D7000 op transport naar NSP

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
celticfreak
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: D7000 op transport naar NSP

Bericht door celticfreak » do jan 05 2012 1:14 pm

jan schreef:Wel, ik was vanochtend al vroeg in Beverwijk bij het NSP (fijn deze kerstvakantie Vaassen>Beverwijk kleine 70 minuten). Overigens een zeer keurige ontvangst en een overheerlijk vers gezette espresso.
De afspraak voor deze dag was al eerder met NSP gemaakt. Men heeft na een korte toelichting de body en 50mm lens in ontvangst genomen en zijn aan het werk gegaan. Begin van de middag weer voorbij geweest en hij was gereed (men had vooraf al een voorbehoud gemaakt). Ze hebben alles opnieuw nagelopen en gejusteerd. Ik heb nu allemaal andere waardes dan na de eerste keer. Men gaf ook aan dat het wellicht om wat voor reden ook de 1e keer niet helemaal correct zou zijn geweest. Men gaf ook aan dat de scherpte met LiveView niet gehaald kan worden met het normale fotograferen. Deze zal altijd iets wolliger zijn. Dat neem ik dan maar voor waar aan. Want daar ontbreekt mij de technische kennis om het tegen deel te beweren, mits dat er al is. Mocht er een afwijking in de lens zitten dan kan men die wel op een AS-F objectief corrigeren maar niet op , in mijn geval, een AF-D objectief. Ga aanstaand weekend maar eens aan de gang.
Jan, hoe is het nu met je camera? al verbetering?
Met vriendelijke groet,

Luc

D7000 / D7200 - 16-85mm f/3.5-5.6G ED VR AF-S DX NIKKOR - 70-300mm f/4.5-5.6G AF-S VR NIKKOR - 50MM 1.8 - AF-S DX NIKKOR 35mm f/1.8G - Sigma 8-16mm f/4.5-5.6 DC HSM - SB-700

jan
Bestuurslid
Bestuurslid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door jan » do jan 05 2012 2:40 pm

Hallo Celticfreak,

Ik ben nog niet echt in de gelegenheid geweest om foto's te maken. Moest eerst de zaken voor de jaarsafsluiting voor elkaar maken anders heb ik straks de accountant en de fiscus op mijn dak dat er zaken ontbreken, onduidelijk, zijn, etc. Tja, dat heeft een iets hogere prioriteit dan foto's maken. Zodra ik de resultaten heb zal ik hier op het forum ook de nieuwe ervaringen met jullie delen.
Ik weet in ieder geval zeker dat ik woensdag 11 jan. weer een cursusavond portret heb.

Wanneer ik elders op dit forum de reactie van Matthieu van IJppen lees dan begrijp ik zijn handelen. Ik kreeg in december een PB van een clublid dat hij wel eens met de D7000 van mij aan de gang zou willen. Helaas is de maand december voor mij een onmogelijke maand door diverse activiteiten maar ik heb hem vorige week een PB gezonden (hij is nu met vakantie) met de vraag of wij samen in januari iets zouden kunnen afspreken. Ik hoor graag het oordeel eens van een buitenstaander. Neemt niet weg dat ik z.s.m. foto's wil maken. Dan weet ik het ook.
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)

jettiny
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door jettiny » do jan 05 2012 6:55 pm

Voor mij precies hetzelfde Jan, geen tijd om fatsoenlijk je camera uit te testen.
Alhoewel het voor mij andere redenen zijn.
Toch heb ik gisteren even tijd genomen mijn fine-tuning te checken, en het diafragma waarop diverse objectieven het scherpste plaatje opleverden.
Het exacte scherpstelpunt vaststellen, onder "goede tijden slechte tijden" :lol:
Laten we er maar af en toe een beetje om lachen.
Het scherpstelpunt ligt op de onderste lijn van het zoekerveld.
Niet zoals het hoort natuurlijk, maar ik doe het er maar mee.
Ik denk dat iedereen dat even moet uitzoeken voor zijn/haar camera.
Want daar kun je ook behoorlijk mee de mist in gaan, maar dat is bekend bij iedereen neem ik aan.

