Macro foto's met omgekeerde lens

Een aparte sectie waarin alle verzameldraadjes dienen te staan waarin foto's gepresenteerd worden.
pacha
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: Macro foto's met omgekeerde lens

Bericht door pacha » ma aug 08 2011 10:02 pm

Deze nimf van de groene wants, is te groot om helemaal in beeld te komen, bij gebruik van 35mm. omgekeerd.
Heb dan maar de 50mm. gebruikt.

Afbeelding

50mm. omgekeerd.
F16
1/125"
ISO 1000
Nikon D7000, en wat glas.
http://blog.seniorennet.be/pacha/" onclick="window.open(this.href);return false;

nikonaddict

Bericht door nikonaddict » do aug 11 2011 9:31 am

Gisteravond tussen de buien door zag ik een kleine rups in mijn tuin, die zich ook typisch als een rups voortbewoog.
Kon het niet laten om het even vast te leggen.

Beide foto's (edit: 28mm 2.8D + BR2A): iso 400, 1/60 sec., F 11, manueel geflitst en op statief.

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

Fijne dag, Nikonaddict
Laatst gewijzigd door nikonaddict op do aug 11 2011 10:40 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Ramona

Bericht door Ramona » do aug 11 2011 10:20 am

moooooiiii

pacha
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door pacha » do aug 11 2011 11:49 am

Goede opnames met omgekeerde 28mm lens.
Van op statief, zou ik proberen om de sluitertijd naar 1/30 te brengen, en tegelijk het diafragma, 1 stop opschuiven naar f/16.
Denk dat er dan nog meer scherptediepte, in het onderwerp zal zitten.
Het hangt uiteraard van de lens, en de omstandigheden af.
Dit is geen kritiek, 't is een tip om eens te proberen.
Ga er vooral mee door, je bent op de goeie weg.
Je toont wat kan, met een dergelijke configuratie,
hierbij stimuleer je anderen, om op een relatief goedkope manier, aan macro fotografie te doen.
Heb zelf heel veel geleerd, door lenzen omgekeerd te gebruiken, 50mm en 35mm,
de opgedane ervaring, komt goed van past komt bij het fotograferen met een echte macrolens.
Nikon D7000, en wat glas.
http://blog.seniorennet.be/pacha/" onclick="window.open(this.href);return false;

henkD90
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door henkD90 » vr aug 12 2011 6:41 pm

Net ook nog even gemaakt zonder statief.

Afbeelding
D90 + D50 + D70 IR omgebouwd (665nm filter) ,Nikon AF-S Nikkor 80-200mm 1:2.8 D , Nikon AF-S 24-70 1:2.8G ED, Nikkor 50mm f1.8D, Sigma 10-20 1:4-5.6 DC HSM, Tamron 18-200 F/3.5-6.3 XR , AF-S DX 18-55/3 5-5.6G ,SB400 ,Vanguard Tracker1 Nikon TC-20E III

beijnr
Forumlid
Forumlid

Bericht door beijnr » vr aug 12 2011 7:05 pm

Er was vanmiddag zowaar een half uurtje volop zonneschijn, dat was genoeg voor deze foto.

Afbeelding

Groet, Rick

beijnr
Forumlid
Forumlid

Bericht door beijnr » vr sep 16 2011 7:36 pm

En weer een bijtje erbij...

Afbeelding

Met vriendelijke groet,

Rick Beijn

Sharkey
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Sharkey » za sep 17 2011 12:12 am

En een bijtje eraf :wink2:

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding
Arjan ( avi-foto.nl & Flickr[/size] )
"Je maakt, theoretisch, één of twee grootse foto's per jaar ... hoogtepunten ..." - Paul Huf

beijnr
Forumlid
Forumlid

Bericht door beijnr » za sep 17 2011 9:58 pm

Die sprinkhaan is echt heel erg mooi Sharkey! Welke lens en ring(en) heb je gebruikt?

Groet, Rick

Sharkey
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Sharkey » zo sep 18 2011 4:17 pm

beijnr schreef:Die sprinkhaan is echt heel erg mooi Sharkey! Welke lens en ring(en) heb je gebruikt?

Groet, Rick
Dank :wink:
Een 35-70mm omgekeerd, op 35mm en f/11, met, bij elkaar, zo'n 35mm tussenring(en) afstand.
Vanzelfsprekend een flitser en diffuser, TTL.
Arjan ( avi-foto.nl & Flickr[/size] )
"Je maakt, theoretisch, één of twee grootse foto's per jaar ... hoogtepunten ..." - Paul Huf

beijnr
Forumlid
Forumlid

Bericht door beijnr » di jun 26 2012 9:38 pm

Deze heb ik vanavond in de tuin genomen, weer met 50mm f1.8D en omkeerring.

