Voigtländer COLOR SKOPAR 20mm F3.5 SL II Aspherical

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)
mikemix

Re: Voigtländer COLOR SKOPAR 20mm F3.5 SL II Aspherical

Bericht door mikemix » vr mar 20 2009 2:33 pm

Vangen, Johan :)

Toch heel merkwaardig als je die Contax 17-35 tov de 14-24 vergelijkt.
De Contax oogt hier echt wel beter in dat linkje van Johan, echter ga toch echt vermoeden dat de resultaten zijn omgewisseld als je dit ziet:

http://www.16-9.net/lens_tests/nikon142 ... 17mm1.html

Nu is toch écht die 14-24 overall het best :?

"It's hard to convey in these 100% crops the absolute 'rightnesss' and transparency of the Nikon captures at 14mm and 17mm. Thanks to its superb microcontrast and pure colouring there's a limpid sense of 'being there' that I always associate with the best Zeiss and – to a lesser extent – Leica glass.

In conclusion, then, the Nikon 14-24mm f2.8 G would appear to dominate the 17mm focal length as surely as it does the 14mm. And that means that it's dominance is unchallenged right up to 21mm where we encounter the benchmark-of-benchmarks Zeiss Distagon prime. Owners of the Olympus 18mm or Leica 19mm may protest, but remember that tests on the less demanding 5D and 1Ds II showed significant weaknesses in each case: at the time of writing, I've never seen a Zuiko 18mm that can match the centre frame performance of a Zeiss 18mm or Leica 19mm, which in turn was very closely matched by the 16-35mm L II we see so comprehensively bettered above. Unlike the Leica 19mm, the Olympus has a very sweet C Zone – but it's no better than the Contax N's which – again – we see thoroughly trounced by the Nikon above.

For sheer resolution, contrast and colouring – all the important elements of 'drawing style', tested in the fiercest crucible yet devised, the 14-24mm G is a long, long way ahead of anything below 21mm. Even if it covered 14-20mm and cost $4000 it would be the best possible ultrawide for a 1Ds III – but it doesn't: it costs less than half that, and it goes to 24mm, where it comes into conflict with the mighty Distagon . . . coming soon! "

Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Skippy » za mar 21 2009 8:43 pm

Mijn Voigtländer is eindelijk afgeleverd vanmorgen. Ik dacht eerst dat ze vergeten waren het objectief in het doosje te doen zo licht is deze.
Eerste indruk; mechanisch top met een prima gedempte scherpstelring en ingegraveerde markeringen. Ook is de lensdop en de achterdop beter dan bij Nikon.
Ik heb even heel snel wat foto's gemaakt, beide met een D70s, geen FX/full frame helaas. Ga er zeker niet op af voor een definitief oordeel!

1. f6,3.
Ik denk dat ik hier de focus te ver naar achter heb gedaan (ik meen op de witte stijl naast de plant), het kussen linksvoor is wel erg wollig.
Opvallend is de lichte kromming rechts in het beeld, dat is niet zo fraai. Kleurweergave is prima.
Afbeelding

2. f3,5 (vol open)
Handmatige focus is op een D70s met de kleine en donkere zoeker lastig. Op deze kleinste scherpstelafstand, 20cm!, kun je ondanks de groothoek nog spelen
met de scherptediepte.
Afbeelding

Hier blijft het even bij, ik ben ziekjes dus morgen zal er weinig van fotograferen komen. Wordt vervolgd, wellicht al eerder door Harrie Gerrits?

mikemix

Bericht door mikemix » za mar 21 2009 8:49 pm

eerste indruk lijkt me prima, Skip.
Lichte kromming zal op Fx groter uitvallen.
De omgang met het hoge contrast wat zonlicht betreft is ook bovengemiddeld.
Zie uit naar meer testjes.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » zo mar 22 2009 3:46 am

Skippy schreef: Opvallend is de lichte kromming rechts in het beeld, dat is niet zo fraai.
Moeilijk te beoordelen in een opname die niet recht genomen is (vooral nu reeds te zien aan de linkerkant). Als ik het beeld in Photoshop laadt en hulplijnen trek, ontdek ik dat de camera enigszins om de optische as is gedraaid en verticaal iets is gekanteld. De foto perspectivisch netjes recht gezet valt de vertekening IMO wel mee. (Perspectivische correctie is iets anders als de ton- of kussenvormige vertekening van een lens).
Vriendelijke groet, Léon Obers

Skippy
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door Skippy » zo mar 22 2009 10:52 am

Ondanks knallende koppijn vanochtend toch maar wat testfoto's geschoten. Wat ik al niet over heb voor jullie ...

