Scheve Sensors uit Beverwijk

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850
flitslicht

Re: Scheve Sensors uit Beverwijk

Bericht door flitslicht » wo mei 27 2009 6:17 pm

yoyo schreef:Hou de 18-35 en verkoop de rest.
Ik zou niet blij worden van deze resultaten. Alhoewel je nooit op 100% afdrukt lijkt mij...
Ik verdien mijn geld met 'de rest', namelijk de 24-70, dus verkopen lijkt me pas aan de orde als ik iets beters heb. Suggesties?

Wat is het voordeel van op 100% afdrukken?

yoyo

Re: Scheve Sensors uit Beverwijk

Bericht door yoyo » wo mei 27 2009 7:20 pm

flitslicht schreef:
yoyo schreef:Hou de 18-35 en verkoop de rest.
Ik verdien mijn geld met 'de rest', namelijk de 24-70, dus verkopen lijkt me pas aan de orde als ik iets beters heb. Suggesties?

Ik zou zeggen de 28-70. Alhoewel die op papier niet optisch beter is dan de 24-70.
Wat ik niet snap is dat je blijkbaar ervaring hebt met de 28-70 in combinatie met portrait fotografie. Vrijwel alle reacties die ik ken van mensen die de 28-70 hebben gebruikt voor portrait blijken na het testen van de 24-70 toch voor hun oude 28-70 te kiezen vanwege de huidtinten, etc. Scherpte is bij portrait ook niet alles. Jij verkiest blijkbaar de 24-70... en hebt daar nu blijkbaar ook veel problemen mee. Het feit dat de 18-35 het wel redelijk doet geeft volgens mij ook aan dat het niet alleen de sensor is. Want als het alleen de sensor was dan had de 18-35 ook een probleem.

Puur voor portraitfotografie zou ik overigens de AF Nikkor 85mm f/1.4D IF adviseren. Maar die is voor groepsfoto's niet echt geschikt... :D
flitslicht schreef:
yoyo schreef:Ik zou niet blij worden van deze resultaten. Alhoewel je nooit op 100% afdrukt lijkt mij...
Wat is het voordeel van op 100% afdrukken?

Daar wilde ik heel kort door de bocht mee zeggen dat het beoogde eindresultaat meestal niet een 100% crop is. Daarmee relativeer ik mijn uitspraak dat ik niet blij zou worden van de door jou getoonde foto's. Dus dat een 100% crop er heel negatief uit kan zien, maar dat je daar in de praktijk toch veel minder last van kan hebben als je in eerste instantie denkt. Alhoewel ik in een berichtje na mijn berichtje lees dat je toch wel geregeld groter afdrukt en dan zie je idd meer detail.

Gebruikersavatar
Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Berichten: 14887
Lid geworden op: vr okt 28 2005 3:26 pm
Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Re: Scheve Sensors uit Beverwijk

Bericht door Léon Obers » do mei 28 2009 1:55 am

flitslicht schreef:
Léon Obers schreef: Maar zie je het liever minder scherp, hier de standaard uitvoer zonder enige bewerking van de Voigtländer 40mm/2 lens bij f8, zo uit de camera alleen omgezet van RAW naar JPG: http://www.fotograaf.cc/ftp/lens/Ultron ... raight.jpg
en een ander voorbeeld http://www.fotograaf.cc/ftp/lens/Ultron ... raight.jpg
(De niet optimale scherpte in de beneden linkerhoek komt omdat dat deel net te ver naar voren uit het scherpteveld ligt).
Maar dan stond de verscherping in je camera toch op +3, wat is overgenomen door CaptureNX. Althans dat staat in de Exif waar ik naar ben gaan kijken toen ik ook in deze voorbeelden duidelijke halo's zag. Maar hoe dan ook, zelf ben ik hier steeds mee bezig en heb meer vragen dan antwoorden, het is heel persoonlijk.
Inderdaad persoonlijk en het is zoeken naar de beste instellingen voor USM. Dat is per cameramodel anders. Met de D80 had ik die lager staan en dan meer verscherping erna. Met de D700 staat die standaard op +3 in de camera en erna eigenlijk niks. Als ik die in de camera lager instel en meer verscherp achteraf, krijg ik teveel artifacten. Ik heb zelfs de neiging achteraf het beeld minimaal met een Gauss blur (straal 0,2 of 0,3) onscherper te maken, en daarna een iets scherpere USM eroverheen te gooien. Het is beter geanti-aliased.
flitslicht schreef: Die opnamen van jou zien er heel goed uit. Het is niet zo gek dat een goede lens met een vast brandpunt beter in staat is om de randen scherp te krijgen dan een zoom op zijn uiterste stand.
En dan praat je nog over de scherpte in jouw geval op het kleinere DX formaat, waar onscherpte aan randen en hoeken zich minder snel zal manifesteren dan op FX formaat. De voorbeelden van die Voigtländer zijn op FX (D700).
flitslicht schreef: Het is wel gek ja, die onscherpte. Dit is een meer 'normale' situatie waar ik op het gebouw heb scherpgesteld, dus verder weg dan de tien meter bij de auto.
24 mm f/2.8:
http://www.fotoflip.nl/tech/DSC_7335.jpg

