Dat oude gezegde over avondrood klopt wel

even opgezocht in mijn weerboekje. Deze wolken heten 'vlaggewolken' en zijn oa in die buurt het mooist. Ik ga het proberen samen te vatten: door een harde wind ontstaat een drukverschil tussen voor- en achterkant incl de benodigde wervelingen rond de top. hiermee wordt warmere lucht omhoog geleid wat de boel weer versterkt.de opstijgende lucht zet uit, koelt af en bereikt het dauwpunt waardoor de wolk ontstaat. De wolk blijft bestaan tot het afkoelt en/of de wind afneemt.gijsbert27 schreef:hoi allemaal,wou er van afgelopen vakantie bovenop de kleine san bernardinopas ook eens een paar plaatsen ,deze bergtop had eigenlijk continu een wolk om zich heen hangen ,hier een klein beetje het ontstaan van zo,n wolk ,misschien zijn er weer profeten onder ons die het ontstaan kunnen verklaren
gijsbert27 schreef:hoi allemaal, hier eentje uit genemuiden zelf ,geen dreiging o.i.d ,gewoon een mooie blauwe lucht met wolkjes
groetjes gijs
Ik ben er niet al te dicht op gaan staan( metertje of 3 á 4), ter voorkoming van de spetters van het goedje wat ie uitspuugde.gijsbert27 schreef:hoi allemaal,pracht foto eelco ,waar stond de man als ik vragen mag ,groetjes gijs