Afbeelding
vliegje by rickbeijn, on Flickr

Met vriendelijke groet,
Rick Beijn

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » wo jun 27 2012 12:43 am

Betreft opnamen van dit bericht: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 54#p463254" onclick="window.open(this.href);return false;
en de reactie erop door Pacha.
pacha schreef:Goede opnames met omgekeerde 28mm lens.
Van op statief, zou ik proberen om de sluitertijd naar 1/30 te brengen, en tegelijk het diafragma, 1 stop opschuiven naar f/16.
Denk dat er dan nog meer scherptediepte, in het onderwerp zal zitten.
Het hangt uiteraard van de lens, en de omstandigheden af.
Dit is geen kritiek, 't is een tip om eens te proberen.
Diafragma opschuiven naar F16 neemt de scherptediepte wel verder toe, maar tegelijkertijd neemt de algemene scherpte af door diffractie en gaat de "byte" aan scherpte verloren in details waar de focus optimaal op afgesteld is. Het is dan een afweging wat je belangrijker vindt, een algemeen grotere scherptediepte maar zonder ergens een optimale scherpte, of minder scherptediepte maar wel met details op het exacte focuspunt die een hoge scherpte hebben. Dat kan per onderwerp afhankelijk zijn in het totaalbeeld, subjectief gezien als beeldvoorkomen. Bij macro is het altijd schipperen met die waarden.

Maar optisch gezien is de scherpte ook afhankelijk van de vergrotingsmaatstaf tegenover het gebruikte diafragma. Hoe sterker de vergrotingsmaatstaf, hoe kleiner de effectieve "werkelijke" diafragma-opening feitelijk is tegenover de waarde op de diafragmaring die je instelt op de lens. Hoe eerder diffractie daarbij zal inzetten. Dus bij erg sterke vergrotingsmaatstaven zal de afname aan algemene scherpte door diffractie nog eerder merkbaar zijn bij instelling van lagere diafragmawaarden (grotere openingen) op de diafragmaring. Dat de effectieve diafragma-opening afneemt bij sterkere vergroting komt door de tussenringen of macrobalg die steeds meer verlenging nodig hebben om aan die vergroting te kunnen komen.

Nu is de vergrotingsmaatstaf bij de getoonde opnamen niet echt erg sterk, dus in dit geval zou je F16 nog wel kunnen proberen, hoewel de algemene scherpte bij die waarde beslist al wel zal hebben ingeboet door diffractie. Dus de "byte" op details is dan al wat verloren.

Bij sterkere vergrotingsmaatstaven wordt het dus echt anders. Zelf heb ik wel eens testen gedaan met een omgekeerd Voigtländer Ultron 40mm f/2 SL II objectief, tevens op een balg geplaatst met een vergrotingsmaatstaf van 4x waarbij de optimale scherpte bereikt werd bij F5.6 Bij F8 trad al minimale diffractie op, maar was de beeldkwaliteit aan randen en hoeken hierbij mogelijk net wat aangenamer qua restfouten dan bij F5.6 Bij diafragma F11 was de algehele scherpte door diffractie alweer merkbaar verder afgenomen om te gebruiken, om van F16 maar niet meer te spreken.
Bedenk dat bij een vergrotingsmaatstaf van 4x de effectieve diafragmawaarde ruim 5 stops is afgenomen.
Zie o.a. een lijstje met effectieve diafragmawaarden http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 37#p434737" onclick="window.open(this.href);return false;
Een kleine variatie kan er praktisch gezien mogelijk wel inzitten doordat erg korte brandpunten van een retrofocus lensontwerp gebruik maken en een balguitrek daarbij een kleine variatie heeft op de vergrotingsmaatstaf tegenover min of meer symmetrische objectieven. Maar "stoppen" verschil gaat zoiets niet uitmaken. Een praktische test gemaakt met verschillende diafragmawaarden brengt simpelweg uitsluitsel wat qua optimale scherpte het beste diafragma is om te gebruiken. Voor de door mij gebruikte combinatie ligt dit bij 4x vergrotingsmaatstaf op diafragma F 5.6 tot maximaal F8. Alles wat je als opening kleiner instelt is een compromis in afname van algemene scherpte door diffractie tegenover wat meer scherptediepte. Wil je tot kwalitatief betere beelden komen kun je "stacking" van opnamen overwegen.