35 mm f/2.8:
http://www.fotoflip.nl/tech/DSC_7350_2.jpg
Het is dan wel op diafragma 2.8 waarbij je in het algemeen wat minder DOF verwacht. Daarbij heb je bij 2.8 op zich wat minder optische kwaliteit aan de randen, maar desondanks vind ik de scherpte eigenlijk te snel weglopen aan de zijkanten, met name bij 35mm aan de linkerkant.
flitslicht schreef: Ik begin te denken dat dat scherptevlak zo 'conisch' wordt als je dichtbij scherpstelt, m.a.w. dat de vorm van het scherptevlak veranderd als je je focus verlegd.
Dat zou kunnen. Ik dacht wel eens gelezen te hebben dat met name in het dichtbijgebied je een scherptevlak hebt wat echt enorm gebogen is. Fotografeer voor de aardigheid eens een krant op 45 graden met volle opening. Je ziet de scherpte van de tekst in een sterk gebogen vorm over de pagina.
Vriendelijke groet, Léon Obers

flitslicht

Re: Scheve Sensors uit Beverwijk

Bericht door flitslicht » za mei 30 2009 11:36 pm

yoyo schreef: Ik zou zeggen de 28-70. Alhoewel die op papier niet optisch beter is dan de 24-70.
Wat ik niet snap is dat je blijkbaar ervaring hebt met de 28-70 in combinatie met portrait fotografie. Vrijwel alle reacties die ik ken van mensen die de 28-70 hebben gebruikt voor portrait blijken na het testen van de 24-70 toch voor hun oude 28-70 te kiezen vanwege de huidtinten, etc. Scherpte is bij portrait ook niet alles. Jij verkiest blijkbaar de 24-70... en hebt daar nu blijkbaar ook veel problemen mee.
Ik kom van een 35-70, misschien is dat het misverstand. De 24-70 is duidelijk beter qua kleur en contrast en heeft een zachtere 'tekening'. Ik denk niet dat ik een 24-70 gekocht zou hebben als ik een 28-70 had gehad. Er is wel een klein verschil, meen ik gezien te hebben, waarschijnlijk de nano coating. Dat de 28-70 beter is met zgn. huidtinten lijkt mij een moeilijk te verdedigen standpunt en ik zou graag een goede vergelijking zien. Wel leuk om eens uit te zoeken of er verschil te zien is tussen de 35-70 en de 24-70 op dat terrein. Dat kan, want ik heb duizenden serieportretjes van beide lenzen genomen onder hetzelde licht.
yoyo schreef: Het feit dat de 18-35 het wel redelijk doet geeft volgens mij ook aan dat het niet alleen de sensor is. Want als het alleen de sensor was dan had de 18-35 ook een probleem.
Blijf doorlezen...
yoyo schreef: Puur voor portraitfotografie zou ik overigens de AF Nikkor 85mm f/1.4D IF adviseren. Maar die is voor groepsfoto's niet echt geschikt... :D
Een 85 f/1.4 lijkt me geweldig om 'erbij' te hebben, maar als ik dit soort portretjes doe dan is een zoom toch echt wat makkelijker dan een rij vaste brandpunten (plaatjes uit 2001 met D1x en 28-105):
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Afbeelding Afbeelding

En ik probeer ook een serieuze set op te bouwen, maar als jij al zegt dat ik Nikons top zoom moet verkopen terwijl ik hem nog helemaal niet heb kunnen gebruiken dan vraag ik me af waar ik mee bezig ben en ga ik zeker geen f/1.4 lens erbij kopen.

