevonden.
Je bedoelt, dat het allemaal verkapte zelfportretten wordenGTJ schreef:Dat biedt perspectief voor de vogelaars onder ons!