Straatfotografie [verzamel]

Cyrus
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: Straatfotografie [Verzamel]

Bericht door Cyrus » wo dec 18 2013 1:46 pm

jfbat schreef:Ik ben de discussie eigenlijk al een beetje moe, maar toch maar even: omdat iemand de domeinnaam straatfotografie.nl heeft weten vast te leggen, mag hij dus ook definieren wat straatfotografie is? Of is het ook maar zijn persoonlijke mening? ;)
Beetje denigrerend wel... De definitie op deze website is vergelijkbaar met hoe je in veel meer bronnen over dit onderwerp de categorie "straatfotografie" gedefinieerd ziet. En het is eigenlijk wel een prima definitie.

Zit het je zo dwars dat jouw foto in dit draadje buiten de boot valt, ondanks dat het op zich een heel mooie foto is? Er is weliswaar geen super-strikte definitie, maar een leeg straatje waarin niets gebeurt is overduidelijk geen "straatfotografie" maar een foto van een leeg straatje. In jouw geval - ik zeg het nog maar eens - een beslist mooie foto van een leeg straatje.

Bij "straatfotografie" gaat het om het vastleggen van een spontaan, alledaags tafereel met daarin de mens in de openbare ruimte. Hoeft niet eens per se letterlijk "buiten op straat" te zijn, kan ook in een gebouw, de trein etc zijn. Onderwerp van "straatfotografie" is de mens in zijn dagelijkse doen en laten, spontaan vastgelegd - dus zonder sturing van de fotograaf - zodat een zo natuurlijk mogelijk (onverstoord) beeld ontstaat en dat beeld een verhaal vertelt. Zie ook bijvoorbeeld de omschrijvingen hier en hier.

Anders gezegd: straatfotografie is een vorm van documentaire- of reportagefotografie waarbij de mens in zijn dagelijkse leven centraal staat; het woord "straat" is dus feitelijk misleidend.

Daarbij is streven naar technische perfectie natuurlijk mooi meegenomen (dat doe je als fotograaf toch altijd?), maar eigenlijk van ondergeschikt belang - het vastleggen van het moment is wat telt.

Dat is toch niet zo heel ingewikkeld?
Groeten,
Edwin

flickr - website

Fotomarius
Forumlid
Forumlid

Bericht door Fotomarius » wo dec 18 2013 2:06 pm

@Renate…
Mooi zwart-wit… 8)
Zij of hij is flink ingepakt… :wink:
Met groet, Marius...

HannahV
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door HannahV » wo dec 18 2013 3:04 pm

Mooi verwoord Cyrus.. Kan ik het alleen maar mee eens zijn :D
Nikon D850 + Sigma ART 85mm 1.4 + Nikon 70-200mm f/2.8 VRII. Voor al uw hondenplaatjes.
Rifle shooter | Nikon Shooter.

Ton van de Wiel

Bericht door Ton van de Wiel » wo dec 18 2013 3:37 pm

Super! Voor mij echter niet foto 3 de beste, maar 5 en 6. die steken er voor mij bovenuit. Als enig puntje zou ik zeggen dat de schepte diepte wat minder kon zodat de achtergrond wat minder prominent in beeld is. Maar wat ga je razendsnel Hannah. Amper twee dagen na de "lapmjjes ruggenfoto" kom je met deze prachtige serie. Wat een revanche!

HannahV
Forumlid
Forumlid

Bericht door HannahV » wo dec 18 2013 4:02 pm

Ton van de Wiel schreef:Super! Voor mij echter niet foto 3 de beste, maar 5 en 6. die steken er voor mij bovenuit. Als enig puntje zou ik zeggen dat de schepte diepte wat minder kon zodat de achtergrond wat minder prominent in beeld is. Maar wat ga je razendsnel Hannah. Amper twee dagen na de "lapmjjes ruggenfoto" kom je met deze prachtige serie. Wat een revanche!
Heb je gelijk in :) Ik vond zelf de timing beter dan van 5 en 6, maar de achtergrond is inderdaad wat zachter dan de skater-foto's. Bedankt! :D
Nikon D850 + Sigma ART 85mm 1.4 + Nikon 70-200mm f/2.8 VRII. Voor al uw hondenplaatjes.

jfbat
Forumlid
Forumlid

Bericht door jfbat » wo dec 18 2013 9:52 pm

Cyrus schreef:Zit het je zo dwars dat jouw foto in dit draadje buiten de boot valt, ondanks dat het op zich een heel mooie foto is? Er is weliswaar geen super-strikte definitie, maar een leeg straatje waarin niets gebeurt is overduidelijk geen "straatfotografie" maar een foto van een leeg straatje. In jouw geval - ik zeg het nog maar eens - een beslist mooie foto van een leeg straatje.
Neuh, ik kan er eigenlijk niet zo mee zitten dat die foto hier niet hoorde. Ik vind het alleen raar dat er hele epistels aan geweid worden. Zelfs als de discussie al gelopen is, nog even een keer komen met een definitie (die bovendien al aangehaald was). Het komt op een beginner, zoals ik mezelf nog bechouw, bovendien heel erg belerend over, ik kan me voorstellen dat het mensen afschrikt en mensen er ook over vallen. Doe dat dan in een ander/nieuw discussiedraadje en laat hier plaats voor het plaatsen van mooie platen.