Alle foto's D70s, NEF-conversie met NX.

1. De scherpte is niet van het niveau van de Nikkor 14-24 2.8 maar is goed te noemen, minimaal op Tokina 12-24 niveau (mijn vergelijking)
Afbeelding

2. CA duidelijk zichtbaar in deze crop
Afbeelding

3. Ook in deze foto is de - lichte - tonvormige vertekening duidelijk zichtbaar
Afbeelding

4. Luchten worden (door de coating?) iets aangezet, ik vind dat wel mooi
Afbeelding

5. De bokeh is uh ... lelijk
Afbeelding

6. Een beetje rommelig in de bomen linksboven (foto aangepast n.a.v. opmerkingen Léon Obers, zie onder)
Afbeelding

Ik denk wel dat we bij een oordeel rekening moeten houden met het feit dat dit objectief op een modernere camera dan de D70s andere en hopelijk
betere resultaten geeft.
Laatst gewijzigd door Skippy op zo mar 22 2009 7:06 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » zo mar 22 2009 12:15 pm

Skippy schreef: 2. CA duidelijk zichtbaar in deze crop
Hoe ik ook kijk, ik zie het niet. CA zou zich altijd terug moeten vertalen in bijv. een blauw/cyaanrand aan de ene kant van een contour geel/rood aan de andere kant. Wat je hier ziet is enkel de lichtwerking op de takken, en hooguit een fractie "halo" van een verscherping.
Skippy schreef: 4. Luchten worden (door de coating?) iets aangezet, ik vind dat wel mooi
Houd je er ook rekening mee dat het ook gewoon de lichtomstandigheden van dit moment kunnen zijn?
Prachtig weer, tijd van het jaar ---> nog niet te warm, paar dagen geleden nog even een beetje geregend, daarom relatief schone lucht, hard contrast. Dan is het blauw van de lucht al gauw blauwer dan midden in de zomer, waarbij door de warmte en luchtturbulentie de lucht verzadigd is van stof en vuil en het blauw veel grauwer is, niet zo intens.
Skippy schreef: 5. De bokeh is uh ... lelijk
Ja, dat had ik bij de eerste voorbeelden ook reeds opgemerkt. De eerste voorbeelden van de Zeiss 21mm/2.8 laten wat dat betreft een beter beeld zien, maar die lens kost dan ook iets van Euro 1500,-
Skippy schreef: 6. Een beetje rommelig in de bomen linksboven
Ik heb het bestand bekeken, maar heb een vraag over je belichting. Was die eigenlijk vrij ruim en heb je met Capture NX de hoge lichten dan wat naar beneden gebracht?

Skippy
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door Skippy » zo mar 22 2009 1:01 pm

2. Zou heel goed kunnen hoor Léon, ik heb niet de technische kennis die jij wel hebt. Voor mij telt dat ik het effect niet fraai vind.
4. Ik ga uit van het verschil in werkelijkheid zoals ik het waargenomen heb en het beeld dat de CV registreert.
6. Inderdaad 20 hoge lichtenaanpassing. Ik moet met de D70s vrij vaak met hoge lichtenaanpassing werken bij grote contrasten.

Afgezien van de meer theoretische kant, wat vind je van het totaalbeeld tot zover?

