Vraag over advies objectieven.
- Jaap Driest
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Re: Vraag over advies objectieven.
En op het gebied van tweedhands nog een Geheimtip:
de AF 70-210 F4 -5.6 D. Als tegenhanger voor de 55-200
Vaak tussen de 100 en € 150 goed te verkrijgen.
Op de D90 inzetbaar, met verrassend snelle AF, en optisch prima.
Op de D5000 helaas niet bruikbaar.
Koop die, spaar intussen voor de 70-300 VR en als je die hebt, dan verkoop je de 70-210 weer.
Maak je misschien een paar tientjes verlies, maar waarschijnlijk niet eens.
de AF 70-210 F4 -5.6 D. Als tegenhanger voor de 55-200
Vaak tussen de 100 en € 150 goed te verkrijgen.
Op de D90 inzetbaar, met verrassend snelle AF, en optisch prima.
Op de D5000 helaas niet bruikbaar.
Koop die, spaar intussen voor de 70-300 VR en als je die hebt, dan verkoop je de 70-210 weer.
Maak je misschien een paar tientjes verlies, maar waarschijnlijk niet eens.
D800 D700 FE FM FM3A X100T X70 X-E2
-
OnlinePatrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Die 70-210 is wel een goede tip. Wordt vaak geroemd als een erg goed ding. Beter dan de oudere 70-300's.
Als je trouwens teruggaat van de 70-300 VR naar de 55-200 dan moet je wel de VR versie nemen; de gewone is niet zo geweldig...

Als je trouwens teruggaat van de 70-300 VR naar de 55-200 dan moet je wel de VR versie nemen; de gewone is niet zo geweldig...
Dus dit wordt volgens mij door iedereen hier aangeraden, daarvoor moet ik echt even richting bank wil ik die aanschaffen.ReneG schreef: D90 (619) + 'oude' 17-50 (329) + 70-300VR (395) = 1343 euro.
ALs ik dan die 70-210 neem (2e hands, op marktplaats kon ik hem nergens vinden? Dus iemand evt. tips?), ben ik zo'n 1098 kwijt.
Dan komen tas, geheugenkaartje nog bij dan.. en evt. andere accesoires die krijg ik voor sinterklaas van m'n vriend (waarschijnlijk krijg ik hem dan al eerder dan het sinterklaas is

- Léon Obers
- Forumlid
E-bay, het stikt van die lenzen: http://shop.ebay.nl/i.html?_nkw=Nikkor+ ... m270.l1313" onclick="window.open(this.href);return false;MJBurggraaff schreef: Dus dit wordt volgens mij door iedereen hier aangeraden, daarvoor moet ik echt even richting bank wil ik die aanschaffen.
ALs ik dan die 70-210 neem (2e hands, op marktplaats kon ik hem nergens vinden? Dus iemand evt. tips?), ben ik zo'n 1098 kwijt.
Zou je specifiek naar de AF-D versie kunnen kijken (dikwijls wel duurder dan de gewone AF-versie).
Die heeft een andere rato van overbrenging en is veel sneller in de autofocus als de gewone AF-versie.
De gewone AF-versie is misschien dan weer net een fractie meer secuur door de grotere overbrenging.
Van die E-bay aanbiedingen eentje uit Nederland voor een vast bedrag kopen prijs (wel gewone AF-versie) € 55,-
Zit zo te zien ook nog een UV-filter op, dus frontlens zal in mint conditie zijn: http://cgi.ebay.nl/Nikkor-Nikon-70-210m ... 2eb03ead32" onclick="window.open(this.href);return false;
Vriendelijke groet, Léon Obers
- Mickey Mike
- Forumlid
Als ik jou was zou ik of even doorsparen voor een 70-300 met de vr i.p.v. 70-210 of vraag of je vervroegde sinterklaas of hij nog meer cadeautjes in petto heeftMJBurggraaff schreef:Dus dit wordt volgens mij door iedereen hier aangeraden, daarvoor moet ik echt even richting bank wil ik die aanschaffen.ReneG schreef: D90 (619) + 'oude' 17-50 (329) + 70-300VR (395) = 1343 euro.

p.s. volgens mij staat er een 70-210 AF-D op MP voor € 100,-
Advertentie: 384648601
Nikon D300s - 17-55mm 2.8 - 70-200mm VR 2.8 - TC-17E II - Speedlight SB-900 - Kata R-102
- Léon Obers
- Forumlid
Dan is er ook nog een andere advertentie nr. 378183721 waar geen vanaf bod bij staat. Prijs tot nu toe geboden € 50,-Mickey Mike schreef: p.s. volgens mij staat er een 70-210 AF-D op MP voor € 100,-
Advertentie: 384648601
Kijk verder nog naar andere AF lenzen
http://kopen.marktplaats.nl/search.php? ... earch=Zoek" onclick="window.open(this.href);return false;
Meer zoekopties (ook andere merken): http://kopen.marktplaats.nl/search.php? ... bmit1=Zoek" onclick="window.open(this.href);return false;
Dus keus genoeg, als je maar goed zoekt.

Crop 100% + wat meer info over die lens, zie: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 55#p352255" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik moet al die informatie even op me in laten werken, lijstjes maken etc. 
Mijn vriend is nog steeds voor deze set: http://www.fotokonijnenberg.nl/product/ ... 00-vr.html" onclick="window.open(this.href);return false;
En als ik dan die 18-55 vervang voor de 17-50 van tamron, wil ik die 55-200 weer vervangen voor de 70-300..
Maar dan kan ik weer (geloof ik) beter de D90 aanschaffen i.c.m. die lenzen, of juist nog even wachten met de 70-300 en dan eerst gaan voor die 70-210.. (al vind ik 2e hands aanschaffen wel 'lastig', je betaalt voor de kwaliteit die je krijgt en is z'n 50 tot 150 euro dan niet erg weinig????)

Mijn vriend is nog steeds voor deze set: http://www.fotokonijnenberg.nl/product/ ... 00-vr.html" onclick="window.open(this.href);return false;
En als ik dan die 18-55 vervang voor de 17-50 van tamron, wil ik die 55-200 weer vervangen voor de 70-300..
Maar dan kan ik weer (geloof ik) beter de D90 aanschaffen i.c.m. die lenzen, of juist nog even wachten met de 70-300 en dan eerst gaan voor die 70-210.. (al vind ik 2e hands aanschaffen wel 'lastig', je betaalt voor de kwaliteit die je krijgt en is z'n 50 tot 150 euro dan niet erg weinig????)
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
bij de d90 kun je de lensen van je vriend gebbuiken.
de d90 heeft bovendien een duidelijk beter scherm, waar bij veel beter de scherpte van foto's bepaald kan worden.
dus is de d90 een goede keus.
is sneller dan de d3100, en ook iets dan de d5000.
verder lijkt mij dat de 18-105 vr lens in de praktijk heel erg bruikbaar is zonder dat je veel van lens hoeft te wisselen
daarnaast de 35 1.8 vanwege lichtsterkte voor binnen opnamen die ook nog eens heel betaalbaar is 175 euro meen ik.
je kunt in eerste instantie de tele lensen van je vriend gaan gebruiken. je ontdekt dan vanzelf waar je echte behoefte is.
en ontdekken hoe vaak je die gebuiken zou.
daarna kun je dan bijvoorbeeld eventueel alsnog voor de 70-300 vr gaan.
maar kies lensen die jij denkt te gebruiken!!
ieder een fotogrfeerd anders n.l.
vr gr
Bert Harry
de d90 heeft bovendien een duidelijk beter scherm, waar bij veel beter de scherpte van foto's bepaald kan worden.
dus is de d90 een goede keus.
is sneller dan de d3100, en ook iets dan de d5000.
verder lijkt mij dat de 18-105 vr lens in de praktijk heel erg bruikbaar is zonder dat je veel van lens hoeft te wisselen
daarnaast de 35 1.8 vanwege lichtsterkte voor binnen opnamen die ook nog eens heel betaalbaar is 175 euro meen ik.
je kunt in eerste instantie de tele lensen van je vriend gaan gebruiken. je ontdekt dan vanzelf waar je echte behoefte is.
en ontdekken hoe vaak je die gebuiken zou.
daarna kun je dan bijvoorbeeld eventueel alsnog voor de 70-300 vr gaan.
maar kies lensen die jij denkt te gebruiken!!
ieder een fotogrfeerd anders n.l.
vr gr
Bert Harry
- Léon Obers
- Forumlid
Tja, een Nikkor 70-200mm/2.8 AF-S VR II is ook een optie, beslist beter, maar kost nieuw gemiddeld dus al 20 keer meer, misschien wel 30 keer. Die 70-210 is bij lange na niet 20 keer slechterMJBurggraaff schreef:en dan eerst gaan voor die 70-210.. (al vind ik 2e hands aanschaffen wel 'lastig', je betaalt voor de kwaliteit die je krijgt en is z'n 50 tot 150 euro dan niet erg weinig????)

Kijk eens hoe keurig Flip wel eens vergelijkingen heeft gemaakt met een aantal lenzen uit het topsegment en de "consumer" lens:
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 94#p329694" onclick="window.open(this.href);return false;
Je kunt die 70-210 lens als die niet bevalt altijd weer verkopen, voor pakweg dezelfde prijs.
- Hans Braakhuis
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Nog een camera die niet genoemd is. Zoals Bert het schrijft zal niet kloppen want de D3100 wil nog wel eens sneller werken dan een D300S.breimer schreef:dus is de d90 een goede keus.
is sneller dan de d3100, en ook iets dan de d5000. Bert Harry
Misschien dat je ook nog eens naar de D3100 moet kijken. Opvolger van de D3000, duurder nu in de winkel dan je D5000, en haalt deze camera en de D90 links en rechts in.
http://www.fotokonijnenberg.nl/product/ ... mm-vr.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.camera2go.nl/digitale-camera ... eview.html" onclick="window.open(this.href);return false;
en de eerste tests liegen er niet om:
http://www.imaging-resource.com/PRODS/D3100/D3100A7.HTM" onclick="window.open(this.href);return false;
zie geen ruis bij 3200 ISO en onder goede omstandigheden ook niet bij ISO 6400.
-
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Ik ben ook heel benieuwd naar de resultaten van deze camera. Het enige bezwaar is dat de D3100 ook niet beschikt over een scherpstelmotor, zodat je beperkt bent in de keuze van je objectieven.Hans Braakhuis schreef: Misschien dat je ook nog eens naar de D3100 moet kijken.
.
-
- Forumlid
de d3100 kost meer dan de d5000.!!!
weet niet persies waar hans de snelheid VAN DE D3100 vandaan haald? maar als hij zo snel zou zijn waarom haald de d3100 dan maar 3 fps de d5000 4 fps en de d90 4,5 fps.
te indikatie de sony a550 haald 5-7 fps.
de link die hans nikon er bij zijn reaktie bij doed zijn voor mij geen bewijs, bij de een staat test camera was niet beschikbaar, de andere geeft inporteurs informatie.
het kan wellicht zo zijn dat de d3100 de d5000 en de d90 overklast, maar ik wil dat eerst in een onofhankelijke test bevestigt zien.
nikon zou overigens daarmee de d5000 en de d90 overbodig maken wat ik me niet kan voorstellen.
maar ik wordt graag afgestraft door een onofhankelijke test.
gr
BERT HARRY
weet niet persies waar hans de snelheid VAN DE D3100 vandaan haald? maar als hij zo snel zou zijn waarom haald de d3100 dan maar 3 fps de d5000 4 fps en de d90 4,5 fps.
te indikatie de sony a550 haald 5-7 fps.
de link die hans nikon er bij zijn reaktie bij doed zijn voor mij geen bewijs, bij de een staat test camera was niet beschikbaar, de andere geeft inporteurs informatie.
het kan wellicht zo zijn dat de d3100 de d5000 en de d90 overklast, maar ik wil dat eerst in een onofhankelijke test bevestigt zien.
nikon zou overigens daarmee de d5000 en de d90 overbodig maken wat ik me niet kan voorstellen.
maar ik wordt graag afgestraft door een onofhankelijke test.
gr
BERT HARRY
Hoi Marinka,
Er wordt je een hoop geadviseerd en er wordt nog meer geroepen. Ik kan als beginnende amateur nog lang niet uit ervaring over alles meepraten, maar ik heb zelf wel de D5000 met 18-55 VR en 55-200 VR. De objectieven bieden een heleboel bereik en geven goede foto's. Ik zou echter nu gaan voor de D90 als body. Simpel om de reden zoals die al door meerdere mensen is aangegeven dat je meerdere typen objectieven kunt gebruiken. Op de D5000 kun je alleen de AFS en AFI objectieven gebruiken. De AFD en AF en wat er nog meer mag zijn kun je wel gebruiken op de D5000, maar je hebt dan geen autofocus. Dat is waar ik zelf nu tegenaan loop. Ik wil een lichtsterk objectief (de 18-55 is op 18mm het meest lichtsterk met f3.5) van ongeveer 50mm. Ik kom dan uit op een f1.4 (een 1.8 is er voor zover ik kan vinden niet in AFS) en ben hiervoor €279 kwijt. Als je ook andere typen objectieven kunt gebruiken dan kun je voor de f1.8 AFD van ca. €115 gaan (prijzen van Cameraland, is voor mij om de hoek). Dit laatste is wel geen 1.4, maar voor voor zo'n prijsverschil was ik voor een objectief erbij waarschijnlijk voor de f1.8 gegaan (hou je meer geld over voor het NAS
).
Voor welke objectieven erbij moeten kan ik dus weinig zinnigs zeggen, maar ik zou persoonlijk gaan voor een body die met meerdere typen overweg kan.
Groet,
Ramon
Er wordt je een hoop geadviseerd en er wordt nog meer geroepen. Ik kan als beginnende amateur nog lang niet uit ervaring over alles meepraten, maar ik heb zelf wel de D5000 met 18-55 VR en 55-200 VR. De objectieven bieden een heleboel bereik en geven goede foto's. Ik zou echter nu gaan voor de D90 als body. Simpel om de reden zoals die al door meerdere mensen is aangegeven dat je meerdere typen objectieven kunt gebruiken. Op de D5000 kun je alleen de AFS en AFI objectieven gebruiken. De AFD en AF en wat er nog meer mag zijn kun je wel gebruiken op de D5000, maar je hebt dan geen autofocus. Dat is waar ik zelf nu tegenaan loop. Ik wil een lichtsterk objectief (de 18-55 is op 18mm het meest lichtsterk met f3.5) van ongeveer 50mm. Ik kom dan uit op een f1.4 (een 1.8 is er voor zover ik kan vinden niet in AFS) en ben hiervoor €279 kwijt. Als je ook andere typen objectieven kunt gebruiken dan kun je voor de f1.8 AFD van ca. €115 gaan (prijzen van Cameraland, is voor mij om de hoek). Dit laatste is wel geen 1.4, maar voor voor zo'n prijsverschil was ik voor een objectief erbij waarschijnlijk voor de f1.8 gegaan (hou je meer geld over voor het NAS

