Nieuw: D800 en D800E

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850
HetFotoAtelier
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Re: Nieuw: D800 en D800E

Bericht door HetFotoAtelier » vr mar 23 2012 8:32 pm

en ik heb de mijne g#ds#mme nog steeds niet :(
bij de verkeerde winkel ingeschreven misschien :evil: k@n@n@nb@rg :huh:

Jaap_van_Ekris

Bericht door Jaap_van_Ekris » vr mar 23 2012 8:50 pm

HetFotoAtelier schreef:Letten jullie op dat je niet al te veel verwachtingen wekt met de D800 als reportagecamera
met hoge iso's enz. :!:
Als je kijkt naar de metingen van DxOMark, denk ik dat de realiteit anders is, zeker in vergelijking met de D700....

Jaap

lock
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door lock » vr mar 23 2012 11:31 pm

Nikon UK schijnt de prijs met terugwerkende kracht (dus ook alles in preorder) met 200 pond verhoogd te hebben.

yo-1
Clublid
Clublid

Bericht door yo-1 » za mar 24 2012 9:05 am

HetFotoAtelier schreef:Letten jullie op dat je niet al te veel verwachtingen wekt met de D800 als reportagecamera
met hoge iso's enz. :!:
Hij is bedoeld als landschap cq studiocamera 8)
In mijn geval ben (of was) ik dat ook zeker niet van plan. Ik was van plan voorlopig lekker bij mijn D3s te blijven, en zodra het financieel past misschien naar de D4 over te gaan.
Maar met DxOmark's evaluatie van de D4 vs. D3S, (vooral de low-light iso performance), kan dat moment misschien wel veel later worden dan ik hoopte":
http://nikonrumors.com/2012/03/20/nikon ... core.aspx/

Ik vind het opmerkelijk dat Nikon bij de stap van D700 naar D800, van 12 naar 36 megapixels, ook zo'n grote stap in ISO performance heeft weten te maken, terwijl ze bij de D3s naar D4, van 12 naar 16 Megapixel, er kennelijk juist op achteruit zijn gegaan...
Nikon: D4, 14-24 F2.8, 24-70 F2.8, 24-120 F4, 70-200 F2.8 VRII, 300 F2.8 VRII, SB-900, SB-700, TC-14 II

CedricV

Bericht door CedricV » za mar 24 2012 9:24 am

Delete
Laatst gewijzigd door CedricV op za aug 25 2012 6:52 pm, 2 keer totaal gewijzigd.

Nicolò

Bericht door Nicolò » za mar 24 2012 3:54 pm

Vanochtend eerste foto's gemaakt met de D800, in ieder geval ben ik zelf onder de indruk... :wink:
Meer verwerkingscapaciteit op de pc kan geen kwaad! :oops:
Een beetje croppen is met die overdaad aan mb's goed te doen.

Panthera

Bericht door Panthera » zo mar 25 2012 12:34 am

Ik zou nog even terugkomen met wat bevindingen.
Vrijdag 2100 foto's gemaakt in NEF bij 14bit. Iets meer dan 700 foto's per 32gb kaartje. Dat is wel even slikken. Ook zaterdag 1000 foto's gemaakt. De GB's vliegen dus echt om je oren. Dat is wel even schrikken.
De fotokwaliteit is uitstekend, zowel in scherpte als in kleur(diepte). Ik ben erg onder de indruk. Kreeg geen grip meegeleverd en dat is echt helemaal niets. Nu fotograferen we al vanaf 1999 met de reflexen die een verticale ontspanknop hebben maar het houd ook niet vast wanneer je er een beetje objectief ophebt.

Snelheid van opslaan valt niet echt tegen. Tsja het is geen D2h maar ik kan er tot nu toe wel mee leven. Zeker wanneer je bedenkt dat je met 36mp staat te fotograferen. Daar zullen onze klanten best blij mee zijn. Helemaal wanneer in zie dat de foto's er bij 1600 iso nog steeds prima uitzien.
Ga morgen nog wat hoger.

