Straatfotografie [verzamel]

DannySan
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Straatfotografie [Verzamel]

Bericht door DannySan » wo dec 04 2013 2:54 pm

Goede tip van Dennis :!:
Vragen kan inderdaad sóms "averrechts" werken (afhankelijk van het door jou gewenste effect).

Bij deze man vroeg ik het, en kreeg ik een 'wereldplaat':
Afbeelding

Bij deze dames vroeg ik het niet, maar zodra mijn camera 'omhoog' ging gingen ze gierend van het lachen 'ervandoor' onder het roepen van "wij willen niet op de foto hoor!"
Afbeelding

En deze dame zag me wel, maar heb ik niets gevraagd en ik werd dus ook prompt 'genegeerd'
Afbeelding

Ik heb een die dag een stuk opgelopen met Marius (fotomarius) en die had het talent om mensen aan te spreken en tóch dat mooie plaatje te krijgen.
(hij doet dat al wat langer, was heel leerzaam :mrgreen: )
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.

Ton van de Wiel

Bericht door Ton van de Wiel » wo dec 04 2013 3:01 pm

Jammer dat de dame op foto 3 je negeerde! :shock:
Foto 1 is inderdaad een wereldplaat, krachtige foto. Het zal inderdaad een kwestie van durven zijn. Ik voel me al snel een indringer in het persoonlijke leven van vreemden. Nu heb ik aanstaande zaterdag wel een leuke kans om te oefenen denk ik, tijdens het Anton Pieck festival in Haarlem. Daar verwachten de mensen wel min of meer dat er foto's van ze gemaakt zullen worden.

DannySan
Clublid
Clublid

Bericht door DannySan » wo dec 04 2013 3:07 pm

Nee hoor Ton, foto 3 vind ik juist doordát ze 'ergens naar kijk wat ik niet zie' (en die blik) helemaal leuk.
Eerlijk is eerlijk, het meest heb ik geschoten met de 70-200, dan kan ik iets meer afstand scheppen.
Tip: probeer een markt o.i.d. in je stadscentrum te vinden of een zebrapad; ga lekker op een bank zitten en wacht...
De plaatjes komen dan vanzelf... (heb ik weer van Frank Doorhof).

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » wo dec 04 2013 3:09 pm

DannySan schreef:....En deze dame zag me wel, maar heb ik niets gevraagd en ik werd dus ook prompt 'genegeerd'...
Nou, als dat "negeren" is, dan vraag ik mij af wat je voor reactie van haar verwacht als je niet "genegeerd" wordt. :shock:

Dennis_k
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Dennis_k » wo dec 04 2013 3:11 pm

Ton van de Wiel schreef:Jammer dat de dame op foto 3 je negeerde! :shock:
Foto 1 is inderdaad een wereldplaat, krachtige foto. Het zal inderdaad een kwestie van durven zijn. Ik voel me al snel een indringer in het persoonlijke leven van vreemden. Nu heb ik aanstaande zaterdag wel een leuke kans om te oefenen denk ik, tijdens het Anton Pieck festival in Haarlem. Daar verwachten de mensen wel min of meer dat er foto's van ze gemaakt zullen worden.
Dat zou inderdaad een mooi startpunt kunnen zijn!
Ga desnoods met iemand samen, zoals DannySan al aangaf. Dat verlaagd de drempel ook aanzienlijk.
Verder gewoon foto's maken en op zoek gaan naar een stijl die jou bevalt.

Je kunt ook een hoop voorbeelden op Flickr bekijken. Voor straatfotografie is niet een vast kader waaraan het moet voldoen.
Nikon D7000
35mm 1.8G
50mm 1.8G
SB-700
Lowepro flipside 200
https://www.flickr.com/people/jenenden/

DannySan
Clublid
Clublid

Bericht door DannySan » wo dec 04 2013 3:12 pm

@Marten: nou dat ze me - bijvoorbeeld - aan zou kijken? (net als de heer bij foto 1?)
Sommige mensen reageren wat 'geprikkeld' als er een camera op hen gericht wordt, sommigen reageren helemaal niet en sommigen gaan 'poseren'.
Allemaal prima toch?

