Test 50mm f/1.4 + discussie scherptediepte

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)
GdP

Bericht door GdP » di sep 16 2008 12:36 am

yoyo schreef:Ik heb niet de hele discussie gelezen, maar Léon Obers heeft wel gelijk. Bij het voorbeeld door GdP van de 50/1.4 op FX en DX wordt even vergeten dat je het beeld uit de DX camera verder moet vergroten voor een zelfde afbeeldingsmaatstaf. 1,5x om precies te zijn. Je gaat daar dan sneller onscherpte zien. De verstrooiingscirkel. Dus minder scherptediepte. Simpeler kan ik het niet zeggen.
Ik zal een volgende keer, bij het maken van de foto’s, proberen daar rekening mee te houden. :)

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » di sep 16 2008 1:55 am

Marten schreef:Radiostilte?
Nou ja, jij bent de eerste die er weer op reageert. :)
Marten schreef: Ik moet zeggen Léon, met je laatste 2 postings wordt je betoog er nou ook niet bepaald duidelijker op.
Je haalt de beeldafmeting en de kijkafstand erbij en wijst er dan op dat die niet alleen de door ons waargenomen scherpte beïnvloeden maar ook de (waargenomen) scherptediepte.

Dat de waargenomen scherpte afhankelijk is van de kijkafstand is zeker waar, maar dat dat ook geldt voor de scherptediepte zou betekenen dat er überhaupt geen scherptediepte waarden zouden zijn. Immers: die zouden allemaal afhankelijk zijn van de kijkafstand. Ga je verder weg staan, andere scherptediepte.... Niet echt logisch.
OK, ik kan me voorstellen dat het voor velen een moeilijk te begrijpen materie is, daar sta ik niet altijd bij stil.

Wat jouw onlogisch overkomt is toch echt een deel van het verhaal wat er feitelijk gebeurd. Niet meer met het fotobeeld zelf, want dat is zoals het is, maar zoals wij het als mensen kunnen zien en ervaren.

Een erg belangrijke factor in heel deze materie is namelijk ons gezichtsvermogen. En die heeft behoorlijke beperkingen. Heel dichtbij kunnen we onderscheid maken tussen al die details en zien wat scherp en minder scherp is.

Als de kijkafstand naar een foto groter wordt, kunnen we die kleinste details in een afbeelding al niet meer onderscheiden. Andere delen van de opname die we dichtbij eerder nog als "onscherp" ervaren, kunnen we op die grotere kijkafstand niet meer als "onscherpte" verschillend zien tegenover die kleinste details hiervoor genoemd die we eerder wel maar nu ook niet meer onderscheiden.

Dus het gebied wat we als "scherp" ervaren, verschuift naar een groter gebied bij toenemende kijkafstand.

Vandaar die verstrooiingscirkel die zo belangrijk is in dit hele scherptediepteverhaal en de bijbehorende formules.
Puur technisch gezien is enkel de afbeelding van een "punt" scherp. Door de menselijke beperkingen zien we (ervaren we) de delen die niet meer als een punt worden weergegeven maar nog net als een verstrooid cirkeltje tot op zekere hoogte ook nog steeds "scherp". Vandaar een "scherptediepte".

Puur theoretisch gezien is er inderdaad eigenlijk geen sprake van een "scherptediepte" . Alleen het pure vlak waarop is scherp gesteld is scherp. Het is de beperking van onze ogen waardoor we anders ervaren.
Als we een hoogstaand opgenomen fotografisch beeld maar steeds verder gaan vergroten en dichtbij het beeld bestuderen, is ook steeds dieper te ervaren dat er eigenlijk geen scherptediepte is. Die wordt alsmaar kleiner bij elke vergrotingsstap die we doen. We kunnen inderdaad heel ver doorgaan.
Met gebruikmaking van een scan-achterwand op een technische camera komen we praktisch gezien misschien al een heel eind.
http://www.betterlight.com/downloads/Pr ... -Chart.pdf
http://www.betterlight.com/downloads/Pr ... ack_07.pdf

Vandaar mijn voorbeelden enerzijds van opnamen op 4x5 inch op 100x125 cm afgedrukt, waarbij we dichtbij bekeken heel ver de details kunnen blijven zien, en net buiten die details waar de scherpte ligt reeds de onscherpte ervaren.

Op een meter afstand gezien, zien we een stuk minder details, en ervaren we een groter deel van de afbeelding die we dichtbij nog als onscherp konden waarnemen, nu als "scherp".

Op 2 meter afstand gezien zien we door onze beperkingen van onze ogen, niets meer terug van die fijnste details, en ervaren we nog grotere delen van het beeld nog steeds als scherp.

