Nikon D40 kopen? Ja / Nee, twijfels. Help!
Re: Nikon D40 kopen? Ja / Nee, twijfels. Help!
Error,
heb je al een D40/D50 gekocht? Jammer dat ik nu pas kan reageren op je vraag want ik heb zoëven nog eens gekeken op de "marktplaats". Rond de 600,- euro's heb je al een complete set. Dan heb ik het over de wat (veel)betere camera dan wat je denkt te kopen. De D70s; deze is volgens "insiders" beter dan de D100 (scheelt een slok op een borrel hoor) en doet niet onder voor de D80. Ok de D80 heeft 10.2mp so what ik heb bij mijn D200 een "zakcamera" van Trust met 4.2mp en op mijn mobiel 2mp daarbij heb een leuke foto-berwerking programma om de foto's naar wens te manipuleren. Ach 't is maar net hoe jij het wilt hebben. Leuk man, dat je een Nikon gaat kopen welcome to the club! Overigens d'r is niks mis mee hoor betreft de D40 en de D50 volg je hart. Succes mate!
heb je al een D40/D50 gekocht? Jammer dat ik nu pas kan reageren op je vraag want ik heb zoëven nog eens gekeken op de "marktplaats". Rond de 600,- euro's heb je al een complete set. Dan heb ik het over de wat (veel)betere camera dan wat je denkt te kopen. De D70s; deze is volgens "insiders" beter dan de D100 (scheelt een slok op een borrel hoor) en doet niet onder voor de D80. Ok de D80 heeft 10.2mp so what ik heb bij mijn D200 een "zakcamera" van Trust met 4.2mp en op mijn mobiel 2mp daarbij heb een leuke foto-berwerking programma om de foto's naar wens te manipuleren. Ach 't is maar net hoe jij het wilt hebben. Leuk man, dat je een Nikon gaat kopen welcome to the club! Overigens d'r is niks mis mee hoor betreft de D40 en de D50 volg je hart. Succes mate!
De D50 lijkt een moeilijk verkrijgbare klassieker te zijn geworden.
Het vraag en aanbod principe zal wel gaan gelden.
Ik hoop echt dat hij over 2-3 jaar nog net zo goed doet als nu want voorlopig zit het er niet in.
Zeker ben ik wel van dat ik hem nooit zal weg doen.
Als fotografie een ziekte is dan is die D50 absoluut het virus wat mij besmet heeft.
groetjes
Ik hoop echt dat hij over 2-3 jaar nog net zo goed doet als nu want voorlopig zit het er niet in.
Als fotografie een ziekte is dan is die D50 absoluut het virus wat mij besmet heeft.
groetjes
Het worden gewoon wegwerpartikelen. Defect? Jammer. Camera richting vuilnisbak. Om bij te kunnen blijven heb je gewoon elke 2-3 jaar een nieuwe nodig.BUG322 schreef:De D50 lijkt een moeilijk verkrijgbare klassieker te zijn geworden.
groetjes
Gerrit
Ik had een D50 gekocht, kit. Waarschijnlijk net op tijd, veel internetwinkels zeggen nu dat die uitverkocht is.
Het weer wil alleen niet echt meewerken, 1 ochtend had ik wat zon buiten
Nog een klein vraagje:
Morgen zou ik graag wat vuurwerk op de foto zetten. Kan je met de D50 handmatig de sluitingstijd regelen? Had ergens gelezen dat dat de beste manier zou zijn om vuurwerk te fotograferen.
Dus dat je zelf bepaald hoelang de foto belicht wordt. (bedoel dus dat je niet 10 sec of 30 sec belicht, maar vanaf het afgeschoten wordt en tot het moment dat het weer weg is)
Alvast bedankt.
Het weer wil alleen niet echt meewerken, 1 ochtend had ik wat zon buiten

Nog een klein vraagje:
Morgen zou ik graag wat vuurwerk op de foto zetten. Kan je met de D50 handmatig de sluitingstijd regelen? Had ergens gelezen dat dat de beste manier zou zijn om vuurwerk te fotograferen.
Dus dat je zelf bepaald hoelang de foto belicht wordt. (bedoel dus dat je niet 10 sec of 30 sec belicht, maar vanaf het afgeschoten wordt en tot het moment dat het weer weg is)
Alvast bedankt.