Edit: die laatste is trouwens genomen met een 85mm PC lens die ik toen kon gebruiken.
Laatst gewijzigd door flitslicht op za mei 30 2009 11:46 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

flitslicht

Re: Scheve Sensors uit Beverwijk

Bericht door flitslicht » za mei 30 2009 11:45 pm

Léon Obers schreef:Inderdaad persoonlijk en het is zoeken naar de beste instellingen voor USM. Dat is per cameramodel anders. Met de D80 had ik die lager staan en dan meer verscherping erna. Met de D700 staat die standaard op +3 in de camera en erna eigenlijk niks. Als ik die in de camera lager instel en meer verscherp achteraf, krijg ik teveel artifacten. Ik heb zelfs de neiging achteraf het beeld minimaal met een Gauss blur (straal 0,2 of 0,3) onscherper te maken, en daarna een iets scherpere USM eroverheen te gooien. Het is beter geanti-aliased.
Ja, met de D1 en in mindere mate D1x en D100 verscherpte ik altijd flink. Maar ik vind het er zo 'digitaal' uit gaan zien en je gaat al snel detail weghalen puur om de scherpte indruk te vergroten. Ik ben daar een beetje van afgekickt.
Léon Obers schreef: En dan praat je nog over de scherpte in jouw geval op het kleinere DX formaat, waar onscherpte aan randen en hoeken zich minder snel zal manifesteren dan op FX formaat. De voorbeelden van die Voigtländer zijn op FX (D700).
Ja, dat is waar...
Léon Obers schreef: Het is dan wel op diafragma 2.8 waarbij je in het algemeen wat minder DOF verwacht. Daarbij heb je bij 2.8 op zich wat minder optische kwaliteit aan de randen, maar desondanks vind ik de scherpte eigenlijk te snel weglopen aan de zijkanten, met name bij 35mm aan de linkerkant.
...
Dat zou kunnen. Ik dacht wel eens gelezen te hebben dat met name in het dichtbijgebied je een scherptevlak hebt wat echt enorm gebogen is. Fotografeer voor de aardigheid eens een krant op 45 graden met volle opening. Je ziet de scherpte van de tekst in een sterk gebogen vorm over de pagina.
Ik denk dat ik een 3D lokatie ga zoeken.

flitslicht

Re: Scheve Sensors uit Beverwijk

Bericht door flitslicht » zo mei 31 2009 12:21 am

Nadat ik van het gebouw eerder in de draad terugfietste naar de plek waar ik aan het werk was kwam ik deze meisjes tegen en kon me niet bedwingen (42 mm f/5.6):

Afbeelding
http://www.xs4all.nl/~pfahren/tech/DSC_7390_2copy7.jpg

Als je naar het volledige beeld kijkt lijkt het alsof de meisjes niet allemaal even scherp zijn:
Afbeelding

Ik begon me nu toch wat zorgen te maken en ben met de nieuw verworven kennis en mijn 50mm f/1.4 (recht scherptevlak?) op f/2 wat rechte lijnen gaan fotograferen.
Afbeelding
http://www.xs4all.nl/~pfahren/tech/2009 ... C_0621.jpg

Ik sta er redelijk recht voor, maar links is een probleem én rechts is een probleem :huh: Ik weet alweer hoe laat het is...

Maar weer mijn 'goeie' 18-35 gepakt en op 18mm f/4 geprobeerd. Hij loopt rechts echt weg :
Afbeelding
http://www.xs4all.nl/~pfahren/tech/2009 ... C_0924.jpg
Afbeelding

18 mm f/5.6, scherpgesteld op de doorgang in de brug:
Afbeelding
http://www.xs4all.nl/~pfahren/tech/2009 ... C_0784.jpg

Linksachter loopt de scherpte terug, maar de hele rietkraag vooraan is scherp, van links tot rechts.

Dus weer terug naar het kanaal om opnieuw de 'omdraai' foto te maken uit mijn eerste test (http://www.fotoflip.nl/tech/sensor.htm):
Afbeelding
normaal: http://www.xs4all.nl/~pfahren/tech/2009 ... C_1002.jpg
omgedraaid: http://www.xs4all.nl/~pfahren/tech/2009 ... C_1005.jpg

In deze voorbeelden is links de normale foto en rechts de omgedraaide. Beide opnamen zijn scherpgesteld op de auto links in beeld.
Afbeelding

Dit is precies hetzelfde als ik eerder heb gefotografeerd, en sindsdien is de camera *twee keer* gerepareerd terwijl ik die foto's erbij gedaan heb! Dat geloof je toch niet!
Laatst gewijzigd door flitslicht op zo mei 31 2009 9:51 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Berichten: 14887
Lid geworden op: vr okt 28 2005 3:26 pm
Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Re: Scheve Sensors uit Beverwijk

Bericht door Léon Obers » zo mei 31 2009 6:47 am

Overigens alle linkjes naar wellicht de volledige resolutiebestanden werken niet.
flitslicht schreef:
Léon Obers schreef: Het is dan wel op diafragma 2.8 waarbij je in het algemeen wat minder DOF verwacht. Daarbij heb je bij 2.8 op zich wat minder optische kwaliteit aan de randen, maar desondanks vind ik de scherpte eigenlijk te snel weglopen aan de zijkanten, met name bij 35mm aan de linkerkant.
...
Dat zou kunnen. Ik dacht wel eens gelezen te hebben dat met name in het dichtbijgebied je een scherptevlak hebt wat echt enorm gebogen is. Fotografeer voor de aardigheid eens een krant op 45 graden met volle opening. Je ziet de scherpte van de tekst in een sterk gebogen vorm over de pagina.
Ik denk dat ik een 3D lokatie ga zoeken.
Op zichzelf kan een opname van een krant (moet echt plat liggen met zo min mogelijk bobbels --> opplakken) heel verhelderend werken, ondanks dat lenzen niet altijd optimaal zijn afgestemd op het dichtbijgebied. Het geeft je in één opslag de weergave hoe beeldveldwelving zich manifesteert en wellicht ook hoe het scherpteverloop van links naar rechts verloopt.

Een te printen testvel en methode die regelmatig wordt gebruikt om front- en backfocus inzichtelijk te maken:
http://focustestchart.com/chart.html
http://focustestchart.com/focus21.pdf
Misschien kan het je tevens enig inzicht geven hoe het scherpteverloop van links naar rechts zich manifesteert. Hoewel het slechts een test is in het dichtbijgebied, wat door de ruimere optische focus afstandsmarges "aan sensorzijde" in het dichtbijgebied misschien minder zal opvallen als bij focus instellingen op grotere afstanden (daarbij wordt de marge aan sensorzijde steeds kritischer).
Wat ik met de voorgaande uitleg bedoel heb ik in de volgende link uitvoeriger beschreven voor groothoek en tele, maar manifesteert zich ook als verschil bij focus afstanden dichtbij (macro) en verder weg:
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 70#p252270

flitslicht schreef: In deze voorbeelden is links de normale foto en rechts de omgedraaide. Beide opnamen zijn scherpgesteld op de auto links in beeld.
Afbeelding

Dit is precies hetzelfde als ik eerder heb gefotografeerd, en sindsdien is de camera *twee keer* gerepareerd terwijl ik die foto's erbij gedaan heb! Dat geloof je toch niet!
Het geeft te denken. Bedenk echter ook dat ook lenzen niet altijd netjes "gecentreerd" en symmetrisch hun beeld weergeven. Zie testverschillen in de 3D grafieken op de website van een lenzentest website:
Mooi gecentreerd: http://www.slrgear.com/reviews/showprod ... 252/cat/69
Idem http://www.slrgear.com/reviews/showprod ... 127/cat/12
versus erg scheef http://www.slrgear.com/reviews/showprod ... 007/cat/31
De laatste 2 voorbeelden zijn met dezelfde testcamera gemaakt.
Het is feitelijk een optelling van toleranties van parallelliteit sensorbevestiging / lensbajonet versus toleranties in de opbouw en montage van afzonderlijke lens-elementen en mechanische toleranties van objectieven.
Alleen als je met diverse lenzen min of meer hetzelfde beeld krijgt van een scherpteverloop naar één kant is er duidelijk sprake van een scheve sensorbevestiging.

