Welke tilt-shift?

Alles dat niet in een van de overige secties over objectieven past, kan je hier kwijt
Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Re: Welke tilt-shift?

Bericht door Léon Obers » ma apr 30 2012 9:36 pm

Karel Giesen schreef:'Shiften' oftewel kantelen met de lens is hetzelfde als scherpstellen met de methode van Schleimpflug. Ook hier vind ik de resultaten spectaculair, maar met 'shift' kom je niet onder een statief uit. Voordeel is wel dat de lichtmeter niet op 'tilt' gaat, maar anderzijds heb je weer niets aan eerst scherpstellen en dan shiften om meer scherptediepte te krijgen. Het scherpstelvlak wijzigt namelijk met de shiftverstelling.
Om geen verwarring bij lezers te veroorzaken, je haalt de term "tilt" en "shift" door elkaar.
"Tilt" is het Engelse woord voor kantelen (methode van Scheimpflug), "shift" staat voor de parallelle verschuiving.
(Overigens ik heb pakweg 15 jaar een Nikkor 28mm shift-objectief gehad, geen tilt. De tilt-verstelling heb ik daarin nooit gemist. Bij groothoek en het benodigde dichtknijpen van het diafragma tot f8-f11 om de vignettering te verminderen en betere randscherpte over te houden, is de scherptediepte al gauw groot genoeg).
Laatst gewijzigd door Léon Obers op ma apr 30 2012 9:46 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Karel Giesen
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Karel Giesen » ma apr 30 2012 9:46 pm

Oeps, stom van mij. Léon heeft helemaal gelijk! 'Shift' is 'Schuiven' en 'Tilt' is 'Kantelen'.
Een nieuwe bril laat de blinde niet beter zien.

ElRonno
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door ElRonno » di mei 22 2012 2:57 pm

gijs sandberg schreef:Let wel dat de orientatie van het mechanisme door Nikon Service gedraaid kan worden, een nadere toelichting voert hier te ver.
Oud draadje, maar Nikon Service Point mailt me zojuist terug: "De PC-E 85mm kunnen wij helaas niet aanpassen. " Grmbl. :evil:

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » di mei 22 2012 8:52 pm

Dat het wel kon, gold misschien dan nog voor de versie ervoor.

J.Hoes
Forumlid
Forumlid

Bericht door J.Hoes » di mei 22 2012 9:20 pm

Er moet een kabeltje worden vervangen door een langer, dat Nikon niet los verkoopt. Mogelijk te weinig belangstelling voor deze modificatie.
Zie ook wat oudere discussie hier http://www.flickr.com/groups/pc_micro-n ... 351300575/
Zou bv buitenlandse Nikon reparatiedienst iets kunnen doen?

Groet Hans.

ElRonno
Forumlid
Forumlid

Bericht door ElRonno » di mei 22 2012 9:39 pm

Léon Obers schreef:Dat het wel kon, gold misschien dan nog voor de versie ervoor.
Bij de versie ervoor was (voor zover ik heb kunnen vinden) ook geen langer kabeltje nodig en kon je het zelf doen. Ik heb gezocht maar een PC niet-E kost ook nog zo'n 1000 euro vanuit het buitenland.

yzf1kr
Forumlid
Forumlid

Bericht door yzf1kr » do dec 06 2012 12:17 pm

Na wat zoekwerk kom ik er achter dat het Super-Rotator concept van Hartblei gekocht is door Phase-One, en nu niet meer geproduceerd wordt.

Jammer, want de 2e hands prijzen rijzen de pan uit. Dit najaar een demo versie voor een redelijke prijs laten schieten, maar toen wist ik het bovenstaande nog niet. :(

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » do dec 06 2012 2:40 pm

Voor tilt-shift, overweeg nu om beter te wachten totdat de Samyang 24mm TS daadwerkelijk wordt uitgeleverd.
Nu in de winterperiode zul je wellicht toch niet veel architectuur doen. 8)

http://www.samyang.pl/index.php/en/samy ... -24-mm-f35" onclick="window.open(this.href);return false;

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Léon Obers op do dec 06 2012 2:45 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

yzf1kr
Forumlid
Forumlid

Bericht door yzf1kr » do dec 06 2012 2:44 pm

Ik wil geen 24mm maar een 80mm, en of die er ooit komt van Samyang is niet bekend. Ik heb daarom al de Arsat/Arax besteld, maar ben toch nog even verder gaan zoeken en kwam deze informatie tegen.

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » do dec 06 2012 4:40 pm

Léon Obers:
"Nu in de winterperiode zul je wellicht toch niet veel architectuur doen."

Hangt er maar van af, Léon...
Veel fotografen wachten tot de bomen kaal zijn vóór ze een bepaald gebouw erdoorheen kunnen zien en iets beter kunnen fotograferen dan 's zomers!

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » do dec 06 2012 5:25 pm

Kale bomen doen het meestal niet bij architectuuropnamen. Dat is te doods. Of je moet naar hele specifieke dramatische effecten zoeken en dat nog eens versterken.
Je kunt in die gevallen beter wachten tot vroeg in het voorjaar als net de groene blaadjes beginnen te ontluiken. Dan zijn de bomen toch "open", maar geeft het beeld een net wat aangenamer aanzicht door het speelse groen. Maar bovendien is het licht dan aanmerkelijk beter. 's Winters als de zon schijnt heb je een groot verschil in kleurtemperatuur tussen een relatief erg warme zonkant en een behoorlijk koel blauwe schaduwkant. Dat pakt doorgaans niet echt goed uit.

Jos
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Jos » di dec 18 2012 5:45 pm

Kale bomen doen het meestal niet bij architectuuropnamen. Dat is te doods.
Nou doe mij maar kale bomen, dan zie je tenmiste wat, met name in de monumentenzorg. Overigens heb ik de Arsat 35mm gehad. Een optisch fantastisch objectief, waarmee ik heel wat op groot formaat gepubliceerde platen heb geschoten. Mechanisch misschien een beetje Kalashnikov, maar volkomen betrouwbaar. Heb er spijt van dat ik die verkocht heb. Had hem toch niet meer nodig want corrigeren doe je wel softwarematig. En op DX formaat doe je sowieso weinig met 35mm. Nu heb ik dus een D800....

Ik heb een oogje op die SamYang...
Man sieht was man weiss - http://www.erfgoedfoto.nl

Gobert
Clublid
Clublid

Bericht door Gobert » di dec 18 2012 5:58 pm

Hoop dan dat die samyang optisch goed genoeg is voor al die MP's. De D800 is genadeloos voor onvolkomenheden.
Gobert - La passione passa dal cuore
Eroe Nazionale

Jos
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Jos » di dec 18 2012 8:02 pm

Zo erg is het nu ook weer niet met de D800. ik gerbuikte laatst mijn 70-300 en dat is zeker voor het geld een goed objectief, maar niet Nikons beste. De resultaten zijn echter uiterst bruikbaar, hoor.
Man sieht was man weiss - http://www.erfgoedfoto.nl

Gobert
Clublid
Clublid

Bericht door Gobert » di dec 18 2012 8:14 pm

Jos schreef:Zo erg is het nu ook weer niet met de D800. ik gerbuikte laatst mijn 70-300 en dat is zeker voor het geld een goed objectief, maar niet Nikons beste. De resultaten zijn echter uiterst bruikbaar, hoor.
De D3x met minder pixels is er om bekend dat hij gehakt maakt van non- pro glas
Gobert - La passione passa dal cuore
Eroe Nazionale

Plaats reactie

Terug naar “Overig objectieven”