Groet van een tevreden Marco

CedricV

Bericht door CedricV » zo mar 25 2012 12:34 pm

Delete
Laatst gewijzigd door CedricV op za aug 25 2012 6:52 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

lock
Forumlid
Forumlid

Bericht door lock » ma mar 26 2012 10:02 pm

Ik heb mijn eerste ervaring inmiddels ook achter de rug met de D800.
Genoeg licht voor een snelle sluitertijd? No problema. Schitterend. Indrukwekkende hi iso prestatie. Mijn referentie voor hi iso is de D300. Daar is iso 3200 echt de limiet voor mij, en in dit soort stadionlicht eigenlijk iso 2500. Op de D800 zijn de foto's op iso 12800 gewoon veel beter en makkelijker te bewerken. Twee stops (en een beetje) netto winst is heel veel voor mij.

Tijdens de wedstrijd zat er een 70-200VRII van mijn maat op. Dicht bij het doelgebied was dat voldoende maar de cropmogelijkheid is echt enorm. Veel beter dan ik had gedacht. Je kunt rustig naar 25% croppen, mits de sluitertijd oké is.
Met de D7000 en de oude 70-200VR, waar we om de beurt mee schoten, heb je weliswaar de cropfactor als voorsprong maar als je de crop gelijk trekt dan zijn de foto's van de D800 gewoon beter. Meer gedetailleerd en met minder storende kleurruis.

Omdat we de volle 200 mm gebruikten op de D800 zaten we tijdens de wedstrijd voor de zekerheid steeds tussen 1/400 (statisch) en 1/800 (actie), auto iso tot hoofdzakelijk 12800 (geen enkel probleem bij zoveel vloedlicht) en f/3.5.

Moet je naar lagere sluitertijden, ongeveer tussen de 1/f en 1/0,5xf, dan is een stevige driepoot een absolute must. Zonder konden zowel mijn maat als ik de onscherpte door cameravibratie niet echt voorkomen. Dat is jammer want je verliest echt kwaliteit. Daardoor viel een stel portetfoto's in het prullenmandje...

Ik heb overigens de rest van de portretfotos icm de SB800 gedaan, en dan is het probleem uiteraard weg. Voor het eerst metde SB800 en de 24-70 G op een Fx gefotografeerd. Toch wel een errugg mooie lens zeg! Geen kleintje voor in de zak, maar dan heb je ook wat !

De foto's zijn van mijn maat, en bedoeld voor de club/fanclub. Daar wil ik dus niet mee posten. Maar over een maandje kan ik hem mogelijk een weekendje meenemen.

haya99
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door haya99 » ma mar 26 2012 10:22 pm

lock schreef:Ik heb mijn eerste ervaring inmiddels ook achter de rug met de D800.
Genoeg licht voor een snelle sluitertijd? No problema. Schitterend. Indrukwekkende hi iso prestatie. Mijn referentie voor hi iso is de D300. Daar is iso 3200 echt de limiet voor mij, en in dit soort stadionlicht eigenlijk iso 2500. Op de D800 zijn de foto's op iso 12800 gewoon veel beter en makkelijker te bewerken. Twee stops (en een beetje) netto winst is heel veel voor mij.

Tijdens de wedstrijd zat er een 70-200VRII van mijn maat op. Dicht bij het doelgebied was dat voldoende maar de cropmogelijkheid is echt enorm. Veel beter dan ik had gedacht. Je kunt rustig naar 25% croppen, mits de sluitertijd oké is.
Met de D7000 en de oude 70-200VR, waar we om de beurt mee schoten, heb je weliswaar de cropfactor als voorsprong maar als je de crop gelijk trekt dan zijn de foto's van de D800 gewoon beter. Meer gedetailleerd en met minder storende kleurruis.

Omdat we de volle 200 mm gebruikten op de D800 zaten we tijdens de wedstrijd voor de zekerheid steeds tussen 1/400 (statisch) en 1/800 (actie), auto iso tot hoofdzakelijk 12800 (geen enkel probleem bij zoveel vloedlicht) en f/3.5.