Kun je niet eens met een collega of clublid of lezer hier van het gebruiksforum met diens camera('s) en jouw lenzen een vergelijkende test gaan maken? Dan rolt er zo uit of het in de camera van je zit of (ook) in de lenzen?
Vriendelijke groet, Léon Obers

flitslicht

Re: Scheve Sensors uit Beverwijk

Bericht door flitslicht » zo mei 31 2009 9:59 am

De links werken nu, ik heb daar steeds moeite mee. Nu was het '.JPG' ipv '.jpg' :roll:

Hier staan (handmatige) omdraaifoto's met de 50 f/1.4 op f/2:
normaal: http://www.xs4all.nl/~pfahren/tech/2009 ... 0607_1.jpg
omgedraaid: http://www.xs4all.nl/~pfahren/tech/2009 ... 0608_1.jpg

Je ziet daar hetzelfde effect. De focus charts heb ik even opzij gelegd. Ik test nu gewoon live op een onderwerp dat zich op de goede afstand bevindt met een AF-fine tune trapje. Dus voor portretten maak ik een andere serie dan voor 'buitenfoto's' als ik ga testen.

Misschien moet ik straks, of anders van de week, even in de auto springen en naar Eindhoven rijden, jij schijnt hier meer van te weten dan ik. Lijkt me heel leerzaam en erg gezellig.

Flip

flitslicht

Re: Scheve Sensors uit Beverwijk

Bericht door flitslicht » zo mei 31 2009 11:03 am

Op dezelfde plek als de 50mm foto hierboven heb ik ook nog deze gemaakt met de 24-70 op 31 mm f/4. Het scherpstelpunt is ingetekend. Nu lijkt alles opeens behoorlijk scherp, hoewel het beeld naar links toe langzaam onscherp lijkt te worden.
Afbeelding
http://www.xs4all.nl/~pfahren/tech/2009 ... C_0974.jpg

Tobias

Re: Scheve Sensors uit Beverwijk

Bericht door Tobias » zo mei 31 2009 4:59 pm

Zucht, een heel verhaal om doorheen te worstelen.

Kennelijk heb ik een lot uit de loterij getrokken bij Nikon. 2x D300, 14-24 F2.8, 24-70 F2.8, 70-200 F2.8 VR, 105 F2.8 VR, 300mm F4 AFS, 500mm VR. Plus de converters 1.4,1.7 en tc2 en nog een hele zwik nikon zooi.

En? Ja alles werkt als een speer.

Niets te klagen over scherpte, geen zorgen over AF, backfocus of frontfocus. Alle objectieven ingeregeld onder zeer strikte en niet wisselende omstandigheden. Nooit meer dan +4 fijntune, zelfs bij de 500mm met een TC2

Ik regel in op een gitzo statief waar je Mike Tyson mee de ring uit mept. Als alles eenmalig is ingesteld dan doe ik het belangrijkste.

Fotograferen en nog eens fotograferen. Geen muurtjes uitvergroten of meisjes vergelijken in een opname waarvan de 1 in het centrum zit en de andere aan de rand.

Ik mis in het hele verhaal nauwkeurigheid. Een groothoek inzetten en croppen tot het gaatje. Dan weer scherp en tevreden. Even later weer een scherpte probleem.

Links rechts ik kan er geen chocolade van maken.

flitslicht

Re: Scheve Sensors uit Beverwijk

Bericht door flitslicht » zo mei 31 2009 6:26 pm

Tobias schreef: Links rechts ik kan er geen chocolade van maken.
Dat is precies mijn punt.

Misschien moet je de link uit het eerste bericht eens lezen (http://www.fotoflip.nl/tech/sensor.htm ). De foto's uit dat verslag heb ik gemaakt met een Gitzo van 7 kg, die ik vroeger voor mijn technische camera gebruikte en die veel te zwaar is om Mike Tyson uit de ring te meppen.