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » zo mar 22 2009 5:45 pm

Skippy schreef:2. Zou heel goed kunnen hoor Léon, ik heb niet de technische kennis die jij wel hebt. Voor mij telt dat ik het effect niet fraai vind.
Maar dat kan hem ook gewoon zitten in een andere waarde of methode voor unsharp masking, wat evengoed naar voren kan komen bij ongeacht welke andere lens die wordt gebruikt.
(Ik zou kunnen kijken wat je verder met het originele bestand kunt doen als je dat online zou zetten).
Skippy schreef: 6. Inderdaad 20 hoge lichtenaanpassing. Ik moet met de D70s vrij vaak met hoge lichtenaanpassing werken bij grote contrasten.
Jouw aanpassing is eigenlijk het verkeerde gereedschap in dit soort omstandigheden, vandaar dat ik vanuit het resultaat precies kan benoemen wat je IMO wellicht "verkeerd" gedaan hebt. (Het is een tool met behoorlijke beperkingen).
Het effect wat ik zie is van een iets te ruim belichte opname met clipping in met name het blauwe kanaal, dan krijg je in zijn algemeenheid al heel gauw dit soort vreemde effecten in fijne takjes. Ik heb het zelfs van iemand op dpreview met opnamen van de Nikkor 14-24mm/2.8 gezien.

Die hoge lichten aanpassing brengt weliswaar de RGB waarden naar beneden op een waarde beneden 255-255-255, maar corrigeert niet de scheve verhouding in de kanalen onderling die er bij het clippen al inzat. Je kunt dan beter (omdat je met NEF werkt) een aanpassing met de "belichtingscorrectie" maken. Het eventueel dan als algemeen wat donkerder beeld met D-Lightning en/of de gamma-shuif in levels het geheel weer wat compenseren.
Probeer dat eens. :)
Skippy schreef: Afgezien van de meer theoretische kant, wat vind je van het totaalbeeld tot zover?
Algemene opmerking vooraf:
Datgene wat ik tot nu toe ervan heb gezien. De lens heeft beslist zijn eigen typische eigenschappen en beperkingen die je moet leren kennen. Het is een lens met compromissen. Van wat ik zie ga ik daarbij ook af op mijn theoretische kennis en datgene wat ik ken van de eigenschappen van andere Voigtländer lenzen die ieder hun eigen karakter hebben.

Gezien de erg korte bouw is wellicht een minder sterk "retrofocus" ontwerp gebruikt als voor digitale Full Frame sensors optimaal zou zijn om licht zo recht mogelijk op de sensor te krijgen. Bijv. gezien de bouw van de Zeiss 21/2.8 zal die beslist meer afgestemd zijn op Full Frame als deze Voigtländer. Voor het DX formaat is die bouw echter ruim voldoende.

Bij full frame D700 resultaten zie ik met de Voigtländer een vrij sterke en abrupte kwaliteitsvermindering in de uiterste hoeken, alsof er een "cirkel" zit waarachter de beeldeigenschappen het net niet meer halen. Voor gedeelten in de hoeken buiten het scherpstelgebied heeft de weergave van onscherpte een mate van "veeg"-effect (erg lelijk).
Interessant kan dan zijn wat zo'n lensje doet op een D3x waar anderssoortige microlensjes voor de sensor zijn gebruikt, en het effect van een minder sterk retrofocus ontwerp misschien een minder gevoelige uitwerking heeft op het resultaat in de uiterste hoeken.

De weergave van volle opening heeft iets van toch behoorlijk scherpe details die er in potentie inzetten, maar die gefilterd worden als een waas eroverheen, wat het geheel verzacht (ook in contrast). Een eigenschap die bijv. ook de Voigtländer 58mm/1.4 heeft bij de grootste openingen. Maar ja, dat is bij een hoge lichtsterkte eerder te verwachten en in het kader van een veel langer brandpunt een eigenschap die bij portretfotografie (op DX) ook erg goed van pas komt. Bij een lichtsterkte van 3.5 en als brandpunt 20mm waarbij andere onderwerpen gekozen worden, is dat karakter minder te appreciëren. Met aangepaste unsharp masking is die verscholen detaillering prima op te halen.

Bij 2 stops diafragmeren vindt ik het beeld fris van tint, mooie toonschaal, mooi van kleur, hoge scherpte over het grootste deel van het beeld op FX (zelfs de buitenranden op de lange kant), behalve de hoeken, en helemaal goed van hoek tot hoek op DX. En van wat ik tot nu kan opmaken, weinig gevoelig voor flare en ghosting. Misschien erg goed geschikt voor opnamen van interieurs met lichtpunten erin van lampen en doorkijkjes naar buiten en avond fotografie, ook candid fotografie (dat laatste ook door de compacte bouw).

