Ervaringen met DSLR Dashboard i.c.m. TP-LINK TL-MR3040?

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.
Hasselbox
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: Ervaringen met DSLR Dashboard i.c.m. TP-LINK TL-MR3040?

Bericht door Hasselbox » ma feb 03 2014 3:34 pm

MauritsD schreef: @Haselbox: die handleiding heb ik ook aangeschaft, maar ik vind het meer een opsomming van alle features (die ik 1 voor 1 ook al snapte) als dat ie ook echt uitlegt hoe de navigatie tussen de verschillende schermen (connect, liveview, review) werkt . Voor mij was het weggegooid geld (gelukkig maar eu.2,50)
Voor het configureren van de router iid erg beknopt. Hier al gekeken voor een wat uitvoeriger uitleg?
http://gwegner.de/know-how/camera-wlan- ... dashboard/" onclick="window.open(this.href);return false;
Is wel in het Duits maar verder vrij helder dacht ik. Heb het zelf niet geprobeerd omdat ik de WU-1b gebruik.
En, met de TPLink is het toch ook wireless? Of zie ik dat verkeerd?

yzf1kr
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door yzf1kr » ma feb 03 2014 3:36 pm

Ander voordeel is dat de TP-Link ook Wireless-N ondersteund, dus in theorie zou je een bijna 3x zo hoge overdracht snelheid kunnen halen. (150Mbps vs 54Mbps)

Ik kan trouwens nergens vinden of je bij de Wu-1a ook je kanaal zelf kan kiezen, of dat dit automatisch plaatsvind.
Het staat niet in de online handleiding. Soms wel handig in een omgeving met veel wifi netwerken, en dus veel interferentie.

Maar de WU-1a is een lekker klein ding, helaas wordt hij niet gemaakt voor de D800.

MauritsD
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door MauritsD » ma feb 03 2014 3:41 pm

Ja, die duitse link heb ik ook doorgenomen voordat ik de MR3040 configuratie ging aanpassen.

In het stukje dat je aanhaalt ging het mij juist meer om de DSLR Dashboard UI op Android. Soms kom ik na het bekijken van een gemaakte foto niet meer terug in de 'camera/liveview' mode, maar op het 'connect' scherm. Ik weet nog steeds niet hoe ik dan weer op het camera-scherm kan komen zonder disconnect/connect te doen. Als ik bovenaan op de connected camera klik, gebeurt er namelijk niks...
(beetje onhandig ik bovenstaande tekst dat ik niet precies weet hoe DSLR Dashboard de drie primaire scherm-modes van de app noemt)
"Er zij licht; en er was licht." (Genesis 1:3)
Nikon heeft daar mooi op ingespeeld !

Hasselbox
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hasselbox » ma feb 03 2014 3:42 pm

yzf1kr schreef:Ander voordeel is dat de TP-Link ook Wireless-N ondersteund, dus in theorie zou je een bijna 3x zo hoge overdracht snelheid kunnen halen. (150Mbps vs 54Mbps)

Ik kan trouwens nergens vinden of je bij de Wu-1a ook je kanaal zelf kan kiezen, of dat dit automatisch plaatsvind.
Het staat niet in de online handleiding. Soms wel handig in een omgeving met veel wifi netwerken, en dus veel interferentie.

Maar de WU-1a is een lekker klein ding, helaas wordt hij niet gemaakt voor de D800.
Bedoel je dit: ?
De WU-1b wordt na het scannen door mijn samsung in de lijst met beschikbare netwerken weergegeven.
Daarna is het een kwestie van verbinding maken. Schakel wel de optie Automatisch netwerk kiezen uit op jou toestel. Anders gaat hij steeds terug naar jou draadloos huisnet.

ReneG
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ReneG » ma feb 03 2014 3:47 pm

Aan verhalen op het internet te zien kan het met de WU-1a in combinatie met de D7100 prima werken met DSLR Dashboard. De Nikon app schijnt wel een kleine ramp te zijn. Weinig functionaliteit en veel gedoe omtrent verbindingen. Ik lees ook wel over problemen met DSLR Dashboard, maar dat lijkt toch vooral mensen te betreffen die niet helemaal door lijken te hebben hoe draadloze netwerken werken.

Ik zie de nadelen maar die zijn voor mij denk ik niet zo groot. Voor het stroomverbruik ben ik niet bang, ik heb altijd teveel accu's bij me. :D Over het feit dat dit niet met mijn D300s werkt en dat het maar 54MBit is maak ik me ook niet zo'n zorgen, voor mijn eigen toepassingen voorzie ik dat het (gezien de resolutie) vooral de D7100 zal zijn. En ik ben normaliter geen uren bezig met een macrofoto of in de studio.