Moet je naar lagere sluitertijden, ongeveer tussen de 1/f en 1/0,5xf, dan is een stevige driepoot een absolute must. Zonder konden zowel mijn maat als ik de onscherpte door cameravibratie niet echt voorkomen. Dat is jammer want je verliest echt kwaliteit. Daardoor viel een stel portetfoto's in het prullenmandje...

Ik heb overigens de rest van de portretfotos icm de SB800 gedaan, en dan is het probleem uiteraard weg. Voor het eerst metde SB800 en de 24-70 G op een Fx gefotografeerd. Toch wel een errugg mooie lens zeg! Geen kleintje voor in de zak, maar dan heb je ook wat !

De foto's zijn van mijn maat, en bedoeld voor de club/fanclub. Daar wil ik dus niet mee posten. Maar over een maandje kan ik hem mogelijk een weekendje meenemen.
Mooi bericht, ik kan niet wachten tot morgen wanneer ik hem ook eindelijk mag gaan uitpakken. :D

Fijn ook, je ervaring mbt hoge ISO's. Heb zelf ook de D300, dus weet precies wat je bedoelt wanneer je het over max ISO3200 hebt. Die paar stops zijn toch erg handig!

Je hebt het over de 1/f - 1/0.5xf op de 70-200, dus met VR. Kan je daar ook iets over zeggen vwb de 24-70? Vraag me overigens af of kwaliteitsverlies door die bewegingsonscherpte er ook in die mate is op de DX-instelling. Bij dezelfde sluitertijden dan.

Aan de andere kant... morgen weet ik het zelf!

lock
Forumlid
Forumlid

Bericht door lock » ma mar 26 2012 11:07 pm

Haya, ik heb de D800 volledig op FX gebruikt. Dat heeft twee oorzaken. In eerste instantie wilden we FX met FX vergelijken: D700 met D800. Het menu stond dus ingesteld op volledig FX en tijdens de wedstrijd en erna heb ik geen kans gekrege ndat aan te passen en uit te proberen. De tweede reden om geen FX crop te proberen is miijn ervarign bij mijn maat thuis. Er zat toen een 85 f/1.8 op en ik schrok wel van dat stukkie zoeker op Dx formaat. Ik had het al eens gezien op een D700, maar kennelijk was mijn herinnering hieraan te rooskleurig. Aangezien ik er de teogevoegde waarde nietvan inzag hebben we DX losgelaten op de D800.

Bij het uitpakken van de de cameras bleek echter de D700 kuren te vertonen. De top lcd viel uit en zoals het er nu naaruit iet is er een probleem met de stroomvoorziening. Dus moesten we toch terug naar de D7000, een dx camera :x . Gelukkig dat hij die nog in de koffer had, want ik had niks bij me.

De 70-200 (VRI of II) zijn tijdens de wedstrijd gebruikt, zonder VR. De cameravibratie krijg je met VR niet weg. Deze dat komt door de sluiter en spiegel. VR is wat ons betreft ook zinloos bij zulke sluitertijden.
Ik moet wel toegeven dat op een D7000 het gewicht van de telelens wel tot meer onstabiliteit leidt dan op de D800. Maar daarop is het totaalgewicht weer groter en dat merkte ik na een half uur tillen in de tweede helft wel een beetje.

