Nikon 55-300 objectief defect na nog geen vier weken.

Discussies over telezoom objectieven zoals 55-200 mm, 80-200 mm, 70-300 mm of 200-400 mm
Oldtimer

Re: Nikon 55-300 objectief defect na nog geen vier weken.

Bericht door Oldtimer » ma jan 02 2012 12:09 pm

1. dat de winkel het toestel gecontroleerd heeft (geen woord over Nikon, geen uitleg wat er vastgesteld is cq geconstateerd is)
Dit is toch op zijn minst heel vreemd te noemen! Die "winkel" zal niet de nodige expertise en apparatuur bezitten om e.e.a. te kunnen constateren.
Mijn zoon kocht een D60 + 18-105 obejectief dat tijdens een reis in Afrika defect geraakte. Teruggegaan naar de winkel ( Foka Rdam) en die heeft het ter inspectie doorgestuurd naar Nikon. Die constateerde wat er mis was ( scherpstelmotor ) en die werd prima gerepareerd onder garantie.
Misschien is het verstandig Nikon service te bellen en te vragen of jouw objectief daar idd door die webwinkel was aangeboden voor reparatie of inspectie. Stond er een serienr op dat objectief en heb je dat genoteerd?

Was de verpakking waarin je het objectief ontving nieuw en voor zover je kon zien nooit eerder geopend? Vaak worden defecte artikelen na een vluchtige reparatie wederom als nieuw verkocht hetgeen bleek uit klachten van mensen over apparatuur die door Mediamarkt werden geleverd.Op als nieuw verkochte PCs en GSMs werden oude namen en nummers gevonden van de vorige gebruikers.

Zoals andere forummers reeds schreven zal die winkel of Nikon moeten bewijzen dat het defect door stoten, vallen oid werd veroorzaakt. Er zou dan ten minste een beschadiging te zien moeten zijn.
Ik ben benieuwd hoe dit afloopt. Succes en beste wensen voor 2012.

ReneG
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door ReneG » ma jan 02 2012 12:56 pm

emeu1 schreef:dit is voor mij interessante informatie. Het bewijst dat een nieuwe lens defect kan zijn en Nikons kwaliteitscontrole dus niet zo waterdicht is dat er nooit defecte lensen als nieuwe in de winkel terecht kunnen komen. Hiermee sta ik sterker in mijn verweer naar de winkel en/of Nikon toe. Bedankt voor je informatie. Mag ik me persoonlijk bij je melden als mijn rechtsbijstandsverzekeraar zou vragen of soortgelijke gevallen (defect uit de doos) voorkomen en om bewijs daarvoor vraagt?
Daar is geen bewijs voor nodig en het is zinloos om dat als argument aan te voeren, elke fabriek levert defecte apparaten af en geen enkele kwaliteitscontrole is waterdicht. Geen enkele fabrikant heeft een 100% turnout van werkende producten uit de fabriek. Dat nog los van eventuele transportschade die naderhand optreedt wat ook voorkomt. Men zal dit dan ook nooit als argument aanvoeren (of het is een hele domme winkel/fabrikant).

Nikon heeft echter wel val/stootschade geconstateerd. Dat zal dan waarschijnlijk ook wel aantoonbaar het geval zijn. Vraag is alleen waar/wanneer het dan wel is gebeurd. Daar komt het punt om de hoek dat de bewijslast in de eerste 6 maanden bij de winkelier ligt. Maak overigens niet de fout om te denken dat er geen sprake kan zijn van val- en stootschade als aan de buitenkant geen schade zichtbaar is. Al maakt het ontbreken van schade een het objectief zelf je zaak wel sterker.

Ik zou dus (wederom zoals boven genoemd) even contact opnemen met Nikon Service om in detail na te vragen wat hun constateringen zijn en of het objectief daadwerkelijk is aangeboden. Daarna de rechtsbijstand raadplegen (advies is meestal gratis). en dan de winkelier op zijn verantwoordelijkheid wijzen.

