Nieuwe Nikon 300mm f4 aangekondigd

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)
Vincent
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: Nieuwe Nikon 300mm f4 aangekondigd

Bericht door Vincent » do jan 08 2015 11:58 am

dogo schreef:Op 300 mm voldoet F4 ruim voldoende (mijns inziens), en dat formaat en de kwaliteit van de foto's die ik tot nu toe ervan gezien heb!! :crazy:
Dat zijn generalisaties en aannames die nog nergens op gebaseerd zijn... Het pixelpeepen is nog niet eens begonnen en met de huidige testbeelden valt er nog weinig te zeggen.

Daarnaast is er uberhaubt geen f4 objectief zomaar per definitie een beter alternatief boven 2.8 glaswerk... Dan ga je echt volledig voorbij aan de tekening van onscherpte, de scherptediepte, en een hele stop winst. Nog even los van de AF snelheid van de 2.8 objectieven!!
dogo schreef:Over ca. 6 mnd. kost het waarschijnlijk ca. € 1800 :prost:
Zo hard dalen de prijzen van nikon glas momenteel niet. De prijzen zijn verrassend/verdacht/opmerkelijk gelijk én constant bij alle winkels. De nieuwe 20mm is in afgelopen 4 maanden slechts 3% in prijs gedaald en de 58mm in 15 maanden 15%. Dus ik zie nog niet helemaal in waarom deze 300mm zoveel sneller in prijs zou moeten dalen... :| Ik denk dat als hij over een half jaar 1900 doet je nog van gelijk mag spreken...
Fin.

ReneG
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door ReneG » do jan 08 2015 7:46 pm

dogo schreef:Wel sneu voor mensen met een Nikon AF-S 300mm f/4.0 D IF ED en (met name) een Nikon AF-S 300mm f/2.8 G IF ED VR I of II, met de komst van deze lens kunnen ze hun lenzen op de tweede hands markt gelijk met tientallen procenten afwaarderen. Wie wil nu nog één van die lenzen?
Natuurlijk zal de prijs iets zakken, dat is altijd zo als er een opvolger uitkomt. Maar tientallen procenten? Nee. Soortgelijke verhalen over de 70-200 VRI toen de VRII uitkwam, gebeurde daar ook niet. Lichte daling, dat was het. Goed glas blijft goed glas. De oude 80-200's zakken al jaren niet meer significant in prijs.

Verder heb ik al geïnteresseerden in mijn oude lens toen ik vertelde dat ik misschien de nieuwe ging kopen. Maar eerst de reviews afwachten...

En f/4 vs. f/2.8... ga maar eens in slechte lichtomstandigheden schieten... het is dat hij voor mij echt te duur is, anders wist ik het wel...
Spul waarmee je foto's maakt...

JurjenF
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door JurjenF » za jan 10 2015 2:00 pm

Dit maakt mij wel héél erg hebberig. Ga maar 's snel een Staatslot kopen, lid worden van de Postcode Loterij en anders maar de boot verkopen.......

Stormbringer
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Stormbringer » zo jan 11 2015 1:02 am

Dat formaat had ik niet verwacht, en nu zou ik hem ook willen! Heb de 70-200 weggedaan omdat ik hem te weinig gebruikte en terwijl hij wel veel ruimte en gewicht voor zijn rekening nam. Maar deze nieuwe 300/4E is prima mee te nemen. :)

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » zo jan 11 2015 1:11 am

Verwacht je deze dan wel vaak te gaan gebruiken als je de 70-200 te weinig gebruikte?
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

arjan916
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door arjan916 » vr jan 16 2015 7:03 am

dogo schreef:Ja maar als je zou overwegen om een 2e hands AF-S 300mm f/2.8 G IF ED VR I of II te kopen, die voor ca. € 3000 aangeboden worden, dan zou je eigenlijk knettergek zijn om nog daarvoor te gaan. Op 300 mm voldoet F4 ruim voldoende (mijns inziens), en dat formaat en de kwaliteit van de foto's die ik tot nu toe ervan gezien heb!! :crazy:
Over ca. 6 mnd. kost het waarschijnlijk ca. € 1800 :prost:
Huh :?:
Knettergek om voor een 300/2.8 te gaan omdat 4.0 en 2.8 dichtbij elkaar liggen....

Ik zie de nieuwe 300/4.0 als een goedkoper alternatief met 1 beperking in lichtstop tov van de 300/2.8
En eigenlijk hoop ik dat er heel veel mensen zijn die hun zware en grote 2.8VR in gaan ruilen op zo'n fraaie, compacte 4.0, dan wordt een tweedehands 300/2.8 opeens NOG interessanter :wink:
Laatst gewijzigd door Cyrus op vr jan 16 2015 12:52 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Foute quote hersteld
Alles voor de foto.

http://www.arjan916.nl

ArendV
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door ArendV » vr jan 16 2015 8:26 am

Hier nog een korte eerste impressie - in een slechte vertaling - met op de tweede pagine (Section 2) wat foto's.
http://translate.google.ca/translate?hl ... rev=search
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn

Huib
Forumlid
Forumlid

Bericht door Huib » vr jan 16 2015 1:45 pm

Bob42 schreef:Eindelijk! Hier wacht ik al jaren op!
Niet zo blij met het fresnel lenselement, maar het lage gewicht en de VR maken dat er goed mee uit de hand te werken is. En als de beeldkwaliteit inderdaad nog beter is dan die van de oude, dan wordt het dus de nieuwe met de TC 1.4 iii en niet de 80-400, waar ik een oogje op had!
Dan heb je heel veel mooie momenten gemist om met een oude 300mm vast te leggen.
dogo schreef:Wel sneu voor mensen met een Nikon AF-S 300mm f/4.0 D IF ED en (met name) een Nikon AF-S 300mm f/2.8 G IF ED VR I of II, met de komst van deze lens kunnen ze hun lenzen op de tweede hands markt gelijk met tientallen procenten afwaarderen. Wie wil nu nog één van die lenzen?
Sneu? Prachtige kans om voor een goede prijs deze topper te bemachtigen!

Helaas gaat de mijne niet in de verkoop. Dit klasse objectief die uitblinkt in tekening, scherpte, bokeh enz. al jaren in bezit. Instelbaar vanaf 1.45 m en in combinatie met een pn11 extension tube waanzinnig goed inzetbaar voor dichtbij fotografie, om maar een paar specifiek kwaliteiten te benoemen. Teleconverter geen probleem. Nu bewijst deze rakker met filmen weer zijn klasse, fijn dat er nog een diafragma ring op zit. :wink:

De hele heisa over VR vind ik soms iets te veel van het goede. Op mijn 500mm staat het 9 van de 10 keer uit. Naast een hele reeks oude objectieven gebruik ik alleen nog de 14-24 en de 24-70. De 70-200 VRII ligt al een paar jaar stof te happen.

Gelukkig zijnde oude objectieven van die kwaliteit dat ze een leven lang meegaan. Dat moet de huidige kunststof range nog maar bewijzen. Betwijfel of de nieuwe 300 F4 zo veelzijdig is en de kwaliteit benaderd van de oude.

Fotografeer niet zo veel meer vanwege het filmen maar hier een paar oudjes en een kleine ode aan..

300mm F4 met pn11

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Met 1.4 converter

Afbeelding

Vincent
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Vincent » vr jan 16 2015 2:07 pm

Huib schreef:
Sneu? Prachtige kans om voor een goede prijs deze topper te bemachtigen!
Ik moet nog zien dat de tweedehands prijs van een 300mm f2.8 ook maar een beetje daalt door de komst van de nieuwe f4... Ik denk namelijk van niet :wink:
Fin.

John Jansen
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door John Jansen » vr jan 16 2015 2:22 pm

Prachtig scherp Huib.

Bob42
Forumlid
Forumlid

Bericht door Bob42 » vr jan 16 2015 8:41 pm

Huib schreef:
Bob42 schreef:Eindelijk! Hier wacht ik al jaren op!
Niet zo blij met het fresnel lenselement, maar het lage gewicht en de VR maken dat er goed mee uit de hand te werken is. En als de beeldkwaliteit inderdaad nog beter is dan die van de oude, dan wordt het dus de nieuwe met de TC 1.4 iii en niet de 80-400, waar ik een oogje op had!
Dan heb je heel veel mooie momenten gemist om met een oude 300mm vast te leggen.

]
Welnee. Ik gebruik naast mijn 300mm 2.8 al vele jaren met veel plezier de " oude" 300 mm F4 voor de wat langere vogelwandelingen. Maar juist omdat ik daarmee uit de hand fotografeer zijn het lagere gewicht en de VR van de nieuwe zeer welkom.

ArendV
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door ArendV » vr jan 16 2015 9:24 pm

Natuurlijk is de huidige 300/4 AFS een prachtig objectief en met de PN11 een mooie combinatie om b.v. juffertjes vast te leggen.

Afbeelding

Afbeelding

De nieuwe moet zeker van goede huize komen om dit te evenaren.
Maar dat wil niet zeggen dat een lager gewicht en VR geen grote voordelen kunnen zijn. Ik heb wel vertrouwen in de nieuwe versie maar ga hem zeker eerst eens testen op zijn kwaliteiten in het veld (ook met tussenringen en op mijn V1).
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn

cezi
Forumlid
Forumlid

Bericht door cezi » vr jan 16 2015 9:36 pm

prachtige plaatjes arend!
“Photographs are a way of imprisoning reality...One can't possess reality, one can possess images--one can't possess the present but one can possess the past.”
― Susan Sontag, On Photography

ArendV
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door ArendV » vr jan 16 2015 10:29 pm

Bedankt cezi !
(Ik heb mijn 300/4 AFS wel te koop gezet, maar hij gaat niet weg voordat ik de nieuwe getest heb).
Groeten - Arend / flickr

Vincent
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Vincent » za jan 17 2015 9:56 am

Mooie plaatjes maar wellicht een beetje verwarrend in een topic over de nieuwe 300mm....

Op Fredmiranda forum staan er al wel een paar:

http://www.fredmiranda.com/forum/topic/1342242" onclick="window.open(this.href);return false;
Fin.

Plaats reactie

Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”