oplaadbare batterijen

Discussies over flitsers
André
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: oplaadbare batterijen

Bericht door André » vr nov 12 2010 12:58 pm

Waarom zou het "bewijs"dat de eneloops het gewoon veel beter doen en vooral veel langer volhouden met "officiele" testen onderbouwd moeten zijn.
Ik geef veel meer om gebruikerservaringen en die zeggen in dit geval genoeg. Vaak heb ik bij "officiele" testen het gevoel of het idee dat ze niet altijd onafhankelijk zijn
en financieel worden ondersteund door de winnaar van de test. Niet per definitie natuurlijk, maar geef mij maar gebruikerservaringen. In het geval van eneloop ben ik
hier op afgegaan en ik wil nooit meer andere batterijen.
Fujifilm X-T1 systeemcamera, XF 18-55, XF 55-200, XF 35, XF 56, EF-42 Flitser, VG-XT1 Grip

Verlanglijstje : XF 10-24, XF 23, Donaties zijn nog steeds van harte welkom.

george013

Bericht door george013 » za nov 13 2010 11:20 am

@flippie17
maar geef mij maar gebruikerservaringen. In het geval van eneloop ben ik
hier op afgegaan en ik wil nooit meer andere batterijen.
Als we maar allemaal zeggen dat wasmiddel A beter is dan wasmiddel B dan wordt dat op een moment ook voor waar aangenomen. Zoals jij nu ook doet.
Heb me zelf nooit zo verdiept in batterijen, zolang wat ik heb voldoet ben ik tevreden.
En wat gebruikerservaringen betreft? Ga jij fotograferen met batterijen die voor langere tijd niet gebruikt zijn???? Om wat voor een merk dan ook, je ziet aan de buitenkant hun capaciteit niet.
Een "gebruikerservaring" die voor mij wel acceptabel zou zijn is die van het gebruik in de afstanbediening van de televisie. Dan zou ik een verschil opmerken na verloop van tijd bij gebruik van meerdere merken.
Ook de toepasing schijnt van belang te zijn, zie bijv. verwijzing van rbfoto. Laat ik nu batterijen alleen gebruiken voor de flitser en in dat artikel wordt de voorkeur gegeven aan de 2700mAh batterij.
Meen ook gelezen te hebben dat de NiMH-batterijen nooit helemaal ontladen mogen worden, dus regelmatig in de oplader.
Ik richt mij helemaal niet tegen Eneloop, kunnen best de beste zijn voor een bepaalde toepassing, maar tegen een kuddegedrag, het klakkeloos overnemen.
George

gongon
Clublid
Clublid

Bericht door gongon » za nov 13 2010 11:44 am

En laat nu net bij mij de 2000mAh langer meegaan in mijn flitsers dan die 2700mAh. Gebruik ze ook alleen voor mijn flitsers. En fotografeer alleen voor mijn hobby dus ik neem rustig het risico dat ze toevallig leeg zijn. Maar laat dat nou nooit het geval zijn.

En ik heb ze niet genomen omdat ik kuddegedrag vertoon. Ik heb altijd gedaan wat ik zelf wil, vraag hooguit weleens raad.
Groetjes Gonnie.

Veel beloven weinig geven doet de gek in vreugde leven.

george013

Bericht door george013 » za nov 13 2010 12:35 pm

gongon,
In dit geval heeft de lage zelfontlading voor jou een nut.

In mijn speurwerk naar batterijen heb ik ontdekt dat de Eneloop een zg LSD-batterij is:Low Self Discharge. Hier zijn er ook meerdere van.
Bekijk dit grafiekje eens, val me niet aan over de betrouwbaarheid van deze maar het komt wel overeen met andere grafieken http://batterylab.net/.
In deze test zijn nog twee ander LSD-batterijen meegenomen.
Bekijk ook de verschillen tussen Sanyo 2700 en de Eneloop. Eneloop is van Sanyo. Twee batterijen uit dezelfde stal met twee verschillende eigenschappen. En eigenlijk ook twee verschillende toepassingsgebieden.
George

iBub

Bericht door iBub » za nov 13 2010 3:36 pm

Even mijn duit in het zakje:

Ik ben pas over van GP2700 naar Eneloop 2000mAh

Ik ben echt verbaasd over hoe lang die Eneloops het uithouden. Wat mij vooral opvalt is dat de herlaadtijd van de flitser (SB800 met 5 batterijen) na zo'n 80-100 opnames met flits bij de GP2700 duidelijk langer werd, ook toen ze nog nieuw waren.

De Eneloops vertonen nog geen verval bij 125 opnames. Zit er natuurlijk niet met een stopwatch bij maar er is een duidelijk verschil.

Gerard

gongon
Clublid
Clublid

Bericht door gongon » za nov 13 2010 3:38 pm

Bij mij idem dito.
Groetjes Gonnie.

Jasiu
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jasiu » za nov 13 2010 3:50 pm

En ook hier :wink2: DIK tevreden met de eneloop batterijen !!!

ook hier afgegaan op gebruikers-ervaring van derden :wink:
Heb nu 4 sets van 4, en zit eigg. nooit met het fenomeen "lege Batterijen" !!! :D

Ik zeg maar zo:
Waarom op een Cam.set van ongeveer 1250 euro's ,
een setje batterijen kopen van den Aldi ??