Verder wel een erg lelijk bokeh van onderwerpen erg dichtbij met kijk op onscherpe achtergrond (dubbele contouren).
Bij landschappen en iets meer grotere onderwerpsafstanden (interieur), maakt de scherptediepte veel goed, en valt dat lelijke bokeh niet/weinig op.

Wat me wel positief opvalt is de relatief geringe mate van lichtafval bij volle opening op het FX formaat tegenover andere 20 mm groothoeklenzen of daar omtrent (en je merkt er al helemaal weinig van op DX formaat). Zowel bij de Zeiss 18mm/3.5 alsook de 21mm/2.8 lijkt het lichtverloop naar de hoeken toe van de voorbeelden die ik heb gezien een stuk forser te zijn bij volle opening.
Laatst gewijzigd door Léon Obers op zo mar 22 2009 10:08 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Skippy
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door Skippy » zo mar 22 2009 7:13 pm

Léon Obers schreef:
Skippy schreef:6. Inderdaad 20 hoge lichtenaanpassing. Ik moet met de D70s vrij vaak met hoge lichtenaanpassing werken bij grote contrasten.
Jouw aanpassing is eigenlijk het verkeerde gereedschap in dit soort omstandigheden, vandaar dat ik vanuit het resultaat precies kan benoemen wat je IMO wellicht "verkeerd" gedaan hebt. (Het is een tool met behoorlijke beperkingen).
Het effect wat ik zie is van een iets te ruim belichte opname met clipping in met name het blauwe kanaal, dan krijg je in zijn algemeenheid al heel gauw dit soort vreemde effecten in fijne takjes. Ik heb het zelfs van iemand op dpreview met opnamen van de Nikkor 14-24mm/2.8 gezien.

Die hoge lichten aanpassing brengt weliswaar de RGB waarden naar beneden op een waarde beneden 255-255-255, maar corrigeert niet de scheve verhouding in de kanalen onderling die er bij het clippen al inzat. Je kunt dan beter (omdat je met NEF werkt) een aanpassing met de "belichtingscorrectie" maken. Het eventueel dan als algemeen wat donkerder beeld met D-Lightning en/of de gamma-shuif in levels het geheel weer wat compenseren.
Probeer dat eens. :)
Je hebt gelijk Léon, ik ben meestal te lui om even de verschillende kanalen te beoordelen :oops:
Ik heb de betreffende foto aangepast en ook minder verscherping toegepast. Ik zie nu dat ik met dit objectief met minder verscherping kan volstaan (nu waarde 15,3,1 in NX).

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » zo mar 22 2009 8:21 pm

Minder verscherping als wat je doorgaans gebruikt, betekent feitelijk dat de standaard scherpte van dit specifieke Voigtländer objectief hoger is dan de andere door jouw gebruikte objectieven. Dus feitelijk erg goede scherpte.

Skippy
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door Skippy » zo mar 22 2009 8:37 pm

Léon Obers schreef:Minder verscherping als wat je doorgaans gebruikt, betekent feitelijk dat de standaard scherpte van dit specifieke Voigtländer objectief hoger is dan de andere door jouw gebruikte objectieven. Dus feitelijk erg goede scherpte.
Zeker weten, waarbij ik op moet merken dat ik het meerendeel van mijn D70s foto's maak met de Nikkor 35 2.0. Een ouder ontwerp, dat blijkbaar meer verscherping nodig heeft.

mikemix

Bericht door mikemix » ma mar 23 2009 5:50 pm

Weer een beetje hersteld?

Had je nog een plukje? :)

Skippy
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door Skippy » ma mar 23 2009 6:56 pm

mikemix schreef:Weer een beetje hersteld?

Had je nog een plukje? :)
Jazeker het gaat wel weer, goed genoeg om te gaan werken en in de pauze wat te fotograferen :D
Ik begin 'm onder de knie te krijgen :wink:

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

4.
Afbeelding

5.
Afbeelding

6.
Afbeelding

mikemix

Bericht door mikemix » ma mar 23 2009 7:49 pm

Strak, Skip.
Lekkere kleuren, mooie materiaal uitdrukkingen.

Marco

Bericht door Marco » ma mar 23 2009 7:53 pm

Applaus, geef de man een D70s en een exotisch objectief :)

Prachtig Luc !

Wel jammer dat ze bij jullie nog steeds niet weten hoe je NEF spelt...

Plaats reactie

Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”