Laatst gewijzigd door error op za dec 30 2006 8:56 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
- MvBoetzelaer
- Clublid
- Contacteer:
Maar waarom zou je elke 2-3 jaar bij willen blijven? Zijn de foto's van je 2 jaar oude camera dan zoveel slechter dan toen je de camera kocht? Nee dus! Dus is er ook geen enkele reden om elke 2 jaar een nieuwe camera te kopen. Daarbij kost het een behoorlijke tijd om alle ins en outs van een camera goed te doorgronden en dan kun je er beter een jaar of 10 plezier van hebben.gdepater schreef:Om bij te kunnen blijven heb je gewoon elke 2-3 jaar een nieuwe nodig.
Gerrit
Je hebt wel gelijk dat veel electronica niet meer (economisch) te repareren is, dus als het echt kapot gaat lonkt voor minder dan de kosten van reparatie al een nieuwe, maar dat heeft niets te maken met "bij blijven".
Groeten,
Marnix
Een dag zonder Nikon is een dag niet geleefd.
MvBoetzelaer schreef:Maar waarom zou je elke 2-3 jaar bij willen blijven? Zijn de foto's van je 2 jaar oude camera dan zoveel slechter dan toen je de camera kocht? Nee dus! Dus is er ook geen enkele reden om elke 2 jaar een nieuwe camera te kopen. Daarbij kost het een behoorlijke tijd om alle ins en outs van een camera goed te doorgronden en dan kun je er beter een jaar of 10 plezier van hebben.gdepater schreef:Om bij te kunnen blijven heb je gewoon elke 2-3 jaar een nieuwe nodig.
Gerrit
Je hebt wel gelijk dat veel electronica niet meer (economisch) te repareren is, dus als het echt kapot gaat lonkt voor minder dan de kosten van reparatie al een nieuwe, maar dat heeft niets te maken met "bij blijven".
De elektronica die in dit soort camera's is verwerkt is zeer kwetsbaar. Voor je het weet doet hij het niet meer.
Bovendien zijn er nog maar heel weinig mensen die nu nog fotograferen met een digitale camera van 3 jaar oud.
Met vr. gr.
Gerrit
Groeten,
Marnix
Ehm lees eens een fotoboek? Dat zal een hoop voor je duidelijk maken (hint: heeft te maken met je diafragma)error schreef:Klein vraagje.
Ik ben wat dingen van dichtbij aan het fotograferen en wil dat alles scherp word. Nu krijg ik alleen de voor of de achterkant van het object scherp.
Gewoon dat alle focuspunten scherp zijn, is dat mogelijk? Alvast bedankt voor het antwoord.
-
- Clublid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Diafragma, wat is dat?????????
Ja Error, het heeft te maken met je diafragma zoals dagon2 al schreef.
Als je een grootdiafragma instel (een zo klein mogelijk getal), zal je een geringe scherptediepte hebben.
Stel je een zo klein mogelijk diafragma in (een zo groot mogelijk getal), zal je de maximale scherptediepte er uit halen.
Dan zullen je foto's over een zo groot mogelijke afstand van voor tot achter scherp worden.
Maar enige kennis van de eigenschappen van je objectief is ook wel belangrijk.
Omdat het heel goed mogelijk is als jij een bepaalde lens heb die als kleinste diafragma 32 heeft, kan het heel goed zijn dat de foto van voor tot achter goed scherp is, maar de randen niet om aan te zien omdat daar de scherpte wegloopt.
Maar zoals dragon2 al adviseerde koop een goed fotoboek, soms kan je een boek kopen speciaal voor jouw camera geschreven, maar een algemeen fotoboek waar de grondbeginselen worden uitgelegd zal je al een heel eind op weg helpen.
Succes ermee en heb je nog vragen stel ze gerust er zijn genoeg Nikonianen die je verder willen helpen.
Groetjes George
Als je een grootdiafragma instel (een zo klein mogelijk getal), zal je een geringe scherptediepte hebben.
Stel je een zo klein mogelijk diafragma in (een zo groot mogelijk getal), zal je de maximale scherptediepte er uit halen.
Dan zullen je foto's over een zo groot mogelijke afstand van voor tot achter scherp worden.
Maar enige kennis van de eigenschappen van je objectief is ook wel belangrijk.
Omdat het heel goed mogelijk is als jij een bepaalde lens heb die als kleinste diafragma 32 heeft, kan het heel goed zijn dat de foto van voor tot achter goed scherp is, maar de randen niet om aan te zien omdat daar de scherpte wegloopt.
Maar zoals dragon2 al adviseerde koop een goed fotoboek, soms kan je een boek kopen speciaal voor jouw camera geschreven, maar een algemeen fotoboek waar de grondbeginselen worden uitgelegd zal je al een heel eind op weg helpen.
Succes ermee en heb je nog vragen stel ze gerust er zijn genoeg Nikonianen die je verder willen helpen.
Groetjes George

Blijf het objectief bekijken