We zagen het vibratieffect vooral met de 24-70 toen we de isowaarde vast op 200 hadden gezet en geen flits gebruikten. Toen doken de sluitertijden soms onder de 1/50. Met steeds rond de 60-70 mm op de driepoot zagen we het probleem wel opduiken. Foto's hiermee zijn gedelete omdat we er toch veel hadden, en de vibratie ook de CA versterkte. Daardoor verliep het post processing minder vlot en dan is de prullenbak als snel gevonden.

haya99
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door haya99 » ma mar 26 2012 11:34 pm

lock schreef:Haya, ik heb de D800 volledig op FX gebruikt. Dat heeft twee oorzaken. In eerste instantie wilden we FX met FX vergelijken: D700 met D800. Het menu stond dus ingesteld op volledig FX en tijdens de wedstrijd en erna heb ik geen kans gekrege ndat aan te passen en uit te proberen. De tweede reden om geen FX crop te proberen is miijn ervarign bij mijn maat thuis. Er zat toen een 85 f/1.8 op en ik schrok wel van dat stukkie zoeker op Dx formaat. Ik had het al eens gezien op een D700, maar kennelijk was mijn herinnering hieraan te rooskleurig. Aangezien ik er de teogevoegde waarde nietvan inzag hebben we DX losgelaten op de D800.

Bij het uitpakken van de de cameras bleek echter de D700 kuren te vertonen. De top lcd viel uit en zoals het er nu naaruit iet is er een probleem met de stroomvoorziening. Dus moesten we toch terug naar de D7000, een dx camera :x . Gelukkig dat hij die nog in de koffer had, want ik had niks bij me.

De 70-200 (VRI of II) zijn tijdens de wedstrijd gebruikt, zonder VR. De cameravibratie krijg je met VR niet weg. Deze dat komt door de sluiter en spiegel. VR is wat ons betreft ook zinloos bij zulke sluitertijden.
Ik moet wel toegeven dat op een D7000 het gewicht van de telelens wel tot meer onstabiliteit leidt dan op de D800. Maar daarop is het totaalgewicht weer groter en dat merkte ik na een half uur tillen in de tweede helft wel een beetje.

We zagen het vibratieffect vooral met de 24-70 toen we de isowaarde vast op 200 hadden gezet en geen flits gebruikten. Toen doken de sluitertijden soms onder de 1/50. Met steeds rond de 60-70 mm op de driepoot zagen we het probleem wel opduiken. Foto's hiermee zijn gedelete omdat we er toch veel hadden, en de vibratie ook de CA versterkte. Daardoor verliep het post processing minder vlot en dan is de prullenbak als snel gevonden.
Ok, helder. Het 'probleem' heeft dus in eerste instantie met (interne) cameravibratie te maken en niet met bewegingen. Komende dagen voluit testen en hoop dat ik uit de vrije hand toch fatsoenlijke sluitertijden kan aanhouden. Heb bij reportages meestal de 24-70 op auto-iso staan met 1/80s op de D300 dus... De 70-200 heb ik nog te kort, kan daar weinig over zeggen. 14-24 meestal geen probleem.

Weet niet of VR zinloos is bij jouw genoemde sluitertijden... :?

GTJ
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door GTJ » di mar 27 2012 8:35 am

Full size Nikon D800 sample images

Afbeelding

Afbeelding

Dat biedt perspectief voor de vogelaars onder ons! :mryellow:

http://nikonrumors.com/2012/03/27/full- ... t=FaceBook
Laatst gewijzigd door GTJ op di mar 27 2012 9:58 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Jaap_van_Ekris

Bericht door Jaap_van_Ekris » di mar 27 2012 9:16 am

GTJ schreef:Dat biedt perspectief voor de vogelaars onder ons! :mryellow:
Je bedoelt, dat het allemaal verkapte zelfportretten worden :)

Jaap

haya99
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door haya99 » di mar 27 2012 6:49 pm

Vandaag ook de D800 opgehaald en er even mee gespeeld. Ben erg onder de indruk van het apparaat en zal tzt eens proberen een review (of iets wat er op lijkt) in elkaar te zetten.

Wat me echter verbaasde; men beweerde dat de prijs van de D800 voor alle nieuwe bestellingen nu € 580,- hoger zou zijn. Heb de prijs op de (foute) factuur gezien, maar kan me zo'n verschil nauwelijks voorstellen. Maar goed, hoe dan ook, ik heb hem wel voor de 'oude' prijs. :mryellow:

Plaats reactie

Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”