Hier is'ie dan. De D610

Discussies over fotografie met de D600, D610, D750 en D780. Nikon's semi-pro lijn met een FX-formaat sensor.
John'47
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Hier is'ie dan. De D610

Bericht door John'47 » wo okt 09 2013 9:31 am

strangeartefact schreef:JaapV, Dank voor meedenken. Ik ben geen liveview mens, maar ik neem het mee in mijn overwegingen!

Peter

Ha Peter, ik was ook nooit zo'n fan van liveview, maar op een D800 werkt het geweldig. Ook oude lenzen zonder AF kun je er mooi mee scherp laten stellen.
Overweeg nog maar eens goed voordat je de D800 volledig afschrijft.
Nikon propageert zelf ook voor landschap, portret en dergelijke liveview vanaf statief te gebruiken.
Nikon D810, Sony RX1R II. 

yzf1kr
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door yzf1kr » wo okt 09 2013 9:36 am

Liveview werkt inderdaad erg goed op de nieuwere modellen.
Zeker de functie dat je met één knopdruk meteen 100% kan inzoomen helpt enorm.

Kaderen, focus punt plaatsen, 100% zoom, scherpstellen en afdrukken. Ik gebruik het veel voor mijn T/S objectieven, maar ook bij product en macro is het onmisbaar.

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » wo okt 09 2013 9:42 am

Marten schreef:[ maar waarom kunnen die scherpstelpunten niet veel meer over het hele matglas verspreid zijn?
Dat kan wel, dat wordt dan de D620.

De Multi-CAM 4800DX van de D7000 in een D600 - D610, of te wel de focuspunten die geschikt zijn voor 15,6x23,4 mm sensor zitten nu op een 24x35,9 mm sensor. De focuspunten lijken dan veel kleiner..

Afbeelding
niet de exacte sensor verhoudingen, slechts voor een indruk.

:P Gerucht: er komt een goedkopere D590. Of te wel de AF module van de Nikon One V-1 op een 24x36mm sensor. :P

EVshots
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door EVshots » wo okt 09 2013 9:51 am

En nu val ik alweer in twijfel...
Pfff toch niet makkelijk hoor de juiste camera kiezen...

Zouden die autofocuspunten een probleem vormen voor concertfotografie?
Ik gebruik nu mijn D90 maar die geeft me wat te weinig detail...en begint een beetje oud te worden.
EV Shots Photography - Musicphotographer
http://www.evshotsphotography.com" onclick="window.open(this.href);return false;

DannySan
Clublid
Clublid

Bericht door DannySan » wo okt 09 2013 9:54 am

@EVshots: als je zo twijfelt, waarom ga je dan niet voor de D7100?
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.

EVshots
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door EVshots » wo okt 09 2013 10:35 am

Ik ging idd eerst voor de D7100 gaan, maar toen kwam deze uit... :P En sprak mij meer aan vanwege FX...
Maar idd mss toch maar voor het zekerste overschakelen op de D7100, en wachten tot er wat beters FX uitkomt...
http://www.evshotsphotography.com" onclick="window.open(this.href);return false;

ben42
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door ben42 » wo okt 09 2013 10:40 am

EVshots schreef:Zouden die autofocuspunten een probleem vormen voor concertfotografie?
Ik gebruik nu mijn D90 maar die geeft me wat te weinig detail...en begint een beetje oud te worden.
Ik gebruik de D7000 en gebruik de buitenste focuspunten niet heel erg veel. Voor de D7000 kun je in View NX zien welke focuspunten gebruikt zijn om scherp te stellen (of welke scherp waren). Ik weet niet of dat met de D90 ook werkt, maar dan zou je van een serie (concert) in het verleden kunnen bekijken aan de hand van de foto's welke scherpstelpunten je hebt gebruikt en voor welke foto's dat essentieel was. Dat kan je dan een aardige indruk geven van wat je zou missen door de minder brede opstelling van focuspunten.

Mijn inschatting is dat je de buitenste punten niet veel zult missen. Bewust kiezen voor de buitenste punten gebeurd volgens mij niet zo veel.
Bij tracking is het wel weer handig dat de focuspunten een groot deel van het oppervlak beslaan.

ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700

EVshots
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door EVshots » wo okt 09 2013 11:00 am

Bedankt Ben!

Ik heb helaas geen VieuwNX meer staan.

Denk van nu de D7100 te kopen en dan te wachten op de update van de D610.

josj
Forumlid
Forumlid

Bericht door josj » wo okt 09 2013 11:02 am

Pure sensor data en labtest, niet slecht dacht ik zo.
Ik denk echt dat je geen buil kan vallen met een 610 puur op iq gericht.

