Skippy schreef:2. Zou heel goed kunnen hoor Léon, ik heb niet de technische kennis die jij wel hebt. Voor mij telt dat ik het effect niet fraai vind.
Maar dat kan hem ook gewoon zitten in een andere waarde of methode voor unsharp masking, wat evengoed naar voren kan komen bij ongeacht welke andere lens die wordt gebruikt.
(Ik zou kunnen kijken wat je verder met het originele bestand kunt doen als je dat online zou zetten).
Skippy schreef:
6. Inderdaad 20 hoge lichtenaanpassing. Ik moet met de D70s vrij vaak met hoge lichtenaanpassing werken bij grote contrasten.
Jouw aanpassing is eigenlijk het verkeerde gereedschap in dit soort omstandigheden, vandaar dat ik vanuit het resultaat precies kan benoemen wat je IMO wellicht "verkeerd" gedaan hebt. (Het is een tool met behoorlijke beperkingen).
Het effect wat ik zie is van een iets te ruim belichte opname met clipping in met name het blauwe kanaal, dan krijg je in zijn algemeenheid al heel gauw dit soort vreemde effecten in fijne takjes. Ik heb het zelfs van iemand op dpreview met opnamen van de Nikkor 14-24mm/2.8 gezien.
Die hoge lichten aanpassing brengt weliswaar de RGB waarden naar beneden op een waarde beneden 255-255-255, maar corrigeert niet de scheve verhouding in de kanalen onderling die er bij het clippen al inzat. Je kunt dan beter (omdat je met NEF werkt) een aanpassing met de "belichtingscorrectie" maken. Het eventueel dan als algemeen wat donkerder beeld met D-Lightning en/of de gamma-shuif in levels het geheel weer wat compenseren.
Probeer dat eens.
Skippy schreef:
Afgezien van de meer theoretische kant, wat vind je van het totaalbeeld tot zover?
Algemene opmerking vooraf:
Datgene wat ik tot nu toe ervan heb gezien. De lens heeft beslist zijn eigen typische eigenschappen en beperkingen die je moet leren kennen. Het is een lens met compromissen. Van wat ik zie ga ik daarbij ook af op mijn theoretische kennis en datgene wat ik ken van de eigenschappen van andere Voigtländer lenzen die ieder hun eigen karakter hebben.
Gezien de erg korte bouw is wellicht een minder sterk "retrofocus" ontwerp gebruikt als voor digitale Full Frame sensors optimaal zou zijn om licht zo recht mogelijk op de sensor te krijgen. Bijv. gezien de bouw van de Zeiss 21/2.8 zal die beslist meer afgestemd zijn op Full Frame als deze Voigtländer. Voor het DX formaat is die bouw echter ruim voldoende.
Bij full frame D700 resultaten zie ik met de Voigtländer een vrij sterke en abrupte kwaliteitsvermindering in de uiterste hoeken, alsof er een "cirkel" zit waarachter de beeldeigenschappen het net niet meer halen. Voor gedeelten in de hoeken buiten het scherpstelgebied heeft de weergave van onscherpte een mate van "veeg"-effect (erg lelijk).
Interessant kan dan zijn wat zo'n lensje doet op een D3x waar anderssoortige microlensjes voor de sensor zijn gebruikt, en het effect van een minder sterk retrofocus ontwerp misschien een minder gevoelige uitwerking heeft op het resultaat in de uiterste hoeken.
De weergave van volle opening heeft iets van toch behoorlijk scherpe details die er in potentie inzetten, maar die gefilterd worden als een waas eroverheen, wat het geheel verzacht (ook in contrast). Een eigenschap die bijv. ook de Voigtländer 58mm/1.4 heeft bij de grootste openingen. Maar ja, dat is bij een hoge lichtsterkte eerder te verwachten en in het kader van een veel langer brandpunt een eigenschap die bij portretfotografie (op DX) ook erg goed van pas komt. Bij een lichtsterkte van 3.5 en als brandpunt 20mm waarbij andere onderwerpen gekozen worden, is dat karakter minder te appreciëren. Met aangepaste unsharp masking is die verscholen detaillering prima op te halen.
Bij 2 stops diafragmeren vindt ik het beeld fris van tint, mooie toonschaal, mooi van kleur, hoge scherpte over het grootste deel van het beeld op FX (zelfs de buitenranden op de lange kant), behalve de hoeken, en helemaal goed van hoek tot hoek op DX. En van wat ik tot nu kan opmaken, weinig gevoelig voor flare en ghosting. Misschien erg goed geschikt voor opnamen van interieurs met lichtpunten erin van lampen en doorkijkjes naar buiten en avond fotografie, ook candid fotografie (dat laatste ook door de compacte bouw).
Verder wel een erg lelijk bokeh van onderwerpen erg dichtbij met kijk op onscherpe achtergrond (dubbele contouren).
Bij landschappen en iets meer grotere onderwerpsafstanden (interieur), maakt de scherptediepte veel goed, en valt dat lelijke bokeh niet/weinig op.
Wat me wel positief opvalt is de relatief geringe mate van lichtafval bij volle opening op het FX formaat tegenover andere 20 mm groothoeklenzen of daar omtrent (en je merkt er al helemaal weinig van op DX formaat). Zowel bij de Zeiss 18mm/3.5 alsook de 21mm/2.8 lijkt het lichtverloop naar de hoeken toe van de voorbeelden die ik heb gezien een stuk forser te zijn bij volle opening.