Waar het om gaat is dat de foto's uit mijn archief suggereren dat deze problemen zijn begonnen nadat mijn sensor was afgesteld in Beverwijk. Het gaat niet alleen om mijn D300 maar ook om mijn D200 die ik inmiddels verkocht heb. Voordat dat gebeurde ging alles vrij goed, eigenlijk geen problemen net als jij.

Léon liet foto's zien van een groothoek op FX die scherp is tot aan de randen. De mijne zijn dan wel zooms, maar ik schiet op DX. Zo ook met die foto van de meisjes. Die is geschoten op DX met Nikons FX top zoom in het middengebied (42mm) en twee stops gesloten (f/5.6). Toch is een meisje dat twee meter van het scherpstelpunt zit minder scherp. Normaal? Lijkt me niet. De foto was een beetje uitvergroot want ik was eigenlijk bezig een printje voor ze te maken.
Afbeelding

Misschien moet je de foto's nog eens bekijken nadat je mijn testpagina hebt gelezen en begrijpt dat ik probeer voor mijn doen normale foto's te maken zonder dat er allerlei rare dingen gebeuren. Hoe zou jij dan testen of je last hebt van een roterend scherptevlak met het rotatiepunt ca. 50m links van de camera? Fotograferen en nog eens fotograferen heb ik natuurlijk allang gedaan. Krijg jij dit soort resultaten met je 70-200VR?

http://www.pbase.com/flashlight/image/9 ... iginal.jpg

Tobias

Re: Scheve Sensors uit Beverwijk

Bericht door Tobias » zo mei 31 2009 7:26 pm

flitslicht schreef: Hoe zou jij dan testen of je last hebt van een roterend scherptevlak met het rotatiepunt ca. 50m links van de camera? Fotograferen en nog eens fotograferen heb ik natuurlijk allang gedaan. Krijg jij dit soort resultaten met je 70-200VR?
Heel simpel. Als je dan toch een (te?) zwaar statief bezig even een duo opstelling maken en een tweede d300 erbij dat moet een zeven kilo geval aan kunnen. Een D300 is te huur voor een habbekrats.

Eerst een sessie op een focus testchart, dan een opstelling met diverse props en afsluitend sjouwen met dat spul en op locatie een shoot. Het spreekt voor zich dat je test met verschillend zoom bereik, diafragma en eerst en proef maakt met een grijskaart om de WB in te stellen. Verder gebruik ik een afstandbediening en de camera in de Mupstand.

Op deze wijze komen de foutjes op tafel. Althans zijn ze voor mij voldoende.

Als dan blijk dat alleen jouw D300 dit euvel heeft dan kan je gaan claimen.

Deze werkwijze hanteer ik voor beide D300 en opvallend is dat de verschillen marginaal zijn.

De 70-200VR geeft goede resultaten. Met die aantekening dat het niet mijn favoriet is.

Ik begrijp dat je er zelf ook niet vrolijk van wordt als je zoiets ongrijpbaar meemaakt na de camera te hebben weggebracht. Echter zou ik geen pardon kennen als ze de zaak verprutst hebben.

flitslicht

Re: Scheve Sensors uit Beverwijk

Bericht door flitslicht » zo mei 31 2009 8:45 pm

Tobias schreef:
Heel simpel. Als je dan toch een (te?) zwaar statief bezig even een duo opstelling maken en een tweede d300 erbij dat moet een zeven kilo geval aan kunnen. Een D300 is te huur voor een habbekrats.
Ik heb de D300 vergeleken met mijn D80, met als conclusie dat het scherptevlak van de D300 scheefloopt. Ik heb mijn D200 via archiefbeelden vergeleken met mijn D80 en geconcludeerd dat het scherptevlak van de D200 scheefloopt. Huurcameras gaan regelmatig voor service naar...Beverwijk.
Tobias schreef: Eerst een sessie op een focus testchart, dan een opstelling met diverse props en afsluitend sjouwen met dat spul en op locatie een shoot. Het spreekt voor zich dat je test met verschillend zoom bereik, diafragma en eerst en proef maakt met een grijskaart om de WB in te stellen. Verder gebruik ik een afstandbediening en de camera in de Mupstand.
focus testchart:
Afbeelding
resultaat (linksonder en rechtsboven): http://www.fotoflip.nl/tech/target2crop.jpg

diverse props (symmetrisch): Afbeelding
resultaat: http://www.fotoflip.nl/tech/product_worstcase.jpg
Tobias schreef: Op deze wijze komen de foutjes op tafel. Althans zijn ze voor mij voldoende.

