Nikon AF-S VR 105mm f/2.8G ED-IF Micro-Nikkor
Re: Nikon AF-S VR 105mm f/2.8G ED-IF Micro-Nikkor
Dankjewel! Het is gewoon een alleskunner en een objectief dat ik nooit weg zou doen. Daardoor is denk ook de beschikbaarheid wat minder, zie je ze nauwelijks 2e hands en loopt de prijs erg op op dit moment. Ik heb hem begin dit jaar voor €629,00 gekocht.
Beste Fotovrienden en vriendinnen,
Ook ik ben de "gelukkige bezitter" van deze "prachtlens" en ben er enorm tevreden van.
Maar sinds gisteren is er een probleempje opgedoken;
Als ik mijn lens op mijn body D40 draai en ga kijken in :"Mijn menu" en wil de:"
SCHERPTEVELD STAND en AF VELDSTAND instellen gaat dit niet en komt
er op de display: "NIET VAN TOEPASSING".
Zet ik mijn andere lens terug op,geen enkel probleem,dan kan ik deze functies probleemloos
gebruiken.
Heb al met een fijn borsteltje over de contacten geborsteld maar dit helpt niet.
Kan iemand mij helpen met dit probleem ?
Bij voorbaat dank voor je hulp.
groetjes,
jos 1953
Ook ik ben de "gelukkige bezitter" van deze "prachtlens" en ben er enorm tevreden van.
Maar sinds gisteren is er een probleempje opgedoken;
Als ik mijn lens op mijn body D40 draai en ga kijken in :"Mijn menu" en wil de:"
Zet ik mijn andere lens terug op,geen enkel probleem,dan kan ik deze functies probleemloos
gebruiken.
Heb al met een fijn borsteltje over de contacten geborsteld maar dit helpt niet.
Kan iemand mij helpen met dit probleem ?
Bij voorbaat dank voor je hulp.
groetjes,
jos 1953
- ReneG
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Een borsteltje zal vermoedelijk weinig doen, dat haalt geen aanslag/corrosie/vet/etc. weg. beter werkt contactreiniger. (Een meer 'huis-tuin-en-keuken' trucje, wat overigens wel werkt, is een gum over de contacten halen. Maar dan moet het er wel eentje zijn die alleen grove vezels achterlaat die je makkelijk weg kunt halen, zoals een Rotring gum, anders blijft er misschien rotzooi achter die in je body terechtkomt).
Maar nogmaals, contactreiniger. En je hoeft ook niet heel zachtzinnig om te springen met het schoonmaken van die contacten, ze kunnen wel iets hebben.
Maar nogmaals, contactreiniger. En je hoeft ook niet heel zachtzinnig om te springen met het schoonmaken van die contacten, ze kunnen wel iets hebben.

Spul waarmee je foto's maakt...
- Roelof
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
Dan heb je de AF-schakelaar van de lens op M staan, gewoon weer op A/M zetten.jos 1953 schreef:Als ik mijn lens op mijn body D40 draai en ga kijken in :"Mijn menu" en wil de:"
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.
Dag Roelof,
Inderdaad wat je vertelde klopt gelijk een bus.
Mijn probleempje is opgelost,zo simpel kan een oplossing zijn.
Ik kan mijn macro lens weer instellen gelijk ik wil.
Een :"DIKKE MERCI" voor de moeite,
Groetjes,
jos 1953
Inderdaad wat je vertelde klopt gelijk een bus.
Mijn probleempje is opgelost,zo simpel kan een oplossing zijn.
Ik kan mijn macro lens weer instellen gelijk ik wil.
Een :"DIKKE MERCI" voor de moeite,
Groetjes,
jos 1953
Beste Fotovrienden,
Waar kan ik een nederlandstalige handleiding vinden van de:
Nikon AF-S VR 105mm f/2.8G ED-IF Micro-Nikkor ?
Deze die bij de lens was is in 9 verschillende talen behalve nederlands.
Wie weet er raad ?
Bedankt bij voorbaat,
Groetjes,
jos 1953
Waar kan ik een nederlandstalige handleiding vinden van de:
Nikon AF-S VR 105mm f/2.8G ED-IF Micro-Nikkor ?
