Paulus van Aken schreef: Al die zogenaamde fotografen die nu "langs de lijn " staan te rammelen met hun vol automaten, zijn alleen maar "knop-drukkers", die verlangen dat Nikon (en Canon en die anderen) voor hun het denkwerk over nemen, en rammen gewoon 50 opnamen erdoorheen, waar een echte fotograaf eerst eens gaat kijken wat ie wil opnemen, dan zijn (of haar) instellingen gaat zoeken, en dan, met overleg, misschien eens een opname of 10 maakt.
Onscherpte, en zeker bewegingsonscherpte, is bij dat soort opnames ook helemaal niet zo erg. Wil je dat niet hebben, heb je dus objectieven van duizenden euro's nodig, want bijzonder lichtsterk, en ontzettend veel geduld, en ontzettend veel opnames, want zelfs met 1/2000 of 1/4000 bij F2,8, en een super AF zullen de meeste opnames deze "fout" nog tonen. Met een 2.8 400 op 2honderd meter van de finishlijn, recht van voren op ISO 1600 zal het makkelijk gaan, met een prosumer 5.6 of 4 400mm op 50 meter kun je het schudden........
Nou als we een sportfotograaf nemen die een snelle flitsende sport in beeld moet brengen, die kan van te voren niet even kijken, zo ik ga hier zitten dat is mijn belichting en nou maar wachten tot het gaat gebeuren.
En ja wil je ook bij minder licht dat kunnen doen dan heb je dure lenzen nodig, dat is een gegeven.
Ik vraag me af of de professionele sportfotograaf met 10 foto's thuiskomt na 2x45 minuten voetbal. Ik schat zo in van niet.
En als je buiten fotografeert met verschillend wisselende lichtomstandigheden, dan zul je net die actie hebben als er een wolk voor de zon komt, dan heb je echt niet de tijd om het even handmatig bij te stellen want de actie is in een split second echt weer weg.
Dus dan mag je iets van de camera verwachten.
En ik wil graag dat die foto's ook scherp zijn want een onscherpe foto wordt niet zo gewaardeerd
Maar misschien zit ik er helemaal naast