Onscherpe D7000 foto's
- jan
- Bestuurslid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Re: Onscherpe D7000 foto's
Dat is goed nieuws. Veel plezier met de fotografie.
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
- Cookie1397
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Blij voor je dat het opgelost is. En wat het "operator error" betreft; die kan dus alleen maar beter worden toch 

Nikon Z Z & de maskers
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Weet iemand of de AF van de D7000 achteraf aante passen is zodat hij gelijk is aan die zoals hij bij de d600 en d5200 toegepast wordt?
ze hebben in ieder geval veel overeenkomsten, maar zijn toch anders. vandaar mijn vraag.
ik heb het niet over fijntunning objectieven.
Bert Harry
ze hebben in ieder geval veel overeenkomsten, maar zijn toch anders. vandaar mijn vraag.
Bert Harry
AF van de D7000 is gelijk aan de D600. Dus wat bedoel je precies?breimer schreef:Weet iemand of de AF van de D7000 achteraf aante passen is zodat hij gelijk is aan die zoals hij bij de d600 en d5200 toegepast wordt?
Bert Harry
-
- Forumlid
ik heb begrepen dat in de d600/d610/d5200/d5300 een verbeterde versie van de 39 AF wordt toegepast.
Weet niet of dit puur software matig is, of dat er andere aanpassingen gedaan zijn.
als het puur software matig is zou de d7000 aangepast kunnen worden, als nikon daar aan wil meewerken.
Ze kunen ook comerciele reden hebben om dat niet te doen.
als het andere aanpassingen zijn zal het lastig worden om een D7000 de vernieuwing mee te geven.
Het kan ook noch zijn dat er een technisch iets in de D7000 zit en in de opvolgers 39/AF niet waardoor er uberhout niets mogenlijk is.
Bert Harry
Weet niet of dit puur software matig is, of dat er andere aanpassingen gedaan zijn.
als het puur software matig is zou de d7000 aangepast kunnen worden, als nikon daar aan wil meewerken.
als het andere aanpassingen zijn zal het lastig worden om een D7000 de vernieuwing mee te geven.
Het kan ook noch zijn dat er een technisch iets in de D7000 zit en in de opvolgers 39/AF niet waardoor er uberhout niets mogenlijk is.
Bert Harry
Dag Bert,breimer schreef:ik heb begrepen dat in de d600/d610/d5200/d5300 een verbeterde versie van de 39 AF wordt toegepast.
Bert Harry
Nu begrijp ik wat je bedoelt, nu heb ik de D7000 gehad en op dit moment de D600. Maar ik kan niet zeggen dat de D600 een verbeterde autofocus heeft. De D600 heeft onlangs ook geen firmware update gehad, dus er is weinig aan veranderd sinds de introductie. Is er iets wat je niet aanstaat bij de D7000?
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
Ik kan op het www geen info vinden mbt. een verbeterde AF module. Alle door jou genoemde modellen beschikken over een Multi-CAM 4800 module.
Bij de DX modellen komt daar de toevoeging DX bij. Echter bij de D600/D610 zitten de AF punten allemaal in het centrum, waarbij bij de DX modellen de AF punten verspreid zitten over het zoekerbeeld. Het gaat dus waarschijnlijk gewoon om dezelfde module. Een mooi zinnetje van een fabrikant als; "vernieuwde 39 punts AF" klinkt leuk, maar kan je in de meeste gevallen wel met een korreltje zout nemen. De typeaanduiding is gewoon hetzelfde.
Verder heeft de D7000 eigenlijk maar een probleempje gehad, en dat is dat de AF in sommige gevallen alleen opnieuw gejusteerd hoeft te worden door NSP. Klein productiefoutje zeg maar. De sporadische oliespetters heeft elk nieuw model wel last van, en kan je niet alleen aan de D7000 toeschrijven.