Verder wordt ik behoorlijk triest van wat sommige mensen met de camera meemaken.
Ho, ik ben er ook nog niet hoor, maar ik probeer net als iedereen met kleine stapjes de camera te doorgronden.
Binnenkort maar weer eens een evenement gaan doen, en kijken hoe ik ervoor sta met al mijn gewijzigde instellingen.

Vrgr
Tiny

jan
Bestuurslid
Bestuurslid
Contacteer:

Bericht door jan » zo feb 05 2012 9:21 pm

Hallo allemaal,

Na vele slechte berichten kan ik eindelijk melden dat de problemen verholpen zijn. Het is wel een lange weg geweest. De spullen zijn 28 december 2011 voor een 2e keer aangeboden bij NSP en daar is opnieuw de zaak gejusteerd en nu kan ik wel scherpe foto's maken. Ik kreeg december 2011 een uitnodiging van 2 Nikon leden die de D7000 wel eens ter hand wilden nemen om over de schouder mee te kijken naar het resultaat. Gezien de activiteiten in ons gezin is december een onmogelijk te plannen opgaaf. Dus we hebben de zaak doorgeschoven naar januari echter in deze periode kreeg ik van NSP, na toezending van de bestanden, het verzoek om de camera opnieuw aan te bieden. Dit is 28 december geweest en heb ik de spullen, op afspraak, afgegeven in Beverwijk en kon ik het 's avonds weer afhalen. Deze 1-dags service was onder voorbehoud van andere verplichtingen/werkzaamheden die NSP heeft.
Toch de afspraak met Henkk en George013 gemaakt om half januari jl. samen foto's te gaan maken bij Radio Kootwijk. Het was gelukkig de eerste mooie, droge zondag, dat ging dus goed. We hebben verschillende foto's gemaakt met verschillende camera's van hetzelfde onderwerp dus daarna konden we e.e.a. vergelijken. Ik heb mijn bestanden ook naar Henk en George gezonden zodat zij in alle rust het vergelijk konden maken met hun geschoten materiaal. Gelukkig kwamen ook zij met de conclusie dat alles er nu lekker uitziet en werd mijn gevoel na de 2e reparatie bevestigd. Goed, 1 zwaluw maakt nog geen zomer dus heb ik een geplande cursus portretfotografie gedaan waarvan de resultaten in een eerder draadje staan http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 51&t=37806, heb wat foto's gemaakt in de maastunnel http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 34&t=37621 en dan 4 februari de Loonse en Drunense Duinen http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 59&t=37870.
Al met al kan ik nu wel de conclusie trekken dat het probleem geschiedenis is en dat nu eindelijk het fotograferen kan beginnen. Ik heb er weer zin in!

Ik wil iedereen bedanken die mij heeft "bijgestaan" in dit draadje en de mensen die PB's hebben gezonden. Speciale dank voor Flip (flitslicht), Henk (Henkk) en George (George013) die zoveel tijd hierin hebben willen steken.
Laatst gewijzigd door jan op zo feb 05 2012 9:28 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Jan

Arie Vigelius
Forumlid
Forumlid

D7000 op transport naar NSP

Bericht door Arie Vigelius » zo feb 05 2012 9:26 pm

Goed te lezen, Jan. Gefeliciteerd en veel plezier!
Df Shooter.
http://www.vigelius.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

jettiny
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door jettiny » zo feb 05 2012 10:49 pm