Nikon is overigens geen partij in deze. Zij zijn de producent, maar dit is een zaak tussen jou en de leverancier/winkel. Verweer richting Nikon is zinloos, er valt namelijk niets te 'verweren'. Dat gezegd hebbende, als het met de winkelier niet lukt kun je misschien wel een beroep op Nikon doen en hopen op coulance. Dat is nog wel eens voorgekomen als je er met een winkel niet uitkomt. Maar Nikon is nergens toe verplicht waar het val- en stootschade betreft, tenzij de winkelier kan aantonen dat het door Nikon is veroorzaakt. Maar dan moet de winkelier dat bij Nikon aankaarten, daar ben jij dan weer geen partij in.
Spul waarmee je foto's maakt...

ReneG
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ReneG » ma jan 02 2012 1:01 pm

Oldtimer schreef:Zoals andere forummers reeds schreven zal die winkel of Nikon moeten bewijzen dat het defect door stoten, vallen oid werd veroorzaakt. Er zou dan ten minste een beschadiging te zien moeten zijn.
Let wel dat deze beschadiging ook in het apparaat kan zitten; Het is dus zeker niet zo dat als de behuizing niet beschadigd is er geen sprake kan zijn van val- en stootschade! Als sta je wel sterker in je zaak als dat niet het geval is. Als er wel schade aan de buitenkant zit verlies je het meestal. Ik heb meerdere gevallen val- en stootschade gezien waarbij aan de buitenkant geen schade zichtbaar was maar aan de binnenzijde wel degelijk schade is opgetreden.

Oldtimer

Bericht door Oldtimer » ma jan 02 2012 1:14 pm

ReneG schreef:
Oldtimer schreef:Zoals andere forummers reeds schreven zal die winkel of Nikon moeten bewijzen dat het defect door stoten, vallen oid werd veroorzaakt. Er zou dan ten minste een beschadiging te zien moeten zijn.
Let wel dat deze beschadiging ook in het apparaat kan zitten; Het is dus zeker niet zo dat als de behuizing niet beschadigd is er geen sprake kan zijn van val- en stootschade! Als sta je wel sterker in je zaak als dat niet het geval is. Als er wel schade aan de buitenkant zit verlies je het meestal. Ik heb meerdere gevallen val- en stootschade gezien waarbij aan de buitenkant geen schade zichtbaar was maar aan de binnenzijde wel degelijk schade is opgetreden.
Toch komt het mij voor dat een defecte lens beschadigingen zou moeten tonen indien het mechanisme niet meer werkt. Je mag toch verwachten dat een lens/camera wel een tikje kan verdragen en niet zomaar door te hard neerzetten of een lichte stoot tegen iets zachts , dat geen beschadigingen als gevolg heeft, toch zomaar defect kan geraken. Ik v raag mij af hoe iemand kan constateren dat een breuk in het scherpstelmechanisme afkomstig is van stoten of vallen. Vallen MOET wel een beschadiging laten zien! Er zijn tegenwoordig cameras die je
van 1 mteter kan laten vallen en gewoon blijven werken.

ReneG
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ReneG » ma jan 02 2012 2:39 pm

Oldtimer schreef:Toch komt het mij voor dat een defecte lens beschadigingen zou moeten tonen indien het mechanisme niet meer werkt. Je mag toch verwachten dat een lens/camera wel een tikje kan verdragen en niet zomaar door te hard neerzetten of een lichte stoot tegen iets zachts , dat geen beschadigingen als gevolg heeft, toch zomaar defect kan geraken. Ik v raag mij af hoe iemand kan constateren dat een breuk in het scherpstelmechanisme afkomstig is van stoten of vallen. Vallen MOET wel een beschadiging laten zien! Er zijn tegenwoordig cameras die je van 1 mteter kan laten vallen en gewoon blijven werken.
Dat is een algemene misvatting; Het is best mogelijk dat een lens valt zonder beschadigingen aan de buitenkant. Ik heb jaren in de ontwikkeling van apparatuur (zowel voor consumenten als professioneel) gewerkt en van dichtbij meegemaakt hoe dat in elkaar zit.

Als bijvoorbeeld een apparaat zacht plastic of rubber bevat, is het goed mogelijk dat het apparaat op dat materiaal valt en intern schade oploopt door de klap, terwijl op de behuizing (e.g. rubber) geen schade zichtbaar is. Ander voorbeeld is een gebroken LCD scherm, waarbij het scherm zelf is gebarsten, maar de kunststof die over het LCD scherm zit nog onbeschadigd is. Dit heb ik recent zelf nog gezien bij een Nikon (gelukkig niet die van mij).