Afbeelding

JvdKooij
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Bericht door JvdKooij » wo okt 09 2013 11:22 am

EVshots schreef:Bedankt Ben!

Bijzonder, jij gaat nu al zitten wachten op de opvolger van een camera die nog niet eens in de winkel ligt :D

O ja, viewnx kun je gewoon gratis downloaden bij Nikon, kost slechts een paar minuten.
Maar als jij zo niet kan zeggen of je de buitenste autofocuspunten veel gebruikt of niet, schat ik in dat het wel erg mee zal vallen.

Edit: ik snap het even niet meer, in een ander draadje roep je een dag eerder dat je een D610 hebt besteld?
Laatst gewijzigd door JvdKooij op wo okt 09 2013 11:28 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes,
Jaap

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » wo okt 09 2013 11:26 am

EVshots schreef:Zouden die autofocuspunten een probleem vormen voor concertfotografie?.
Voor concertfotografie is de ISO/ruis prestatie van groter belang dan de ligging van de scherpstelpunten.
De D600/D610 is in dat opzicht m.i. de betere keuze.

EVshots
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door EVshots » wo okt 09 2013 12:01 pm

JvdKooij schreef:
EVshots schreef:Bedankt Ben!

Bijzonder, jij gaat nu al zitten wachten op de opvolger van een camera die nog niet eens in de winkel ligt :D

Edit: ik snap het even niet meer, in een ander draadje roep je een dag eerder dat je een D610 hebt besteld?
Wat is daar zo mis mee?
Er komen altijd updates en betere camera's...

Ik heb em idd besteld, maar die bestelling kan nog steeds geanuleerd worden...
Maar ga er nog ff een nachtje over slapen.
Volgens mij heb ik idd die buitenste scherpstelpunten niet echt nodig...

ben42
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ***

Bericht door ben42 » wo okt 09 2013 12:58 pm

Nog even nagekeken welke focuspunten ik gebruik.

Voor mijn D70 worden ze ook weergegeven, vrijwel altijd het centrumpunt. (Dus voor de D90 zullen ze ook wel worden weergegeven).

Voor de D7000, in auto mode worden vaak wel veel punten gebruikt ook aan de rand, maar zeer zelden alleen aan de rand.
Bewust gekozen voor punten komen de uiterste horizontale punten bij mijn zeer zelden aan bod.
Landscape vertikaal gebruik ik wel eens het hoogste of laagste punt, maar ook bij de D600 liggen deze maar ene klein stukje meer naar het midden.
Voor portretfotos's gebruik ik nog weleens de punten rechts of links van het midden, dan zit je wel op de rand.

Conclusie voor mij: Prettig dat de D7000 zoveel focuspunten verspreid heeft over het beeld, maar bij de D610 zou ik die 'extra' ruimte maar bijzonder weinig missen. Zelf denk ik dat dit voor veel mensen zo is.

In vergelijking met de D90 heeft de D610 veel meer focus punten die dichter bij elkaar liggen en wat oppervlak betreft dat afgedekt wordt eigenlijk niet zoveel kleiner is. De D610 is met zijn focuspunten superieur aan de D90 vooral omdat de focuspunten zo 'strak' tegenelkaar aanliggen.

Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » wo okt 09 2013 2:06 pm

ben42 schreef:Conclusie voor mij: Prettig dat de D7000 zoveel focuspunten verspreid heeft over het beeld, maar bij de D610 zou ik die 'extra' ruimte maar bijzonder weinig missen. Zelf denk ik dat dit voor veel mensen zo is.
Lastig om een conclusie voor veel mensen te trekken lijkt me.
Het hangt volkomen van de compositie af of je de buitenste punten wilt gebruiken of niet. Ik gebruik op de D800(E) naast het centrale scherpstelpunt, de buitenste scherpstelpunten juist vaak omdat die op ca 2/3 van het midden af liggen en ik daar vaak de grootste scherpte wil zien. Zeker in combinatie met een korte afstand en een groot (open) diafragma. (cosinusfout)

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » wo okt 09 2013 2:11 pm

Hans Braakhuis schreef:
Marten schreef:[ maar waarom kunnen die scherpstelpunten niet veel meer over het hele matglas verspreid zijn?
Dat kan wel, dat wordt dan de D620....
Het kan dus technisch gezien wel, maar uit kostenoverwegingen is er voor de D610 gekozen voor een goedkopere AF module uit de DX serie?

Plaats reactie

Terug naar “D600, D610, D750 en D780”