Fijn om te lezen dat het alles orde is Jan.
Veel plezier met je D7000. :D

Vrgr
Tiny

Martha
Forumlid
Forumlid

Bericht door Martha » do feb 09 2012 11:39 am

Super Jan, dat het nu goed is!
Ik ben gisteren weer naar het NSP geweest. Nadat de body van mijn D7000 opnieuw was ingesteld (er was inderdaad sprake van backfocus), ging ik vol goede moed de Chinese nieuwjaarsviering in Den Haag fotograferen. Helaas er bleek nog steeds backfocus te zijn. :(
Omdat de camera goed zou moeten zijn, begon ik toch aan mijn eigen kunnen te twijfelen. Dus maar even mijn 'oude' D40 ter hand genomen. En gelukkig: ik kon nog gewoon scherpe foto's maken :wink2:
Na een paar foto's opgestuurd te hebben, kreeg ik bericht dat het objectief (50mm f1.4) gejustificeerd zou moeten worden. Voor de zekerheid heb ik de body ook nog maar meegenomen, want het betreffende objectief functioneerde op mijn D40 namelijk vlekkeloos.
Nu zijn zowel de body (want die bleek gisteren toch ook nog niet helemaal goed te zijn) als de 50mm opnieuw ingesteld. De testfoto die op de kaart staat, is mooi scherp. Zelf heb ik nog geen tijd gehad om te proberen, maar dat komt één dezer dagen nog wel.
Ik heb dus goede hoop dat de problemen tot het verleden behoren! :D Ik laat het nog wel even weten!
Groeten, Martha

celticfreak
Forumlid
Forumlid

Bericht door celticfreak » do feb 09 2012 6:36 pm

Erg treurig dat ze het niet in 1 keer goed kunnen doen zeg :x

Hopelijk werkt je camera nu goed Martha :)
Met vriendelijke groet,

Luc

D7000 / D7200 - 16-85mm f/3.5-5.6G ED VR AF-S DX NIKKOR - 70-300mm f/4.5-5.6G AF-S VR NIKKOR - 50MM 1.8 - AF-S DX NIKKOR 35mm f/1.8G - Sigma 8-16mm f/4.5-5.6 DC HSM - SB-700

george013

Bericht door george013 » do feb 09 2012 7:58 pm

@Martha,
Na een paar foto's opgestuurd te hebben, kreeg ik bericht dat het objectief (50mm f1.4) gejustificeerd zou moeten worden. Voor de zekerheid heb ik de body ook nog maar meegenomen, want het betreffende objectief functioneerde op mijn D40 namelijk vlekkeloos.
Hoe doet deze het nu op de D40?
George

jan
Bestuurslid
Bestuurslid
Contacteer:

Bericht door jan » vr feb 10 2012 12:38 am

george013 schreef:@Martha,
Hoe doet deze het nu op de D40?
George
Martha, ben net als George nieuwsgierig hoe de lens het nu op de D40 doet.
Ik vindt het geen goede ontwikkeling dat er weer een variabele bijkomt. Het is inderdaad zo dat de AF-S objectieven ook gejusteerd kunnen worden. Met mijn 50mm 1.8D kon dit niet. Straks moet je in de winkel de sets op elkaar gaan afstemmen. Maar wat met datgene wat je later bijkoopt. NSP gaat het nog druk krijgen.
Jan

Antoinette
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Antoinette » do feb 16 2012 7:57 am

Wat ik me afvraag na het lezen van alle verhalen over de problemen met de D7000 en wat Nikon daar voor oplossing voor heeft bedacht, is of niemand er problemen mee heeft dat uiteindelijk al je lenzen straks zijn afgesteld op een niet goed focusende camera en als jullie ooit over gaan naar de volgende camera al je lenzen opnieuw gecalibreerd moeten worden (op eigen kosten dan vrees ik) . Ik snap niet goed waarom Nikon niet gewoon zorgd dat die D7000 nu eindelijk eens gewoon in orde is.
Say what you like
Do what you feel

JanR
Forumlid
Forumlid

Bericht door JanR » do feb 16 2012 9:21 am

Daar heb je wel een punt, maar ik denk dat een volgende camera ook wel weer AF finetuning heeft.

carinadumais
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Bericht door carinadumais » do feb 16 2012 12:32 pm

Wat vervelend om te lezen dat sommige zoveel problemen hebben met de D7000..Ondanks alle probleem informatie over de 7000, heb ik deze toch aangeschaft..ik dacht deze camera gaan we even temmen :D . Ben ik een van de gelukkigen? Totaal geen last van backfocus of andere min puntjes..Super scherpe foto's, een top camera!

Een lens geeft iet wat back focus, maar dat is een oude lens, 18-70 mm 1:3 5.4 5 G ED DX, ik heb bij deze lens de fijnafstemming op min 17 gedaan...en is nou net zo scherp als mijn 70-200mm AF-S 1:2.8GII ED VR. Bij alle andere lenzen staat de fijnafstemming uit. Zou het probleem dan toch liggen bij de kwaliteit van de Lenzen?