Ton van de Wiel

Bericht door Ton van de Wiel » wo dec 04 2013 3:22 pm

Dat durf ik dus echt niet. Zomaar bij een zebrapad gaan staan of een drukke markt. Geen haar op mijn hoofd die eraan denkt. Jullie hebben wel eens foto's van mij voorbij zien komen. Nooit portretten! never. Nooit straatfotografie. Ik fotografeer graag als het donker is (hmmm nu opeens snap ik waarom) en ik fotografeer graag macro en dan het liefst insecten. En als die insecten me negeren dan stuur ik ze gewoon zonder eten naar bed. Al met al ben ik voor straatfotografie te huiverig en ik denk dat veel mensen datzelfde probleem hebben. Maar, we gaan zaterdag eens ons best doen.

DannySan
Clublid
Clublid

Bericht door DannySan » wo dec 04 2013 3:24 pm

Ik snap je hoor Ton!
We gaan het topic graag tegemoet zien ná zaterdag met je mooie foto's :mrgreen:
Ik ga zaterdagmiddag ook met een D7100 'aan de wandel' dus dat zal ook 'straat' worden 8)

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » wo dec 04 2013 3:24 pm

DannySan schreef:@Marten: nou dat ze me - bijvoorbeeld - aan zou kijken?
Je kan de foto ook anders lezen: Ze lacht je toe en wendt haar blik enigszins beduusd, wat overrompeld, misschien bescheiden of verlegen, af.

Ton van de Wiel

Bericht door Ton van de Wiel » wo dec 04 2013 3:28 pm

Marten schreef:
Je kan de foto ook anders lezen: Ze lacht je toe en wendt haar blik enigszins beduusd, wat overrompeld, misschien bescheiden of verlegen, af.
dat denk ik ook Marten. De dame is heimelijk verliefd op Danny, dat zie je zo. Schalkse blik. (even in het woordenboek kijken of het woord schalks nog gangbaar is)

DannySan
Clublid
Clublid

Bericht door DannySan » wo dec 04 2013 3:31 pm

Dat is het mooie van - vooral dit soort - fotografie: Geen poseren, geen voorbereiding: gewoon lopen en 'klik'.
Ik doe ook geen enkele keer de beelden terugkijken dan, 1 foto per keer en ik zie thuis wel wat er gelukt is.

DannySan
Clublid
Clublid

Bericht door DannySan » wo dec 04 2013 3:33 pm

Ton van de Wiel schreef:
Marten schreef:
dat denk ik ook Marten. De dame is heimelijk verliefd op Danny, dat zie je zo. Schalkse blik. (even in het woordenboek kijken of het woord schalks nog gangbaar is)
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Wat zou déze dame dan van mij denken...

Afbeelding

Ton van de Wiel

Bericht door Ton van de Wiel » wo dec 04 2013 3:36 pm

HAHAHA, wederom die schalkse blik! Jij maakt overduidelijk iets los bij dames.

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » wo dec 04 2013 3:38 pm

Die is boos omdat ze denkt dat jij haar negeert....

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » wo dec 04 2013 3:43 pm

Ik vraag het bijna nooit. Maar doe er nooit geheimzinnig over. Ik doe het van relatief korte afstanden (35mm, 50mm of 85mm) en iedereen kan zien dat ik aan het fotograferen ben.

Regelmatig krijg ik wel contact met de onderwerpen. Dan is het geen enkel probleem als ik even de foto laat zien. Soms volgen er nog wat meer plaatjes. Deze bijvoorbeeld: deze is geposeerd nadat ik de linker dame al net daarvoor op de korrel had genomen. Die foto vond ik achteraf gezien niet zo heel goed, maar dit is toch gewoon een heel leuke foto wat mij betreft.

Oeps. Die staat nog niet op mijn site. Die houden jullie te goed. :oops:

Het is veelal een barrière die jebij jezelf moet slechten. Mensen vinden meer goed dan je denkt!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Plaats reactie

Terug naar “Straat-, documentaire- en reisfotografie”