Anderzijds het voorbeeld van een Publex poster op een treinstation. Van ver af ziet er dat zeker nog best aardig en scherp uit, juist door de enorme beperkingen van ons gezichtsvermogen. Heel dichtbij gezien is de grofheid van het drukraster zodanig groot en de afbeelding zodanig grof, dat elke vergelijking met een "scherpe" afbeelding mank gaat.
Marten schreef: Of je het met het bovenstaande eens bent of niet, voor de te beantwoorden vraag is het duidelijker om de beeldafmeting en de kijkafstand constant te houden.
In de wetenschap hebben we daarvoor een term: ceteris paribus: de overige omstandigheden gelijkblijvend.
Precies, helemaal in mijn straatje. Ben ik helemaal mee eens. Dat is ook exact de wijze waarop heel die scherptediepte formules, tabellen en schalen op een lens zijn gebaseerd. Dat is de wijze waarop je het moet benaderen. Maar ik dacht dat dat uit mijn vorige reacties wel duidelijk was.

Dat ik hiervoor ben afgeweken is juist als voorbeeld te stellen dat je die materie zo niet moet benaderen. Om extreem duidelijk te maken waar de andere gasten zich aan "schuldig" maken bij het vergelijken van 2 opnameformaten, waarbij men doodleuk de vergelijking maakt met uiteindelijk verschillende afmetingen beeld en dat voorbeeld beschouwt als "dezelfde" scherptediepte.
Marten schreef: Dan luidt de vraag:
Stel ik maak met de 1,4/50 op de D3 een opname. Ik zet de afstandschaal op b.v. 5 meter en mijn diafragma op b.v. 1,4, dan is in principe alles scherp tussen 4,562 en 5,523 meter volgens de scherptediepteschaal.
Let wel, die scherptediepteschaal is gerelateerd aan een bepaalde vaste afmeting van de uitvoer als afdruk, met een vaste kijkafstand. (Overigens krijg ik met de DOF-calculator van Paul van Walree een net iets kleinere scherptediepte dan die jij hebt uitgerekend).
Marten schreef: Daarna maak ik een foto met hetzelfde objectief, zelfde afstandinstelling zelfde diafragma, op een D200 (bv)
vraag:
Is er verschil in scherptediepte, indien wordt uitgegaan van dezelfde omstandigheden (c.p.) dus ook gelijke beeldgrootte en gelijke kijkafstand?
In zoverre dat je dezelfde afmeting print moet gaan maken als bij je D3. Dat betekent wellicht een net iets andere vergrotingsmaatstaf van je 10 Megapixels bestand versus 12 megapixels. Ofwel de ene iets downsizen, of de andere iets upsizen.

Volgens de theorie van de scherptediepte berekeningen zou er dan inderdaad wat verschil moeten zijn in je scherptediepte.
83,7 cm met de D3 tegenover 54,8 cm met de D300 (D200)
Op 1,5 cm na een factor 1,5 verschil (he, dat is een bekende factor).
Marten schreef: Misschien dat ik morgen die plaatjes wel maak. Ik heb de spullen
Moet ik wel zin en tijd hebben.
Succes.

Voor het geval je ook vergelijkingen gaat maken met verschillende brandpunten, zodanig dat je dezelfde beelduitsneden hebt --> dezelfde beeldhoek (een factor 1,5 verschil in je gebruikte brandpunt) en voor beide tot hetzelfde resultaat wilt komen qua scherptediepte, zul je bij berekening met een DOF-calculator van die combinaties ontdekken, dat de kleinere chip camera ruim een stop grotere scherptediepte heeft als je full frame D3. (Praktisch kun je het makkelijkste dan 1 stop verschil aanhouden).
Dus wil je gelijke beelden hebben moet je op de D200 ruim één stop ruimer diafragmeren tegenover de D3 (of de D3 ruim één stop knijpen tegenover de D200.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Marten
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Marten » di sep 16 2008 7:47 am

OK,
Het onderwerp is tè interessant om te laten liggen wat mij betreft.

Ik zal een testje doen met De D3, de D200 en de 50/1.4
2 foto's. Eén diafragma (1,4) Eén afstand: 5 mtr.

De 2 foto's zullen een verschillende beelduitsnede hebben, ivm de cropfactor. Toch zullen ze vergeleken moeten worden.

Wat zal ik daar mee doen? De beelduitsnede van de D3 verkleinen beïnvloedt volgens jou het te onderzoeken effect. Hoe los ik dat in de nabewerking op? (CNX2)

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » di sep 16 2008 9:30 am

Je zou misschien erbij ook iets dichterbij die twee opnamen maken om het verschil misschien makkelijker op te pikken (hoewel het altijd een factor 1.5 verschil is).

