Stofprobleem Nikon D610
- w.wind
- Moderator
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Re: Stofprobleem Nikon D610
Heren
Laten we het wel gezellig houden
Groeten,
Wim
Laten we het wel gezellig houden
Groeten,
Wim
Met vriendelijke groeten,
Wim van der Wind
Mooi spul van Nikon
Wim van der Wind
Mooi spul van Nikon
- Highlander
- Forumbeheerder
Ook hier met de D7000 naar zo`n 10.000 foto`s drie of vier stofjes die bij heldere luchten zichtbaar zijn.Johan v. V. schreef: Mijn vorige body was een D7000, en daar had ik veel minder last van stof op de sensor. Natuurlijk kan ik niet op een betrouwbare manier vergelijken, maar bij m'n vorige body wisselde ik volgens mij niet minder vaak van objectief.
En ik wissel maar raak, ook in stoffige omgevingen.
Nu heb ik zolang ik hier op het forum rondloop ook nog nooit gehoord dat een DX camera last heeft van stof.
Zou je mogen stellen dat een FX sensor meer last heeft van het aantrekken van stof ??
- henkk
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Theoretisch niet: stofjes op een FX sensor zijn relatief kleiner dan op een DX sensor op een afbeelding op eenzelfde formaat bekeken.
Mijn D700 heeft inmiddels bijna 30.000 clicks, nog nooit nat schoongemaakt, wel soms wat stofjes weggeblazen met een balgje of busje druklucht. Kijken waar het stof zit en gericht blazen.
Idem D300S met bijna 40.000 clicks aangekocht, paar pulsen druklucht en schoon (genoeg).
Groet, Henk
Mijn D700 heeft inmiddels bijna 30.000 clicks, nog nooit nat schoongemaakt, wel soms wat stofjes weggeblazen met een balgje of busje druklucht. Kijken waar het stof zit en gericht blazen.
Idem D300S met bijna 40.000 clicks aangekocht, paar pulsen druklucht en schoon (genoeg).
Groet, Henk
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
- ATOR
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Is je sensor vies dan maak je hem schoon, jezelf druk maken of je sensorstoffigheid boven of onder het gemiddelde zit is verspilde energie.
De sensor checken en als het nodig is schoonmaken is bij mij routine voor belangrijke shoots. Het is namelijk minder werk dan achteraf vlekken op je foto's weghalen. Meestal is een blaasbalgje en twee keer vegen met een statische borstel al genoeg om al het stof te verwijderen. Laatst na een winderige stranddag met verschillende lenswissels moest het zwaardere werk uit de kast gehaald worden maar dan nog is de hele boel na 10 minuten weer schoon.
De sensor checken en als het nodig is schoonmaken is bij mij routine voor belangrijke shoots. Het is namelijk minder werk dan achteraf vlekken op je foto's weghalen. Meestal is een blaasbalgje en twee keer vegen met een statische borstel al genoeg om al het stof te verwijderen. Laatst na een winderige stranddag met verschillende lenswissels moest het zwaardere werk uit de kast gehaald worden maar dan nog is de hele boel na 10 minuten weer schoon.
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
Ik twijfel tussen de d600 en de d7100 maar de enige reden waarom ik twijfel is dit stofprobleem.
Is die levenslange garantie ook geldig wanneer ik hem via marktplaats van iemand overkoop ?
Is die levenslange garantie ook geldig wanneer ik hem via marktplaats van iemand overkoop ?
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Levenslange garantie (of zolang je de camera gebruikt) dat de sensor wel eens schoongemaakt moet worden omdat er stof op is gekomen, is een ding wat vroeg of laat gegarandeerd het geval zal zijn. Dus in die zin levenslange garantie, ja, ook als je een camera via marktplaats koopt.
Vriendelijke groet, Léon Obers
- gijs sandberg
- Clublid
Beste Abmis,
Eens met Leon, maar je moet wel goed kijken naar de cynische en realistische ondertoon.
Oftewel: niet veel zaken zijn zeker in dit leven, stof op een sensor is dar één van.
Afgezien van ontwerp- of fabricagefouten moet je gewoon voor schoonmaken betalen (oa bij NikonService)
Voor vragen over garantie etc kan je het beste direct contact opnemen met NIkon.nl.
Groeten, Gijs
Eens met Leon, maar je moet wel goed kijken naar de cynische en realistische ondertoon.
Oftewel: niet veel zaken zijn zeker in dit leven, stof op een sensor is dar één van.
Afgezien van ontwerp- of fabricagefouten moet je gewoon voor schoonmaken betalen (oa bij NikonService)
Voor vragen over garantie etc kan je het beste direct contact opnemen met NIkon.nl.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
ten eerste even excuus ik zie dat ik in het d610 topic zit ipv d600 ... oeps !