Hetzelfde is het geval indien een apparaat op een verkeerde manier onder druk wordt gezet. Denk bijvoorbeeld aan mobiele telefoons. Iedereen heeft die dingen in zijn zak of tas zitten. De behuizingen zijn vaak van kunststof. Indien de behuizing 'schrankt' (scheef trekt omdat deze onder druk staat) kan er op termijn ook schade ontstaan aan de electronica. Zeker de moderne kleine apparatuur (denk smartphones en compact camera's) zijn hier gevoelig voor. Desondanks hoeft er ook in deze situatie geen schade zichtbaar te zijn aan de buitenkant. Zo heb ik ook ooit een audioapparaat gezien wat van een meter hoogte recht naar beneden is gevallen en is geland 'op zijn pootjes'. Van buiten geen schade te zien. Toch was binnenin door de klap een printplaat gebroken waardoor het apparaat niet werkte. Nog beruchter is een val op een hoek van het apparaat, dat levert soms ook onevenredig veel schade op.

Een laatste voorbeeld wat ik zelf heb veroorzaakt is stootschade aan een van mijn vorige objectieven. Toen ik begon met een 18-55 lens heb ik eens mijn tas wat hard neergezet (hoogte verkeerd ingeschat). De camera zat in de tas en deze was flink gewatteerd. Er was geen schade te zien, toch werkte het zoom en AF mechanisme niet meer. De oorzaak is dat de goedkopere consumentenlenzen met uitschuifbare delen (zeker relatief zwakke lenzen als de 18-55, 55-200 en 55-300) vrij kwetsbaar zijn voor stoten tegen het frontelement. Per ongeluk een keer hard stoten kan al voldoende zijn om de lens uit het loopwerk te stoten. In mijn geval heb ik het zelf op kunnen lossen.

Maar loop je bijvoorbeeld met de camera om je nek tegen iemand op, dan heb je kans dat dit al gebeurt met de goedkopere consumentenlenzen. Toch zal de lens waarschijnlijk geen sporen van schade aan de buitenkant vertonen (het plastic is harder dan de jas en rug van die persoon). De consumentenlenzen kunnen m.i. dan ook niet tegen stoten en hard neerzetten waar het het frontelement betreft. Overigens geldt dit net zo goed voor andere merken, dit is niet iets 'des Nikons'.

Een expert is in de meeste gevallen in staat om vast te stellen of er sprake is van val- of stootschade of ander 'onheil van buitenaf'. Hoe dat gebeurt en hoe dat zichtbaar wordt gemaakt, is van het product afhankelijk. Maar meestal is het toch wel vrij duidelijk. Scheuren in metalen onderdelen die in een plastic behuizing zitten zijn nagenoeg altijd het gevolg van val-en stootschade, tenzij er sprake is van een productiefout. Maar ook daar komen producenten vaak snel genoeg achter (al heb je wel een probleem als je als consument een van de eersten bent die met het probleem worden geconfronteerd).

Overigens is het niet zo aannemelijk (maar niet onmogelijk) dat tijdens transport schade optreedt. De verpakking van zaken als objectieven etc. worden uitgebreid getest en ontwikkeld om tegen zeer extreme vormen van schade te beschermen. Het ontwikkelen van verpakkingen is een vakgebied op zich. Verpakkingen worden bijvoorbeeld getest met valproeven, rubber hamers die tegen verpakkingen slaan, etc etc. Dat gaat echt heel ver. De meeste verpakkingen van de grote merken zijn dan ook in staat om grote klappen en valpartijen op te vangen tot 1,5 meter hoogte (in tegenstelling tot veel chinese B-merken, waar de verpakking duidelijk niet is ontworpen om valschades op te vangen; Weer een reden waarom de namaak vaak goedkoper is). Duurdere producten worden soms vervoerd op pallets of in dozen waar middelen op zitten om vast te stellen of een doos (te hard) is gevallen. Denk bijvoorbeeld aan de valsensor die plasma TV's nog wel eens op de doos hebben zitten.

