Raad gevraag: aanschaf 180/200mm Macro

Discussies over macro/micro objectieven
Peter
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: Raad gevraag: aanschaf 180/200mm Macro

Bericht door Peter » zo okt 20 2013 9:03 pm

(tijdelijk dicht)

ik zal straks wel een reactie geven

zeldzaam hoe enkelen publiekelijk andere clubleden durven af te branden op een openbaar forum.
En dan maar klagen over de 'mods'

Klachten over het optreden van de mods kunnen naar Patrick. (vanwege de vakantie van Roelof)

Peter
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Peter » zo okt 20 2013 10:00 pm

draadje heropend

Rinjo, de topicstarter , net een maand lid, stelt een vraag. Een vraag om advies.

Rinjo, de topicstarter, beland vervolgens in discutabele discussie waarbij :

a. meerdere leden elkaar betichtten over alles en nog wat;
b. het moderator beleid weer eens aan de kaak moet worden gesteld.
c. etc etc

Mijn conclusie langzamerhand: het zelfregulerend vermogen van dit forum bestaat blijkbaar niet.
En toch blijf ik daar in geloven, jammer voor jullie :wink:

Ik heb vaker gesteld dat ik in ieder geval persoonlijke aanvallen op clubleden niet acceptabel vind.
Er zijn in dit draadje heel wat beschuldigingen geuit.

Ed heeft een aantal reacties gewist om dit draadje zuiver te houden naar de topic starter toe. Zijn goed recht. De ene mod schoont wellicht wat vaker een draadje op dan de andere.
Ik ben niet zo van het wissen, mijn wijze van modereren blijkbaar. Niet beter of slechter dan die van Ed, Wiebe of Kroontje. Modereren is niet zwart/wit , het blijft grijs.

De reactie van een clublid (aanleiding tot deze discussie) is in de ogen van sommigen een onjuiste. Daarover is een melding gemaakt las ik. Meerdere trouwens.
Of het nu Pietje, Jantje is of wie dan ook, voorkeursbehandelingen bestaan niet. Ik doe er niet aan mee, dat geldt voor het hele team. Dus het woord 'virus' is absurd.

Wie nog behoefte heeft om te reageren ?, ik ben bereikbaar middels PB. Dat geldt voor het hele team.
We gaan geen beschuldigingen meer uitten naar elkaar toe. Gebeurt dat wel dan haal ik dus die berichten weg en volgt er een formele waarschuwing.

De streep staat dus hier , ik ben er wel klaar mee !

dogo
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door dogo » ma okt 21 2013 12:08 am

edit mod

We gaan niet door met de discussie !

Peter
Nikon Df, Nikon D700, Nikon D90 en een aantal Nikkor lenzen

oud0001

Bericht door oud0001 » ma okt 21 2013 7:14 am

In ieder geval is een 200mm macro-objectief niet nodig.
Met een 105 kun je prima uit de voeten. Dan houdt je nog een mooi zakje met eurootjes over voor een flitserbeugel en een softboxje..
De kunst van het fotograferen zit em in de fotograaf en niet in de spullen.
De spullen zijn er enkel om je er bij te helpen je doelen te bereiken maar, als de fotograaf niet weet wat hij/zij er mee kan wordt het met de beste spullen nog niet wat je wilt.

Een insect benaderen op 15 cm of 30 cm maakt weinig verschil.
Als je te snel of te druk of te hoog benaderd gaan ze er in beide gevallen toch wel vandoor.

Neem de tijd. Ga stapje voor stapje dichterbij, in geval van b.v. een libelle.
Een libelle komt telkens terug naar de zelfde plaats. Als je in 10 minuten rustig steeds een beetje dichterbij gaat zitten lukt het zelfs met een groothoek.

Check dit maar eens, Zo simpel kan het zijn. http://youtu.be/8Lkg6oVq-jk

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » ma okt 21 2013 8:41 am

M'n excuses !

Drie opmerkingen waren ironisch bedoeld. Dat is waarschijnlijk niet over gekomen. "zout op de staart leggen" alleen al moet toch duidelijk zijn. Althans dat had ik wel verwacht. Ik verwacht niet dat een ieder nu vliegen gaat dood maken. Probeer daarmee aan te geven dat je heel veel macro en natuuropnamen ziet waarmee gejokt is.
M'n laatste opmerking over de werkafstand van slechts 26 cm voor een 200 mm Nikkor Macro, geeft al aan, wat schiet je er mee op. Het scheelt wel 12 cm met de 105 mm, maar dat zal in de praktijk veelal onvoldoende zijn.

Waar niemand over gevallen is: de verkeerde link naar de andere werkafstanden. Er stond een link naar een lijstje met zonnekappen en objectieven. Dat is nu verbeterd naar m'n macro publicatie waar enkele werkafstanden in staan: http://www.hansbraakhuis.nl/macro.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
(pagina 16 ev)

Nu probeer ik elke dag op dit forum te kijken. Meestal in de ochtend. De rest van de dag staat de computer uit, helaas. Dan mis ik dus 4 pagina's met opmerkingen.
Nu lees ik zelden m'n opmerkingen terug. Zie dus ook niet dat een ander op mijn opmerking reageert. En dan loopt het wel eens uit de hand.
Veelal probeer ik in een opmerking iets aan te geven waar de TS wat aan heeft. Een ander mag het daar mee wel of niet eens zijn. Heb helaas niet de tijd om alle reacties in alle draadje waar ik een opmerking in geplaatst heb weer terug te lezen. Als dat wel verwacht wordt, jammer dan.
Het lijkt me voor een TS best wel leuk dat je meerdere oplossingen voor je probleem krijgt. Veelal is de oplossing EN - EN. Hier wordt dat wel eens een Welles - Nietes, dat vind ik jammer.

