D7000 terug naar Beverwijk ??

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
PvGessel
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: D7000 terug naar Beverwijk ??

Bericht door PvGessel » zo sep 30 2012 10:08 am

Pjerry schreef:Ik neem aan dat je bedoelt dat de eerste foto is gemaakt voor de reparatie, nadat de mount gebroken was.

Op de grootte die ik hier zie, zijn beide foto's OK. Misschien moet je er een 100% crop of bijna 100% crop van maken om je punt duidelijk te krijgen.

Overigens is uit de hand fotograferen nooit een erg betrouwbare test. Beter op een solid rock statief met delay van 10 seconden of (nog beter) met afstandsbediening.
@Pjerry: Idd wat je zegt. Dat geldt voor de helm- foto.
Het model:
zo op het eerste gezicht lijkt de foto van het model gelukt maar bij wat inzomen is haar gezicht niet scherp. Een 100% crop ? zal het eens proberen.
" Overigens is uit de hand fotograferen nooit een erg betrouwbare test". ?? Dat snap ik maar hier boven geplaatste foto's zijn geen test maar gewoon alledaagse fotografie. Ik loop niet de hele dag met een statief rond om scherpe foto's te krijgen. Statief gebruik ik bij lange sluitertijd opname etc. Gewoon uit de hand schieten doet toch iedereen? Zelfs soms in een studio. Waar het mij om gaat is dat daar waar ik op scherpstel niet scherp is.
M.v.g Peter.

D750 met wat Sigma ART glas.

george013

Bericht door george013 » zo sep 30 2012 10:26 am

Je eerste foto is genomen met 1/1250 en je tweede foto waar je niet over tevreden bent met 1/125. Ik kan mij zo indenken dat deze tijd voor deze camera te lang is.
George

PvGessel
Forumlid
Forumlid

Bericht door PvGessel » zo sep 30 2012 10:34 am

george013 schreef:Je eerste foto is genomen met 1/1250 en je tweede foto waar je niet over tevreden bent met 1/125. Ik kan mij zo indenken dat deze tijd voor deze camera te lang is.
George
@george013: De helm is gemaakt met een 35 mm 1.8, het model met de 17-55 2.8. Maar een foto van een model wat stil staat en poseert moet toch wel scherp zijn met de gebruikte instellingen?
M.v.g Peter.

a90
Forumlid
Forumlid

Bericht door a90 » zo sep 30 2012 10:43 am

Op 1/125e een foto nemen van een bewegend mens (ook stilstaande mensen bewegen met name het hoofd) is onvoldoende om er zeker van te zijn dat de foto ook echt scherp is.

Het gekozen diafragma van F4 is in dit geval wel prima omdat je dan toch een behoorlijke scherpte diepte hebt. Maar had nou de ISO op 400 of 800 gezet want dat kan de D7000 prima aan, en je had een foto kunnen maken op 1/500e of daar in de buurt.

Ik ben wel eens benieuwd naar een onscherpe foto van minimaal 1/320e als het om mensen gaat.

Als ik naar deze foto kijk dan weet ik vrijwel zeker dat dit bewegingsonscherpte is (het hoeft dan ook niet het model te zijn wat beweegt, je kunt zelf ook bewogen hebben)
Laatst gewijzigd door a90 op zo sep 30 2012 10:55 am, 1 keer totaal gewijzigd.
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

george013

Bericht door george013 » zo sep 30 2012 10:47 am

De D7000 schijnt een lichte camera te zijn, ik heb hem nog nooit in mijn handen gehad, met een grote pixeldichtheid. Bewegingsonscherpte is snel gescoord met deze 2 eigenschappen.
Je kunt de foto's iig niet gebruiken om een defekt aan de camera aan te tonen.
George

Focus2
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Focus2 » zo sep 30 2012 10:54 am

lijkt me ( op mijn matige scherm)) meer op bewegingsonscherpte.
lastig te beoordelen zo.
op het eerste gezicht zou ik denken dat er noet zoveel mis is met je camera. :|
Ik fotografeer met een D90 body met Nikon-MB80 grip, kleine zoom (18-70mm), een kleine tele (55-200mm) en een 85mm micro van Nikkor-glas plus een statief (Manfrotto) en een (Lowe)tas -Adobe PS Elements
http://www.flickr.com/photos/focus234" onclick="window.open(this.href);return false;

ROLANDPHOTO
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door ROLANDPHOTO » zo sep 30 2012 11:03 am

Het is blijkbaar afwachten wat nikon ervan vind,ik heb de 7000 van peter ook inde handen gehad,je ziet direct na het scherpstellen ,de lens even doorgaan tot een onscherpte.
Hoe groter de afstand naar het onderwerp ,des te meer onscherpte.
Dit getest met 3 lenzen.
Met de hand scherp stellen niet geprobeert,besef ik me nu.
Ik verwacht dat nikon dit in no time consateert,en verhelpt.
Wel een hoop pech achter elkaar.
CLUBLID>

a90
Forumlid
Forumlid

Bericht door a90 » zo sep 30 2012 7:53 pm

Tsja, als de camera stuk is dan moet hij heel snel terug want dat kan natuurlijk niet.