Bij een afstand van 3 meter zou je voor de D3 een scherptediepte hebben van 30 cm (29,8 cm)
Met de D200 ---> 20 cm (19,5 cm)

- Je maakt 2 foto's
- De D200 foto trek je op naar dezelfde afmeting in het aantal pixels als die van de D3
- Met de rechthoekige selectietool trek je een rechthoek in de D3 opname die correspondeert met de beelduitsnede van de D200. ---> Select ---> Modify ---> Border - met bijv. een waarde 10
Dan vul je die dubbele rand met het verfemmertje met rood, 255 tolerantie

Op die wijze weet je binnen welke uitkadering je de details kunt bekijken van de overlappend corresponderende foto-delen.
Je zou de bestanden dan nog online kunnen zetten met een lage JPG-compressie. (Alleen een link, niet als plaatje in een bericht). Dan is het een kwestie voor mensen van downloaden en elk van de beelden met elkaar vergelijken met dezelfde vergrotingsmaatstaf (de bestanden zijn eerder al naar dezelfde afmeting geschaald). Ook al zijn de onderdelen op de D3 foto kleiner afgebeeld dan op de D200 opname.

Wil je niet de hele foto op 100% beoordelen, dan beide opnamen resizen naar bijv. 50% en dan de opnamen vergelijken.

Door de verschillende afbeeldingsgrootte van het beeld op de opname zelf zal het best moeilijk te vergelijken zijn. Maar dat is toch de wijze waarop je het moet vergelijken (zie ook iets verder hier beneden). Misschien daarnaast dan ook een opname met de D200 te maken met diafragma 2.2 in plaats van 1.4 (2.2 is in de camera als 1/3 stop verschil boven 2.0 in te stellen).
De scherptediepte van de D200 opname wordt dan vergroot naar ruim 30 cm (30,8 cm) waardoor het mij makkelijker lijkt een vergelijking te maken met in dit geval dan ongeveer dezelfde scherptediepte als die met de D3

------------------------

De andere opnamemethode die beter met elkaar te vergelijken is, is om die brandpunten te gebruiken die dezelfde beeldkaderingen voor beide camera's mogelijk maken. Misschien heb je een zoomlens die je zowel op 50 mm als 75 mm kunt instellen of nog mooier 100 mm versus 150 mm.

- Voor de D3 kies je dan bijv de 150 mm stand --> 5 meter --> diafragma 4.0 --> DOF is dan 26 cm
- Voor de D200 kies je een 100 mm stand --> 5 meter --> diafragma 2.8 --> DOF is dan 27 cm

De D200 dan upscalen naar hetzelfde formaat als je D3 opname (zelfde aantal pixels). Beide opnamen hebben dan niet alleen dezelfde beelduitsnede, maar zouden qua scherptediepte dan ook volledig met elkaar "hetzelfde" te vergelijken moeten zijn.

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » di sep 16 2008 2:17 pm

Marten:
"Wat zal ik daar mee doen? De beelduitsnede van de D3 verkleinen beïnvloedt volgens jou het te onderzoeken effect. Hoe los ik dat in de nabewerking op? (CNX2)"

Veel succes, Marten. Maar de beelduitsnede van de D3 verkleinen verandert echt niets aan de scherptediepte bij eenzelfde ingestelde afstand bij eenzelfde diafragma bij eenzelfde brandpuntsafstand.

Léon Obers:
"De andere opnamemethode die beter met elkaar te vergelijken is, is om die brandpunten te gebruiken die dezelfde beeldkaderingen voor beide camera's mogelijk maken. Misschien heb je een zoomlens die je zowel op 50 mm als 75 mm kunt instellen of nog mooier 100 mm versus 150 mm.

- Voor de D3 kies je dan bijv de 150 mm stand --> 5 meter --> diafragma 4.0 --> DOF is dan 26 cm
- Voor de D200 kies je een 100 mm stand --> 5 meter --> diafragma 2.8 --> DOF is dan 27 cm

De D200 dan upscalen naar hetzelfde formaat als je D3 opname (zelfde aantal pixels). Beide opnamen hebben dan niet alleen dezelfde beelduitsnede, maar zouden qua scherptediepte dan ook volledig met elkaar "hetzelfde" te vergelijken moeten zijn."

Laat dit even inzinken... Appels en peren... 150mm en 100mm instellen op een zoomobjectief, en dan ook nog het diafragma verstellen...

E.M. de Klerk

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » di sep 16 2008 3:01 pm

"volgens jou" == volgens Léon; niet volgens mij.

