Natuurlijk varieer ik, afhankelijk van het onderwerp en de lichtomstandigheden, ook wel met de witbalans. Sommige gebruikers hanteren permanent een A1 correctie (maar zeker niet in combinatie met G1) voor een fractie warmere weergave. Overigens is de standaard kleurweergave van de D300 zeker niet erg koel. Bovendien moet je oppassen (zeker bij de Beeldinstellingen Standaard en Levendig) dat je het rode kanaal niet opblaast. Maak maar eens een foto van bijvoorbeeld helder rode bloemen op beeldinstelling Standaard of Levendig en druk in NX/NX2 op Shift-H voor het tonen van de verdwenen hoge lichten! Ter voorkoming daarvan geven andere gebruikers juist de voorkeur aan beeldinstelling Neutraal, al of niet in combinatie met een witbalanscorrectie van B1. Zeker als je werkt in NEF (wat ik uitsluitend doe) gaat het er in eerste instantie om dat je een goed uitgangsbeeld hebt voor de verdere bewerking in de RAW converter (in mijn geval NX2).monteur schreef:Het is inderdaad heel wat geëxperimenteer met de D300. Vind zelf de stand standaard de mooiste kleuren geven. Levendig is veel te overdreven en neutraal te vlets. Ben het wel eens met bovenstaande dat er een ietsje blauw?grijs zweem te zien is, maar in tegenstelling tot Jur ben ik aan spelen met de witbalans. Staat op auto en oefen wat met A1 of G1 of A1+G1. Een digitale camera heeft toch al gauw een wat donkere foto en neigde ik vaker tot overbelichten (was normaal met de D70)en ook de helderheid naar -1 vond ik te veel licht inleveren.
Het is ook van belang waar en hoe je de kleurweergave beoordeelt. De camera LCD is hiervoor niet zo geschikt en op de PC moet je zorgen voor een gecalibreerde monitor instelling. De D300 neigt zeker niet tot onderbelichten; in tegendeel zelfs. Liever iets onderbelichten dan overbelichten. Wist je overigens dat RAW converters als ACR en NX standaard al een (ingebouwde) correctie factor van +0.5 tot +0.7 toepassen? Nog een reden om zeker niet te gaan overbelichten.
