als ik mijn foto's in rgb bewerk wil ik met softproofing controleren of de kleurruimte van de printer overeenkomt, immers deze kan afwijken. Mocht dit bij softproofing dus iets afwijken dan kan ik toch de foto nog hier en daar aanpassen, vervolgens opslaan met profonetprofiel (insluiten dus) en opsturen naar profotonet. Dan moet ik toch de afdrukken exact retour krijgen als ik op het scherm zag? of ben ik nu gek?
Daarnaast, nogmaals, niemand schijnt te weten of kan mij uitleggen welke intent je zou moeten aanhouden bij het printerprofiel (=softproof profiel) onder voorkeuren colormanagent NX2.
omzetten kleurbereik en verschil in afdrukken
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Re: omzetten kleurbereik en verschil in afdrukken
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 98#p481198" onclick="window.open(this.href);return false;Frank B schreef: Daarnaast, nogmaals, niemand schijnt te weten of kan mij uitleggen welke intent je zou moeten aanhouden bij het printerprofiel (=softproof profiel) onder voorkeuren colormanagent NX2.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Re: omzetten kleurbereik en verschil in afdrukken
Voor proofing hoef je niet te converteren naar een kleurprofiel. Je gebruikt het kleurprofiel alleen maar om te controleren of er niets buiten gamut valt. Je kunt die kleuraanpassingen zonder problemen doen in de kleurruimte waarin de foto al stond. Laat de echte conversie maar gewoon over aan de printer als je geen heel goede reden hebt om het zelf te doen.Frank B schreef:als ik mijn foto's in rgb bewerk wil ik met softproofing controleren of de kleurruimte van de printer overeenkomt, immers deze kan afwijken. Mocht dit bij softproofing dus iets afwijken dan kan ik toch de foto nog hier en daar aanpassen, vervolgens opslaan met profonetprofiel (insluiten dus) en opsturen naar profotonet. Dan moet ik toch de afdrukken exact retour krijgen als ik op het scherm zag? of ben ik nu gek?
Daarnaast, nogmaals, niemand schijnt te weten of kan mij uitleggen welke intent je zou moeten aanhouden bij het printerprofiel (=softproof profiel) onder voorkeuren colormanagent NX2.
En voor betreft de betekenis van de diverse intents:
http://en.wikipedia.org/wiki/Color_mana ... ing_intent" onclick="window.open(this.href);return false;