Ik ga het doen zoals 6 postings geleden door mij beschreven.
Geen verschillende brandpunten etc.
groet.
M

George Fennes
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

hogeschool

Bericht door George Fennes » di sep 16 2008 3:25 pm

Ben benieuwd naar de resultaten :shock: echt een stukje hoge school fotografie, maar wel bere interessant.

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken

joepert
Forumlid
Forumlid

Bericht door joepert » di sep 16 2008 3:27 pm

De ingebruikname van de deeltjesversneller in Genève is er niets bij... ;)

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » di sep 16 2008 3:39 pm

emdeklerk schreef: Laat dit even inzinken... Appels en peren... 150mm en 100mm instellen op een zoomobjectief, en dan ook nog het diafragma verstellen...

E.M. de Klerk
Als die combinatie hetzelfde resultaat oplevert, kan een combinatie met dezelfde lens/brandpunt en diafragma dat namelijk NIET. (Is ook niet te verwachten).

Simpel he.

noogle
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door noogle » di sep 16 2008 6:00 pm

joepert schreef:De ingebruikname van de deeltjesversneller in Genève is er niets bij... ;)
Ben ondertussen wel aan een zwart gat toe....
"The camera doesn't make a bit of difference. All of them can record what you are seeing. But, you have to SEE" (Ernst Haas)

een blog sinds kort: http://www.michaeldevreugd.wordpress.com

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » di sep 16 2008 6:07 pm

Hierbij de 2 opnamen, de eerste met de D3 (FX) de tweede met de D200 (DX)

Beide foto's :
50 mm/1.4
opname met f 1.4 dwz open diafragma
scherpstelpunt midden van paal met geel/blauwe plastic zak. (ca 5 meter)
zelfde opnamepunt (zwaar Gitzo statief)
niet gecropt
stevig verscherpt om het effect duidelijker te maken

foto 1 D3:

Afbeelding

foto 2 D200

Afbeelding

Mijn conclusie: ik kan geen verschil in scherptediepte waarnemen.

iJoost

Bericht door iJoost » di sep 16 2008 6:20 pm

Jammer.
Want anders kon ik in Photoshop de scherptediepte veranderen... ;-P
... door te croppen.

MARS
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door MARS » di sep 16 2008 7:01 pm

Nee, maar wel in de beeldhoek.
Ik denk dat je de scherptediepte moet vergelijken met dezelfde beeldhoek. Dus een 75 mm in FX modus en een 50 mm in DX modus. Verder zelfde afstand en diafragma en afstand. Dat is tenminste wat ik uit de fotobladen aan info haal.
http://www.marcelpostfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » di sep 16 2008 8:19 pm

Bedankt voor het online zetten van de resultaten.
Marten schreef: Mijn conclusie: ik kan geen verschil in scherptediepte waarnemen.
Ik wel, en duidelijk ook !!!

Mooi test onderwerp. Je kunt aan de hand van de paaltjes de scherptediepte bepalen.
Het resultaat komt keurig netjes overeen met wat van tevoren reeds was beredeneerd en uitgerekend.
De opname met de D3 heeft duidelijk iets meer scherptediepte als de opname met de D200. (Vooral te zien in de achtergrond onscherpte).
Bij de D3 iets van 3 - 4,5 paaltjes min of meer scherp (scherpte beginnend net een stukje voor het 3e paaltje halverwege de reling).
Bij de D200 iets tussen 2 en 3 paaltjes min of meer scherp.
Afgaande op dat resultaat is dat een factor 1,5 verschil (zoals verwacht).

Overigens valt het "bokeh" mij wat tegen. Met name te zien bij de D3 opname, met een beetje vlinderachtige vorm van de witte doorkijkjes in het gebladerte van de bomen links boven, en de dubbele contouren van de lantaarnpaal links van het midden in de achtergrond.

Mfoto 2008 schreef:Ik denk dat je de scherptediepte moet vergelijken met dezelfde beeldhoek. Dus een 75 mm in FX modus en een 50 mm in DX modus. Verder zelfde afstand en diafragma en afstand. Dat is tenminste wat ik uit de fotobladen aan info haal.
Tja, had ik ook van tevoren voorgesteld. Just my 2-cents.
Laatst gewijzigd door Léon Obers op di sep 16 2008 10:35 pm, 2 keer totaal gewijzigd.

Woudschim

Bericht door Woudschim » di sep 16 2008 9:08 pm

De D3 heeft meer scherptediepte, dit omdat er meer op de foto staat, verstrooingscircel enzo, zoals Leon al heeft uitgelegd. Zo moeilijk is dat niet om te volgen hoor. :P

Gesloten

Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”