Ik neig nogal naar de WU-1a op dit moment vanwege de compactheid, prijs en het feit dat het minder gedoe is dan een router flashen en dan evt. connectie-issues debuggen. Ik wacht nog even gebruikerservaringen af.
Spul waarmee je foto's maakt...

ReneG
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ReneG » ma feb 03 2014 3:48 pm

Hasselbox schreef:De WU-1b wordt na het scannen door mijn samsung in de lijst met beschikbare netwerken weergegeven.
Daarna is het een kwestie van verbinding maken. Schakel wel de optie Automatisch netwerk kiezen uit op jou toestel. Anders gaat hij steeds terug naar jou draadloos huisnet.
Werkt het bij jou dan met de WU-1b (op een D610 of zoiets neem ik aan?). Zoja, enig idee hoe het zit het met de performance en accugebruik?

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » ma feb 03 2014 3:57 pm

ReneG schreef: Ik neig nogal naar de WU-1a op dit moment vanwege de compactheid, prijs en het feit dat het minder gedoe is dan een router flashen en dan evt. connectie-issues debuggen. Ik wacht nog even gebruikerservaringen af.
Router flashen is eenmalig.
Nadeel van de WU-1a is dat de verbinding minder stabiel is door een minder hoge gevoeligheid in de draadloze verbinding. Met het toenemen van de afstand wordt de verbinding trager en loopt het allemaal minder soepel dan bij de TP-LINK TL-MR3040. Er zijn filmpjes daarover op Youtube.
Vriendelijke groet, Léon Obers

ReneG
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ReneG » ma feb 03 2014 5:24 pm

Léon Obers schreef:
ReneG schreef: Ik neig nogal naar de WU-1a op dit moment vanwege de compactheid, prijs en het feit dat het minder gedoe is dan een router flashen en dan evt. connectie-issues debuggen. Ik wacht nog even gebruikerservaringen af.
Router flashen is eenmalig.
Nadeel van de WU-1a is dat de verbinding minder stabiel is door een minder hoge gevoeligheid in de draadloze verbinding. Met het toenemen van de afstand wordt de verbinding trager en loopt het allemaal minder soepel dan bij de TP-LINK TL-MR3040. Er zijn filmpjes daarover op Youtube.
Je punt qua snelheid en afstand is helder. Enig idee over wat voor afstand we het dan hebben (kan die filmpjes nu even niet vinden of bekijken)? Voor mijn toepassingen zal dat denk ik hooguit 3-4 meter zijn. En zijn de accu's voor die wireless router goed te verkrijgen? De router vind ik wel, de accu's (nog) niet.

PS: Ik ben me er overigens van bewust dat de router flashen eenmalig is (denk dat ik ook prima in staat zou zijn de originele firmware er weer op te krijgen indien nodig), dat is het probleem niet. Ik heb meer apparaten geflasht/gemod in mijn leven dan menigeen ooit zal doen. Maar ik zat meer richting support te denken. Als dit niet werkt heb je pech, met de WU-1a heb je nog enige support en/of garantie.

Hasselbox
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hasselbox » ma feb 03 2014 6:21 pm

ReneG schreef:
Hasselbox schreef:De WU-1b wordt na het scannen door mijn samsung in de lijst met beschikbare netwerken weergegeven.
Werkt het bij jou dan met de WU-1b (op een D610 of zoiets neem ik aan?). Zoja, enig idee hoe het zit het met de performance en accugebruik?
De WU-1b werkt op mijn D600 zoals ik eerder vermelde. Tot op 5 a 6 meter voldoende stabiel.
Zet op je Android toestel wel de optie om automatisch om te schakelen tussen verschillende netwerken uit. Anders verbreekt het toestel steeds de verbinding met de camera.
Accugebruik valt mij mee. Ik vermoed dat de app onnodige zaken op de camera uit schakelt waaronder de display tijdens live view.
Bij mij blijft die althans zwart.
De Nikon app. ook geprobeerd, Werkt wel stabiel maar heeft bitter weinig mogelijkheden.
Dus waarom voor deze kiezen als ze alle twee gratis zijn

yzf1kr
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door yzf1kr » ma feb 03 2014 8:05 pm

Hasselbox schreef:
yzf1kr schreef:
Bedoel je dit: ?
De WU-1b wordt na het scannen door mijn samsung in de lijst met beschikbare netwerken weergegeven.
Voor Wifi zijn in de 2,4Ghz band heeft in europa maar 13 kanalen beschikbaar, deze kanalen overlappen elkaar ook nog gedeeltelijk.
Hoe meer Wifi netwerken er in de buurt zijn hoe groter de kans is dat een van de kanalen bezet is, en dus voor interferentie zorgt, en een lagere snelheid geeft.
Door zelf een kanaal te kiezen kan je kiezen voor een kanaal dat relatief leeg is.

