D300 wat moet ik "echt"aanschaffen?
-
50 mm
Bij een D300 of willekeurig elke camera, zou ik zeker een goed statief aanschaffen. (Misschien al genoemd.)
Toevallig lees ik weer een aanbeveling voor grotere geheugenkaarten.
Vanaf 8 Gigabyte vind ik een nadeel dat het leegmaken op je pc/mac behoorlijk lang kan duren.
Zeker met mijn huidige pc configuratie, toch nog maar ca. 1 jaar oud, houd ik het liever bij 4 kaarten van 4 Gig dan 2 van 8 of 1 van 16 Gig. Ook spreid ik dan mijn opnamen over meerdere kaarten, i.v.m. verlies of diefstal. (Ja, ik bewaar ze ook nog apart na een shooting op locatie)
Toevallig lees ik weer een aanbeveling voor grotere geheugenkaarten.
Vanaf 8 Gigabyte vind ik een nadeel dat het leegmaken op je pc/mac behoorlijk lang kan duren.
Zeker met mijn huidige pc configuratie, toch nog maar ca. 1 jaar oud, houd ik het liever bij 4 kaarten van 4 Gig dan 2 van 8 of 1 van 16 Gig. Ook spreid ik dan mijn opnamen over meerdere kaarten, i.v.m. verlies of diefstal. (Ja, ik bewaar ze ook nog apart na een shooting op locatie)
-
50 mm
- Eeuw
- Forumlid

- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
ik heb geen verstand van verzekeringen. er is een keer een flitser en een motordrive van me gestolen in een schoolgebouw. er werd niks vergoed omdat er in dat gebouw een horeca-gelegenheid was. ja, een kantine of aula is al snel gevonden..
sindsdien heb ik geen speciale verzekering en neem gewoon het risico.. en dat blijkt niet de beste beslissing te zijn. ik ben daarna nog twee keer bestolen waarvan één keer insluip in huis. dat zou waarschijnlijk ook niet uitgekeerd worden.
maar voor iedereen zou het natuurlijk handig zijn te weten wat er in zijn polisvoorwaarden staat voordat je 'aanneemt' dat alles goed verzekerd is!
tot zover, ik raak een beetje off-topic denk ik.
maar voor iedereen zou het natuurlijk handig zijn te weten wat er in zijn polisvoorwaarden staat voordat je 'aanneemt' dat alles goed verzekerd is!
tot zover, ik raak een beetje off-topic denk ik.
*´¨ )
¸.•´¸.•´¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ (¸.•*´¯`*•>
There are two kinds of photographers: those who make pictures, and those who talk about it.
¸.•´¸.•´¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ (¸.•*´¯`*•>
There are two kinds of photographers: those who make pictures, and those who talk about it.
-
Tobias
- JBD
- Clublid

- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
D300
De Nikon D300 is binnen. Ik ben er behoorlijk van onder de indruk Heb het gevoel dat ik opnieuw colleges moet volgen, zo uitgebreid is het ding. Ben nog wel wat aan het experimenteren, maar wat een mogelijkheden! Wat me opviel was een blauwzweem die ik op de genomen foto's zag. Is dat te verhelpen? Eerlijkheidshalve moet ik vermelden dat ik voorlopig even op de P-stand gefotografeerd heb. De experimenten met de diafragma-instellingen en de sluitertijd lopen goed, maar ik ben er nog niet voldoende vertrouwd mee om dit al standaard te gebruiken. Zit wel met het boekje op de schoot de leren. Bovendien heb ik het aanbevolen boek van Easycomputing besteld, dat zal wellicht ook helpen. Hebben jullie nog nuttige tips?
-
#Johan
-
ArendOosterlee
- Jur
- Forumlid

- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Re: D300
Joyce,Blacksheep schreef:Wat me opviel was een blauwzweem die ik op de genomen foto's zag. Is dat te verhelpen?
Gefeliciteerd met je D300! Het beeldkarakter van de D300 is in aanleg wat anders dan je gewend was van de D70. De middenpartijen worden helderder weergegeven, hetgeen ook kan bijdragen aan de indruk van blauwzweem. Je kunt dit tegengaan door iets onder te belichten (- 0,3 tot -0,7 stop), maar mijn eigen voorkeur (vooral bij buitenopnames) is om de helderheid van de Beeldinstelling (bijvoorbeeld Standaard of Neutraal) op -1 te zetten. Dit werkt niet indien je tevens gebruik wilt maken van Active D-lighting. Overigens adviseer ik om hier voorzichtig mee om te gaan, omdat Active D-lighting ook negatief kan werken op de ruisindruk. Het wordt allemaal veel gemakkelijker als je als RAW converter Capture NX of NX2 gebruikt. Wanneer je bijvoorbeeld Active D-lighting instelt op Laag, kun je achteraf in NX nog bepalen of je een sterker effect wilt instellen, dan wel Active D-lighting geheel wilt uitschakelen. Dit geldt natuurlijk ook voor de Beeldinstellingen met bijbehorende instellingsmogelijkheden. Experimenteer bijvoorbeeld eens met de Helderheid (-1, 0 of +1) en stel vast aan welke weergave je de voorkeur geeft. Dit kun je dan vervolgens als standaardinstelling in de camera gebruiken. Lekker oefenen en experimenteren; veel succes.
Jur
-
monteur
Het is inderdaad heel wat geëxperimenteer met de D300. Vind zelf de stand standaard de mooiste kleuren geven. Levendig is veel te overdreven en neutraal te vlets. Ben het wel eens met bovenstaande dat er een ietsje blauw?grijs zweem te zien is, maar in tegenstelling tot Jur ben ik aan spelen met de witbalans. Staat op auto en oefen wat met A1 of G1 of A1+G1. Een digitale camera heeft toch al gauw een wat donkere foto en neigde ik vaker tot overbelichten (was normaal met de D70)en ook de helderheid naar -1 vond ik te veel licht inleveren.