Ik merk dat je je erg aangevallen voelt. hopelijk reageer je nog wel.Ivo schreef:Lezen jullie die test op DPreview eigenlijk wel?
Waar kunnen jullie afleiden dat de opgerokken RAW bestanden ook in kwaliteit aanvaardbaar zijn? Dat is hier eerder een opmerking geweest, dat er geen bewijs geleverd wordt bij mijn test. Waar is het bewijs bij deze test?
Hoeft voor mij niet, want de resultaten van de DPreview test lijken me aannemelijk en ze bevestigen in grote lijnen mijn resultaten, alleen meet ik het toch net iets krapper als zij.
Voorts geef ik waarde aan de wedge test meting en niet aan de meting van de opgetrokken RAW bestanden omdat ik weet dat hier toegiften op de beeldkwaliteit nodig zijn om het te aanvaarden. Jullie zien dat anders, dat is niet erg.
Dus, wat vind ik van de DPreview test? Hij bevestigt in grote lijnen wat ik schrijf, alleen gaat DPreview voor wat mij betreft in de fout door niet te vermelden dat de in Camera RAW uitgerokken beelden geen gegarandeerd correct beeld geven, en daarnaaast geeft DPreview evenveel bewijs voor de conclusies als ik. Dat was toch ook een opmerking die hier over tafel is gegaan en dat mij verweten wordt omdat ik niet schrijf wat men wil horen, maar waar niet om gemaald wordt als er wel geschreven wordt wat men wil horen.
Groetjes
Lees zeker de test van de 1DsMIII, dan kan je de twee naast elkaar zien, met dezelfde parameters gemeten.
Ivo
Ik snap je uitleg ook wel een beetje, er is volgens mij een communicatieverschil in wat DR is. Intrinsieke DR van wat de camera kan registreren of DR in het uiteindelijke beeld.
Ik denk dat je in je review duidelijker had moeten zijn over wat jij onder DR in je test verstaat.
En ik lees steeds dat jij er vanuit gaat dat de DR wordt opgetrokken door converters. Maar wat er niet is kan je er ook niet bij verzinnen.
In feite is het net andersom. Je hebt eerst wat een camera intrinsiek aan DR kan registreren. De converter zet dit vervolgens om in een beeld met een eind DR. Als je dit zelf doet houd je rekening met de beperkingen van monitors en printpapier. Een D3 misbruikt zijn DR om de ruis in de schaduwen weg te drukken. Het eindresultaat is ook weer 8,5 stops, als dat van een D2Xs, maar met veel minder ruis.
Wat jij bedoeld is dat het eindresultaat dan qua DR niet veel afwijkt van dat van een D2X. En dat je het beeld van die overgebleven 8,5 stops uit de D3 uiteindelijk niet beter vind in de grenswaarden.
PS
Wat voor monitor gebruik je. Blijkbaar geen CTR. Of vergis ik me.
-EDIT-
Typos