Wat bedoelt u precies gijs sandberg ?
Ik dacht dat de "levenslange " garantie alleen voor de d600 telt omdat deze stofproblemen erkend zijn en veelvoorkomend.
Het lijkt mij dan ook niet dat je voor stofproblemen bij de d600 moet betalen of heb ik dat verkeerd?
Uiteraard snap ik dat bij modellen waar dit niet zo'n groot probleem is je het wel zelf moet betalen maar ik dacht dat die levenslange garantie dus hiervoor in het leven was geroepen ?
groetjes
Wat bedoelt u precies gijs sandberg ?
Ik dacht dat de "levenslange " garantie alleen voor de d600 telt omdat deze stofproblemen erkend zijn en veelvoorkomend.
Het lijkt mij dan ook niet dat je voor stofproblemen bij de d600 moet betalen of heb ik dat verkeerd?
Uiteraard snap ik dat bij modellen waar dit niet zo'n groot probleem is je het wel zelf moet betalen maar ik dacht dat die levenslange garantie dus hiervoor in het leven was geroepen ?
groetjes
voor alle duidelijkheid, hierbij het officiele statement van nikon met de d600: https://nikoneurope-nl.custhelp.com/app ... cale/nl_NL" onclick="window.open(this.href);return false;
ajuus
emiel
ajuus
emiel
WEBsite: https://docs.com/emiel-stroeve
- ebt
- Clublid

heb met mijn d610 volgens mijn eigen waarneming last van de beruchte oliespatjes. sensor is in augustus jl gereinigd door chipclean. foto bijgesloten.
straks de andere reakties eens even rustig lezen maar als het zo is baal ik hier behoorlijk van.
groet
bart
nikon d610; tamron 24-70 f2.8; af-s nikkor 16-35 4G ED; af-s nikkor 70-200 2.8 GII ED; af-s micro nikkor 105mm 1:2,8 G ED; Sigma 150-600 mm sports; SB 700; en statief gitzo GT3542LS.
-
OnlinePatrick
- Clublid
- Contacteer:
Bij welk diafragma is dit?
- ebt
- Clublid
volgens de instellingen van hans braakhuis. gemaakt op jpeg fine, belichtingscorrectie -1 en f 22 en AF uit en MF oneindig.
overigens zie ik het ook op mijn foto's die ik heb gemaakt met instellingen F 5,6 of F8,0.
het lijkt dat het probleem zich explicieter manifesteert bij gebruik van Continue High instelling.
bart
overigens zie ik het ook op mijn foto's die ik heb gemaakt met instellingen F 5,6 of F8,0.
het lijkt dat het probleem zich explicieter manifesteert bij gebruik van Continue High instelling.
bart
nikon d610; tamron 24-70 f2.8; af-s nikkor 16-35 4G ED; af-s nikkor 70-200 2.8 GII ED; af-s micro nikkor 105mm 1:2,8 G ED; Sigma 150-600 mm sports; SB 700; en statief gitzo GT3542LS.
- Léon Obers
- Forumlid
Als je een sterker contrast, hogere verscherping e.d. instelt, zal het ook eerder opvallen.
Maar wat ik zo zie met de vingers op één hand te tellen. En dat zo weinig vanuit een schoonmaakbeurt in augustus?
Netjes, dat je er na die paar maanden gebruik er nog zo weinig last van hebt.
Met diafragma f22 zou ik me er niet teveel druk over maken.
Maar wat ik zo zie met de vingers op één hand te tellen. En dat zo weinig vanuit een schoonmaakbeurt in augustus?
Netjes, dat je er na die paar maanden gebruik er nog zo weinig last van hebt.
Met diafragma f22 zou ik me er niet teveel druk over maken.
Vriendelijke groet, Léon Obers
- Cyrus
- Clublid
- Contacteer:
@ebt: dit is natuurlijk vervelend (wie wil er niet een stofvrije sensor?) maar als je last zou hebben van de stof- en olie-issues van de D600 dan ziet zo'n foto er uit als een plak komijnekaas, je ziet dan met name de linkerbovenhoek compleet vol zitten.
Als je na een klein half jaar een stuk of 3 stofjes op je sensor hebt: nergens druk om maken, even (laten) poetsen en vrolijk verder blijven schieten met de camera.
Als je na een klein half jaar een stuk of 3 stofjes op je sensor hebt: nergens druk om maken, even (laten) poetsen en vrolijk verder blijven schieten met de camera.
- ebt
- Clublid
ok dan maak ik me er niet meer druk over en laat de sensor weer even poetsen bij ton niessing van chipclean en poets de plekjes in LR wel weg
dank voor jullie geruststellende woorden
bart
dank voor jullie geruststellende woorden
bart