Tobias schreef:
Heel simpel. Als je dan toch een (te?) zwaar statief bezig even een duo opstelling maken en een tweede d300 erbij dat moet een zeven kilo geval aan kunnen. Een D300 is te huur voor een habbekrats.
Ik heb de D300 vergeleken met mijn D80, met als conclusie dat het scherptevlak van de D300 scheefloopt. Ik heb mijn D200 via archiefbeelden vergeleken met mijn D80 en geconcludeerd dat het scherptevlak van de D200 scheefloopt. Huurcameras gaan regelmatig voor service naar...Beverwijk.
Tobias schreef:
Eerst een sessie op een focus testchart, dan een opstelling met diverse props en afsluitend sjouwen met dat spul en op locatie een shoot. Het spreekt voor zich dat je test met verschillend zoom bereik, diafragma en eerst en proef maakt met een grijskaart om de WB in te stellen. Verder gebruik ik een afstandbediening en de camera in de Mupstand.
focus testchart:

resultaat (linksonder en rechtsboven):
http://www.fotoflip.nl/tech/target2crop.jpg
diverse props (symmetrisch):

resultaat:
http://www.fotoflip.nl/tech/product_worstcase.jpg
Tobias schreef:
Op deze wijze komen de foutjes op tafel. Althans zijn ze voor mij voldoende.
Als dan blijk dat alleen jouw D300 dit euvel heeft dan kan je gaan claimen.
Deze werkwijze hanteer ik voor beide D300 en opvallend is dat de verschillen marginaal zijn.
De 70-200VR geeft goede resultaten. Met die aantekening dat het niet mijn favoriet is.
Ik begrijp dat je er zelf ook niet vrolijk van wordt als je zoiets ongrijpbaar meemaakt na de camera te hebben weggebracht. Echter zou ik geen pardon kennen als ze de zaak verprutst hebben.
Volgens mij heb ik die foutjes boven water en ik heb ze die pagina's laten zien. Maar Beverwijk slaagt er al tweemaal niet in dat scherptevlak recht te krijgen. De laatste keer is -ie naar verluidt naar Duitsland geweest. Wat mij heel erg opvalt is dat de AF nu opeens feilloos is. Die AF is natuurlijk niet echt feilloos, want niet absoluut, maar het lijkt wel zo in vergelijking met eerder. Ik ben nog niet echt dichtbij aan het proberen, maar het valt op dat al mijn zoomlenzen (voor veraf) opeens dezelfde AF fine tune instelling nodig hebben voor hun hele bereik. Eerder was bij elke lens de afstelling voor het kortste brandpunt heel anders dan voor het langste. Daar werd ik al gek van, maar dan ook nog dat roterende scherptevlak erover heen.
Het kan zijn dat het aan de lensmount ligt, maar dan moeten zowel de D200 als de D300 dezelfde afwijking hebben gehad (D200 was iets erger, maar in dezelfde algemene richting) wat mij niet plausibel lijkt. 'Niet vrolijk' heb je vermoedelijk uit een eufemisme-woordenboek, want dit probleem hakt direct in op mijn werk en ik denk er dan ook het mijne van als ik het woord 'professioneel' tegenkom in Nikon's marketingcommunicatie.
Nu hoop ik binnenkort een afspraak te maken met Léon want die weet waar hij mee bezig is en heeft een werkend systeem. Stel nou dat de conclusie is 'prutswerk', dan klinkt 'geen pardon' wel erg goed natuurlijk, na twee jaar klooien en geld uitgeven, maar hoe moet ik dat dan invullen? Voorlopig staan ze me gewoon uit te lachen.