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

PvGessel
Forumlid
Forumlid

Bericht door PvGessel » zo sep 30 2012 8:59 pm

a90 schreef:Op 1/125e een foto nemen van een bewegend mens (ook stilstaande mensen bewegen met name het hoofd) is onvoldoende om er zeker van te zijn dat de foto ook echt scherp is.

Het gekozen diafragma van F4 is in dit geval wel prima omdat je dan toch een behoorlijke scherpte diepte hebt. Maar had nou de ISO op 400 of 800 gezet want dat kan de D7000 prima aan, en je had een foto kunnen maken op 1/500e of daar in de buurt.

Ik ben wel eens benieuwd naar een onscherpe foto van minimaal 1/320e als het om mensen gaat.

Als ik naar deze foto kijk dan weet ik vrijwel zeker dat dit bewegingsonscherpte is (het hoeft dan ook niet het model te zijn wat beweegt, je kunt zelf ook bewogen hebben)
Ik realiseer mij nu ook dat wellicht de gekozen instellingen wat sluitertijd en iso betreft de foto negatief zouden kunnen beïnvloeden. Ik neem de camera morgen mee naar mijn werk om in de middagpauze wat foto's te kunnen maken bij voldoende licht. Ik ben s'avonds te laat thuis om nog onder gunstigere omstandigheden te fotograferen wat het aanwezige licht betreft. Vandaag heb ik er geen gelegenheid voor gehad.
M.v.g Peter.

PvGessel
Forumlid
Forumlid

Bericht door PvGessel » zo sep 30 2012 9:42 pm

Het onderwerp dat ik gekozen heb om dit draadje mee te openen is: D7000 terug naar Beverwijk? met de nadruk op het vraagteken geeft al aan dat ik bang was dat de body niet goed door NSP zou zijn gerepareerd vanwege de kwaliteit van de foto's en deze eventueel terug zou moeten naar NSP te Beverwijk. Ik heb in het begin misschien best wel fel uitgehaald alszijnde dat NSP hun werk niet goed zou doen. Dat kan natuurlijk altijd gebeuren maar ik mag toch aannemen dat als iets is gerepareerd wat zij zeggen zelf geconstateerd te hebben, (body krom?) hopelijk ook getest, dat het dan ook goed is. Ik heb de body alleen aangemeld om het stukje plastic weg te halen en niet omdat ikzelf de indruk had dat de body krom zou zijn.

Blijkbaar heb ik daar te hoge verwachtingen van gehad en is mijn reactie, boosheid, teleurgesteldheid misschien ten dele terecht of onterecht geweest. Jullie hebben mij op geheel eigenwijze benadrukt om eens te kijken of het allemaal wel aan de body ligt of dat ik aan mijn fotografische kunde moet gaan twijfelen. Nou ik ben geen beroepsfotograaf en denk ook zeker niet de wijsheid in pacht te hebben.

Ik overweeg om na al mijn gefaalde technische testen het spul aan te bieden bij Chipclean om te kijken of ze daar er wat mee kunnen. Oke dan kost het mij een paar centen maar dan weet ik in elk geval zeker waar de schoen wringt. Mocht het zo zijn dat de body dan idd krom is of wat dan ook, ik in elk geval iets in mijn handen heb om daarmee dan naar NSP te gaan. Nu weet ik uit betrouwbare bronnen dat NSP daar niet zitten te springen op dit soort onderzoeken en zij dat soort rapporten wel eens naast zich neer willen leggen maar toch wil ik het overwegen om naar chipclean te gaan voor de calibratie van een aantal objectieven.
Ik ga niet meer zelf testen op het fotograferen na dan, en laat het verder aan de experts over.
Wat Rolandphoto schreef klopt idd. Ook daar wil ik van de experts een antwoord op. Misschien is er wel iets mis met de elctronica?

U allen bedankt voor de wijze woorden, uw raad, advies en tips. Ik ben weer wat wijzer geworden en ga uw tips zeker in de praktijk brengen. Voorlopig laat ik het hier even rusten en kom ik er zeker op terug om u de bevindingen van wie dan ook mede te delen, ook als blijkt dat het allemaal aan mijzelf is te verwijten.
M.v.g Peter.

PvGessel
Forumlid
Forumlid

Bericht door PvGessel » zo sep 30 2012 10:37 pm

a90 schreef:Op 1/125e een foto nemen van een bewegend mens (ook stilstaande mensen bewegen met name het hoofd) is onvoldoende om er zeker van te zijn dat de foto ook echt scherp is.