Deze die bij de lens was is in 9 verschillende talen behalve nederlands.
Wie weet er raad ?
Bedankt bij voorbaat,
Groetjes,
jos 1953
-
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Ik denk dat er geen Nederlandse handleiding bestaat.
Even gekeken bij die van mij, maar ook geen Nederlands, evenmin als op de Nikon site.
Even gekeken bij die van mij, maar ook geen Nederlands, evenmin als op de Nikon site.
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Contacteer:
Wat hoop je te lezen in die handleiding Jos? Zoveel staat er nooit in bij objectieven. En als je zelf geen Engels spreekt zal het toch niet zo moeilijk zijn een paar stukjes door iemand te laten vertalen?
Dag Patrick,
Er zijn toch altijd "interresante gegevens" die ge in zo een handleiding vind als ge ze kunt lezen natuurlijk.
Heb ze zo juist nog eens nagekeken,en het zijn toch een tiental bladzijden met info op.
Deze aan iemand laten vertalen denk ik dat niet zo eenvoudig is maar het is natuurlijk een optie.
Zouden er hier "nikonfanaten" zijn die dit zouden kunnen ? Denk toch dat er nog collega's zijn die met
dit probleem zitten,die geen andere taal als het nederlands machtig zijn.
Bedankt voor je spontane reactie,
Groetjes,
jos 1953
Er zijn toch altijd "interresante gegevens" die ge in zo een handleiding vind als ge ze kunt lezen natuurlijk.
Heb ze zo juist nog eens nagekeken,en het zijn toch een tiental bladzijden met info op.
Deze aan iemand laten vertalen denk ik dat niet zo eenvoudig is maar het is natuurlijk een optie.
Zouden er hier "nikonfanaten" zijn die dit zouden kunnen ? Denk toch dat er nog collega's zijn die met
dit probleem zitten,die geen andere taal als het nederlands machtig zijn.
Bedankt voor je spontane reactie,
Groetjes,
jos 1953
- Zwarte
- Forumlid
- Contacteer:
Het is maar net welke informatie je er uit wilt halen, maar mijn inziens is de inhoud het vertalen niet waard. Ik ben van mening dat er meer relevante informatie op de forums te vinden is.
- L.Cavalier
- Forumlid
Op 2.8 gebruiken scheelt al veel....chip54 schreef:Het enige negatieve dat je kunt noemen van dit objectief is, dat 'ie te scherp is voor portretten. Elk rimpeltje of pukkeltje wordt haarscherp vastgelegd.
heb er sinds een uurtje ook eentje. Tweedehands aangeschaft. Echt een super lens! wat een scherpte! Nu lekker blijven oefenen... 

heb er sinds 2 weken een 105 micro VR.
Geweldig objectief en geweldige scherpte.
Het enige wat ik kan aangeven dat hij op mijn ( sinds 4 dagen in bezit) d700 erg langzaam is qua scherpstelling .
Weet niet of het echt goed is , maar voor de rest is het objectief een echte aanrader
Geweldig objectief en geweldige scherpte.
Het enige wat ik kan aangeven dat hij op mijn ( sinds 4 dagen in bezit) d700 erg langzaam is qua scherpstelling .
Weet niet of het echt goed is , maar voor de rest is het objectief een echte aanrader
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Contacteer:
Dat de scherpstelling minder snel is dan je wellicht hoopt komt doordat dit soort objectieven een grote draai nodig hebben bij het scherpstellen. Daardoor kan dat heel precies, maar gaat het wel wat trager.
- henkk
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Ik heb die lens al bijna drie jaar op een D700 maar ik vind 'm niet langzaam qua scherpstelling. Bijv. itt de 1.4/50 AFS. Maar ik heb eea niet gemeten, het is slechts een subjectieve indruk. Ook t.o.v. de 2.8/80-200 AFS vind ik de 105 vergelijkbaar.Nikon schreef: Het enige wat ik kan aangeven dat hij op mijn ( sinds 4 dagen in bezit) d700 erg langzaam is qua scherpstelling .
Duurt het langer dan een seconde om een beeld scherp te krijgen vanaf de ene uiterste stand naar de andere? Pendelt de scherpstelling heen en weer? Ik merk daar niets van.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums