Redged statieven, iemand al ervaring mee?

Discussies over statieven
gewoon peter

Re: Redged statieven, iemand al ervaring mee?

Bericht door gewoon peter » zo jan 23 2011 9:24 pm

Tina schreef:@Peter
Bedankt voor de snelle reactie! Goed om te lezen dat jullie nog steeds tevreden zijn.
Ben nog steeds wel benieuwd naar de verschillen tussen de twee genoemde balhoofden in gebruik, handigheid. En het verschil tussen de snelkoppelingsplaten.

Verschil weet ik ook niet. Heb er 1 en zoals ik al zei, die is prima (na een weldoordacht besluit en test) Hij was iig geschikt voor m'n D700 met mb110 en zware en-el4 accu met de 70-200, maar zelfs met de 300mm 2.8 bleef hij behoorlijk stabiel, maar stond uit de wind!. Gebruik, tja, stel je hem in en wachten maar (een soort vissen), maar ben je constant actief met je combi, ja dat weet ik ook niet, gewoon naar de winkel gaan en uitproberen. Groet en nogmaals succes met je keuze, ik kan je verder niet meer adviseren, peter

Tina

Bericht door Tina » ma jan 24 2011 9:51 am

Wederom bedankt, Peter.
Goed om te lezen dat je ook met een zwaardere combi goed uit de voeten kunt. Ik zal ook zeker nog een keer bij een winkel langsgaan waar ze Redgeds verkopen.

kayakbram

Bericht door kayakbram » zo mei 29 2011 12:11 pm

Over Redged nogmaals en misschien wel ten overvloede.
Na lang wikken en wegen heb ik dan toch bewust gekozen voor een voor mij althans betaalbare carbon.
Dat de buizen een onderlaag van glas hebben is geen probleem daar het carbon in de buitenste laag veel meer dan voldoende stijfheid geeft.
Het geeft alleen een iets hoger gewicht dan vol carbon zou doen omdat vol carbon gewoon iets dunner te maken is bij de zelfde stijfheid.
Dit kan iedere werktuig bouwer je uitleggen.
Wel is de dia van de poot van belang voor de stijfheid, hoe dikker hoe stijver.
De uiteindelijke doorslag gaf het lage gewicht / prijsverhouding.
Ik heb gekozen voor de RTC 428 plus de RHBD-53
Deze laatste is wat aan de zware kant maar de lichtere zijn door dat het een een-knop sisteem is gewoon niet geschikt voor panorama fotografie.
Als je om te gaan zwenken de kop ontgrendel valt ook je kamera om en dat werk dus niet.
Zo is ook de graadverdeling op de body van de panorama kop een verkeerde keus.
Als je ga zwenken valt het vaste punt ( nul ) onder de blokkeer knoppen en kan je er niet meer op kijken. Andersom had volgens mij beter geweest.
Daarom heb ik heb er inmiddels een nieuwe balhoofd plaat voor gemaakt, met de graad verdeling daarop en dit werkt beter.
Een en ander ( D 300 met 17 / 55 f 2.8 / MB-D10 / / GP-1 plus rez. accu’s / lader / waterpas en nog een beste berg kabeltjes ) heb ik nu vier weken door Nepal heen gezeuld.
Z’n 7 kg bij elkaar en ben er nog steeds heel gelukkig mee.
Dat er duurdere en betere zijn en misschien zelfs wel lichtere geloof ik zo maar, maar niet iedereen kan zomaar € 700, of 800, uitgeven voor een driepoot.
8) Bram

Vriend
Forumlid
Forumlid

Bericht door Vriend » zo mei 29 2011 8:51 pm

Veel positieve ervaringen hier met Redged, dat is mooi voor de gebruikers. Helaas is mijn ervaring met Redged slecht. Bij Cameraland in Alkmaar (waar ik niet meer kom) voor een statief en balhoofd naar binnen gegaan. Ik kwam voor een Gitzo, maar volgens de verkoper was dat onnodig duur en kon ik beter Redged nemen. Hij bleef hier behoorlijk op aandringen, later kwam ik erachter waarom. Ze importeren dit spul zelf vanuit China.

Uiteindelijk verliet ik de winkel met een Gitzo GT2940L. Het carbon statief van Redged liet niet zo'n solide indruk op mij achter, de basalt van Gitzo voelt veel degelijker aan. Ik lees nu ook een stukje terug dat alleen de buitenste laag carbon is. Waarmee ik niet wil zeggen dat het slechte statieven zijn voor dat geld. Ik lees er ook weinig negatiefs over. Zelf heb ik er geen ervaring mee.

Bij de Gitzo een Redged RNB3 balhoofd met een draagvermogen van 12 kg. Daarmee dacht ik goed te zitten. In de praktijk viel dat tegen, zeker na een tijdje het balhoofd gebruikt te hebben. Ten eerste verloopt het balhoofd bij het vastdraaien. Niet veel, maar in mijn situatie genoeg om het als hinderlijk te ervaren. Daarnaast is het moeilijk om de kop dusdanig vast te draaien zodat je ermee kunt manoeuvreren zonder dat de boel kantelt. Ik heb daardoor op een gegeven moment mijn hand lelijk bezeerd toen het spul plotseling kantelde en mijn hand ertussen zat. Nog twee ergonomische dingetjes. Geen quick release, volgens de verkoper niet mogelijk bij dit draagvermogen (onzin). Ten tweede zijn de draaiknoppen voor de voetplaat en de kogel ongeveer even groot. In het donker als je op de tast werkt, had ik regelmatig de verkeerde.

Ik heb inmiddels een Gitzo GH3980QR (hoezo is quick release niet mogelijk?) en dat is een waar genot en een wereld van verschil met de Redged. Ook in prijs uiteraard maar de Gitzo mag dan wel 2,5 keer zo duur zijn, hij is 10 keer beter.

Plaats reactie

Terug naar “Statieven”