Als dan blijk dat alleen jouw D300 dit euvel heeft dan kan je gaan claimen.

Deze werkwijze hanteer ik voor beide D300 en opvallend is dat de verschillen marginaal zijn.

De 70-200VR geeft goede resultaten. Met die aantekening dat het niet mijn favoriet is.

Ik begrijp dat je er zelf ook niet vrolijk van wordt als je zoiets ongrijpbaar meemaakt na de camera te hebben weggebracht. Echter zou ik geen pardon kennen als ze de zaak verprutst hebben.
Volgens mij heb ik die foutjes boven water en ik heb ze die pagina's laten zien. Maar Beverwijk slaagt er al tweemaal niet in dat scherptevlak recht te krijgen. De laatste keer is -ie naar verluidt naar Duitsland geweest. Wat mij heel erg opvalt is dat de AF nu opeens feilloos is. Die AF is natuurlijk niet echt feilloos, want niet absoluut, maar het lijkt wel zo in vergelijking met eerder. Ik ben nog niet echt dichtbij aan het proberen, maar het valt op dat al mijn zoomlenzen (voor veraf) opeens dezelfde AF fine tune instelling nodig hebben voor hun hele bereik. Eerder was bij elke lens de afstelling voor het kortste brandpunt heel anders dan voor het langste. Daar werd ik al gek van, maar dan ook nog dat roterende scherptevlak erover heen.

Het kan zijn dat het aan de lensmount ligt, maar dan moeten zowel de D200 als de D300 dezelfde afwijking hebben gehad (D200 was iets erger, maar in dezelfde algemene richting) wat mij niet plausibel lijkt. 'Niet vrolijk' heb je vermoedelijk uit een eufemisme-woordenboek, want dit probleem hakt direct in op mijn werk en ik denk er dan ook het mijne van als ik het woord 'professioneel' tegenkom in Nikon's marketingcommunicatie.

Nu hoop ik binnenkort een afspraak te maken met Léon want die weet waar hij mee bezig is en heeft een werkend systeem. Stel nou dat de conclusie is 'prutswerk', dan klinkt 'geen pardon' wel erg goed natuurlijk, na twee jaar klooien en geld uitgeven, maar hoe moet ik dat dan invullen? Voorlopig staan ze me gewoon uit te lachen.

flitslicht

Re: Scheve Sensors uit Beverwijk

Bericht door flitslicht » zo mei 31 2009 8:55 pm

Tobias schreef: De 70-200VR geeft goede resultaten. Met die aantekening dat het niet mijn favoriet is.
Het vervelende is dat het na de 24-70 wél mijn favoriet is. Geweldige actielens.
Afbeelding

Tobias

Re: Scheve Sensors uit Beverwijk

Bericht door Tobias » zo mei 31 2009 9:11 pm

@flitslicht

Niet vrolijk maar het hakt er in :?:

Uit te tekst meen ik op te maken dat je voor je broodwinning fotografeert. Ik vind dat je dan niet direct naar Nikon moet wijzen als zijnde onprofessioneel. Je kan als vakfotograaf toch niet je inkomen aan 1 d300 ophangen.

Als oud vakfotograaf werkte ik met Hasselblad en Linhof. Tijdens het begin van mijn studie aan de Fotovakschool met de F1 en F2, waarvan de laatste nog in bezit.

Als prof had ik alles dubbel op het gebied van reportage. Je zal maar bezig zijn en je camera maakt een zeperd. Voor diegene die met Hasselblad hebben gewerkt komt dat niet onbekend voor. Dus twee flitsers, meerder magazijnen, twee body's, de 50mm, en de 150 als werkpaard, een 80mm als redder in nood en als compromis. Heel soms nog de 200 in de tas.

Voor extremde noodgevallen was er altijd nog Capi-Lux voor de verhuur.

Dus investeer in back-up als het je vak is. Geef daarvan Nikon niet de schuld want alles werkt niet altijd zoals het hoort.

In ieder geval succes met het oplossen van je probleem.

Plaats reactie

Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”