Los daarvan zie ik bij gewaardeerde straatforografen ook wel eens een leeg straatje passeren. In dit topic ook, overigens. Maar hij staat al op de juiste plek, dus verder geen discussie mijnerzijds.
Niet omdat het moet • Maar omdat het kan
D7100 [Si 35 f1.4 A • Ni 85 f1.8G • Ta 17-50 f2.8 • To 11-16 f2.8] • OM-D E-M10 [Pa 20 f1.7 • M.Z 14-42 f3.5-5.6 • Sa 7,5 f/3.5 fisheye]

Dennis_k
Forumlid
Forumlid

Bericht door Dennis_k » do dec 19 2013 8:28 pm

Nu weer plaatjes ;)

Afbeelding
centerpiece by Dennis Koehoorn, on Flickr
Nikon D7000
35mm 1.8G
50mm 1.8G
SB-700
Lowepro flipside 200
https://www.flickr.com/people/jenenden/

Rik Rollinga
Forumlid
Forumlid

Bericht door Rik Rollinga » do dec 19 2013 8:31 pm

Goed gezien, maar hoe zit het met:
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 37&t=52915" onclick="window.open(this.href);return false;
Als het niet echt hoeft.

Dennis_k
Forumlid
Forumlid

Bericht door Dennis_k » do dec 19 2013 8:44 pm

http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 80#p611180" onclick="window.open(this.href);return false;

:)

Quote uit het bericht van Leon Obers:
Enkele jaren terug heeft een mevrouw een rechtszaak aangespannen omdat ze gekleed in joggingpak, achter de kinderwagen en een MP3-speler in haar hand ergens buiten wandelend was gefotografeerd (prominent als hoofdonderwerp ----> echter geen zicht op het gezicht), en afgebeeld in een redactioneel artikel van de consumentenbond over MP3-spelers. Zij voelde zich in haar privacy geschonden, en met die kleding stond ze er ook niet al te flatteus op vond ze. Ze heeft toen het foto-agentschap gedaagd omdat die de foto in haar database en een licentie voor het gebruik had doorverkocht aan de Consumentenbond. Die claim is toen door de rechtbank afgewezen.
Ze is in hoger beroep gegaan, maar ook daar werd haar claim afgewezen.
Ze heeft voor alle kosten zelf moeten opdraaien, tevens voor de advocaatkosten van de tegenpartij.

Korte samenvatting uitspraak eerste rechtszaak (Bron rechtspraak.nl):
Eiseres is zonder haar toestemming gefotografeerd en gedaagde heeft deze foto zonder toestemming van eiseres op haar website (databank met foto's) geplaatst. Het beroep van eiseres op portretrecht slaagt niet. Er is sprake van een portret dat is geopenbaard. Het gaat om een onschuldige foto die niet in een diskwalificerende context is geplaatst. Eiseres is bovendien geen bekende Nederlander, model of sporter die haar portret commercieel kan exploiteren. Onder deze omstandigheden wordt geoordeeld dat het recht op privacy van eiseres niet zodanig is geschonden dat het recht op openbaarmaking van de foto door gedaagde daarvoor moet wijken. Eiseres heeft dan ook geen redelijk belang zich tegen de openbaarmaking te verzetten.

Uitspraak hoger beroep: http://zoeken.rechtspraak.nl/resultpage" onclick="window.open(this.href);return false; ... rtretrecht
Kort geding. Vraag of Hollandse Hoogte inbreuk heeft gemaakt op portretrecht door publicatie/exploitatie van foto van joggende vrouw die van maken van foto niet op de hoogte was. Geen spoedeisend belang (meer). Privacybelang weegt niet op tegen belang van de informatievoorziening.
Nikon D7000
35mm 1.8G
50mm 1.8G
SB-700
Lowepro flipside 200
https://www.flickr.com/people/jenenden/

Rik Rollinga
Forumlid
Forumlid

Bericht door Rik Rollinga » do dec 19 2013 8:47 pm

Dat stelt gerust! :P
Als het niet echt hoeft.

HannahV
Forumlid
Forumlid

Bericht door HannahV » za dec 21 2013 3:13 pm

Afbeelding

Cyrus
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Cyrus » zo dec 22 2013 11:07 am

Kijk, dat is nou een geweldige straatfoto! Keep up the good work, Hannah!
Groeten,
Edwin

flickr - website

HannahV
Forumlid
Forumlid

Bericht door HannahV » zo dec 22 2013 10:35 pm

Dankje Cyrus! :D Deze vakantie weer een hoop plaatjes schieten, hoop ik..

HannahV
Forumlid
Forumlid

Bericht door HannahV » di dec 24 2013 7:03 pm

Afbeelding

Matthieu
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Matthieu » di dec 24 2013 7:07 pm

Heerlijke en prima straatfotografie hannah.
Goed bezig hoor !
Nikon D3 + D3s + 14-24 + 24-70 + 50 + 105 + 70-300 VR + SB-700 +Elinchrome flitskoppen en boxen + nog meer

Kijken doe je met je ogen, fotograferen met je hart

www.matthieuverhoeven.nl
Kunstsite Matthieu
Flickr Matthieu
Laatste boek Matthieu

Plaats reactie

Terug naar “Straat-, documentaire- en reisfotografie”