Functie van pennen externe stroombron SB-80DX

Discussies over flitsers
rjmulder
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: Functie van pennen externe stroombron SB-80DX

Bericht door rjmulder » do jul 12 2012 8:51 pm

Een mooi duidelijk en compleet verslag.
Nikon camera's | Glas in kokers | Onweer in doosjes | Beetje Manfrotto spul | Tassen van LowePro

NIKKOR
Forumlid
Forumlid

Bericht door NIKKOR » do jul 12 2012 10:08 pm

Sodeju, ik kijk even niet en er staan complete technische verslagen met meetgegevens en al! Bedankt voor de gedane moeite, daar hebben mensen wat aan. Vanmiddag heb ik alles volgens plan in elkaar gezet. Dus met de ongeschikte hoogspanningskabel. Ik heb welgeteld één flits kunnen afvuren en daarna bleef het stil. Ik had niet gerekend op een dergelijke hoge stroomsterkte. De twee Ampère glaszekering was meteen overleden. De flitser werkt natuurlijk nog gewoon goed.

Het verhaal over de hoge weerstand van de kabel maakt me een beetje verdrietig. Ik heb deze dure kabel speciaal besteld en voorzien van een al even dure nieuwe connector. Helaas, als de stroom zo hoog is, dan kan deze kabel niet gaan werken. Ik ga het maar niet meer proberen ook. Dit betekent dat ik de connector aan de voorzijde van de flitser ook niet kan gebruiken en ik de aansluiting via het batterijvak zal moeten maken. Tenzij iemand weet of en waar je zo'n stekker los kunt kopen. Dan hang ik er een korte dikke kabel tussen. Of smelt dan de rest van de flitser weg?

Terug naar de hobbytafel dus en alles weer netjes herstellen. De accu levert 6 Volt en 4.5 Ah. Welke waarde kan ik het beste aanhouden voor de zekering? Meer dan 4.5?
Laatst gewijzigd door NIKKOR op do jul 12 2012 11:10 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

NIKKOR
Forumlid
Forumlid

Bericht door NIKKOR » do jul 12 2012 10:09 pm

Sodeju, ik kijk even niet en er staan complete technische verslagen met meetgegevens en al! Bedankt voor de gedane moeite, daar hebben mensen wat aan. Vanmiddag heb ik alles volgens plan in elkaar gezet. Dus met de ongeschikte hoogspanningskabel. Ik heb welgeteld één flits kunnen afvuren en daarna bleef het stil. Ik had niet gerekend op een dergelijke hoge stroomsterkte. De twee Ampère glaszekering was meteen overleden. De flitser werkt natuurlijk nog gewoon goed.

Het verhaal over de hoge weerstand van de kabel maakt me een beetje verdrietig. Ik heb deze dure kabel speciaal besteld en voorzien van een al even dure nieuwe connector. Helaas, als de stroom zo hoog is, dan kan deze kabel niet gaan werken. Ik ga het maar niet meer proberen ook. Dit betekent dat ik de connector aan de voorzijde van de flitser ook niet kan gebruiken en ik de aansluiting via het batterijvak zal moeten maken. Tenzij iemand weet of en waar je zo'n stekker los kunt kopen. Dan hang ik er een korte dikke kabel tussen. Of smelt dan de rest van de flitser weg?

Terug naar de hobbytafel dus en alles weer netjes herstellen. De accu levert 6 Volt en 4.5 Ah. Welke waarde kan ik het beste aanhouden voor de zekering? Meer dan 4.5?

rjmulder
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door rjmulder » do jul 12 2012 10:54 pm

Hoe dik zijn die pennen in de flitser dan.

Als het 1 of 1,3mm is zou je dit Afbeelding kunnen proberen.
Nikon camera's | Glas in kokers | Onweer in doosjes | Beetje Manfrotto spul | Tassen van LowePro

amjsch
Forumlid
Forumlid

Bericht door amjsch » vr jul 13 2012 5:19 am

Hallo rijmulder en NIKKOR,

Iets dergelijks zou ook nog een oplossing kunnen zijn. Ik zal ook mijn gedachten er nog even over laten gaan en mocht ik een oplossing hebben, meld ik het nog even. Wat je ook nog zou kunnen doen is een konnektor in het batterijhuis plaatsen, maar je kan proberen om de kabel 4 cm. onder de konnektor af te knippen en daar een dikkere kabel aan te zetten.

De pennen in de flitser zijn 1,8 mm.

Ik heb de flitser aangesloten met een het kabeltje van een euroaansluitsnoer. Dit zijn dezelfde kabels als er gebruikt worden voor de batterijladers. De draaddikte hiervan is 0,5 mm. met een lengte 2 meter werkte het goed. Dit draad of z'n kabeltje is bij elke bouwmarkt verkrijgbaar. Kort geleden heb ik bij één bouwmarkt deze kabeltjes gezien in de 'krul" uitvoering. Misschien is dat handiger in gebruik.