D7000 + Nikon MD-D11 grip

10-24mm f/3.5-4.5G ED AF-S DX

50mm f/1.8G AF-S

18-200mm f/3.5-5.6G ED-IF AF-S VR DX

70-200mm AF-S 1:2.8GII ED VR

18-70 mm 1:3 5.4 5 G ED DX

Flitser SB-900

Flitser Remote Kit R1 SB-R200

Falcon Eyes Mini Reflector FGA-SR178

en natuurlijk de nodige filters, enz, enz..
D7100
Nikon10-24mm f/3.5-4.5G ED AF-S DX
Nikon 50mm f/1.8 D
Nikon 24-120mm f/4.0 G AF-S ED VR II
Tamron 70-300mm
Flitser SB-900
Sony A7
sony 28-70mm lens
http://www.carinadumais.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Giso
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door Giso » do feb 16 2012 11:29 pm

Antoinette schreef:Wat ik me afvraag na het lezen van alle verhalen over de problemen met de D7000 en wat Nikon daar voor oplossing voor heeft bedacht, is of niemand er problemen mee heeft dat uiteindelijk al je lenzen straks zijn afgesteld op een niet goed focusende camera en als jullie ooit over gaan naar de volgende camera al je lenzen opnieuw gecalibreerd moeten worden (op eigen kosten dan vrees ik) . Ik snap niet goed waarom Nikon niet gewoon zorgd dat die D7000 nu eindelijk eens gewoon in orde is.
Het zou natuurlijk ook kunnen dat ze de objectieven niet letterlijk op de body afstellen, maar beide apart afstellen zodat de body en objectief beide wat preciezer
zijn afgesteld. Alles wat kan worden afgesteld kan dus ook binnen een bepaalde foutmarge vallen. De D7000 is de eerste camera met zo'n grote pixeldensiteit en dus ook de eerste camera waarbij deze foutmarge van bv. AF-S objectieven te groot blijkt te zijn. Door zowel body als objectief nu wat preciezer na te stellen kun je dit verschijnsle sterk verminderen.

Dit is zomaar een gedachte van mij en dus geen wetenschap. Ik kan mij niet voorstellen dat een bedrijf als Nikon een objectief kompleet verkeerd gaat afstellen om maar bij een body met een afwijking te passen. Ik denk dan ook dat deze objectieven op een andere body ook goed zullen presteren. Dit is natuurlijk een leuke uitdaging voor een D7000-dag. :wink2:
Als het niet gaat zoals het moet dan moet het maar zoals het gaat
Groet Giso

Martha
Forumlid
Forumlid

Bericht door Martha » do feb 16 2012 11:58 pm

Beste allemaal,
Ik heb wat testopnames gemaakt, en het lijkt nu prima in orde. :D Vanmiddag heb ik ook nog even de 50mm op de D40 gezet en ook die foto's zijn gewoon scherp op de juiste plaats.
Ik heb ook nog een testopname gemaakt met het 18-200mm objectief, dat ik op de D7000 vrijwel niet gebruik, omdat die combinatie voor mij te zwaar is om lekker te fotograferen, maar ik was wel benieuwd of die ook scherp zouden zijn. En dat waren ze inderdaad, bij verschillende brandpuntsafstanden.
De D7000 heeft overigens wel de mogelijkheid van finetunen, maar volgens het NSP geldt dat voor de AF-D objectieven, zoals mijn 20mm, f2.8. Die moet ik nog finetunen, als hij nog niet helemaal zuiver zou zijn, na de tweede bijstelling van de body. Af-S objectieven kun je niet finetunen via de camera, maar die moeten worden gejusteerd bij het NSP (althans dat is wat ik begreep).
Ik ben erg blij, want het is een geweldige camera, dat vind ik nog steeds. Ik begon er alleen erg onzeker van te worden, omdat ik dacht dat ik iets fout deed. :?
Dit hele gedoe heeft er wel voor gezorgd dat ik veel dieper in de werking van de camera ben gedoken, dan ik anders zou hebben gedaan. Dus in die zin heb ik er wel veel van geleerd!
En nu lekker fotograferen! :wink2:
Iedereen bedankt voor het meedenken!
Groeten, Martha

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”