Over Redged nogmaals en misschien wel ten overvloede.
Na lang wikken en wegen heb ik dan toch bewust gekozen voor een voor mij althans betaalbare carbon.
Dat de buizen een onderlaag van glas hebben is geen probleem daar het carbon in de buitenste laag veel meer dan voldoende stijfheid geeft.
Het geeft alleen een iets hoger gewicht dan vol carbon zou doen omdat vol carbon gewoon iets dunner te maken is bij de zelfde stijfheid.
Dit kan iedere werktuig bouwer je uitleggen.
Wel is de dia van de poot van belang voor de stijfheid, hoe dikker hoe stijver.
De uiteindelijke doorslag gaf het lage gewicht / prijsverhouding.
Ik heb gekozen voor de RTC 428 plus de RHBD-53
Deze laatste is wat aan de zware kant maar de lichtere zijn door dat het een een-knop sisteem is gewoon niet geschikt voor panorama fotografie.
Als je om te gaan zwenken de kop ontgrendel valt ook je kamera om en dat werk dus niet.
Zo is ook de graadverdeling op de body van de panorama kop een verkeerde keus.
Als je ga zwenken valt het vaste punt ( nul ) onder de blokkeer knoppen en kan je er niet meer op kijken. Andersom had volgens mij beter geweest.
Daarom heb ik heb er inmiddels een nieuwe balhoofd plaat voor gemaakt, met de graad verdeling daarop en dit werkt beter.
Een en ander ( D 300 met 17 / 55 f 2.8 / MB-D10 / / GP-1 plus rez. accu’s / lader / waterpas en nog een beste berg kabeltjes ) heb ik nu vier weken door Nepal heen gezeuld.
Z’n 7 kg bij elkaar en ben er nog steeds heel gelukkig mee.
Dat er duurdere en betere zijn en misschien zelfs wel lichtere geloof ik zo maar, maar niet iedereen kan zomaar € 700, of 800, uitgeven voor een driepoot.

Bram