Ik heb ook nog een test en meting gedaan met de nieuwere SB-900 flitser aangesloten op het SD-9 battery pack. Dit pack kan aanzienlijk meer vermogen leveren dan de oude SD-8 omdat hier 8 batterijen in moeten. 2 setjes van 4 in serie en de beide setjes worden parallel geschakeld waardoor hij 6 Volt levert maar wel 2 x zoveel stroom. Dat is duidelijk te merken want als ik flitser zo instel dat hij met vol vermogen flitst is de (her)laadtijd bij deze combinatie nog geen 3 sec. Deze test is met nieuwe alkaline batterijen uitgevoerd. Met oplaadbare NiHM batterijen en zeker met een externe accu zal dat nog korter zijn.

Bij deze test liep er een stroom van 6,3 Ampère. Bij gebruik van je accu zal dat waarschijnlijk nog hoger zijn zodat de waarde van zekering minstens 8 Ampère zal moeten zijn.

Groetjes Fons

NIKKOR
Forumlid
Forumlid

Bericht door NIKKOR » vr jul 13 2012 7:33 am

Met euro snoer bedoel je hetzelfde soort snoer als het officiële krul snoer van Nikon tussen de flitser en het battery pack? Kan dit snoer dan toch een voldoende sterke stroom aan? De kabel die ik gekocht heb, is een third party krul snoer gemaakt voor de verbinding van een Nikon flitser met een Godox battery pack.

http://www.ebay.nl/itm/170775725130

Aan een connector in het batterijhuis had ik ook gedacht, maar dat is niet handig, omdat je dan geen batterijen meer kunt plaatsen als dat een keer nodig is. Bovendien moet je dan toch nog een opening vijlen in het dekseltje. Waarom dan niet een uitneembare adapter gebruiken. Een andere mogelijkheid is het bijplaatsen van een connector in de behuizing van de flitser. Ik heb daar echter geen geschikte plaats voor kunnen vinden in de SB-80DX.

*UPDATE 1*
Ik kon het toch niet laten om vanmorgen even de proef op de som te nemen. Ik heb een nieuwe 2A zekering geplaatst en de flitser ingesteld op 1/128 flitskracht. Daarna 1/64, 1/32, 1/16, 1/8, 1/4, een aantal flitsen op 1/2 en uiteindelijk ging de zekering pas kapot bij 1/1. Hoewel ik op 1/2 een stuk of tien flitsen heb gedaan en de adertjes van de kabel vrij dun zijn, heb ik niet de indruk dat de kabel er warm of koud van word. Wellicht is dat bij 1/1 anders en gaat de boel in rook op? Hieronder wat beelden van de accu. Een schakelaar heb ik maar achterwege gelaten, omdat die niet echt een functie heeft en alleen maar ruimte inneemt.

*UPDATE 2*
Gelukkig had de hobby winkel passende glaszekeringen van 3, 4 en 5 Ampère. Ik ben begonnen met de zekering van 3A. Die houdt het, maar na tien 1/1 flitsen begint de kabel een beetje lauw te worden. Het duurt ongeveer vijf seconden voordat de flitser gereed is voor de volgende flits. De kabel lijkt dus inderdaad niet geschikt om op volle kracht mee te flitsen. Op 1/2 duurt het bij snel achter elkaar flitsen een halve tot een hele seconde voordat de flitser gereed is voor de volgende flits, maar anders is hij meteen klaar. De kabel wordt ook niet eens lauw. Persoonlijk gebruik ik een Speedlight altijd los van de camera en zelden op volle kracht, dus hoewel het technisch niet perfect is, is het voor mij wel een bruikbaar systeem.

Het zou leuk zijn om een eenvoudige beveiliging in het doosje te hebben die in werking treedt (de stroom blokkeert) als de flitser op 1/1 staat. Dan kan er zeker niks misgaan. Een andere optie is nog steeds het losmaken van de stekker en er een dikkere kabel tussen te zetten. Zullen de korte stukjes origineel dun draad in de stekker niet voor problemen zorgen en afbranden?