Ik ben heel blij dat er op dit forum moderatoren zijn. Hun werk is noodzakelijk.

Graag weer terug naar de vraag van de TS: hoe kun je met een grotere werkafstand toch macro opnamen maken.

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » ma okt 21 2013 9:04 am

Hans, dank voor je bericht.

Peter
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Peter » ma okt 21 2013 9:09 am

On topic nu maar weer
bedankt

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » ma okt 21 2013 9:12 am

Dank u.
Beter laat dan nooit.

Avado
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door Avado » ma okt 21 2013 9:31 am

Dank Hans voor deze reactie.
Groet, Andre

Ralph
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Ralph » ma okt 21 2013 12:42 pm

noortje53 schreef: Vraag me inderdaad wel af zo'n overstap van 105mm naar 180(ook al lijkt dat veel,) nodig is. omdat een paar stappen hetzelfde effect heeft.
Maar we weten natuurlijk ook niet altijd waar TS zich bevindt.

Mieke
Qua achtergrond maakt dit wel uit, 180mm geeft toch een rustiger achtergrond als een 105mm.

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » ma okt 21 2013 12:55 pm

De 105mm van Nikon blijft geen 105mm, die wordt wat korter van brandpuntsafstand
naarmate je dichterbij instelt - ik weet niet meer precies hoeveel korter.
Ik weet niet of dat met de 180mm's van Tamron en Sigma ook zo is.
Maar als het puur om de werkafstand gaat zit er zeker al voordeel in een 180mm.

(Nu ik er bij stil sta: de 200mm van Nikon heeft ook IF, dus interne scherpstelling.
Weet iemand of die ook korter wordt?)

De converters zijn ook al aangehaald, maar ik gebruik wel eens een Panagor Tele-Macronet.
Dat is een 3x macro-converter die op een 50mm vergrotingen geeft van 1,5 : 1 tot oneindig.
Op oneindig is het gewoon een 3x converter, middels een eigen instelring kun je tot 1,5 : 1, dus een afbeeldingsmaatstaf van 1,5 maal de ware grootte op de film of sensor. Gebruik je daarna ook nog de eigen dichtbij-instelling van het objectief, dan kun je tot huiveringwekkende vergrotingen komen...
In combinatie met de 2,8/60mm AF en de oude Micro-Nikkor 4/105mm MF geeft het eigenlijk wel leuke resultaten.

Waarmee ik maar wil zeggen dat een goede converter (neem de 1,4x van Nikon) beslist het overwegen waard is.

J.Hoes
Forumlid
Forumlid

Bericht door J.Hoes » ma okt 21 2013 2:49 pm

Deel de instelafstand bij maatstaf 1:1 door 4 en je krijgt de brandpuntsafstand bij 1:1; de 200mm MicroNikkor verkort tot 125mm. (50 cm instelafstand).

Groet Hans.

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » ma okt 21 2013 3:06 pm

Huh...
Had ik nog niet aan gedacht.
Heel veel dank voor deze formule, heer Hoes!
Daar heb ik wat aan...

Rinjo
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Rinjo » ma okt 21 2013 7:13 pm

Allemaal bedankt voor de adviezen die ik heb gekregen. Het heeft mijn eigen gedachten doen bevestigen. Wat emdeklek al aanhaalde in zijn advies is dat je macro meestal vanaf statief doet en de VR dan toch niet meer werkt. Ook het diafragma maakt niet zoveel uit. Om een goede scherptediepte te krijgen moet je immers toch diafragmeren. Ook de tip van Thuihanti zal ik ter harte nemen. Ik ben al bezig me te verdiepen in het leven van de diverse insecten. De waadbroek is handig als je naar een locatie gaat met de auto, maar op “struintochten” van 15/20 km is het wel vervelend lopen. De tip van Hans Braakhuis om een tussenring te gebruiken had ik al gedaan, maar ik was daar niet tevreden over. Een werkafstand van 25 c.q. 50 cm is voor mij ideaal. Net ver genoeg weg zodat de beestjes niet meteen wegvliegen. Hans bedankt voor alle wijsheid op je site. Ik kijk er regelmatig op, en nee ik maak geen beestjes dood om ze op de foto te krijgen.
Gisteren de knoop doorgehakt en gekozen voor de Sigma 180 mm. Op marktplaats werd er een aangeboden die nagenoeg niet gebruikt was. Lag al drie jaar in de kast bij de vorige eigenaar op mij te wachten. Kosten 450 euro. Meteen maar opgehaald. Dus en een mooie lens rijker en een hoop geld op zak gehouden. Ga maar eens bedenken wat ik daar voor ga aanschaffen. Binnenkort hoop ik wat foto’s te laten zien met m’n nieuwe aanwinst. Nogmaals allemaal bedankt.
Nikon D750 + D500 en heel veel glas / flickr: www.flickr.com/photos/rinjofotografie

Florina
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Florina » ma okt 21 2013 8:16 pm

Veel plezier met je nieuwe aanwinst, ben benieuwd of deze werkafstand je bevalt en welke verschillen je in de praktijk merkt tussen de 105 mm en de 180. Denk er soms over om ook nog de 105 mm aan te schaffen, (180 mm die ik heb is wel erg log) maar twijfel of dit zin heeft.
http://www.petrazwier.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.levenmetflair.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Plaats reactie

Terug naar “Macro/micro objectieven”