Voigtländer Ultron 40mm f/2 SL II objectief omgekeerd op een PB-4 balg met 4x vergrotingsmaatstaf.
Volledig opnamebeeld van een gekleurd veertje (met wat donsachtige tussendeeltjes erin):
Afbeelding

100% crop van centrum bij F 5.6
Tussen de wat meer gesatureerde "baleinen" van het veertje met al die veerhaartjes, zie je op de helft de dons substantie zitten (wat zachter roze).
Dat is microscopisch kennelijk zodanig fijn, dat je daar fotografisch gezien met deze middelen geen onderlinge detailweergave meer in ziet.
Afbeelding

100% crop van centrum bij F 8.0
Als je goed vergelijkt met het voorbeeld hierboven zie je dat de algemene scherpte al net een fractie weer is afgenomen.
De "byte" is eruit. De scherptediepte is wel wat meer als de vorige opname, maar nog steeds miniem.
Afbeelding

P.S. Als mensen vinden dat deze wat technische uiteenzetting met voorbeelden niet in dit "verzameldraadje" thuishoort en een beetje een storende functie heeft in gewoon de presentatie van vele aardige macrofoto's met omgekeerde lens, stuur dan even een PB. Zal ik vragen of een moderator het bericht verplaatst naar een nieuw apart onderwerp.
Vriendelijke groet, Léon Obers

joebat
Forumlid
Forumlid

Bericht door joebat » wo jun 27 2012 9:18 am

Hallo,

Dit is mijn eerste, misschien aarzelende, stap in de "macrowereld" met de AF-D 50 1.8 omgekeerd op D3100.

De eerste foto werd genomen zonder pop-up flits, de tweede met. Foto genomen met f16 en 1/80 sec

De roos staat in een bloemstuk en begint stilaan te drogen.

1.
Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

2.
Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us
Nikon D3200 met 18-105, AF-S 50 1.8, AF-S 35 1.8, Samyang 14 2.8 UMC, Pentor 500 f/8, Metz AF 50-1, voorzetlens Canon 250D,

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » wo jun 27 2012 11:59 am

joebat schreef: Dit is mijn eerste, misschien aarzelende, stap in de "macrowereld"
Maar het is een prima oefening dat je meerdere versies uitprobeert, en kunt zien wat het effect van licht en gebruik van verschillende diafragma's kan doen op een opname. Ondanks het wat gedroogde uiterlijk van de bloem is de natuurlijke zachte lichtval in de eerste opname een stuk prettiger. Het licht komt wat meer van de zijkant en geeft in de schaduw- en lichtwerking meer diepte. De korte scherptediepte door een wellicht vrij grote diafragma-opening, vervaagt de achtergrond zodat de elementen daarin niet storend naar voren komen, en het accent op de bloem in het midden komt te liggen. Meer scherptediepte door verder te diafragmeren is dus niet altijd in het voordeel. De tweede opname lijkt nu meer op een of andere krop van een koolsoort. Met het flitsen is er ook een grasspriet bijgekomen. :wink:
De pop-up flits geeft harde schaduwrandjes omdat het een klein licht-oppervlak is wat licht uitstraalt. Je zou een stukje kalkpapier heel ruim in een bocht, half rond voor de flitser kunnen plakken (met een plakbandje) zodat het licht wat diffuser wordt en groter van lichtoppervlak. Maar het komt er niet meer gericht van de zijkant, wat in deze situatie beter is, maar bij andere onderwerpen mogelijk wellicht weer wel goed kan uitpakken.
Experimenteer lekker verder, volgende keer met verse bloemen. Succes.
Vriendelijke groet, Léon Obers

joebat
Forumlid
Forumlid

Bericht door joebat » wo jun 27 2012 1:24 pm

Bedankt Léon. Het verschil in scherptediepte verbaasd mij ook, want beide zijn genomen met f16 en 1/80. Foto's wel uit de hand genomen. De pop-upflits was maar om even te proberen, omdat je dikwijls leest dat er een schaduw komt op het onderwerp. Het grasprietje moet op het moment van de opname losgekomen zijn en dan krijg je zo iets. Bij de volgende ga ik even uittesten wat een echte flash geeft voor resultaat.

Omdat ik niets anders voor handen had heb ik deze bloem maar gekozen. Had juist het pakje van Fotoshop Aalten binnengekregen en kon niet wachten om te testen :D .

Volgende maand gaan we met vakantie naar het zuiden en het is de bedoeling dat ik daar "verse bloemen" op de plaat leg. Natuurlijk ga ik me ook wagen aan beestjes, al vermoed ik dat dit moeilijker wordt, blijven niet stil zitten.
Nikon D3200 met 18-105, AF-S 50 1.8, AF-S 35 1.8, Samyang 14 2.8 UMC, Pentor 500 f/8, Metz AF 50-1, voorzetlens Canon 250D,

Plaats reactie

Terug naar “Verzameldraadjes fotopresentaties”