Voor welke objectieven erbij moeten kan ik dus weinig zinnigs zeggen, maar ik zou persoonlijk gaan voor een body die met meerdere typen overweg kan.
Groet,
Ramon
Dankjullie! 
Ik heb van het weekend niet veel tijd om alles even op een rijtje te zetten, ik wil nog een lijstje maken met de verschillende mogelijkheden, prijzen en dan voor- en nadelen. En me dan is even goed laten informeren bij konijnenberg... en tja dan vrijdag maar is een keuze maken! Moeilijk, moeilijk.
Wat bedoelen jullie eigenlijk precies met NAS? Zag het eerder voorbijkomen in een quote van mij met eronder; NAS.. (en wat emoticons) geen flauw idee wat jullie ermee bedoelen?
En als ik de laatste reacties zo bekijk, is de D90 beter als de D5000 (ook meer mogelijkheden in objectieven) maar de verkoper waar ik toen wat info aan vroeg bij konijnenberg vond het juist erg goed om voor de D5000 te gaan en niet direct zo'n ingewikkelde camera te nemen en lekker voor een instapmodel gaan. (Tja, wellicht kom je dan later terug voor een nieuwe body, andere objectieven etc. en hebben hun meer verkocht.. :mrgreen: ). Verder ben k bereid om te leren, en zijn er ambities tot het doorgroeien.

Ik heb van het weekend niet veel tijd om alles even op een rijtje te zetten, ik wil nog een lijstje maken met de verschillende mogelijkheden, prijzen en dan voor- en nadelen. En me dan is even goed laten informeren bij konijnenberg... en tja dan vrijdag maar is een keuze maken! Moeilijk, moeilijk.
Wat bedoelen jullie eigenlijk precies met NAS? Zag het eerder voorbijkomen in een quote van mij met eronder; NAS.. (en wat emoticons) geen flauw idee wat jullie ermee bedoelen?
En als ik de laatste reacties zo bekijk, is de D90 beter als de D5000 (ook meer mogelijkheden in objectieven) maar de verkoper waar ik toen wat info aan vroeg bij konijnenberg vond het juist erg goed om voor de D5000 te gaan en niet direct zo'n ingewikkelde camera te nemen en lekker voor een instapmodel gaan. (Tja, wellicht kom je dan later terug voor een nieuwe body, andere objectieven etc. en hebben hun meer verkocht.. :mrgreen: ). Verder ben k bereid om te leren, en zijn er ambities tot het doorgroeien.
- André
- Forumlid
- Contacteer:
NAS is een afkorting voor Nikon Aanschaf Syndroom, een ziekte waar hier veel mensen last van hebben. Sommige constant en sommige met vlagen. Ik behoor tot de 2e categorie hoewel de laatste aanval wel erg lang blijft hangen.

Natuurlijk adviseert een verkoper je te starten met een instapmodel, in de hoop dat je er binnen een jaar op uit bent gekeken en terug komt voor alsnog die wat ingewikkelde camera, wat flauwekul is want de D90 is niet moeilijker dan een D5000, maar bied gewoon meer mogelijkheden.maar de verkoper waar ik toen wat info aan vroeg bij konijnenberg vond het juist erg goed om voor de D5000 te gaan en niet direct zo'n ingewikkelde camera te nemen
Fujifilm X-T1 systeemcamera, XF 18-55, XF 55-200, XF 35, XF 56, EF-42 Flitser, VG-XT1 Grip
Verlanglijstje : XF 10-24, XF 23, Donaties zijn nog steeds van harte welkom.
Verlanglijstje : XF 10-24, XF 23, Donaties zijn nog steeds van harte welkom.