Fraaie set foto's gemaakt met Nikon 85 1.4

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)
Riemke
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Riemke » di jun 26 2007 7:28 pm

BUG322 schreef:Het is een portret lens geen allround lens kitlens. Met een kitlens ga je ook geen macro dingen doen.

En dan nog, dit is gewoon het werk van een goeie fotograaf met portret ervaring.

Al ga je nu een D2X kopen met die 85mm 1,4 dan nog wil dat niet zeggen dat je zulke foto's gaat maken.

groetjes
Ik ben in het gelukkige bezit van bovenstaande combinatie en ik gebruik hem inderdaad bijna altijd voor portretten.
Het is een schitterende lens, ik heb nog geen moment spijt gehad van mijn aankoop en ik hoop ooit nog eens zulke mooie portretten te gaan maken.
(Ik hoop ooit ook nog eens in een omgeving te kunnen fotograferen, waar je zulke karakteristieke "koppen" kunt vastleggen)
The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.

rik6230

Bericht door rik6230 » di jun 26 2007 8:36 pm

yoyo schreef:
rik6230 schreef: Ook ik zit hier om te leren. :D

groet,
Rik
Rik,

Kijk in die link eens naar de achtergrond. Daar zitten de verschillen. Zie ook die foto 3 van dat meisje... Het meisje heeft iets zachts... en die achtergrond is niet meer storend. Foto 1 en 2 zijn te hard en helaas kan je de achtergrond niet beoordelen.

Bekijk ook even deze link :
http://www.utopia-photography.ch/lenses ... est03.html
He yoyo, dit gaat over de inhoud. Bedankt voor deze link.
De schrijver van dit stuk geeft aan dat in bepaalde omstandigheden waarneembare verschillen zijn. En inderdaad ik kan dat ook zien. Ik moet zeggen dat ze ook duidelijker zijn dan wat ik verwacht had. Als je naar de begin pagina gaat zegt hij dat er een redelijk alternatief is voor de 1.4 doelend op de 1.8. Het verschil zit 'm in de achtergrond. De out of focus gebieden zijn mooier. (is ook te zien en is ook wat jij zegt) Hij besluit met te zeggen dat als je de achtergrond kunt beheersen het verschil tussen beide objectieven niet groot is. Dat het eigenlijk moeilijk te zien is met welk objectief de foto is gemaakt. Eigenlijk is dat ook wat ik roep. De 1.4 is een geweldig objectief maar de 1.8 is een zeer goed alternatief. Dat is ook in alle testen en reviews te lezen.
Topic starter skippy vindt de 1.4 geweldig maar duur. Het enige wat ik heb gedaan is een alternatief aandragen zonder dat ik twijfel aan de kwaliteit van de 1.4 of iemand tegen zijn schenen wil schoppen, integendeel.
Ik stond voor de afweging om de 1.4 te kopen en heb mij uitvoerig gedocumenteerd. (Jouw link had ik niet :) maar heb voor de 1.8 gekozen. Daarbij de 50mm 1.8 en de Sigma 150 macro EX APO 2.8 HSM gekocht. Bij mekaar voor minder dan de prijs van de 1.4. Voor mij was het verschil in kwaliteit het verschil in prijs niet waard.
Ik begrijp echter heel goed (mede op basis van jouw link :) dat iemand anders een andere afweging maakt.

groet,
Rik

yoyo

Bericht door yoyo » di jun 26 2007 9:04 pm

Bij reportage fotografie kun je vaak je achtergrond niet bepalen. Ook bij het schieten van kiekjes niet. Daar kan dat mooiere bokeh het verschil maken.
De 50mm trekt mij niet zo. Qua scherptediepte is het geen tele noch groothoek. Ik heb er één gehad zo'n zestien jaar terug, maar heb hem binnen een week weer terug gebracht.
Ik wil niet veel zeggen maar de 85/1.4 werkt heel erg goed met een diopterlens. Dan kun je naar 1:2.
Heel mooi als vakantie objectief. Portrait, kiekjes, lowlight met mijn D2Hs en met diopter als bijna macro met veel snelheid. Stevig gebouwd en in combinatie met een 17-35 perfect voor het uitwisselen van filters. Beide hebben een 77mm vatting.
Mijn ervaring is dat ik maar één objectief tegelijk op mijn body kwijt kan. En de 85/1.4 is dan erg veelzijdig. Je kunt hem zelfs erg goed in zetten bij binnensport fotografie.
Nu alleen nog de SWM en VR en dan omarm ik hem. (Ik ben inmiddels bedorven door de SWM-en...)

Maar ik begrijp jouw keuze. Je kunt je pecunia maar één keer uitgeven.

En van die Sigma 150 macro EX APO 2.8 HSM heb ik mooie dingen gezien.

Plaats reactie

Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”