D300 wat moet ik "echt"aanschaffen?

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850
Eeuw
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Eeuw » di jul 29 2008 1:50 pm

misschien een goede verzekering erbij? altijd handig!
*´¨ )
¸.•´¸.•´¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ (¸.•*´¯`*•>
There are two kinds of photographers: those who make pictures, and those who talk about it.

JBD
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door JBD » di jul 29 2008 3:25 pm

Eeuw schreef:misschien een goede verzekering erbij? altijd handig!
Waar kun je die afsluiten? Ben je niet via je eigen verzekering voor diefstal enz. verzekerd?

50 mm

Bericht door 50 mm » di jul 29 2008 3:35 pm

Bij een D300 of willekeurig elke camera, zou ik zeker een goed statief aanschaffen. (Misschien al genoemd.)

Toevallig lees ik weer een aanbeveling voor grotere geheugenkaarten.
Vanaf 8 Gigabyte vind ik een nadeel dat het leegmaken op je pc/mac behoorlijk lang kan duren.
Zeker met mijn huidige pc configuratie, toch nog maar ca. 1 jaar oud, houd ik het liever bij 4 kaarten van 4 Gig dan 2 van 8 of 1 van 16 Gig. Ook spreid ik dan mijn opnamen over meerdere kaarten, i.v.m. verlies of diefstal. (Ja, ik bewaar ze ook nog apart na een shooting op locatie)

50 mm

Bericht door 50 mm » di jul 29 2008 3:38 pm

... en een verzekering heb je wellicht al van je oude camera, dan is het een kwestie van een mailtje met de nieuwe gegevens. Zo doe ik het tenminste al zo lang ik fotografeer.
Trouwens zou bij hobby fotograferen een reis- of inboedelverzekering ook afdoende kunnen zijn?

Eeuw
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Eeuw » di jul 29 2008 3:47 pm

ik heb geen verstand van verzekeringen. er is een keer een flitser en een motordrive van me gestolen in een schoolgebouw. er werd niks vergoed omdat er in dat gebouw een horeca-gelegenheid was. ja, een kantine of aula is al snel gevonden.. :( sindsdien heb ik geen speciale verzekering en neem gewoon het risico.. en dat blijkt niet de beste beslissing te zijn. ik ben daarna nog twee keer bestolen waarvan één keer insluip in huis. dat zou waarschijnlijk ook niet uitgekeerd worden.
maar voor iedereen zou het natuurlijk handig zijn te weten wat er in zijn polisvoorwaarden staat voordat je 'aanneemt' dat alles goed verzekerd is!
tot zover, ik raak een beetje off-topic denk ik.
*´¨ )
¸.•´¸.•´¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ (¸.•*´¯`*•>
There are two kinds of photographers: those who make pictures, and those who talk about it.

Warner
Forumlid
Forumlid

Bericht door Warner » di jul 29 2008 3:48 pm

Even via de zoekfunctie naar verzekering zoeken en je weet van de hoed in de rand.
Groet, W@rner

NCN-lid NPS-lid
Alles heeft zijn reden.

Tobias

Bericht door Tobias » di jul 29 2008 7:14 pm

Neem eens een kijkje op Ebay. Daar kocht ik een afstandbediening (Phottix) voor de d300 onder de 20 euro. Inclusief verzendkosten.

Werkt als een speer tot op 70 meter. Ook als draadontspanner te gebruiken zonder de batterij in te schakelen.

jessey
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Bericht door jessey » wo jul 30 2008 3:13 am

extra Accu`s lijkt mij, niks is hinderlijker dan met lege accu`s te komen zitten

Marten
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Marten » wo jul 30 2008 9:05 am

Over verzekeringen is al veel geschreven:

link

JBD
Clublid
Clublid
Contacteer:

D300

Bericht door JBD » wo jul 30 2008 5:20 pm

De Nikon D300 is binnen. Ik ben er behoorlijk van onder de indruk Heb het gevoel dat ik opnieuw colleges moet volgen, zo uitgebreid is het ding. Ben nog wel wat aan het experimenteren, maar wat een mogelijkheden! Wat me opviel was een blauwzweem die ik op de genomen foto's zag. Is dat te verhelpen? Eerlijkheidshalve moet ik vermelden dat ik voorlopig even op de P-stand gefotografeerd heb. De experimenten met de diafragma-instellingen en de sluitertijd lopen goed, maar ik ben er nog niet voldoende vertrouwd mee om dit al standaard te gebruiken. Zit wel met het boekje op de schoot de leren. Bovendien heb ik het aanbevolen boek van Easycomputing besteld, dat zal wellicht ook helpen. Hebben jullie nog nuttige tips?

#Johan

Bericht door #Johan » wo jul 30 2008 5:38 pm

Lekker op je gemak lezen, en je kunt via you tube wel wat leuke
video's vinden, zoeken op "D300".
En verder veel succes met je D300.

ArendOosterlee

Bericht door ArendOosterlee » wo jul 30 2008 6:00 pm

Als je een blauwe zweem over je foto's ziet, kan dat komen doordat je witbalans staat ingesteld op 'Gloeilamp', terwijl je foto's maakte bij zonlicht. ;)

Jur
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: D300

Bericht door Jur » wo jul 30 2008 9:21 pm

Blacksheep schreef:Wat me opviel was een blauwzweem die ik op de genomen foto's zag. Is dat te verhelpen?
Joyce,

Gefeliciteerd met je D300! Het beeldkarakter van de D300 is in aanleg wat anders dan je gewend was van de D70. De middenpartijen worden helderder weergegeven, hetgeen ook kan bijdragen aan de indruk van blauwzweem. Je kunt dit tegengaan door iets onder te belichten (- 0,3 tot -0,7 stop), maar mijn eigen voorkeur (vooral bij buitenopnames) is om de helderheid van de Beeldinstelling (bijvoorbeeld Standaard of Neutraal) op -1 te zetten. Dit werkt niet indien je tevens gebruik wilt maken van Active D-lighting. Overigens adviseer ik om hier voorzichtig mee om te gaan, omdat Active D-lighting ook negatief kan werken op de ruisindruk. Het wordt allemaal veel gemakkelijker als je als RAW converter Capture NX of NX2 gebruikt. Wanneer je bijvoorbeeld Active D-lighting instelt op Laag, kun je achteraf in NX nog bepalen of je een sterker effect wilt instellen, dan wel Active D-lighting geheel wilt uitschakelen. Dit geldt natuurlijk ook voor de Beeldinstellingen met bijbehorende instellingsmogelijkheden. Experimenteer bijvoorbeeld eens met de Helderheid (-1, 0 of +1) en stel vast aan welke weergave je de voorkeur geeft. Dit kun je dan vervolgens als standaardinstelling in de camera gebruiken. Lekker oefenen en experimenteren; veel succes.
Jur

monteur

Bericht door monteur » do jul 31 2008 10:02 pm

Het is inderdaad heel wat geëxperimenteer met de D300. Vind zelf de stand standaard de mooiste kleuren geven. Levendig is veel te overdreven en neutraal te vlets. Ben het wel eens met bovenstaande dat er een ietsje blauw?grijs zweem te zien is, maar in tegenstelling tot Jur ben ik aan spelen met de witbalans. Staat op auto en oefen wat met A1 of G1 of A1+G1. Een digitale camera heeft toch al gauw een wat donkere foto en neigde ik vaker tot overbelichten (was normaal met de D70)en ook de helderheid naar -1 vond ik te veel licht inleveren.

JBD
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door JBD » vr aug 01 2008 7:41 am

Vandaag ga ik vlinders fotograferen en als ze niet al te slecht zijn, dan hoop ik de moed te vinden om jullie iets te laten zien :) Als je me tenminste niet al te veel uitlacht :(

Plaats reactie

Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”