*UPDATE 3*
Alles is weer netjes teruggebracht in de oorspronkelijke staat. Twee setjes Sanyo Eneloop batterijen zijn onderweg. Misschien dat ik nog een adapter voor in het batterijvak zal proberen, maar ik heb geen idee waar ik die voordelig kan krijgen. Een kopie van die van Quantum zou mooi zijn. Of alleen de adapter waar je zelf draden aan kan zetten.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

amjsch
Forumlid
Forumlid

Bericht door amjsch » vr jul 13 2012 8:19 pm

Hallo NIKKOR,

Met euroaansluitsnoer bedoel ik een snoertje of kabeltje waar tegenwoordig veel klein elektrisch en elektronisch apparatuur mee aangesloten wordt op de 220 V. Nikon gebruikt ze ook om bv batterijladers en netvoedingen voor camera’s op de 220 V (stopkontakt )aan te stuiten.
Het is een standaard snoertje, aan de ene kant een platte 220 Volt stekker en aan de andere kant een kleine 2 polige contrastekker voor in het apparaat en is overal verkrijgbaar is. Deze snoertjes zijn er ook in een “krul”uitvoering, maar die zijn niet overal verkrijgbaar, en hebben dikkere draden van 0,5 mm.

Het snoer wat door Nikon gebruikt wordt – en getoond wordt op de foto van Hans Braakhuis - om hun battery packs aan te sluiten op de flitsers is een special hiervoor vervaardigde kabel waarvan de draaddikte aanzienlijk dunner is. Te dun om voor jou toepassing te gebruiken.

De kabel op jouw foto ziet er aanzienlijk dikker uit. Ik krijg de indruk dat de draden ook dikker zijn als in de speciale kabel van de battery packs van Nikon.

Het klopt dat de zekering niet kapot gaat als je niet met volle kracht flits. Om het zo maar even te noemen.
Als je op volle kracht flitst zal de condensator (bijna) helemaal leeg getrokken worden.
Als de condensator helemaal leeg is, staat er geen spanning meer op en loopt er tijdens het opladen in het begin de grootste stoom. Naarmate de spanning over de condensator dan weer hoger wordt gaat er minder stroom lopen totdat hij vol is. Dan loopt er helemaal geen stoom meer. Als je niet met volle kracht flits zal de condensator niet helemaal leeg getrokken worden en is de bijlaadstroom lager en de bijlaadtijd korter.
Dus klop het dat de kabel alleen een beetje warm wordt als je op volle kracht flitst. Een beetje warm worden is in dit geval niet erg, maar als hij te warm word zal hij niet in rook opgaan maar eerder zullen de adertjes in de kabel doorbranden.

Om de waarde van de zekering te bepalen zou ik een aantal malen snel achter elkaar op vol vermogen flitsen. Als de 3 Ampère zekering daarbij heel blijf zou ik het daarbij laten.
Maar ………. Wanneer een zekering een aantal malen maximaal belast is, verouderd hij zeer snel en kan hij ook bij een lagere stroom smelten (doorbranden).

Als deze combinatie voor jou naar behoefte werkt zou ik de kabel zo laten. Afkippen en een dikkere draad er aan zetten kan dan altijd nog.

Een stroombegrenzing zou wel werken, maar als je niet vaak een korte tijd een hogere stroom nodig heb zal deze dan ook begrensd worden waardoor de laadtijd weer langer wordt.
Ik denk dat dit in jouw geval niet nodig is. Daarbij komt dat er met een dergelijke schakeling ook weer een spanning over valt waardoor de uitgaande spanning naar de flitser lager wordt en dus ook de laadtijd weer iets langer wordt.

Ik vind dat je het geheel keurig in het kastje gebouwd heb. Veel succes er mee.

Groetjes Fons

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » vr jul 13 2012 8:58 pm

amjsch schreef: Maar ………. Wanneer een zekering een aantal malen maximaal belast is, verouderd hij zeer snel en kan hij ook bij een lagere stroom smelten (doorbranden).
Zekeringen heb je in snelle en trage uitvoeringen. Heeft daarbij een "trage" zekering dan nog nut?
Vriendelijke groet, Léon Obers

amjsch
Forumlid
Forumlid

Bericht door amjsch » vr jul 13 2012 10:43 pm

Beste Léon,

Zekeringen heb je inderdaad in twee uitvoeringen, snelle en trage.

Het meest worden trage zekeringen gebruikt. Deze zijn voor apparatuur die een kort moment een hogere stroom trekken. Dat zijn bv motoren maar ook apparatuur die bij het inschakelen heel even een hogere stroom trekken, de zogenaamde inschakelstroom.
Door een trage zekering van 5 Ampère kan een kort moment bv 6 Ampère lopen zonder door te branden. Maar wanneer er iets langer 6 Ampère door loopt zal hij korte tijd daarna wel doorbranden.

Snelle zekeringen worden vooral gebruikt voor het beveiligen van apparatuur waar absoluut geen hogere stroom door mag lopen als waar het voor gemaakt is. Bij voorbeeld elektronische schakelingen waarin transistors of andere halfgeleiders zitten. Deze gaan onmiddellijk kapot als de stroom, ook al is het maar een zeer kort moment, hoger is dan toegestaan. Vaak is het een goedkopere manier om dergelijk apparatuur te beveiligen door een snelle zekering te plaatsen als een stroombegrenzingsschakeling in te bouwen.