Afbeelding

In bovenstaan plaatje zie je bijvoorbeeld dat kanaal 4 en kanaal 9 relatief rustig zijn. (Kanaal 14 is in europa niet beschikbaar,

Ik gebruik zelf "Wifi Analyzer" voor android om zo te kijken welke kanalen er in de buurt gebruikt worden, als ik voor iemand een Wifi netwerk moet opzetten.

https://play.google.com/store/apps/deta ... i.analyzer" onclick="window.open(this.href);return false;

MauritsD
Clublid
Clublid

Bericht door MauritsD » ma feb 03 2014 9:18 pm

MauritsD schreef:Heel leuk vind ik ook de mogelijkheid de tablet draadloos als monitor te kunnen gebruiken van de foto's die je met de camera maakt terwijl je rond loopt. Binnen 1 a 2 seconde zie je de foto op de tablet verschijnen (ook NEF). Hiervoor zou ik ook nog graag een oplossing vinden die op Windows draait, maar naar mijn weten is er geen truc om Android DSLR Dashboard onder windows te draaien en de foto's op mijn harddisk op te laten slaan. De Android emulator kan dat volgens mij niet?
Het is me inmiddels ook gelukt via wat omwegen om foto's die ik maak direct draadloos op de harddisk van mijn windows laptop te krijgen. De transfer van 20MB NEFjes duurt ongeveer 3 seconden en als ik een burst doe, loopt het niet vast, maar staan een halve minuut later alle 10 NEFjes op m'n laptop.

Ik heb daarvoor gebruik gemaakt van AndroVM onder VirtualBox welke een directory op je harddisk kan mounten waar DSLR Dashboard de foto's in weg schrijft.

Het is omslachtig, maar daarna werkt het geweldig en heb ik het in een paar tellen opgestart

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » ma feb 03 2014 10:01 pm

ReneG schreef: Je punt qua snelheid en afstand is helder. Enig idee over wat voor afstand we het dan hebben (kan die filmpjes nu even niet vinden of bekijken)? Voor mijn toepassingen zal dat denk ik hooguit 3-4 meter zijn. En zijn de accu's voor die wireless router goed te verkrijgen? De router vind ik wel, de accu's (nog) niet.
Filmpje kan ik op het moment ook niet terugvinden. Had er beter meteen een bladwijzer voor kunnen maken.
Persoon liep buiten een meter of 20-30 (?) er vandaan om de camera te bedienen. Het Nikon WiFi blokje was er dan al mee opgehouden, waar de TP-Link nog bleef werken.

Accu is een doorsnee type. Tienduizenden hits via Google:
https://www.google.nl/#newwindow=1&q=Li ... ve&spell=1" onclick="window.open(this.href);return false;
Let dan wel op de capaciteit. De originele in de TP-Link router is 2000 mAh

Bijvoorbeeld: http://www.bhphotovideo.com/c/product/9 ... y_for.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Vriendelijke groet, Léon Obers

MauritsD
Clublid
Clublid

Bericht door MauritsD » ma feb 03 2014 10:29 pm

Net buiten een testje gedaan:
Tot meer dan 50 meter doet ie het goed en betrouwbaar daarna steeds meer haperingen tot ie bij 75 a 100 meter echt uitvalt

MarcvanZuylen
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door MarcvanZuylen » ma feb 10 2014 3:24 pm

Krijg het niet voor elkaar om in te loggen op de router, hopelijk kan iemand me helpen.

Heb de TP-Link aangesloten via een netwerkkabel op mijn computer (en daarna ook nog op mijn laptop). TP-Link aangezet, schakelaar op AP, internetverbinding uitgeschakeld (firewall uitgeschakeld). Browser opgestart en 192.168.0.1 ingetypt........en daarna niets (Firefox geeft aan: 'de verbinding werd geherinitialiseerd), IE geeft aan (uw computer heeft geen internetverbinding).

mqaa
Clublid
Clublid

Bericht door mqaa » ma feb 10 2014 3:32 pm

Landerd schreef:Browser opgestart en 192.168.0.1 ingetypt........en daarna niets
Moet dat niet 192.168.1.1 zijn?
Marc
:: Nikon Z6III :: Ricoh GR IIIx ::

Plaats reactie

Terug naar “Computer hardware en software algemeen”