Ben hardstikke nieuw op dit forum, maar las deze discussie net en heb ook net gisteren, na wekenlange twijfel en continu prijzen en reviews lezen, als upgrade naar full frame (D90/18-200 mm VRII) gekozen voor de D700/24-120 mm f4, ik kon nog net een (schaarse!) nieuwe kopen voor een hele leuke prijs. Ik zat al maandenlang te azen op de D600, keek wel elke dag naar de prijsontwikkeling en las wel elke week reviews en blogs erover, de lens heb ik eergisteren al besteld en net (bijna de laatste minuut) toen ik de order voor de D600 online wlide plaatsen, kwam ik deze discussie tegen
http://www.lensrentals.com/blog/2012/10 ... ust-issues en
http://nikonrumors.com/2012/11/13/dprev ... nsor.aspx/ over stof/
vlekken problemen bij de D600 en (blijkbaar) ook bij de D7000. Shit! Daar ging mijn D600 "droom". De sensor klachten zijn veel teveel om weg te wuiven, er is blijkbaar een structurele fabrieksfout.
Daarna ben ik toch gaan kijken naar een alternatief en toen kwam ik, na wederom lezen van vele tests en reviews, uit bij de D700.
Wat oudere techniek, 12.1 Mp i.p.v. 24, maar wat een goede reviews en tevreden gebruikers! Ook is de D700 een semi-pro camera en ook dusdanig gebouwd, de D600 is lang niet zo stevig, kleinere sensor, 39 AF punten en de 51 bij de D700 etc. Google maar op "Nikon D700 vs D600" en je vind tientallen tests en blogs. De Mp vind ik niet zo interessant, zulke grote prints om 24 laat staan 36 Mp te rechtvaardigen maak ik echt niet, en filmen met mijn DSLR is al helemaal niet belangrijk, om te filmen heb ik een kleine Sony HD camera, no DSLR beats that. De D800 is voor mij (nu) een stap te ver, ik wil eerst voorzichtig (ook qua investering) beginnen met full frame en wellicht over een paar jaar een D800 aanschaffen.
Ik heb dus nog geen ervaring met mijn D700/24-120 mm f4, vanaf a.s. weekend waarschijnlijk wel als de bezorging vlot loopt , maar ik kan je alleen vertellen vanuit zeer grondige research die ik gedaan heb en wat mijn motivatie is geweest om voor de D700 te gaan.