Bij de DX modellen komt daar de toevoeging DX bij. Echter bij de D600/D610 zitten de AF punten allemaal in het centrum, waarbij bij de DX modellen de AF punten verspreid zitten over het zoekerbeeld. Het gaat dus waarschijnlijk gewoon om dezelfde module. Een mooi zinnetje van een fabrikant als; "vernieuwde 39 punts AF" klinkt leuk, maar kan je in de meeste gevallen wel met een korreltje zout nemen. De typeaanduiding is gewoon hetzelfde.
Verder heeft de D7000 eigenlijk maar een probleempje gehad, en dat is dat de AF in sommige gevallen alleen opnieuw gejusteerd hoeft te worden door NSP. Klein productiefoutje zeg maar. De sporadische oliespetters heeft elk nieuw model wel last van, en kan je niet alleen aan de D7000 toeschrijven.
Als het niet gaat zoals het moet dan moet het maar zoals het gaat
Groet Giso
Groet Giso
- ArendV
- Forumlid
- Contacteer:
Nikon heeft wel iets veranderd aan de CAM4800 AF module (of aansturing daarvan), want bij de D7000 garandeert Nikon autofocus tot f/5.6 en bij de D600/610 tot f/8.
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn
Dit denk dat dit een softwarematige begrenzing is. De D600 is natuurlijk hoger gepositioneerd in de markt dan de D7000. Ik verwacht niet dat ze deze bij de D7000 zullen verhogen naar f/8ArendV schreef:Nikon heeft wel iets veranderd aan de CAM4800 AF module (of aansturing daarvan), want bij de D7000 garandeert Nikon autofocus tot f/5.6 en bij de D600/610 tot f/8.
Net zoals de D700 had een Auto ISO functie, in de D800 zit een brandpunt afhankelijke auto iso. Dit is gewoon softwarematig, maar hebben ze nooit geïmplementeerd in de D700
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
Dit kan ook een constructief resultaat zijn van een kleinere module ten opzichte van een grotere sensor en dus groter huis. De cross type AF punten zitten gecentreerd en zullen dus meer licht opvangen.ArendV schreef:Nikon heeft wel iets veranderd aan de CAM4800 AF module (of aansturing daarvan), want bij de D7000 garandeert Nikon autofocus tot f/5.6 en bij de D600/610 tot f/8.
Als het niet gaat zoals het moet dan moet het maar zoals het gaat
Groet Giso
Groet Giso
- ArendV
- Forumlid
- Contacteer:
Het blijft inderdaad gissen welke tweaks Nikon heeft toegepast aan de soft- of hardware om de CAM 4800 tot f/8 goed te laten werken.
Wel lees je veel ervaringen dat de D600 iets "zekerder" is in AF dan de D7000, maar dat zijn inderdaad geen wetenschappelijke testen:
http://photographylife.com/reviews/nikon-d600/4
http://www.bythom.com/nikond600review.htm
Wel lees je veel ervaringen dat de D600 iets "zekerder" is in AF dan de D7000, maar dat zijn inderdaad geen wetenschappelijke testen:
http://photographylife.com/reviews/nikon-d600/4
Thom Hogan merkt ook een klein verschil en heeft wel een vermoeden waar de "tweaks" zijn toegepast.After testing the AF system of the D600 alongside the D7000, I came to the conclusion that the MultiCAM 4800FX AF system is more accurate than the MultiCAM 4800DX AF system on the D7000, especially in low-light situations. While AF speed seems to be about the same on both, the D600 does not hunt for focus as much as the D7000 does and the hit/miss ratio is much better.
http://www.bythom.com/nikond600review.htm
Actual focusing seems ever so slightly better in the D600 than it was in the D7000, all else equal (I suspect some additional smarts in the metering/focus sensor integration)
Groeten - Arend / flickr
-
- Forumlid
heb in het verleden dit draadje gevolgd, en mede gezien een draadje van nu weer even gekeken wat er zo al over de af D7000 gemeld is. weet iemand of de 39AF in de 5200, enz de zelfde verandering/aanpassing/ software upgrading? van f5,8 naar F8. bij de D600 en D610 heeft?
Bert Harry
Bert Harry