BIJVOOBEELD: Is een bedrag van € 50.=, voor een goede set batterijen dan zo duur ,
als men een dure cameraset heeft ?? :mryellow:
>>> Mijn "KRITIEK" is altijd mijn eerlijke "MENING" en nooit mijn "COMMENTAAR" <<<

André
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door André » za nov 13 2010 4:45 pm

Zo duur zijn eneloops ook weer niet hoor. vier setjes van 4 stuks voor slechts 30,-- en daar heb je dan heeeeeeeel lang veel plezier van.
Fujifilm X-T1 systeemcamera, XF 18-55, XF 55-200, XF 35, XF 56, EF-42 Flitser, VG-XT1 Grip

Verlanglijstje : XF 10-24, XF 23, Donaties zijn nog steeds van harte welkom.

pfitskie
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door pfitskie » za nov 13 2010 6:26 pm

Ik heb 2 jaar geleden een setje (4x) Magic 2700 mAh NiMH AA HR6 gekocht en ze gaan nog steeds mee (zo da's lang).
Ben er zo tevreden over dat ik deze week bij KE (ik was daar toch toevallig) een setje erbij gekocht heb.

gr
Peter

P.S. Wisten jullie trouwens al dat het in Engeland altijd regent?
gr
Peter

mmuetst

Bericht door mmuetst » zo nov 14 2010 10:28 am

Interessante discussie, als strobist ben ik altijd opzoek naar accu's die lang mee gaan. Ik zat me alleen af te vragen hoe de laad tijd is gezien er minder stroom geleverd kan worden, maar ik lees hier op het fora dat dit ook beter is dan de 2700Mah batterijen.
Ga het eens proberen, prijs valt mee, goedkoper dan GP 2700Mah

Groeten Michael

george013

Bericht door george013 » zo nov 14 2010 10:55 am

Kijk eens naar de link van rbfoto, onderaan.
Alleen maar voordelen dus, waarom bestaan er dan nog andere batterijen?
Het is niet zo dat een lage weerstand batterij de uitkomst is voor alle situaties waar u stroom uit AA batterijen nodig heeft. Gebruikt u de batterijen bijvoorbeeld in een flitser, dan kunt u beter de oplaadbare 2700 mAh NiMh batterijen gebruiken omdat deze een grotere stroom ineens kunnen leveren. Telkens als de flitser zich heeft ontladen kan er dan met een hoge stroom nieuwe energie in de flitser worden gestopt, en dat bevorderd de snelheid waarmee de flitser wordt herladen.
Het grote voordeel van de batterijen met een kleine zelfontlading is dat ze bij NIET gebruik langer meegaan en langer meegaan in aparaten met een kleine stroomafname zoals afstandsbedieningen.
Als je voor vermogen gaat, snel achter elkaar flitsen, zou je meer aan de 2700mAh hebben.
Ik snap het nog steeds niet, maar als ik na verloop van tijd , dan gaan de batterijen toch altijd in de lader. Je kunt de lading niet zien. Voor de camera heb ik ook altijd een volle reserve batterij in de tas, en ik kan de lading van de batterij op mijn scherm aflezen. Tot nog toe redelijk betrouwbaar.
George

gongon
Clublid
Clublid

Bericht door gongon » zo nov 14 2010 11:52 am

iBub schreef:Even mijn duit in het zakje:

Ik ben pas over van GP2700 naar Eneloop 2000mAh

Ik ben echt verbaasd over hoe lang die Eneloops het uithouden. Wat mij vooral opvalt is dat de herlaadtijd van de flitser (SB800 met 5 batterijen) na zo'n 80-100 opnames met flits bij de GP2700 duidelijk langer werd, ook toen ze nog nieuw waren.

De Eneloops vertonen nog geen verval bij 125 opnames. Zit er natuurlijk niet met een stopwatch bij maar er is een duidelijk verschil.

Gerard

Zie deze reactie, die ervaring heb ik ook. Met de Eneloops is de herlaadtijd korter dan met de GP2700.
Groetjes Gonnie.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » zo nov 14 2010 12:59 pm

gongon schreef: Zie deze reactie, die ervaring heb ik ook. Met de Eneloops is de herlaadtijd korter dan met de GP2700.
Gezien het staatje met grafieken waar George eerder naar verwees, loopt die ervaring daarmee ook prima samen.
http://batterylab.net/1000-label.png" onclick="window.open(this.href);return false;
Vriendelijke groet, Léon Obers

Jasiu
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jasiu » zo nov 14 2010 4:15 pm

Vlgs. mij zijn hier de goedkoopste eneloop batterijen te bekomen:

http://www.nkon.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

zie zijn webside ...btw ook de batterijladers zijn goed ..ikzelf heb de "powerex"
>>> Mijn "KRITIEK" is altijd mijn eerlijke "MENING" en nooit mijn "COMMENTAAR" <<<

D. Haaksma
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door D. Haaksma » zo nov 14 2010 5:35 pm

Er zijn meer mensen enthousiast over deze batterijen.
Als jullie gezamelijk willen inkopen b.v.
Hier staat er een draadje over:
http://www.natuurfotografen.org/forum/v ... it=eneloop" onclick="window.open(this.href);return false;

Plaats reactie

Terug naar “Flitsers”