Wel a90, toevallig vanmiddag snel een foto gemaakt, echter vraag je om een onscherpe foto als het om mensen gaat? die heb ik helaas niet maar wel deze hieronder. Het voldoet niet aan mijn geopperde onscherpte daar had ik de kans niet toe. Waar ik wel achter ben gekomen is dat mijn focuschart tests de prullebak in kunnen omdat daarbij alles op nul bleef staan ondanks veranderingen. Dat zag ik pas vanmorgen toevallig in de exif van VieuwNX2 waaruit bleek dat ik beide waardes moest veranderen en dat had ik niet gedaan omdat ik daar nergens iets over had gelezen. Nu heb ik vanmorgen beide waardes veranderd zowel de standaard waarde als de instelwaarde en ziedaar nu pakt de software het wel op. Had weing tijd om hier verder op in te gaan en heb een waarde gegokt van -15 in het finetune adjust menu en deze foto gemaakt. Daarmee zeggende dat voor mij het probleem nog niet is opgelost maar dat ik wel kan zeggen dat het ook grotendeels aan mijn onkunde wat calibreren betreft ligt. Daarvoor mijn excuus. :oops: :oops: :oops:
En hier wil ik het dan ook echt even bij laten wat betreft het testen. Lijkt mij wel zinvol... :oops: en het verder aan een expert overlaten. :?

Afbeelding
M.v.g Peter.

a90
Forumlid
Forumlid

Bericht door a90 » zo sep 30 2012 11:03 pm

Excuses zijn geenszins nodig hoor :) Ik ben al blij dat je er nog steeds aardigheid in hebt ondanks dat je de nodige pech hebt gehad.

Prima foto van de auto toch ? althans, wat ik even op het plaatje kan beoordelen. Het zijn natuurlijk ook wel ideale omstandigheden 1/320e bij f8 maar dan nog, een scherpe plaat is dus kennelijk goed mogelijk (en wat een lekker weer was het vandaag)

Michael

PvGessel
Forumlid
Forumlid

Bericht door PvGessel » ma okt 01 2012 1:12 am

a90 schreef:Excuses zijn geenszins nodig hoor :) Ik ben al blij dat je er nog steeds aardigheid in hebt ondanks dat je de nodige pech hebt gehad.

Prima foto van de auto toch ? althans, wat ik even op het plaatje kan beoordelen. Het zijn natuurlijk ook wel ideale omstandigheden 1/320e bij f8 maar dan nog, een scherpe plaat is dus kennelijk goed mogelijk (en wat een lekker weer was het vandaag)

Michael
@Micheal: Het waren idd ideale omstandigheden vandaag. Lekker weer voor een drukke kinderverjaardag die grotendeels binnen afspeelde :( Ik blijf ondanks alles er nog meer plezier in hebben en houden :wink2: en langzaam aan komt de oplossing steeds dichterbij. :)
M.v.g Peter.

Giso
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Giso » ma okt 01 2012 9:06 am

Volgens mij moet het niet nodig zijn om beide waardes te veranderen. De standaard waarde voor de fijnafstelling is een instelling die dan voor alle gemonteerde objectieven hetzelfde zal zijn. De waarde per objectief is de instelling voor alleen dat objectief. Als ik een instelling doe aan bijv. mijn Tokina 16-50 van bijv. -6. Dan hoef ik geen standaard waarde in te vullen. Er staat dan in de EXIF [fijnafstelling -6].
Volgens mij zit er wel in datzelfde menu een optie om fijnafstelling aan en uit te zetten, misschien zit daar jouw probleem. Je moet ook elk objectief eerst een nummer geven.
Als het niet gaat zoals het moet dan moet het maar zoals het gaat
Groet Giso

PvGessel
Forumlid
Forumlid

Bericht door PvGessel » wo okt 03 2012 7:20 pm

Giso schreef:Volgens mij moet het niet nodig zijn om beide waardes te veranderen. De standaard waarde voor de fijnafstelling is een instelling die dan voor alle gemonteerde objectieven hetzelfde zal zijn. De waarde per objectief is de instelling voor alleen dat objectief. Als ik een instelling doe aan bijv. mijn Tokina 16-50 van bijv. -6. Dan hoef ik geen standaard waarde in te vullen. Er staat dan in de EXIF [fijnafstelling -6].
Volgens mij zit er wel in datzelfde menu een optie om fijnafstelling aan en uit te zetten, misschien zit daar jouw probleem. Je moet ook elk objectief eerst een nummer geven.
@Giso
Ik ben daar inmiddels achter. Heb het even uitgeprobeert. Bedankt voor de tip. 8)

Groetn, Peter
M.v.g Peter.

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”