portret uitproberen

Dit subforum is de plek waar jij foto’s kan plaatsen om feedback te krijgen én te geven.
Kroontje

Re: portret uitproberen

Bericht door Kroontje » wo sep 23 2009 5:21 pm

Hallo...Wat een feedback :wink: ..
Je beeldinstellingen heb je die op neutraal gezet of stond deze nog op levendig?
Vind het beeld nu nog te rood, misschien wat meer met kleurtemperatuur / kleurbalans spelen?
ik heb hem staan op neutraal. Met kleurtemperatuur zo ik moeten proberen. Heb hem nu ingesteld bij beeldoptimaliseren op eigen.
Kleur alles op neutraal en de kleurstand staat op IIIa (sRGB).
Yep de haren zaten beter :D
Ik zie op mijn (gecalibreerde) monitor nu een geel/groene zweem op haar huid. Ziet er niet gezond uit. Als je enkel de saturatie wat verlaagt, krijgt de huid op de originele foto een natuurlijkere kleur. Het lijkt alsof de kleurversterking in de camera aan staat. Dan kan mooi zijn bij bloemen, maar naar mijn mening niet bij portretten.
Gaat ik naar kijken ( saturatie ) Even zoeken in CNX2 :wink:
Met kleurversterking bedoel je de witbalans..neem ik aan. Kan deze nog op flitslicht zetten.
Nog een tip: De witte muur is erg handig bij de kleurcorrectie (met Levels). Als je met het pipetje naar de RGB-waarden op de muur kijkt dan moeten die voor R, G en B ongeveer even hoog zijn.

Dat is namelijk een speciale eigenschap van het RGB-kleurmodel. Ongeacht het kleurprofiel hebben alle neutrale grijstinten altijd gelijke R, G en B waarden. Dus als je weet (of vermoedt ;-) dat iets in een afbeelding in werkelijkheid neutraal grijs is dan kun je aan dat deel van je afbeelding mooi zien (of eigenlijk meten) of er een algemene kleurzweem in je foto zit.

En zo kun je 'm er ook uithalen als je dat wilt. Vaak wil je dat wel maar niet altijd. Bij een zonsondergang zou ik 'm maar in laten. Maar dat zijn keuzes...
Oke hiermee ga ik nu even mee stoeien.. :wink:
Het is wel zo..hoe langer ik naar de foto kijk des te moeilijker wordt het.. :)
Ga me best doen....en anders toch een keertje Adobe.. :?

Alweeer bedankt voor de tips groet

Kroontje

Bericht door Kroontje » wo sep 23 2009 6:23 pm

Hallo

Heb CNX2 nog een keer geopend en van alles uitgebrobeerd aan de hand van de tips.
Maar ik loop hierop goed vast. Er veranderd een hoop in de foto.
Soms goed en soms fout. Met de pipetjes moet ik verder op in duiken :wink:

Ga maar weer met het boek van Ben Long ( Nikon Capture nx 2) op de bank liggen om het nog een keer door te lezen :wink:

Maar ga met de camera ook aan de slag om het een en ander uit te proberen. Wat betreft de juiste instellingen.

Groet Kroontje

Kroontje

Bericht door Kroontje » wo sep 23 2009 7:18 pm

Laatste poging :lol:
Afbeelding

Anders laat ik de vrouw het verder doen :mrgreen:
Kreeg van het weekend te horen dat de mannen de meeste kans hebben op kleuren blindheid :wink:
Dat het toch aan mij ligt..

Groet Kroontje

safre

Bericht door safre » do sep 24 2009 8:00 am

lijkt mij prima zo.

Kroontje

Bericht door Kroontje » do sep 24 2009 3:47 pm

safre schreef:lijkt mij prima zo.
Daar ben ik blij mee.. :D

Ik heb ook een nieuw CNX2 boek te beschikking. En dat heeft me een beetje gestuurd.
En aan de hand van die tips en trucs kwam ik ook de andere dingen tegen die hier beschreven zijn als tips :wink:

Groet Kroontje

Daan
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Daan » do sep 24 2009 5:39 pm

Wat je ook een keer kan proberen is picture control portret . Ik kies deze standaard bij personen, geeft een mooie huidtint .

Kroontje

Bericht door Kroontje » do sep 24 2009 6:17 pm

Daan schreef:Wat je ook een keer kan proberen is picture control portret . Ik kies deze standaard bij personen, geeft een mooie huidtint .
Is dit niet iets voor ander types ? Camera's

roel
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door roel » do sep 24 2009 6:32 pm

Met kleurversterking bedoel ik niet de witbalans, maar dat de kleuren versterkt worden. Rood wordt roder, geel wordt geler enz.
Ik zie nog steeds veel te veel geel in haar gezicht. Dat kan aan mijn monitor liggen, maar als ik jouw foto bewerk wat saturatie en levels betreft, krijg ik het onderstaande. Ik weet natuurlijk niet hoe ze d'r in het echt uitziet (vast geen groen/gele huid ;-)), maar op mijn monitor heeft ze dan een natuurlijkere huidskleur. De foto is wel wat flets geworden, maar dat komt door het bewerken van zo'n klein bestand en door de vlugheid. Ik ben benieuwd of het er bij jou ook beter uitziet.

Afbeelding

Daan
Clublid
Clublid

Bericht door Daan » do sep 24 2009 6:44 pm

Kroontje schreef:
Daan schreef:Wat je ook een keer kan proberen is picture control portret . Ik kies deze standaard bij personen, geeft een mooie huidtint .
Met Raw/Nef kan jij dit in Capture ook kiezen :)

Kroontje

Bericht door Kroontje » do sep 24 2009 8:45 pm

Daan schreef:
Kroontje schreef:
Met Raw/Nef kan jij dit in Capture ook kiezen :)
Was deze optie nog niet tegen gekomen, gaat hem zoeken :wink:

Groet

Plaats reactie

Terug naar “Fotobespreking”