Voor in de toepassing van NIKKOR moet een trage zekering geplaatst worden omdat na het inschakelen van de flitser de condensator leeg zou kunnen zijn en volledig moet worden opgeladen. Hierdoor loopt er dus heel even een hogere stroom. Maar gaat de kabel niet van kapot.

Zekeringen worden aangeduid met bij voorbeeld 5 AT. De T staat voor traag. Snelle zekeringen worden aangeduid met bij voorbeeld 5 AF. De F staat voor Fast.
Snelle zekeringen zijn hoofdzakelijk verkrijgbaar in de elektronica onderdelen zaken.

Groetjes Fons

NIKKOR
Forumlid
Forumlid

Bericht door NIKKOR » za jul 14 2012 10:42 am

amjsch schreef:Ik vind dat je het geheel keurig in het kastje gebouwd heb. Veel succes er mee.
Dankjewel, ik heb geprobeerd het zo eenvoudig en compact mogelijk te houden. Ik vind het er zelf ook netjes uitzien. Er zit een 3A zekering in en het is vast de snelle variant. Die gaat niet kapot. Ik denk dat de stroom voldoende ruim onder de 3 Ampère zal blijven. Ik ben bekend met het eurosnoer dat je bedoeld en heb er een aantal van in gebruik. Maar goed, ik heb de flitser weer netjes hersteld en ik zet het plan even in de kast tot ik weer de kriebels krijg. Mogelijk bevallen de Sanyo Eneloop batterijen goed en kan ik daar een tijdje mee voorruit. Ik heb veel positieve geluiden gehoord over die dingen.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » za jul 14 2012 11:18 am

Ik vind het er ook allemaal heel netjes uitzien.

Dat zet me in de kriebels om zelf ook de mogelijkheden te bekijken. Mogelijk werkt het generatordeel van mijn oude Metz CT-60 op een meer of minder vergelijkbare manier als de Nikon powerpack SD-8A. Het heeft een kabel met 3 aders, zij het dat bij de Metz, de accu in het generatordeel de enige voeding is. Dus staat op de pennen wellicht op één ader 6 Volt, de ander hoogspanning. Ga ik eens doormeten. (Moet even zoeken waar mijn volt-meter ligt).

Alleen wordt bij de SB-80DX kennelijk standaard dus niet de laagspanning gebruikt van de 3 pennen. Misschien kan ik op die wijze gewoon dat kastje van de Metz alleen als hoogspanningsdeel gebruiken om de flitscondensator op spanning te houden. Moet ik alleen een verloopstekker in de kabel zetten, zodat de Metz kabel overgaat naar een aansluiting specifiek in de vorm van de Nikon aansluiting.

Met tevens doorlussen van de middelste pen van de SB-80DX naar de batterijvoeding zou je zowel de voeding als het hoogspanningsdeel dan extern met de Metz generator kunnen voeden.

EDIT:
Pennen van de Metz generatorvoeding doorgemeten.
Bij de Metz staat op de aders 6 Volt en ruim 350 Volt. Dat laatste is wellicht net iets teveel voor de Nikon wat officieel als 300 Volt hoogspanning op de pen zou moeten zijn bij Nikon. Dus dat deel maar laten voor wat het is.
Vriendelijke groet, Léon Obers

NIKKOR
Forumlid
Forumlid

Bericht door NIKKOR » zo jul 15 2012 8:03 pm

Een vriend van me sprak ook over zijn Metz apparatuur toen hij van mijn SB-80DX project hoorde. Wellicht lukt het om daar iets mee te doen Leon.

Het bloed kruipt waar het niet gaan kan, ik heb de gegoten stekker van de speciale kabel voorzichtig opengesneden. Ik zie mogelijkheden om de stekker opnieuw te gebruiken. Rond snoertje erin en dichtlijmen. Maar waarmee? Ik denk aan hobbylijm die je met zo'n pistooltje warm maakt en dan aanbrengt. Dat schijnt echt wonderspul te zijn. Zou dat geleiden? Misschien zelf een nieuw achterkantje aan de stekker maken van kunststof? Suggesties?

Afbeelding

rjmulder
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door rjmulder » zo jul 15 2012 8:50 pm

Het kapje/behuizing die je hebt open gesneden aan elkaar lijmen met smeltlijm (lijm uit lijmpistool) wordt het denk ik niet, er een nieuw kapje mee maken zal denk ik beter gaan.
Geleiden doet dat spul niet en wonderspul het is breed inzetbaar :D

Plaats reactie

Terug naar “Flitsers”