Er is dus ook nogal eens sprake van val-en-stootschade die door de consument wordt veroorzaakt zonder dat men dit in de gaten heeft. Dat gezegd hebbende, het is in de eerste 6 maanden na aankoop nog steeds aan de winkelier om bewijs te leveren dat de schade door handelen van de consument is opgetreden. Daar gaat het in dit geval om. En je staat sterker wanneer je objectief van buiten niet is beschadigd. Maar een volledig rapport van Nikon Service (bij voorkeur met foto's) lijkt me in dit geval wel handig.

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » ma jan 02 2012 4:03 pm

Vergeet ook de invloed niet van het op - en afschroeven van filters en zonnekappen. Dan moet je altijd de voorkant van je objectief vasthouden (dus even uitschuiven!) en niet de camera of de basis van het objectief, want dan kan je het interne spul stuk draaien! :!:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Oldtimer

Bericht door Oldtimer » wo jan 04 2012 12:21 pm

@ René G.

Bedankt voor je uitgebreide uitleg. Ik vraag mij toch af hoe een winkelier kan bewijzen dat het defect door de gebruiker is veroorzaakt. Een printbreuk kan ook zomaar plaats vinden zoals ik zelf heb ondervonden bij een niet foto artikel. Electronica en fijn mechanica kunnen defect raken door warmte verschillen of slechte soldeerverbindingen die vroeg of laat een breuk gaan vertonen.
Maar een goede winkelier doet zijn best om de klant onder garantie te helpen vind ik.
Mvg,

jan
Bestuurslid
Bestuurslid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door jan » do jan 19 2012 11:28 pm

emeu1 schreef:De naam vd winkel meld ik hier zodra de zaak definitief (in wiens voordeel dan ook) beslist is. Ik vind het niet passen die nu, nu de zaak nog loopt, te vermelden.
Erik, komt er al witte rook uit het pijpje?
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)

emeu1
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door emeu1 » zo mar 18 2012 4:19 pm

Hallo Jan (en anderen die dit lezen),

sorry van de late reactie. De laatste weken teveel te druk en te weinig, of eigenlijk helemaal geen tijd voor hobby's.

Er is rook uit het pijpje en de rook is niet wit. Niet wit voor mij helaas.
Mijn rechtsbijstandsverzekeraar heeft opheldering gevraagd en na enkele weken kwam de winkelier met een rapport van Nikon.
Daarin liet Nikon foto's zien van een afgebroken/versleten "nokje" en groeven binnen in de lensbehuizing.
Verklaring: nokje afgebroken door val-/stootschade. Groeven ontstaan doordat de motor voor het scherpstelmechaniek nog wel draaide.

Volgens mijn rechtsbijstandsverzekeraar stond ik daarmee zwak omdat de winkelier de beoordeling niet zelf heeft gedaan maar door een derde partij (in dit geval dus Nikon). Laatste optie was, wederom volgens mijn rechtsbijstandsverzekeraar, om, op mijn kosten, een onafhankelijke partij te vragen de lens te onderzoeken en een uitspraak te doen of de conclusie van Nikon juist is of niet.
Van die optie heb ik afgezien omdat ik er geen heil in zie en niet nog meer kosten wil maken.

Zaak gesloten dus.

M.vr.gr.

Erik
M.vr.gr.

Erik Meussen

D. Haaksma
Forumlid
Forumlid

Bericht door D. Haaksma » zo mar 18 2012 5:25 pm

Patrick schreef:Vergeet ook de invloed niet van het op - en afschroeven van filters en zonnekappen. Dan moet je altijd de voorkant van je objectief vasthouden (dus even uitschuiven!) en niet de camera of de basis van het objectief, want dan kan je het interne spul stuk draaien! :!:
:shock:
Je draait de fiters etc er toch niet met een tang op of zo.
Als een Nikkor daar al van sneuvelt wordt het tijd voor Canon o.i.d.
Ja, en ik weet soms kan een filter behoorlijk vast komen te zitten, dan wordt het wel tijd voor behoedzaam werken.
Maar verder......

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » zo mar 18 2012 6:10 pm

Dat is bij andere merken niet anders.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Plaats reactie

Terug naar “Telezoom”